Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по европейските въпроси
Комисия по европейските въпроси
12/01/2007

    проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за насърчаване на инвестициите, № 602-01-108, внесен от Министерския съвет на 6 декември 2006 г.
    На свое извънредно заседание, проведено на 12 януари 2007 г., Комисията по европейска интеграция разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за насърчаване на инвестициите, № 602-01-108, внесен от Министерския съвет.
    На заседанието присъстваха заместник-министърът на икономиката и енергетиката г-жа Анна Янева, директорът на Дирекция “Инвестиционна политика” г-жа Елена Пищовколева, началникът на отдел “Анализи, стратегии и мерки за насърчаване на инвестициите” г-жа Лилия Витошка и старши юрисконсултът в Дирекция “Правна” г-н Боян Йорданов.

    І. В европейският съюз държавната намеса в икономиката, в това число и чрез насърчителни мерки за привличане на инвестиции, е силно ограничена и ориентирана предимно към решаването на някои т. нар. хоризонтални проблеми, засягащи всички подотрасли на промишлеността и услугите. Такива проблеми са: осигуряването на повсеместни и качествени социални услуги на населението, подпомагането на малките и средни предприятия, насърчаване на иновационната дейност, опазването на околната среда, създаването на условия за по-голяма заетост и икономическо развитие в изоставащите региони.

    Трябва да се има предвид, че Договорът за създаването на Европейската общност по принцип счита за недопустима държавната помощ, тогава, когато тя застрашава конкуренцията в рамките на единния вътрешен пазар (чл. 87 (1) от ДЕО). Отдаването на предпочитание на едни фирми пред други често води до вредни въздействия върху конкурентната среда. Те са допустими единствено когато обществената полза от тях е по-голяма от вредата, нанесена на конкуренцията. Ето защо за регулиране на държавна намеса са приети редица нормативни актове. Като рамкова разпоредба може да се счита Регламентът на Съвета (ЕО) № 994/98 от 7 май 1998 г. относно приложението на чл. 87 и чл. 88 от Договора за създаването на Европейската общност. Допълнителни уточнения за допустимата държавна намеса се съдържат в Регламентите на Комисията (ЕО) № 70/2001 относно прилагането на чл. 87 и чл. 88 от ДЕО по отношение на малките и средни предприятия, № 68/2001 относно прилагането на същите два члена на ДЕО при подпомагането на квалификационни мерки; № 69/2001 относно допустимостта на ограничената държавна помощ (до 100 000 евро за 3 години) и № 2204/2002 относно допустимите форми на държавно подпомагане на мерки за създаване на заетост.

    Правото да прецени, в кои случаи са спазени изискванията и обществения интерес доминиращ, е предоставено на Европейската комисия, която трябва да бъде уведомявана за всички случаи на държавна помощ, независимо дали те са обозначени като такива или представляват някаква косвена форма на държавно стимулиране. Практиката показва, че Комисията обикновено е благосклонна когато става дума за мерки, насочени към малки и средни предприятия, предприятия в икономически изостанали региони и мерки за интегриране на хора в неравностойно положение.

    ІІ. Предложеният законопроект цели по-ефикасното използване на действащи вече разпоредби за насърчаване на инвестициите. При това се изхожда от няколко основополагащи задачи – повишаване на технологичното равнище на производството и увеличаване на “човешкия капитал” в съответствие с Лисабонската стратегия на Европейския съюз; създаване на заетост в региони с висока безработица, където не достигат инвестиции, създаването на условия за устойчиво развитие чрез спазване на екологичното законодателство, подобряване на експортния потенциал на страната, децентрализация в управлението.

    В унисон с посочените задачи е предвидена, например, възможността за намаляване на праговете за клас инвестиции – минималният размер на инвестициите ще може да бъде до два пъти по-нисък от нормалния за инвестициите, които се правят в икономически изоставащи региони и във високотехнологични производства и до три пъти по-нисък за инвестициите във високотехнологични дейности от сектора на услугите. Въвеждат се и изисквания за съответствие с екологичните стандарти. Постигнато е съответствие с изискванията на Закона за държавната помощ, включително с новите Насоки за регионална помощ на Европейската комисия, които ще се прилагат след 1.1.2007 г.

    Като цяло предвидените в законопроекта мерки са в съответствие с общата насоченост на Националния план за Развитие на Република България за периода 2007 – 2013 г. и може да се разглеждат като допълнение към мерките, залегнали в Оперативната програма “Контурентноспособност”, финансирана чрез структурните фондове на ЕС.

    ІІІ. Независимо от общата положителна оценка на законопректът, като се изхожда от позицията на нашето членство в ЕС и на тенденциите в развитието на икономическата политика на Съюза, могат да се предложат някои промени и да се направят някои бележки, които да се вземат предвид в хода на по-нататъшното обсъждане.

    1. В проекта е предвидено за се запази съществуващата практика инвестициите да се насърчават чрез съкратени срокове за административно обслужване (чл. 15, ал. 1 от Закона за насърчаване на инвестициите). Но задача на администрацията трябва да бъде качественото и навременно обслужване на всички фирми и подобна диференциация с основание може да се приеме, в рамките на единния европейски пазар, за дискриминационна практика спрямо фирмите, които не са попаднали в кръга на насърчаваните. Ето защо би било добре в новите условия тази форма на насърчаване да отпадне.

    2. Желателно е, също така, в чл. 19, ал. 6 на Закона за насърчаване на инвестициите текстът “чл. 15, ал. 1, т. 4” да се замени и на двете места с “чл. 15, ал. 1, т. 3 и 4”. По този начин се засилва контролът и се гарантира прилагането на европейските изисквания за предоставяне на държавна помощ при продажбата на недвижим имот – частна държавна или общинска собственост и при предоставянето на ограничено вещно право върху недвижим имот – частна държавна или общинска собственост (виж Съобщение на Комисията относно елементите на държавна помощ при продажбата на земя и сгради от публични власти - Официален бюлетин № С 209 от 10.07.1997 г.)

    След състоялото се обсъждане и като взема предвид цялостната положителна оценка на проекта и направените препоръки, Комисията по европейска интеграция с единодушие (12 гласа “за”) предлага на Народното събрание да бъде подкрепен проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за насърчаване на инвестициите, № 602-01-108, внесен от Министерския съвет на 6 декември 2006 г.




    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКА ИНТЕГРАЦИЯ

    /п./АТАНАС ПАПАРИЗОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума