Комисия по европейските въпроси
15/06/2006
проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за
мерките срещу изпирането на пари, № 654-01-79, внесен от Петър Владимиров Димитров и група народни представители
на 14 юни 2006 г.
На редовно заседание, проведено на 15 юни 2006 г., Комисията по европейска интеграция разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за мерките срещу изпирането на пари, внесен от Петър Владимиров Димитров и група народни представители.
Законопроектът бе представен пред комисията от г-н Петър Димитров. В обсъждането взеха участие г-н Нахит Зия – заместник-министър на финансите, и г-жа Емилия Миланова – подуправител на БНБ.
І. Проектът на Закон за изменение и допълнение на Закона за мерките срещу изпирането на пари цели да приведе в съответствие вътрешното законодателство за противодействие на прането на пари с международните стандарти в областта на предотвратяване използването на финансовата система за целите на изпирането на пари и финансирането на тероризъм, установени в Ревизираните препоръки на Групата за защита на финансовата система (FATF). Групата за защита на финансовата система е водеща международна организация за борба срещу изпирането на пари и финансирането на тероризма, в която членуват Европейската комисия и редица от държавите-членки на Европейския съюз.
Законопроектът е разработен във връзка с съдържащите се в Цялостния мониторингов доклад на Европейската комисия за България за 2005 г. и Цялостния мониторингов доклад на Европейската комисия за България за 2006 г. по изпълнение на преговорните ангажименти по преговорна глава 4 “Свободно движение на капитали”, според която България трябва за приведе законодателството си в съответствие с ревизираните препоръки на Групата за защита на финансовата система за борба с изпирането на пари и финансирането на тероризма.
ІІ. В предложеният законопроект са въведени препоръките на Групата за защита на финансовата система относно:
- установяването на изисквания към задължените лица по чл. 3, ал. 2 и 3 от Закона за мерките срещу изпирането на пари да идентифицират действителния собственик на клиентите – юридически лица, за събиране на информация за целта и характера на отношението с клиента и за осъществяване на текущо наблюдение върху установени търговски или професионални отношения и проверка на сделки и операции, извършени в техните рамки;
- разширяване на кръга на лицата, задължени по чл. 3, ал. 2 и 3 от Закона за мерките срещу изпирането на пари да прилагат мерките за превенция на използването на финансовата система за изпиране на пари;
- предвиждане на възможност за обмен на информация между финансово-регулаторните органи;
- уреждане на забрана на банки, учредени в България или чуждестранни банки, извършващи дейност в България чрез клон да установяват отношения с банки, регистрирани в юрисдикции, в които нямат физическо присъствие, както и за използване на анонимни сметки;
- предвиждане на задължение за лицата по чл. 3, ал. 2 и 3 от Закона да прилагат разширени мерки за превенция на използването на финансовата система за изпиране на пари по отношение на лица, които заемат или са заемали висша длъжност в Република България или друга държава, както и по отношение на свързани с тях лица;
- предвиждане на задължение за лицата по чл. 3, ал. 2 и 3 от Закона да поставят под особено наблюдение търговските си или професионални отношения, операции или сделки с лица от държави, които не прилагат или не прилагат напълно международните стандарти за противодействие на изпирането на пари;
- освобождаване при разкриване на информация за съмнителни сделки от отговорност за нарушаване на закони и договори и в случай, че се установи, че сделките и операциите са законни и не е извършено престъпление.
В предложеният законопроект е съобразено съдържащото се във Втората Директива на Съвета и Европейския парламент за превенция на използването на финансовата система за целите на изпирането на пари изискване лицата, предоставящи правни консултации, да прилагат на предвидените мерки срещу изпирането на пари. Изключение се прави само относно информация, станала известна при или по повод участие в досъдебно или съдебно производство и при установяване на правното положение на клиента. За разлика от действащия закон, според който изключението обхваща всички мерки по закона, в законопроекта изключението обхваща само следните превантивни мерки: а) задължението за уведомяване при съмнителни операции и сделки при съмнение за изпиране на пари; б) задължението за предоставяне на информация при поискване; в) задължението за прекратяване на финансовите отношения и уведомяване на финансовото разузнаване при невъзможност за идентифициране на клиент.
ІІІ. Може да се препоръча при последващо изменение и допълнение на Закона за мерките срещу изпирането на пари последният да бъде съобразен с изискванията на Директива 2005/60 на Европейския парламент и Съвета от 25 октомври 2005 г. за превенцията срещу използването на финансовата система за пране на пари и финансиране на тероризма, включително като:
1. Се уреди задължение за идентифициране на клиенти, което се съобрази с точния текст на чл.8, ал.1, букви „а” и „б” на Директива 2006/60;
2. Нормите за международно сътрудничество се усъвършенстват, като в закона се включат всички уредени в Директива 2005/60 случаи, при които се обменя информация (например хипотезата по чл.11, ал.4 от Директива 2005/60), конкретизират се органите на Европейския съюз, които се уведомяват, и се уреди задължение да се уведомяват съответните органи на държавите-членки;
3. Се уредят подробни правила за защита на лицата, които докладват разкриват информация, както предвижда чл.27 от Директива 2005/60.
ІV. Въз основа на изложеното може да се направи заключение, че предложеният Законопроект за изменение и допълнение на Закона за мерките срещу изпирането на пари отговаря на препоръките на Цялостните мониторингови доклади на Европейската комисия за 2005 и 2006 г. за въвеждане на ревизираните препоръки на Групата за защита на финансовата система, поради което следва да бъде подкрепен.
С оглед на гореизложеното, Комисията по европейска интеграция единодушно (с 8 гласа “за”) предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за мерките срещу изпирането на пари, № 654-01-79, внесен от Петър Владимиров Димитров и група народни представители, като направените препоръки бъдат взети предвид от водещата комисия между първо и второ гласуване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКА ИНТЕГРАЦИЯ
/п./АТАНАС ПАПАРИЗОВ