Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по европейските въпроси
Комисия по европейските въпроси
29/09/2005

    проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за
    защита на растенията, № 554-01-54, внесен от народния представител Васил Калинов и група народни представители на 15 септември 2005 г.

    На свое заседание, проведено на 29 септември 2005 г., Комисията по европейска интеграция разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за защита на растенията, № 554-01-54, внесен от народния представител Васил Калинов и група народни представители на 15 септември 2005 г.

    На заседанието на Комисията присъстваха г-н Петър Николов, генерален директор на Националната служба за растителна защита, г-жа Евдокия Кръстева, началник-отдел “Продукти за растителна защита” към Националната служба за растителна защита и г-н Калин Томов, експерт към Дирекция “Европейска интеграция” на Министерски съвет. От страна на вносителя Законопроектът беше представен от г-н Петър Николов.

    I. Целта на предложения законопроект е да бъде създадена адекватна законова рамка за въвеждане и прилагане на фитосанитарното законодателство на ЕС, както и да се усъвършенства правния режим на продуктите за растителна защита и торовете, гарантиращ живота и здравето на хората, растенията и животните.
    II. Регулираната материя попада в обхватa на преговорна глава 7 “Земеделие”. Според Редовния доклад на ЕК за 2004 транспонирането на основното фитосанитарно законодателство на ЕС е “почти приключено.” Основният нормативен акт в тази област е Директива на Съвета 91/414/ЕИО относно пускането на пазара на продукти за растителна защита. Директивата изисква въвеждането на разрешителен режим за всеки продукт, предвиден за продажба и употреба в рамките на Общността. Директивата въвежда облекчена процедура за разрешаване на продуктите за растителна защита, когато същите са получили разрешение в друга страна членка на ЕС. Предвидени са и условията за включване на активни вещества, които са разрешени за Европейския съюз в изчерпателен списък, публикуван от Европейската комисия. Редът и начинът за извършване на оценка и изготвяне на доклад за включване на активни вещества в този списък ще бъдат въведени с наредба на Министерски съвет.
    III. Основните изменения, които се предлагат със законопроекта са в глава Втора, раздел IV “Продукти за растителна защита и биологични агенти” на Закона за защита на растенията. Необходимостта от предложените изменения се налага с оглед постигане на пълна хармонизация с фитосанитанирното законодателство на ЕС, повишаване на ефективността на контрола върху продуктите за растителна защита, както и тяхното качество и безопасност. С новите текстове се определят правомощията на държавните органи в областта на фитосанитарната защита, регулират се биологичното изпитване, контрола, етикетирането и рекламата на продуктите за растителна защита, както и разрешаването на биологичните агенти. Въвеждат са правила за биологичното изпитване на продуктите за растителна защита. Установен е принципът на запазване на поверителността на данните, предоставени в процедурата за разрешаване на продукти за растителна защита.
    IV. С оглед въвеждането на изискванията на европейското законодателство по конкретните текстове на законопроекта могат да бъдат направени следните бележки и препоръки във връзка с неговото съответствие с Директива 91/414:
    1. Чл. 15п, ал. 1 от законопроекта урежда основанията за отмяна на разрешението за предлагане на пазара и употреба на продукт за растителна защита. С този текст се въвеждат отменителните основания, посочени в чл. 4, ал. 6 на Директивата. Разпоредбата на чл.4, ал. 6(б) на Директивата предвижда отмяна на разрешението въз основа на предоставени неверни или подвеждащи данни в хода на процедурата по неговото издаване. Чл. 15п на законопроекта не разглежда като основание за отмяна на разрешението предоставянето на подвеждащи данни, въз основа на които е било издадено, поради което текстът на разпоредбата в законопроекта би следвало да се прецизира.
    2. Чл. 15п, ал. 3 на законопроекта очертава условията за промяна на разрешението за предлагане на пазара и употреба на продукт за растителна защита. Съгласно чл. 4, ал. 6(в) на Директивата разрешението може да бъде изменено, само ако се установи, че посочените в чл. 4, ал. 1 условия за разрешаване на даден продукт продължават да бъдат спазвани. Изричното формулиране на такова изискване произтича от целта на директивата за създаване на условия за гарантиране безопасността и повишаване на качеството на продуктите за растителна защита. Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за защита на растенията не предвижда заповедта за изменение на разрешението на продукт на растителна защита да бъде обвързана с преценка за спазването на изискванията по чл. 4, ал.1 на директивата, поради което текстът на чл. 15п, ал. 3 на законопроекта следва да бъде допълнен.
    3. Член 7 от Директивата урежда задължението за предоставяне на информация на компетентните органи за потенциално вредно въздействие на всеки продукт за растителна защита или на остатъчните количества активно вещество. Тази разпоредба е въведена с чл. 15о на законопроекта, който обаче не предвижда предоставянето на информация за влиянието на остатъчните количества активно вещество върху околната среда и здравето на хората и животните. Видно от текста на разпоредбата на законопроекта, би било удачно тя да се допълни, като се предвиди предоставяне на данни за влиянието на разрешения продукт за растителна защита или на остатъчните количества активно вещество върху здравето на хората и животните или околната среда.
    4. Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за защита на растенията формулира потенциалните отрицателни ефекти на продуктите за растителна защита като вредно въздействие върху “здравето на хората и животните” (чл. 15б) или вредно въздействие върху “здравето на хората и животните или околната среда” (чл. 15о). С оглед постигане на терминологично съответствие с понятията, използвани в други закони, имащи отношение към разглежданата материя, текстовете в Законопроекта следва да се прецизират, като бъде възприета квалификацията на Закона за защита от вредното въздействие на химичните вещества и препарати за вредно въздействие върху “здравето и живота на хората и животните или околната среда”.
    V. Въз основа на направения анализ се налага заключението, че има съответствие на Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за защита на растенията, а констатираното в няколко разпоредби непълно или неточно въвеждане на изискванията на фитосанитарното законодателство на ЕС може да бъде преодоляно от водещата комисия, която следва да се съобрази с направените бележки. Г-н Николов, директор на Националната служба за растителна защита, подкрепи направените от Комисията препоръки.

    С оглед на гореизложеното Комисията по европейска интеграция с единодушие (9 гласа “за”) предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за защита на растенията, № 554-01-54, внесен от народния представител Васил Калинов и група народни представители.




    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО ЕВРОПЕЙСКА ИНТЕГРАЦИЯ

    /п./АТАНАС ПАПАРИЗОВ


    Форма за търсене
    Ключова дума