Парламентарни комисии
Комисия по европейските въпроси
Комисия по европейските въпроси
05/07/2007
проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за филмовата индустрия, № 702-01-26, внесен от Министерския съвет на 28 юни 2007 г.
На заседанието, проведено на 5 юли 2007 г., Комисията по европейските въпроси разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за филмовата индустрия, внесен от Министерския съвет.
Пред членовете на Комисията законопроектът бе представен от г-н Иван Токаджиев – заместник-министър на културата. В заседанието взеха участие г-жа Анна Емануилова – директор на Дирекция „Правна” в Министерство на културата, и г-н Димитър Дерелиев - експерт в министерството.
І. Европейската интеграция на нашата страна засяга филмовата индустрия в два различни аспекта. Първият е свързан с прилагането на европейското право за единния вътрешен пазар от гледна точка на свободното движение на стоки и услуги, правото на установяване, защитата на конкуренцията и т. нат.
Вторият аспект е свързан с политиката за насърчаване на европейското кино, като част от политиката на ЕС в областта на културата. Важно място тук заема Програмата Медиа (2007 – 2013). Нейните цели са съхраняване и развитие на европейското културно разнообразие и на европейското филмово наследство; насърчаването на междукултурния диалог; увеличаването на европейското аудиовизуално присъствие, както в Европейския съюз, така и извън него; подобряване на конкурентноспособността на европейската филмова индустрия, особено на по-малките производители.
ІІ. В предлагания законопроект измененията и допълненията, свързани с функционирането на единния вътрешен пазар на ЕС в областта на филмовата индустрия могат да бъдат открити в няколко параграфа:
1. В § 12 се предлага изменение на точка 1 от ал. 1 на чл. 19 от Закона за филмовата индустрия. Предлага се единният публичен регистър да обхваща не само български филмови продуценти, но и продуценти на други страни. Тази промяна се допълва от промяната, засягаща ал. 4 на същия член. Вместо досегашното изискване, че на регистрация подлежат само лица, регистрирани по нашия Търговски закон, т.е. български юридически лица, сега се предлага текст, който дава възможност за регистрация и на лица “регистрирани като търговци по законодателството на държава-членка на Европейския съюз, или на друга държава от Европейското икономическо пространство и Швейцария”.
2. На същата логика за свобода на установяване и икономическа дейност в рамките на единния вътрешен пазар е подчинена и промяната, предлагана в § 13.
3. Допълнението на ал. 2 на чл. 26, което се предлага в § 14 на проекта цели държавното подпомагане да се осъществява в съответствие с изискванията на Закона за държавните помощи и правилника към него. По този начин субсидирането по Закона за филмовата индустрия се хармонизира с изискванията на ЕС за защита на конкуренцията.
4. Няколко предложения в проекта са продиктувани от поетите от нашата страна задължения за провеждане на политика на насърчаване на разпространението на европейското кино. Това са измененията и допълненията в § 14 по отношение на точка 2, ал. 1 на чл. 26 от Закона за филмовата индустрия, в § 19 по отношение на промените в чл. 32 на същия закон.
ІІІ. На базата на гореизложеното може да се направи изводът, че проекта допринася за по-пълното хармонизиране на нашето законодателство с правото на ЕС и за изпълнението на ангажиментите, които има нашата страна като държава-членка на ЕС.
Като препоръка, която да се вземе предвид при по-нататъшното обсъждане на проекта, може да се изтъкне следната:
В § 15 се предлага в досегашната ал. 6, (след промяната ал. 7) на чл. 28 на закона за филмовата индустрия след текста “Не по-малко от 75 на сто от отпуснатите целеви финансови средства по този закон се разходват на територията на Република България. Националният съвет за кино ежегодно може да определя и по-висок процент за разходване” се предлага да се добави изречението “Най-малко 20 на сто от филмовия бюджет могат да се разходват в други държави-членки на Европейския съюз.” Добавеното изречение влиза в противоречие с първото изречение на указаната алинея и фактически смалява периметъра за изразходване на средства в други държави-членки на ЕС до интервала 20 - 25% (повече от 20%, но по-малко от 25%). Едно такова ограничаване едва ли е оправдано. Затова най-добре би било изменението на ал. 6 (сега ал. 7) да отпадне и за остане старият текст, който дава възможност и в държавите-членки на ЕС да се изразходват до 25% от отпуснатите целеви финансови средства, като Националният съвет за кино може да увеличи процента.
След състоялата се дискусия и като се взема предвид направената бележка, Комисията по европейските въпроси предлага (с 13 гласа „за”) на Народното събрание да бъде подкрепен на първо гласуване проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за филмовата индустрия, № 702-01-26, внесен от Министерския съвет на 28 юни 2007 г.
ЗАМ.-ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ
/п./Мария Ангелиева-Колева