Комисия по европейските въпроси
11/05/2006
проект на Закон за информиране и консултиране на работниците и служителите в транснационални предприятия, групи от предприятия и дружества, № 602-01-28, внесен от Министерския съвет на 26 април 2006 г.
На свое редовно заседание, проведено на 11 май 2006 г. Комисията по европейска интеграция разгледа Закон за информиране и консултиране на работниците и служителите в транснационални предприятия, групи от предприятия и дружества, № 602-01-28, внесен от Министерския съвет.
На заседанието присъстваха заместник-министърът на труда и социалната политика г-н Горан Банков, директорът на Дирекция “Трудово право и обществено осигуряване” г-н Емил Мирославов и главният експерт в Дирекция “Европейска интеграция и международни отношения” г-н Веселин Илков.
I. През 1989 г. Европейският съвет в Страсбург одобрява под формата на специална декларация Хартата на фундаменталните права на работниците. Като един от принципите, залегнали в тази харта, се провъзгласява правото на работниците на информиране, консултиране и участие в дейността на предприятията. Поради различията в соцалните модели на отделните страни-членки реализацията на този принцип на национално ниво протича с различна скорост и приема различни форми.
След продължителни дискусии в средата на 90-те години на миналия век на общностно ниво е постигнато съгласие за въвеждане на процедурата за информиране и консултиране в транснационалните предприятия, чиито централи са базирани в страни-членки на ЕС (Директива 94/45/ЕО).
В началото на новия век е създадена и нормативна база за учредяване на Европейско дружество (Регламент 2157/2001/ЕО) и Европейско кооперативно дружество (Регламент 1435/2003/ЕО). С Директива 2001/86/ЕО и Директива 2003/72/ЕО върху Европейското дружество и Европейското кооперативно дружество е разпространена нормативната уредба за прилагане на процедурите за информиране и консултиране на работниците и служащите, като е добавена и възможността за прилагане на процедурата за участието на работниците и служащите в дейността на дружествата.
Посочените документи се прилагат освен в страните-членки на ЕС и в страните от Европейското икономическо пространство Норвегия, Исландия и Лихтенщайн.
Към настоящия момент действат около 750 споразумения за въвеждане на процедурата за информиране и консултиране. В почти всички случаи това става чрез създаване на Европейски работнически съвети. Има учредени и около 30 Европейски дружества и Европейски кооперативни дружества, като в по-голямата част от тях наред с процедурите за информиране и консултиране е въведена и процедура на участие на работниците и служителите в дейността на предприятието.
II. Във връзка с предстоящото членство на страната ни в ЕС е необходимо да се транспонират в нашето законодателство указаните директиви и да се създаде възможност за българските работници и служащи да се интегрират в съществуващите процедури за информиране, консултиране и участие, въведени в ЕС на общностно ниво.
За тази цел в глава втора на проектозакона са уредени задълженията на централното ръководство на предприятията за информиране и консултиране на работниците и служителите в транснационални предприятия и групи предприятия със седалище в България. Посочен е начинът, по който се избират представителите на работниците и служителите в Специалния орган за преговори и в Европейския работнически съвет; начина по който да се провеждат преговорите за сключване на споразумение за създаване на Европейски работнически съвет или за определяне на условията за прилагане на друга процедура за информиране и консултиране. Посочени са и стандартните правила за създаване на Европейски работнически съвет. Разписан е редът за информация и консултации на този орган, когато не се е стигнало до съответното споразумение.
В глава трета и четвърта от проектозакона са уредени задълженията за информиране и консултиране на работниците и служителите при създаване на Европейско дружество и Европейско кооперативно дружество. В случай, че не се сключи споразумение за дейността на Представителния орган в тези дружества също се прилагат стандартни правила, които включват обаче освен процедурите на информиране и консултиране и стандартни правила за участие на работниците и служащите в дейността на дружеството.
Глава пета на законопроекта регулира въпросите, свързани с предоставянето на поверителна информация на членовете на Европейския работнически съвет или на членовете на Представителния орган, създаден в Европейско дружество или в Европейско кооперативно дружество.
От гледна точка на практическите ефекти от прилагането на закона специално внимание заслужава начина на избиране на представителите на работниците и служащите в Специалния орган за преговори, в Европейския работнически съвет и в Представителния орган – чл. 5 и чл. 21. В европейското право няма общо правило по този въпрос. Допустимо е както избирането на представителите от Общото събрание, така и от съответните синдикални организации. В предлагания законопроект е избран гъвкав подход, който се съобразява с правилата на пряката демокрация, давайки предимство на Общото събрание, но същевременно създава и възможност за използване на синдикалните организации (чл. 5, ал. 3 и чл. 21, ал. 3).
ІІІ. По време на обсъждането на проекта в комисията бе изказана препоръка за по-нататъшно прецизиране на някои дефиниции, свързани с използването на понятия като “предприятие”, “група от предприятия” и т. нат., тъй като тези понятия се различават от общоприетия у нас начин за правно легализиране на икономическите субекти.
Отбелязано бе, също така, че при дефинирането на понятието “Контролиращо предприятие” се прави позоваване на регламент на Съвета на ЕИО (№ 4064/89). По подобен начин е направено и при дефиницията на понятията “Европейско дружество” и “Европейско кооперативно дружество”, като позоваването е на регламент № 2157/2001 и съответно № 1435/2003. Тези регламенти обаче не са преведени на български език и не са публикувани у нас като официални документи. Ето защо възниква въпросът, дали подобно цитиране няма да затрудни прилагането на закона. Желателно е в хода на по-нататъшното обсъждане да се прецени дали не е по-удачно да се намери друг начин за дефиниране на указаните понятия.
ІV. Предлаганият законопроект изцяло транспонира текстовете на европейските директиви, свързани с информирането и консултирането на работниците и служащите в транснационални предприятия, групи от предприятия и в Европейски дружества и Европейските кооперативни дружества. Той изпълнява задълженията на нашата страна, поети в тази област във връзка с присъединяването ни към ЕС и отговаря на препоръките, съдържащи се в Цялостния мониторингов доклад на Европейската комисия от 25.10.2005 г.
След състоялата се дискусия и като взема предвид цялостната положителна оценка на проекта и направените препоръки, Комисията по европейска интеграция предлага да бъде подкрепен проекта на Закон за информиране и консултиране на работниците и служителите в транснационални предприятия, групи от предприятия и дружества, № 602-01-28, внесен от Министерския съвет на 26 април 2006 г с единодушие от 10 гласа “за”.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКА ИНТЕГРАЦИЯ
/п./АТАНАС ПАПАРИЗОВ