Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по европейските въпроси
Комисия по европейските въпроси
08/02/2007

    проект на Закон за изменение и допълнение на
    Закона за убежището и бежанците, № 702-01-7,
    внесен от Министерския съвет на 1 февруари 2007 г.

    На свое редовно заседание, проведено на 8 февруари 2007 г., Комисията по европейска интеграция разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за убежището и бежанците, внесен от Министерския съвет.
    От името на вносителя законопроектът бе представен от г-н Светослав Мичев – председател на Държавната агенция за бежанците.

    І. Проектът на Закон за изменение и допълнение на Закона за убежището и бежанците цели да хармонизира нашето право с изискванията на правото на Европейския съюз, както и да диференцира отделните производства, провеждани по молбата за статут, и на правата на чужденците във връзка с тях. Законопроектът е съобразен с приетите през периода 2003 - 2005 г. два регламента и четири директиви, които уреждат въпроси, свързани с бежанците и други чужденци, които се нуждаят от международна закрила: Регламент на Съвета (ЕО) № 343/2003 от 18 февруари 2003 г. за установяване на критерии и механизми за определяне на държавата членка, отговорна за разглеждането на молба за убежище, подадена в една от държавите членки от гражданин на трета страна (Дъблински регламент); Регламент на Комисията (ЕО) № 1560/2003 от 2 септември 2003 г, за определяне на условията за прилагане на Регламент на Съвета (ЕО) № 343/2003 г. за установяване на критерии и механизми за определяне на държавата членка, отговорна за разглеждането на молба за убежище, подадена в една от държавите членки от гражданин на трета страна; Регламент на Съвета (ЕО) № 2725/2000 от 11 декември 2000 г. относно създаването на системата "Евродак" за сравняване на дактилоскопични отпечатъци с оглед ефективното прилагане на Дъблинската конвенция (Регламента "Евродак"); Регламент на Съвета (ЕО) № 407/2002 от 28 февруари 2002 г., определящ някои условия за прилагането на Регламент на Съвета (ЕО) № 2725/2000 от 11 декември 2000 г, относно създаването на системата "Евродак" за сравняване на дактилоскопични отпечатъци с оглед ефективното прилагане на Дъблинската конвенция; Директива на Съвета 2001/55/ЕС от 20 юли 2001 г. относно минималните стандарти за предоставяне на временна закрила в случай на масов поток от разселени лица и мерките за постигане на баланс в усилията на държавите членки по приемане на такива лица и поемане на последиците от това; Директива на Съвета 2003/9/ЕО от 27 януари 2003 г. относно минималните стандарти за прием на търсещи убежище; Директива на Съвета 2003/86/ЕО от 22 септември 2003 г. за правото на събиране на семейството; Директива на Съвета 2004/83/ЕО от 29 април 2004 г. за минималните стандарти относно условията, на които трябва да отговарят гражданите на трети страни или лицата без гражданство, за да могат да кандидатстват за статут на бежанец или на лице, което по други причини се нуждае от международна защита, и относно съдържанието на този статут; Директива на Съвета 2005/85/ЕО от 1 декември 2005 г. за минимални стандарти относно процедурата за предоставяне или отнемане на статут на бежанец в страните членки.

    II. В съответствие с целите на Директива 2004/83/ЕО законопроектът урежда критерии за определяне субекта на преследване и защита, на същността и актовете на преследване, на възможността за вътрешно разселване, както и на необходимостта от международна закрила, възникваща на място. С него са прецизирани основанията за отказ, прекратяване и отнемане на различните видове закрила и за прекратяване на производството за предоставяне на статут. Критикуваният от Европейската комисия и Върховния комисар на ООН за бежанците чл. 16 е отменен. Детайлизирани са процесуалните действия по спиране и прекратяване на производството за предоставяне на статут и за отнемане и прекратяване на предоставен статут.
    Диференцирани са правата на определени категории чужденци в производството по предоставянето на статут, както и правата им след предоставянето му. Уредено е събирането на семейството на чужденец със статут на бежанец или хуманитарен статут в съответствие с минималните изисквания на Директива 2003/86/ЕО.
    Законопроектът създава цялостна уредба на правото на чужденците да получат легитимационен документ. Чужденците, получили убежище, статут на бежанец или хуманитарен статут са диференцирани от останалите чужденци. Издаваният от Държавната агенция за бежанците („регистрационна карта”) е разграничен от документите по Закона за българските документи за самоличност. Изчрепателно са изброени документите на чуждениците, съдържанието им, срокът им на валидност и редът за издаването им. Уредено е разрешение за прехвърляне на чужденец, ползващ се от временна закрила, по образец съгласно Директива 2001/55/ЕС.
    В съответствие с Директива 2003/9/ЕО на директорите на центровете на Държавната агенция за бежанците е предоставено правомощие да вземат решения относно настаняването на чужденците.
    В изпълнение на Решение на Съвета 2004/904/ЕС от 2 декември 2004 г. за създаване на Европейски бежански фонд за периода 2005-2010 г. Държавната агенция за бежанците е определена като орган за усвояване на средствата от Европейския бежански фонд.
    Законопроектът възприема минималните стандарти при провеждане на интервю с лица, които търсят закрила, уредени от Директива 2005/85/ЕО.
    В съответствие с изискванията на Дъблинския регламент и Регламента „Евродак”, които имат пряко действие за нашата страна са въведени правила относно компетентния национален орган и неговите актове. Уредени са началото на Дъблинското производство и производставата по същество. Създадена е регламентация за трансферите на чужденци. Уредена е координацията между Държавната агенция за бежанците и службите за административен контрол на чужденците. Въведени са някои процедурни и доказателствени правила, предвидени в Директива 2005/85/ЕО.
    Уреден е съдебният контрол върху новите актовете на председателя на Държавната агенция, които законопроектът урежда. държава за сигурна по отношение на чужденеца.
    Създадена е детайлна регламентация за определяне на дадена държава за сигурна по отношениен а чужденеца в съответствие с минималните стандарти на Директива 2005/85/ЕО и препоръките на Върховния комисар на ООН за бежанците.
    Законопроектът урежда изменения и допълнения в други закони, уреждащи отделни аспекти на закрилата на бежанци - Закона за българските документи за самоличност, Закона за чужденците в Република България и Закона за социалното подпомагане.

    ІІІ. С цел усъвършенстване на уредбата може да се препоръча изрично въвеждане на срок за уведомяване, аналогичен на този по чл.5, ал.1 от Директива 2003/9/ЕО.

    ІV. Въз основа на изложеното може да се направи заключение, че предложеният Законопроект за изменение и допълнение на Закона за убежището и бежанците отговаря на изискванията на правото на Европейксия съюз, поради което следва да бъде подкрепен.

    С оглед на гореизложеното, Комисията по европейска интеграция единодушно (с 9 гласа “за”) предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за убежището и бежанците № 702-01-7, внесен от Министерския съвет на 1 февруари 2007 г.



    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКА ИНТЕГРАЦИЯ

    /п./АТАНАС ПАПАРИЗОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума