Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по европейските въпроси
Комисия по европейските въпроси
15/09/2006

    проект на Закон за прилагане на Общите организации на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз, № 602-01-77, внесен от Министерския съвет на 30 август 2006 г.
    На свое редовно заседание, проведено на 15 септември 2006 г., Комисията по европейска интеграция разгледа Закона за прилагане на Общите организации на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз, № 602-01-77, внесен от Министерския съвет.

    На заседанието присъстваха от Министерството на земеделието и горите:
    г-жа Искра Вълева, директор на Дирекция “Интеграционна политика”, г-н Слави Кралев, началник отдел “Интеграционна политика”, г-жа Надежда Петрова, главен юрисконсулт.

    І. Общите организации на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз включват правилата на Общността за регулиране на производството и търговията с такива продукти в страните-членки на ЕС в рамките на Общата селскостопанска политика (ОСП). По този начин страните-членки предават правата си за регулиране на националните пазари в над 20 сектора на аграрното производство на европейските институции. Общото регулиране е въведено с цел пазарите на аграрни продукти в ЕС да станат по-стабилни и предвидими, да се гарантират по-висока степен на самоосигуряване с храни и социално приемливи доходи на производителите.

    Законодателството на Европейската общност в разглежданата област се състои от регламенти на Съвета на ЕС и на Европейската комисия. Тези правни актове имат пряко действие в страните-членки. С регламентите на Съвета, които се приемат след консултации с Европейския парламент, се въвеждат рамковите мерки на общите организации на аграрните пазари, а регламентите на Комисията имат за задача да конкретизират и приведат в действие нормативните актове, приети от Съвета.

    В секторите, обхванати от общите организации на пазарите, се произвежда 90% от аграрната продукция на страните-членки на ЕС. Тук попадат зърнените култури, свинското месо, яйцата, птичето месо, плодовете и зеленчуците, говеждото месо, кравето мляко, захарта, цветята, тютюна и редица други аграрни стоки. Традиционно общите организации на пазарите на земеделски продукти включват въвеждането на фиксирани интервенционни цени, предоставянето на помощи на производителите и търговците, осъществяването на обща външна защита на аграрните пазари чрез изравнителни импортни плащания, насърчаване на износа чрез компенсиране на износителите на разликата между световната и по-високата вътрешна цена на съответния аграрен продукт.

    Тенденцията, която се наблюдава през последните години в ОСП и по-специално в общите организации на пазарите на земеделските продукти, е към намаляване на директната намеса на регулаторните органи в ценообразуването за сметка на развитието на пазарни стимули за производителите на по-качествени и екологични продукти.

    ІІ. Предлаганият законопроект не е свързан с хармонизирането на българското законодателство с нормативните актове на ЕО, а цели създаването на условия за изпълнението у нас на регламентите, свързани с общата организация на пазарите на земеделските продукти. С този закон се определят българските структури, които ще прилагат посочените регламенти, уреждат се някои процедури, предвидени да се извършват на национално ниво, въвеждат се механизми за контрол и налагане на санкции.

    ІІІ. Предлаганият законопроект като цяло изпълнява поставените задачи. С цел подобряването му могат да се направят следните бележки:

    1. В чл. 20 ал. 1 се казва, че чуждестранни лица със седалище извън Европейския съюз и Европейското икономическо пространство могат да подадат заявление за получаване на разрешение да действат като контролиращи лица относно спазването на правилата на биологичното производство, земеделските продукти и храни с традиционно специфичен характер и защитено географско означение. Това означава, че тези лица, чрез своите клонове в България, ще могат да издават сертификати за съответствие, валидни в цялата Европейска общност. По-нататък в т. 3 на ал. 3 се пояснява, че като условие за издаване на съответното разрешение чуждестранното лице трябва да представи сертификат за акредитация от орган за акредитация, членуващ в Международния акредитационен форум, при условие, че обхватът на акредитацията включва и България.

    Имайки предвид, обаче, че съответният сертификат, който ще издава чуждестранното лице, ще важи на цялата територия на Общността, би трябвало да се спази изискването между страната, където се намира органа на акредитация на чуждестранното лице и Европейската общност да има взаимно признаване на дейностите по удостоверяване на съответствие. Ето защо в чл. 20, ал. 3, т. 3 след “издаден от” би трябвало да се запише - “орган за акредитация в страна, която e подписала Споразумението за международно признаване към Международния акредитационен форум.”

    2. В чл. 25, ал. 3 след “Забранява се означаването като “биологичен”, “екологичен”, “органичен”, “био” и “еко”, вместо “включително с латински букви” да се запише “включително на чужди езици”. По този начин ще се затрудни разпространението на фалшификати и в другите страни-членки на Общността.

    3. В чл. 32, ал. 1, т. 2 вместо “юридическите лица с нестопанска цел, осъществяващи дейност в обществена полза, които могат да разпределят храните от интервенционни запаси за социално слаби” да се запише “критериите за подбор на юридическите лица с нестопанска цел и процедурата за определяне на тези от тях, които ще разпределят храните от интервенционните запаси”.

    По този начин от една страна ще се въведе конкуренция между съответните неправителствени организации, а от друга ще може да се гарантира качествено и добросъвестно разпределение на помощите сред социално слабите.

    4. Заглавието на Глава втора, раздел ІІ да стане “Краве мляко” вместо “Млечни квоти”, тъй като млечните квоти са само инструмент за регулиране на пазара на кравето мляко.

    5. В чл. 55, ал. 2, т. 1 и т. 2 след “плащане на вноската” да се добави “съгласно чл. 54, ал. 1”.

    След състоялата се дискусия и като взема предвид изказаните препоръки, Комисията по европейска интеграция предлага да бъде подкрепен проекта на Закон за прилагане на Общите организации на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз, № 602-01-77, внесен от Министерския съвет на 30 август 2006 г., с единодушие от 9 гласа “за”.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКА ИНТЕГРАЦИЯ


    /п./АТАНАС ПАПАРИЗОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума