Комисия по европейските въпроси
19/04/2007
Относно: проект на Закон за съдебната власт, № 702-01-15, внесен от Министерския съвет на 11 април 2007 г.
На свое редовно заседание, проведено на 19 април 2007 г., Комисията по европейските въпроси разгледа проект на Закон за съдебната власт, внесен от Министерския съвет.
Законопроектът бе представен от страна на вносителя от г-жа Сабрие Сапунджиева, заместник-министър на правосъдието. На заседанието присъства и г-жа Мария Колева, експерт в Дирекция “Съвет по законодателство”.
І. Приемането на нов Закон за съдебната власт се налага поради измененията в Конституцията на Република България, приети през 2006 г. и 2007 г., и за изпълнение на препоръките, отправени към Република България в Мониторинговите доклади на Европейската комисия от 25 октомври 2005 г. и от 26 септември 2006 г. относно необходимостта от осигуряване на прозрачен и ефикасен съдебен процес. Осигуряването на независима, надеждна и ефективна съдебна система е част от политическите критерии за членство в ЕС. То е свързано със способността на страната ни да изпълнява задълженията, произтичащи от пълноправното членство, включително способността за прилагане на достиженията на правото на Европейския съюз.
В Мониторинговия доклад от 26 септември 2006 приемането и прилагането на нов Закон за съдебната власт, наред с продължаване на реформата на съдебната власт за осигуряване на професионализъм, отчетност и ефикасност, са включени в специфичните показателите в областта на съдебната реформа, за изпълнението на които Европейската комисия продължава да следи след присъединяването на Република България към ЕС в рамките на механизъм за сътрудничество и проверка на напредъка за изпълнение на специфични показатели в областта на съдебната реформа, създаден с Решение на Комисията от 13 декември 2006 г. (2006/929/ЕС). Съгласно условията, предвидени в Мониторинговия доклад от септември 2006 г., ако България не изпълни показателите по подходящ начин, Комисията ще приложи предпазните мерки от Договора за присъединяване, съгласно които ще бъде спряно задължението на останалите държави-членки да признават решения или да изпълнят заповеди, издадени от българските съдилища или прокурори, попадащи под принципа на взаимното признаване.
ІІ. Съгласно мотивите към предложения законопроект той има за цел гарантиране на независимостта и ефективността на съдебната власт, осигуряване на прозрачност и висока степен на професионална квалификация посредством усъвършенстване и доразвиване на съществуващата съдебна система.
В тази връзка законопроектът възприема съществена част от разпоредбите на действащия Закон за съдебната власт, като наред с това предвижда следните нови положения и подобрения:
- усъвършенстват се и се разширяват принципите на съдебната власт в съответствие с националните специфики на българската съдебна система, най-добрите европейски практики и изискванията на Европейската конвенция за правата на човека и основните свободи;
- подобрява се уредбата относно дейността на Висшия съдебен съвет с цел осигуряване на ефективно управление на съдебната власт;
- предвиждат се правила за създадения с измененията на Конституцията от 2007 г. нов независим орган - Инспекторат към Висшия съдебен съвет, който подпомага дейността на Висшия съдебен съвет с информация във връзка с осъществяването на неговите дисциплинарни, организационни и кадрови правомощия;
- предвидени са промени в дейността на Инспектората към министъра на правосъдието с оглед разграничаване на функциите на двата инспектората;
- в самостоятелна глава е уредено взаимодействието между съдебната и изпълнителната власт, като са разграничени компетентностите между тези власти в областта на финансирането, имуществените въпроси и контрола на дейността на съдебната администрация. В същата глава е предвидена уредба и на материята, свързани със съдебната статистика, информационните технологии и система за противодействие на престъпността, Съвета за криминологични изследвания, правомощията на министъра на правосъдието по професионална квалификация, управление на имуществото на съдебната власт и охраната;
- в съответствие с измененията в Конституцията е уреден функционален имунитет на съдиите, прокурорите и следователите;
- усъвършенствани са разпоредбите относно конкурсите за назначаване в органите на съдебната власт;
- разширена е уредбата относно устройството и дейността на Националния институт на правосъдието като помощен орган към ВСС, натоварен с организиране на обучение и повишаване на квалификацията на магистратите, държавните съдебни изпълнители, съдиите по вписванията, служителите в органите на съдебната власт и служители на Министерство на правосъдието;
- доразвита е уредбата на института на магистратите-наставници в изпълнение на ангажименти, поети от Република България в преговорния процес;
- въведено е ново дисциплинарно наказание за съдии, прокурори и следователи – намаляване на основното трудово възнаграждение от 5 до 20 процента за срок от 6 месеца до 2 години;
- преработени са разпоредбите, регулиращи бюджета на съдебната власт;
- отразени са и новите положения в наказателния и административния процес, приети в новия Наказателно-процесуален кодекс и в Административнопроцесуалния кодекс.
ІІІ. Следва да се отбележи, че проектът на Закон за съдебната власт не въвежда конкретни актове от общностното законодателство. Независимо от това, при разглеждането на законопроекта би могло да се обмисли необходимостта от предвиждане в него на разпоредби по следния въпрос, свързан с пълноправното членство на Република България в ЕС:
1. Би могло да се обмисли целесъобразността от допълване на разпоредбите на чл. 21, ал. 1, чл. 55 и чл. 207, ал. 1 от законопроекта, уреждащи несъвместимостта на членовете на Висшия съдебен съвет, инспекторите в Инспектората към него и съдиите, прокурорите и следователите със забрана за заемане на длъжности и в институциите на ЕС извън мрежите и органите за съдебно сътрудничество.
ІV. Въз основа на изложеното, се налага заключението, че проектът на Закон за съдебната власт, внесен от Министерския съвет отразява препоръките и мерките за изпълнение, набелязани в областта на съдебната реформа, идентифицирани от Европейската комисия в Mониторинговите й доклади, и допринася за осъществяване на приоритетите на съдебната реформа, предвидени в Актуализирана стратегия за реформа на българската съдебна система.
С оглед на гореизложеното, Комисията по европейските въпроси с единодушие (8 гласа “за”) предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон съдебната власт, № 702-01-15, внесен от Министерския съвет на 11 април 2007 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ
/п./АТАНАС ПАПАРИЗОВ