Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по европейските въпроси
Комисия по европейските въпроси
10/08/2006

    проект на Закон за корпоративното подоходно облагане,
    № 602-01-68, внесен от Министерския съвет на 31 юли 2006г.

    На заседанието, проведено на 10 август 2006г., Комисията по европейска интеграция разгледа проект на Закон за корпоративното подоходно облагане, № 602-01-68, внесен от Министерския съвет на 31 юли 2006 г.
    Пред членовете на комисията законопроектът беше представен от г-н Георги Кадиев, заместник министър на финансите. В заседанието взе участие и г-н Велин Филипов, началник отдел “Счетоводна практика” в Министерство на финансите.

    I. Проектът на нов Закон за корпоративното подоходно облагане (ЗКПО) е изготвен с цел опростяване на корпоративното данъчно облагане и улесняване на прилагането на закона от данъчно задължените лица и приходната администрация. Изготвянето на законопроекта е свързано и с предстоящото присъединяване на Република България към Европейския съюз и с необходимостта от хармонизация на българското данъчно законодателство с изискванията на европейските директиви в областта на прякото облагане.
    С предложения законопроект се представя нов нормативен подход за уреждане на обществените отношения, свързани с данъчното третиране на печалбите и доходите на местните и чуждестранните юридически лица, някои разходи на данъчно задължените лица, приходите от стопанска дейност на бюджетните предприятия, дейността на организаторите на хазартни игри и дейността от опериране на кораби на лицата, осъществяващи морско търговско корабоплаване. Видовете данъци, с които се облагат посочените обекти, са развити в самостоятелни части, а отделните елементи на съответните печалби, доходи или дейности са изведени и обособени в самостоятелни глави и раздели, което прави проектозакона по-лесен за разбиране и прилагане.
    Основните принципи на данъчно облагане от действащия закон са запазени, като са направени промени в някои области на корпоративното данъчно облагане, които са в съответствие с възприетата данъчна политика.
    Важна промяна в сравнение с действащия режим е предвиждането всички юридически лица да се облагат с корпоративен данък (с изключение на тези, облагани с алтернативни данъци), независимо от това дали извършват дейност, попадаща в обхвата на дейностите, облагани с патентен данък, и дали покриват съответното изискване за оборот. С патентен данък ще се облагат само физическите лица, включително едноличните търговци, когато са изпълнени изискванията на Закона за данъците върху доходите на физическите лица.

    II. Проектът на Закон за корпоративното подоходно облагане цели да приведе в пълно съответствие вътрешното законодателство с изискванията на Директива 90/434/ЕЕС относно общата система за данъчно облагане, приложима при сливане, разделяне, частично разделяне, прехвърляне на авоари и замяна на акции, засягащи дружества от различни държави-членки, както и при прехвърлянето на седалище на европейско дружество или на европейско кооперативно дружество в друга държава-членка и Директива 90/435/EEC относно общата система за данъчно облагане в случаите на дружества майки и дъщерни дружества от различни държави членки.
    Със законопроекта се въвеждат частично изискванията на Директива 2003/49/ЕО за обща система за данъчно облагане, приложима към авторските възнаграждения и лихвените плащания между асоциирани компании от различни държави – членки. Пълното съответствие ще бъде постигнато при изтичане на договорения преходен период в тази област.
    По отношение на данъчното третиране на дивиденти, изплащани в рамките на Европейския съюз (Директива 90/435/ЕИО), от облагане (с данък при източника) ще бъдат освободени както дивидентите, изплащани от местни дъщерни компании към компании майки от ЕС, така и получените дивиденти от компании майки в България от дъщерни компании в ЕС, при условие, че са спазени посочените в закона условия, които са изцяло съобразени с максимално допустимите от директивата прагове.
    По отношение на данъчното третиране на преобразуванията на дружества (Директива 90/434/ЕИО), като цяло операциите по преобразуване на дружества (вливане, сливане, отделяне, разделяне, прехвърляне на обособена дейност и замяна на акции и дялове), отговарящи на определени критерии, се третират като междинни операции от данъчна гледна точка и не следва да е налице каквото и да е облагане към момента на преобразуване. По този начин се постига неутралност на данъчната система към подобен вид операции. Облекченият режим на данъчно третиране ще се прилага по отношение на преобразуванията в страната и в Общността.
    Когато е извършено преобразуване, което не попада в обхвата на облекчения режим, включително, когато участва дружество от държава извън Европейския съюз, законопроектът предвижда на данъчно облагане да подлежи разликата между пазарната цена на активите и пасивите и данъчната им стойност към момента на преобразуването.
    Предлага се данъчната ставка за всички данъци при източника да се намали от 15 на 10 на сто, което е и пряко обвързано с поетите ангажименти към Европейския съюз за поетапно редуциране на данъчните ставки на данъка, удържан при източника за доходите от лихви и авторски и лицензионни възнаграждения между свързани лица съгласно изискванията на Директива 2003/49/ЕО.

    III. От гледна точка на прилагането на европейското право и практиката на страните-членки на ЕС към предлагания законопроект могат да се направят следните бележки и препоръки:

    1. В чл.1, б.”а” от Директива 90/434/ЕЕС се говори за прехвърляне на активи, което в чл.125, ал.1 от законопроекта се въвежда с термина “прехвърляне на обособена дейност”, като дефиницията за “обособена дейност” е дадена в чл.130 от законопроекта.
    Подобно в чл. 2, б.”и” от Директивата терминът “клон от дейността” се въвежда в чл. 134 от законопроекта с термина “обособена дейност”. Доколкото Директивата прави разлика между понятията “прехвърляне на активи” и “клон от дейността”, то би следвало да се разделят понятията и в законопроекта.
    2. Член 1, б.”б” от Директива 90/434/ЕЕС не е точно въведен. В чл. 125, ал.2 от законопроекта се урежда реда за преустройство на кооперативните дружества, а директивата третира прехвърляне на седалище на европейски дружества. Не е дадено определение на термина “преустройство” по смисъла на чл.125, ал.2 от законопроекта. Препоръчително е в допълнителните разпоредби на закона да се посочи, че определението на понятието “преустройство” е дадено в Закона за кооперациите.
    Въз основа на гореизложеното може да се направи заключението, че предложеният законопроект въвежда напълно изискванията на Директива 90/434/ЕЕС относно общата система за данъчно облагане, приложима при сливане, разделяне, частично разделяне, прехвърляне на авоари и замяна на акции, засягащи дружества от различни държави-членки, както и при прехвърлянето на седалище на европейско дружество или на европейско кооперативно дружество в друга държава-членка, и Директива 90/435/EEC относно общата система за данъчно облагане в случаите на дружества майки и дъщерни дружества от различни държави членки.
    Частично се въвеждат изискванията на Директива 2003/49/ЕО за обща система за данъчно облагане, приложима към авторските възнаграждения и лихвените плащания между асоциирани компании от различни държави – членки. Пълното съответствие ще бъде постигнато при изтичане на договорения преходен период в тази област, който е 31 декември 2014 г.
    След състоялата се дискусия Комисията по европейска интеграция стигна до заключението, че предложеният законопроект съответства на acquis communautaire.

    С оглед на гореизложеното Комисията по европейска интеграция с единодушие (10 гласа “за”) предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване проекта на Закон за корпоративното подоходно облагане, № 602-01-68, внесен от Министерския съвет на 31 юли 2006г., като направените бележки бъдат взети предвид от водещата комисия при обсъждане на законопроекта между първо и второ гласуване.



    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКА ИНТЕГРАЦИЯ

    /п./АТАНАС ПАПАРИЗОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума