Парламентарни комисии
Комисия по европейските въпроси
Комисия по европейските въпроси
20/10/2005
проект на Закон за изменение и допълнение на
Закона за пътищата, № 502-01-35,
внесен от Министерски съвет на 28 септември 2005 г.
На свое заседание, проведено на 20 октомври 2005 г., Комисията по европейска интеграция разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за пътищата, № 502-01-35, внесен от Министерски съвет на 28 септември 2005 г.
На заседанието на Комисията присъстваха г-н Димчо Михалевски, заместник-министър на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, и Велико Желев, директор на Изпълнителна агенция “Пътища”. От страна на вносителя законопроектът беше представен от г-н Димчо Михалевски, заместник-министър на Министерството на регионалното развитие и благоустройството.
I. Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за пътищата си поставя за цел да постигне по-висока степен на хармонизация на българското законодателство, регламентиращо системата за пътни данъци и такси, съобразно поетите ангажименти на Република България във връзка с присъединяването към Европейския съюз.
II. Регулираната материя попада в обхвата на преговорна глава 9 “Транспортна политика”. На общностно ниво фискалната хармонизация на пътните такси се урежда от Директива 1999/62/ЕС на Европейския парламент и на Съвета относно заплащането на такси от товарни автомобили за използване на определени инфраструктури. Следва да бъде посочено, че Директива 1999/62 не изисква въвеждане на пътни такси за ползване по време (винетна такса) или съобразно изминатото разстояние (тол такса). В случай обаче, че държавите членки са избрали тези системи за събиране на данъци и такси, те следва да се придържат към правилата, предвидени в Директивата. В приложното поле на Директива 99/62 попада облагането с пътни такси на пътни превозни средства за превоз на товари с тегло в натоварено състояние не по-малко от 12 тона. Възприето е, че различия в пътните такси, събирани спрямо тази категория пътни превозни средства, биха накърнили в най-голяма степен конкуренцията в Общността. Следва да бъде подчертано, че хармонизацията на общностно ниво се отнася само до пътни превозни средства за превоз на товари с тегло в натоварено състояние не по-малко от 12 тона. Системата за пътни такси спрямо останалите пътни превозни средства е от компетентността на държавите-членки, като изискванията на Директива 1999/62 нямат обвързваща сила.
III. Предложените изменения и допълнения са свързани с необходимостта от прецизиране на разпоредбите на чл. 10 от Закона за пътищата в съответствие с изискванията на Директива 1999/62. Със Закона за изменение и допълнение на Закона за пътищата (ДВ, бр. 6 от 2004 г.) е регламентирана възможност за събиране на винетни такси и на тол такси, като изрично бе предвидено, че за един и същ участък от пътя не могат да бъдат събирани едновременно и двете такси. По време на техническите консултации с Европейската комисия (Брюксел, януари и май т.г.) бе установено, че разпоредбите на Закона за пътищата в тази част не са достатъчно ясни и прилагането им относно тежкотоварните пътни превозни средства може да не съответства на Директива 1999/62. Становището на представителите на Европейската комисия е, че съгласно посочената директива за моторните превозни средства, предназначени за превоз на товари с допустима максимална маса 12 и повече тона, на територията на една държава би могло да бъде въведена само една от двата вида пътни такси – винетни или тол такси.
Предвиденото в Законопроекта изменение в чл. 10, ал. 3 на Закона за пътищата изключва възможността моторните превозни средства, предназначени за превоз на товари с технически допустима максимална маса 12 и повече тона, да бъдат облагани с тол такса (такса за изминато разстояние). Прецизирането на текста на действащата разпоредба на чл. 10, ал. 3 е във връзка с ефективното прилагане на забраната за едновременно налагане на такса за изминато разстояние и такса за ползване на пътната инфраструктура (винетна такса). От предложената редакция на чл. 10 ал. 3 следва, че местните и чуждестранните превозвачи ще бъдат обложени само с винетна такса.
В законопроекта е предложена нова редакция на разпоредбата на чл. 10, ал. 6 на Закона за пътищата, предвиждаща забрана за едновременно налагане на тол такса и винетна такса за едно пътно превозно средство за един и същ пътен участък. С предложеното изменение в Закона се цели по-точно въвеждане на изискванията на чл. 7, ал. 3 от Директивата, съгласно която не могат да бъдат налагани едновременно двата вида такси по отношение на един и същ пътен участък.
IV. Въз основа на направения анализ може да бъде направено заключението, че Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за пътищата съответства на изискванията на Директива 1999/62/ЕС.
С оглед на гореизложеното Комисията по европейска интеграция с единодушие (7 гласа “за”) предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за пътищата, № 502-01-35, внесен от Министерски съвет на 28 септември 2005 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО ЕВРОПЕЙСКА ИНТЕГРАЦИЯ
/п./АТАНАС ПАПАРИЗОВ