Комисия по европейските въпроси
18/05/2006
проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за малките и средните предприятия, № 602-01-31, внесен от Министерския съвет на 3 май 2006 г.
На свое редовно заседание, проведено на 18 май 2006 г. Комисията по европейска интеграция разгледа Закона за изменение и допълнение на Закона за малките и средните предприятия, № 602-01-31, внесен от Министерския съвет.
На заседанието присъстваха заместник-министърът на икономиката и енергетиката г-жа Анна Янева, началникът на отдел “Насърчаване на МСП и предприемачеството” в Дирекция “Политика по отношение на предприятията” и г-н Ивайло Грънчаров, главен експерт в същия отдел.
I. Въвеждането на дефиниции за микро, малко и средно предприятие на общностно ниво се налага във връзка с подкрепата, която тези предприятия получават от структурните фондове на ЕС, от Европейския инвестиционен фонд и Европейската инвестиционна банка. Целта е да се постигне справедливо разпределение на средствата и да се спазят изискванията на конкуренцията.
Първото дефиниране на указаните понятия на общностно ниво се извършва през 1996 г. с Препоръка на Европейската комисия 96/280/ЕС. През 2003 г. е приет нов документ - Препоръка 2003/361/ЕС, която е в сила от 1.1.2005 г. Новата препоръка се прилага за всички дейности и програми, осъществявани от Европейската комисия.
Мотивите за приемането на новата препоръка, които обясняват и необходимостта от нейното транспониране в нашето законодателство, са няколко:
1. Първият мотив е свързан с необходимостта да се осъвременят, в случая да се увеличат, пределните финансови прагове в дефинициите за микро, малко и средно предприятие. По този начин се отчита ръста на цените на произвежданите стоки и съответно на оборота и на активите в баланса на предприятията, от друга страна се дава възможност на новосъздадените предприятия, които успешно са се развили през изминалите години, да съхранят своя статус и съответно възможността да бъдат подкрепяни чрез мерките за развитие на предприемачеството в ЕС. При това е важно да се подчертае, че определящи остават пределните прагове за броя на работниците и служащите, които са същите, каквито са били и в препоръката от 1996 г. и че въведените финансови прагове трябва да се разглеждат от страните-членки като максимално допустими величини, т.е. те имат право да въведат свои национални пределни прагове, които да са по-ниски от указаните в препоръката.
2. Вторият мотив е свързан с желанието да се въведат финансови прагове и по отношение на микропредприятията. По този начин се създава възможност да се концентрира подкрепата на ЕС върху тези микропредприятия, които не са в условия на зависимост и реално се нуждаят от помощ.
3. Третият мотив е да се подобри достъпа на микро, малките и средните предприятия до капитал. За тази цел, при известни условия, се допуска запазване на привилегирования статус на предприятията и тогава, когато има външно финансиране, но то идва от регионални фондове, фондове за рисков капитал, “бизнес-ангели”, висши училища или изследователски центрове, малки общини.
4. Четвъртият мотив е да се вземат предвид при определянето на числения състав и финансовите резултати на предприятията различните отношения, които съществуват между тях. За тази цел се разграничават три групи предприятия – независими предприятия, предприятия-партньори и свързани предприятия. В препоръката се дават ясни инструкции как при изчисляването на броя на работниците и служителите и при определянето на финансовите параметри, се отчитат и резултатите на предприятията-партньори и на свързаните предприятия. Така подкрепата е концентрирана върху тези икономическите субекти, които се нуждаят най-силно от нея.
ІІ. Предлаганите в проекта изменения и допълнения на Закона за малките и средни предприятия целят хармонизирането на нашето законодателство с Препоръка 2003/361/ЕС на Европейската комисия. Чрез §1 се цели изменение на чл. 3 и се въвеждат допустимите пределни прагове, чрез които се дефинират микро, малко и средно предприятие.
Измененията и допълненията, предлагани в §2 и §3 целят въвеждането на новия способ за изчисляване на средносписъчния брой на персонала, годишния оборот и стойността на активите на предприятието, като се отчитат евентуалните връзки на предприятието с предприятия-партньори и със свързани предприятия. Взети са предвид изключенията, когато предприятията се считат независими въпреки наличието на решаващо влияние на други субекти и на връзки с предприятия-партньори. Чрез създаването на новите чл. 4а - 4г на предприятията се дава възможност да декларират обстоятелствата, които водят до придобиването на статут на микро, малко или средно предприятие.
ІІІ. Общото заключение, което може да се направи е, че предлаганият законопроект изпълнява поставената задача да се хармонизира Закона за малките и средни предприятия с Препоръка 2003/361/ЕС на Европейската комисия.
Като препоръки, които да се вземат предвид при по-нататъшното обсъждане могат да се посочат следните:
1. В §2 (нов чл. 4, ал. 3, т. 3) да се прецизира текста, като думата “обичайно” се замени с “редовно” и след “ценни книжа” се добави (“бизнес-ангели”), така както е в Препоръка 2003/361/ЕС. По този начин ще се направи важната връзка между това изключение от правилото за предприятия-партньори и дейността на т. нар. бизнес-ангели, които получават все по-голяма популярност в ЕС. Би могло, също така, в Допълнителната разпоредба да се включи определение на понятието “бизнес-ангел”.
2. В §3 (нов чл. 4в, ал. 1) да се прецизира текста, като се въведе понятието “годишни работни места”, така както е направено в Препоръка 2003/361/ЕС. По този начин ще се направи връзка на нашия закон с едно понятие, широко използвано в редица политики на ЕС.
3. В §3 (нов чл. 4в, ал. 2, т. 1) след думата “трудово” да се добави “или “приравнено на него”.
4. В §11 (параграф 1 от Допълнителната разпоредба, т. 1) в определението на понятието “предприятие” преди “физическо лице” да се добави “самонаето”.
След състоялата се дискусия и като взема предвид цялостната положителна оценка на проекта и направените препоръки, Комисията по европейска интеграция предлага да бъде подкрепен проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за малките и средните предприятия, № 602-01-31, внесен от Министерския съвет на 3 май 2006 г. с единодушие от 9 гласа “за”.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКА ИНТЕГРАЦИЯ
/п./АТАНАС ПАПАРИЗОВ