Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по европейските въпроси
Комисия по европейските въпроси
25/05/2006

    проект на Закон за изменение и допълнение на
    Закона за енергетиката, № 602-01-35,
    внесен от Министерския съвет на 10 май 2006 г.

    На свое редовно заседание, проведено на 25 май 2006 г., Комисията по европейска интеграция разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за енергетиката, внесен от Министерския съвет.

    На заседанието на Комисията законопроектът бе представен от страна на вносителя от г-н Валентин Иванов – заместник-министър на икономиката и енергетиката. В заседанието взеха участие г-жа Диана Стефанова – главен експерт – юрисконсулт в отдел “Европейска интеграция в енергетиката” в Дирекция “Европейска интеграция”, както и представител на Националната Електрическа Компания.


    І. Със законопроекта се цели изпълнение на ангажимента на Република България по преговорна глава 3 „Свободно предоставяне на услуги” относно правото на установяване и усъвършенстване правната уредба на търговските взаимоотношения при либерализиран енергиен пазар.
    Проектът на Закон за изменение и допълнение на Закона за енергетиката има за цел да въведе във вътрешното законодателство задължителните изисквания, предвидени в: Електрическа директива (2003/54) за общите правила на вътрешния за ЕС пазар на електроенергия, Газова директива (2003/55) за общите правила на вътрешния пазар на природен газ, Директива 2001/77 за насърчаване на електроенергията, произведена от възобновяеми източници на енергия във вътрешния за ЕС пазар на електроенергия, Директива 2004/67/ЕС относно мерки за гарантиране сигурността на доставките на природен газ, Директива 2004/8/ЕС за насърчаване производството на електроенергия по комбиниран начин.

    ІІ. С предлагания законопроект се постига изпълнение на изискванията, поставени пред България в Редовния доклад на Европейската комисия за 2005 г. и в Мониторингов доклад на Европейската комисия от м. май 2006г., където се обръща внимание на необходимостта от полагане на „допълнителни усилия за отваряне на електрическия и газов пазар преди присъединяването на България към ЕС”.

    ІІІ. Измененията в Закона за енергетиката отговарят като цяло на поставените пред България изисквания. С предложените изменения в § 21, т.2 и в § 24 от законопроекта се предприемат необходимите стъпки за отваряне на вътрешния електрически и газов пазар и за икономическите оператори от държавите - членки на ЕС, което съответства на чл. 43 и чл. 44 от Договора за създаване на Европейската общност (ДЕС).
    С предложените изменения в § 40, § 43 и § 45 от законопроекта се транспонира изискването на Електрическата и Газовата директиви за гарантиране на свободен избор на доставчик.
    С измененията, направени с § 55, § 56, § 96 и § 97 от законопроекта, се постига отделяне на електроенергийния системен оператор и разпределителните предприятия, както и на комбинирания оператор или газоразпределителното предприятие от другите части на съответното вертикално интегрираното предприятие в областта на енерго– или газоснабдяването, съгласно изискването на Европейската комисия .
    Разпоредбата на новия чл.159а предвижда по-широко използване на възобновяеми източници на енергия, което е в съответствие с изискванията на ЕС.

    ІV. По отделните текстове на законопроекта могат да се направят следните бележки:

    1. В сегашната редакция на чл. 52 не се урежда хипотезата, при която решението за прекратяване, изменение или издаване на лицензия ще влиза в сила от датата на преобразуването според законодателството на държавата, от която е чуждестранното лицензирано лице.

    2. В закона не са предвидени правила относно начина, по който министърът на икономиката и енергетиката ще изготвя анализ на националния потенциал за високоефективно комбинирано производство и ще извършва оценка на постигнатия напредък от увеличаване дела на това производство в брутното потребление на електрическа енергия в страната, каквото е изискването на чл. 6 от Директива 2004/8/ЕС. Не е предвидено и задължение за публикуване на докладите с резултатите от анализите и оценките, каквото е изискването на чл. 10 от Директива 2004/8/ЕС.

    3. Препоръчително е редакцията на § 15 от законопроекта да бъде изменена, за да изпълни изискването, поставено от Европейската комисия, за отделянето на дейностите, свързани с управление на електроенергийната система и с организиране на пазар на електрическа енергия от другите дейности на “НЕК” ЕАД. Отделянето следва да се формулира като задължение, а не като правна възможност. В тази връзка предлагаме думите “могат да се отделят” да се заменят с “се отделят”.

    4. В чл. 23, ал. 1 от Електрическата директива и чл. 25, ал. 1 от Газовата директива е предвидено задължение регулаторния орган в държавата-членка да публикува годишен доклад за извършвана от него мониторингова дейност с точно определено съдържание.
    Препоръчително е в чл.15 от закона да се посочи задължение Държавната комисия за енергийно и водно регулиране да изготвя годишни доклади със съответното съдържание.

    5. Предвиденият в чл. 172а, ал. 8 едномесечен срок (средно 30 дни) за изменение или отмяна на решението за разрешаване на временно освобождаване от задължението за достъп до газопреносната или газоразпределителната мрежа не отговаря на срока, предвиден в чл. 27, т. 2 от Газовата директива, който е четири седмици (28 дни). Предвиденият в законопроекта срок е по-дълъг от посочения в директивата и е препоръчително да бъде изравнен с оглед избягване на просрочване в изпълнение на поети задължения. Същата бележка се отнася и до срока, предвиден в § 102, т.9 от законопроекта.

    V. Следва да се обърне внимание и на следните правнотехнически грешки в законопроекта:

    1. Препратката в чл. 21, т. 18 към чл. 21, ал. 1 не е точна. Препратката се отнася за чл. 23 от закона, където са уредени принципите, към които се препраща. Същата бележка се отнася и до препращането предвидено в новия чл. 94а, към чл. 21, ал. 1, където няма алинеи, а само точки. Допълнението направено в чл. 28, ал. 1 води до повторение на една и съща фраза и следва да отпадне.

    2. В началото на новото изречение по чл. 177, ал. 1 следва да се постави съюзът “или” с оглед осигуряване на смисленост на текста. Същото се отнася до чл. 178, ал. 1. В същата връзка в § 101 от законопроекта местата на т. 1 и т. 2 следва да бъдат разменени.

    В проведената дискусия вносителят изрази съгласие с направените бележки, като посочи, че бележките по т. 2 и т. 4 от раздел ІV ще бъдат отразени в съответен подзаконов нормативен акт.

    С оглед на гореизложеното, Комисията по европейска интеграция предлага на Народното събрание да бъде подкрепен проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за енергетиката, № 602-01-35, внесен от Министерския съвет на 10 май 2006 г., ., с 8 гласа “за”, 1 “въздържал се”, като направените бележки бъдат взети предвид от водещата комисия при обсъждане на законопроекта между първо и второ гласуване.



    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКА ИНТЕГРАЦИЯ


    /п./АТАНАС ПАПАРИЗОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума