Парламентарни комисии
Комисия по европейските въпроси
Комисия по европейските въпроси
31/05/2007
проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за данък върху
добавената стойност, № 702-01-19 внесен от Министерски съвет на
9 май 2007 г.
На заседанието, проведено на 31 май 2007 г., Комисията по европейските въпроси разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за данък върху добавената стойност , № 702-01-19, внесен от Министерски съвет.
Законопроектът беше представен пред членовете на комисията от г-н Георги Кадиев – заместник-министър на финансите.
І. Проектът на Закон за изменение и допълнение на Закона за данъка върху добавената стойност е насочен към повишаване ефективността на контрола с иглед на повишения риск за извършване на нови видове данъчни измами след присъединяването на България към Европейския съюз. С него се допълва и разпоредбата на чл. 3, ал. 2, изречение първо, която е обявена за противоконституционна с Решение № 7 на Конституционния съд от 23 април 2007 г. поради неспазена процедура на гласуване в Народното събрание. Изменят се и редица други закони, което се налага с оглед усъвършенстване на свързаната с данъка върху добавената стойност уредба.
II. Допълнението на разпоредбата на чл.3, ал.2, съгласно което упражняването на свободна професия се третира като независима икономическа дейност и да се облага с данък върху добавената стойност (ДДС), когато се извършва от регистрирани по закона лица, съответства на Директива 2006/112/ЕС относно общата система на данъка върху добавената стойност (чл.9, ал.1 от Директива 2006/112/ЕС).
Със законопроекта се въвеждат изменения в Закона за корпоративното подоходно облагане, които целят да транспонират в българското законодателство Директива 2006/98/ЕО относно изменение на някои директиви в областта на данъчното облагане във връзка с присъединяването на България и Румъния към Европейския съюз (Директива 2006/98/ЕО).
III. Извън измененията, които са свързани с транспониране на правила от европейското право, законопроектът въвеждане на механизъм за предоставяне на гаранции преди регистрацията по Закона за данъка върху добавената стойност на определени лица, за които съществуват индикации за риск от неспазване на данъчното и осигурителното законодателство. Урежда се и възможност при предоставяне на гаранции за незабавно възстановяване на данък от бюджета преди края на ревизията. Увеличава се размерът на административнонаказателните санкции. Законопроектът предвижда промяна в Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК) по отношение на сроковете за извършване на ревизия. Това се налага, тъй като срокът за международен обмен на информация в случай на запитване е между 3 и 6 месеца, а за регулярния обмен на информация за декларираните данни в системата VIES данните за едно тримесечие се получават в края на следващото (например данните за януари – март ще бъдат получени най-рано в края на юни). Регламентира се поредността на погасяване на публичните вземания в изпълнителното производство, при което се създава привилегирован ред за удовлетворяване на вземанията за разноските по обезпечаването и принудителното изпълнение на публичните вземания в съответствие с разпоредбите на чл. 240, 249, 254 и 255 от ДОПК и с принципите на изпълнителното производство, провеждано по реда на Гражданския процесуален кодекс (ГПК). Предвижда се завишаване размера на депозита за участие в търг с тайно и търг с явно наддаване, с което ще се осуети практиката на симулативно участие в публичната продан на длъжниково имущество. Унифицира се режима на ДОПК с разпоредбите на ГПК и Административнопроцесуалния кодекс, определящи местната подсъдност при съдебни спорове. Въвеждат се изменения и в други номативни актове, които не нямат отношение към общностното право.
ІІІ. Въз основа на изложеното може да се направи заключение, че предложеният Законопроект за изменение и допълнение на Закона за данъка върху добавената стойност съответства на Директива 2006/112/ЕС и Директива Директива 2006/98/ЕО. В останалата си част той не противоречи на правото на общността, тъй като не урежда въпроси, които са предмет на общностна регулация.
С оглед на гореизложеното, Комисията по европейските въпроси предлага (със 7 гласа „за”) на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за добавената стойност, № 702-01-19, внесен от Министерски съвет на 9 май 2007 г.
ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ
/п./МАРИЯ АНГЕЛИЕВА-КОЛЕВА