Парламентарни комисии
Комисия по европейските въпроси
Комисия по европейските въпроси
11/05/2006
проект на Закон за електронната търговия, № 602-01-26, внесен от Министерския съвет на 25 април 2006 г.
На свое редовно заседание, проведено на 11 май 2006 г., Комисията по европейска интеграция разгледа проект на Закон за електронната търговия, внесен от Министерския съвет.
На заседанието на Комисията законопроектът бе представен от страна на вносителя от г-н Гюнер Рамис, заместник-министър на държавната администрация и административната реформа. На заседанието присъстваха г-н Юри Алкалай, директор на Дирекция “Електронно правителство” в Министерство на държавната администрация и административната реформа, г-н Александър Огнянов, експерт в дирекцията, г-н Георги Димитров, консултант на Дирекция “Електронно правителство”.
I. С предложения Проект на Закон за електронната търговия се цели създаването на съответна нормативна уредба за регулиране на обществените отношения, свързани с предоставянето на услуги по електронен път чрез използването на съвременните технологии.
II. Предоставянето на услуги на информационното общество попада в обхватa на глава 3 “Свободно предоставяне на услуги” от преговорите за присъединяване на Република България към Европейския съюз. Приемането на Закон за електронната търговия е в изпълнение на поетите ангажименти на страната във връзка с процеса на привеждане на законодателството в съответствие с достиженията на правото на Европейския съюз. Директива 2000/31/ЕС на Европейския парламент и на Съвета относно някои правни аспекти на услугите на информационното общество, в частност електронната търговия във вътрешния пазар (Директива за електронната търговия), е основният общностен акт, регламентиращ обществените отношения, свързани с предоставянето на услуги по електронен път. Директивата предвижда правила за изпращане на нежелана търговска кореспонденция (спам) с оглед защита на интересите на потребителите, като държавите-членки следва да преценят начинът на транспониране на тези правила в националните си правни системи.
III. По отношение на действащото законодателство в областта на информационното общество Европейската комисия препоръчва в Цялостния мониторингов доклад за България за 2005 г. “да се обърне особено внимание на завършването на привеждането в съответствие на законодателството с достиженията на правото на Европейския съюз”. Комисията констатира необходимостта от “особени законодателни усилия” с оглед транспонирането на Директивата за електронната търговия.
В съответствие с Директива 2000/31 предложеният проект на Закон за електронната търговия предвижда редица изисквания, на които трябва да отговарят търговските съобщения. Със законопроекта се въвежда понятието “непоискани търговски съобщения”, като е предвидено създаването на специален регистър на лицата, които не желаят да получават такива съобщения. Проектозаконът съдържа изрична забрана да се изпращат непоискани търговски съобщения на електронните адреси, вписани в регистъра.
Проектът на Закон за електронната търговия предвижда уредба на задълженията на доставчиците на информационни услуги при сключване на договори чрез електронни средства. Неизпълнението на нормативно установените задължения е обвързано с налагането на административнонаказателни санкции (глоби) по реда Закона за административните нарушения и наказания. Следва да се подчертае, че Директива 2000/31 не предвижда изричен размер на тези санкции, но съдържа изискването те да са “ефективни, съответни и възпиращи”. Следователно, държавите-членки са компетентни да определят автономно конкретния размер на глобите с оглед постигането на целите на директивата.
В отделна глава от законопроекта са създадени особени правила за дължима грижа на доставчиците при предоставянето на услуги за достъп и пренос на информация, за автоматизирано търсене информация, междинно запаметяване, съхраняване на чужда информация или електронни препратки към нея.
Законопроектът въвежда и разпоредби относно приложимото право при предоставянето на услуги на информационното общество.
Допълнителната и Заключителните разпоредби на законопроекта уточняват съответно съдържанието на използваните дефиниции в закона, както и предвиждат изменение в чл. 126а, ал. 3 от Гражданския процесуален кодекс, с което исковете, произтичащи от предоставянето на услуги на информационното общество, се разглеждат по реда на бързото производство по ГПК.
ІV. Въз основа на направения анализ може да се направи заключението, че проектът на Закон за електронната търговия съответства на acquis communautaire.
С оглед на гореизложеното, Комисията по европейска интеграция с единодушие (10 гласа “за”) предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за електронната търговия, № 602-01-26, внесен от Министерския съвет на 26 април 2006 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКА ИНТЕГРАЦИЯ
/п./АТАНАС ПАПАРИЗОВ