Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по европейските въпроси
Комисия по европейските въпроси
08/11/2007

    проект на Закон за държавния бюджет на Република България за 2008 г. № 702-01-47, внесен от Министерския съвет на 31 октомври 2007 г.
    На свое заседание, проведено на 8 ноември 2007 г., Комисията по европейските въпроси разгледа проект на Закон за държавния бюджет на Република България за 2008 г., № 702-01-47, внесен от Министерския съвет.
    На заседанието присъства директорът на Дирекция “Управление на средствата от Европейския съюз” в Министерството на финансите г-жа Боряна Пенчева.

    І. Комисията по европейските въпроси разглежда внесения проект на Закон за държавния бюджет на Република България за 2008 г. от гледна точка на:

    - въвеждането на дългосрочното програмно бюджетиране като елемент от хармонизирането на бюджетната ни политика с тази на ЕС;
    - изпълнението на финансовите ангажименти на страната ни във връзка с членството ни в Европейския съюз;
    - усвояването на средствата, предоставени чрез предприсъединителните и структурните инструменти на ЕС;
    - финансовото осигуряване на мерките по развитието на селските райони, Общата селскостопанска политика и Общата рибарска политика на ЕС;
    - очакваните бюджетен и макроикономически ефекти от членството на страната ни в ЕС.

    ІІ. Вече няколко години у нас се осъществява модернизация на бюджетния процес, чиято цел е въвеждането на програмно и ориентирано към резултатите бюджетиране. Това се прави, от една страна, за да се подобри планирането и ефективността при използването на публичните финанси и от друга, за да се адаптира бюджетирането ни към дългосрочните финансови рамки на ЕС и към Оперативните програми за използване на средствата от структурните фондове. Като достойнство на предлаганият проект може да се отбележи, че това е първият бюджет след стартирането на бюджетната модернизация, който цялостно обхваща с инструментите на програмното бюджетиране всички министерства, а така също и Държавната агенция за младежта и спорта, Държавната агенция за информационни технологии и съобщения и Държавната агенция по горите.

    ІІІ. Основният финансов ангажимент на страната ни, във връзка с членството в Европейския съюз, се изразява в националната ни вноска в бюджета на Съюза. За 2008 г. тя се очаква да състави 659,9 млн. лв., което номинално е с около 25 млн. лв. повече от вноската през 2007 г., но реално, при отчитане на инфлацията, е под миналогодишното ниво на вноската.

    Средствата ще се осигурят от следните източници: т. нар. традиционни собствени ресурси на ЕС (мита, такси върху производството на захар и изоглюкоза) – 129,3 млн. лв. (19,6%); вноска на база данък добавена стойност (вкл. участие във финансирането на корекцията за Великобритания) – 143,7 млн. лв. (21,8%); вноска на база брутен национален доход – 386,9 млн. лв. (58,6%). Имайки предвид обаче наблюдаващата се тенденция на нарастване на вноса, може да се очаква, че делът на традиционните собствени ресурси ще надхвърли планираните 20%.

    ІV. През 2008 г. България едновременно ще получава средства от предприсъединителните програми (ФАР, ИСПА и САПАРД), от временния финансов инструмент, предвиден с договора за присъединяването на страната ни към ЕС, от Инструмента “Шенген” и от програми, финансирани със средства от Кохезионния фонд и от структурните фондове на ЕС.

    През 2008 г. като външни помощи по линия на предприсъединителните програми е предвидено да постъпят от ЕС 680,9 млн. лв., което е с около 30% повече от прогнозната реализирана сума през 2007 г. (526, 1 млн. лв.). По линия на програма ФАР през 2008 г. ще продължи финансирането на проекти за подобряване конкурентноспособността на българските предприятия, изграждането на нов екарисаж, укрепването на граничния контрол, реформата в съдебната система и др. По линия на програма ИСПА се предвижда да продължи строителството на редица значими инфраструктурни обекти. Програма САПАРД трябва да приключи през 2008 г. като се очаква да бъдат изплатени около 85 млн. лв., средства на ЕС.

    Като проблем при използването на предприсъединителните фондове може да се окаже очертаващото се изоставане при извършването на дейностите по някои обекти, финансирани чрез програмата ИСПА.

    Преходният финансов инструмент за Република България е на обща стойност около 62 млн. лв., които трябва да с използват до края на 2010 г. Неговите цели са ограничени – финансиране на проекти за развитие и укрепване на административния и съдебен капацитет и за институционалното изграждане. Що се отнася до Инструмента “Шенген”, то основната част от средствата ще бъдат използвани с основание за укрепване на външните граници на ЕС.

    През 2008 г. трябва да стартира усвояването на средства от структурните фондове на ЕС. Това ще става чрез 7-те Оперативни програми, по които за периода 2007 – 2013 г. от ЕС са заделени значителни средства както следва: за ОП “Транспорт” - 3,176 млрд. лв., ОП “Околна среда”, - 2,867 млрд. лв., ОП “Регионално развитие” - 2,661 млрд. лв., ОП “Развитие на човешките ресурси” - 2,018 млрд. лв., ОП “Развитие на конкурентноспособността на българската икономика” - 1,932 млрд. лв., ОП “Административен капацитет” - 301 млн. лв. и ОП “Техническа помощ” - 94 млн. лв.. Общо по всичките Оперативни програми сумата предоставена от ЕС за периода 2007 – 2013 г. е малко над 13 млрд. лв.

    Що се отнася до това, какви суми реално ще се усвоят през следващата година и по-нататък, то от доклада към проекта става ясно, че прогнозата на правителството е, за периода 2007 – 2010 г., по Оперативните програми да се усвоят около 4 млрд. лв., средства на ЕС, като основната част от тях ще се изразходва през 2009 и 2010 г. Това е една реалистична прогноза, като се има предвид, че реалното усвояване на средствата ще стартира през следващата година, но ще добие оптимални измерения едва през следващите 2-3 години. Това, доколко успешно ще тръгнат нещата зависи в голяма степен от успешния старт на Оперативните програми – “Транспорт” и “Околна среда”. Там са концентрирани най-големите финансови средства, но и най-много проблеми. За да не се получи изоставане е добре да се направят своевременни изводи от трудностите, които трябваше да бъдат преодолени при усвояването на средствата от програмата ИСПА.

    V. В изпълнение на Националния стратегически план за развитие на селските райони през 2008 г. се предвижда да бъдат изразходвани 409,6 млн. лв., от които 330,7 млн. лв. ще бъдат средства на Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони.

    По линия на Общата селскостопанска политика на ЕС през 2008 г. се предвиждат директни плащания на земеделските производители от Европейския фонд за гарантиране на селскостопанското производство в размер на 470,2 млн. лв., като те ще се допълнят от 128,9 млн. лв., пренасочени от финансовия пакет за развитие на селските райони. Това е правилна стъпка, целяща да се даде възможност на селските производители да направят допълнителни инвестиции и да устоят на конкурентния натиск на единния европейски аграрен пазар.

    Предвидените средства за пазарна подкрепа през следващата година са в размер на 252,3 млн. лв., но тяхното усвояване ще зависи силно от конюнктурата на пазара и от активността на българските износители при използването на експортните субсидии. Засега в това отношение има още какво да се желае.

    VІ. Анализът на фискалният ефект от членството ни в ЕС показва през 2008 г. надвишаване на разходите над приходите е с 379,4 млн. лв. Причините са както във времевото разминаване на паричните потоци, така и най-вече в необходимостта към средствата, получавани от ЕС, да се добавя т. нар. национално съфинансиране. Но в същото време трябва специално да се подчертае, че комплексният икономически анализ от членството ни в ЕС е крайно положителен. Той показва, че страната ни се развива с много бърз темп. През 2006 г. реалният растеж на брутния вътрешен продукт е бил 6,1%, през 2008 г. се планира да е 6,4%, а през 2010 г. – 6,9%. За сравнение, по данни на Евростат, реалният растеж на БВП в ЕС като цяло през 2006 г. е бил 3,0%, а през 2008 г. се предвижда да е равен на 2,7%. Динамичното ни икономическо развитие рефлектира положително и върху ръст на заетостта, на данъчните приходи и в крайна сметка върху ръста на реалните доходи на населението.

    VІІ. Предложеният проект на Закон за държавния бюджет на Република България за 2008 г. създава условия за ускорено и в същото време устойчиво развитие на нашата страна, така, както предписва Лисабонската стратегия на ЕС. В проекта са заложени реални параметри от гледна точка на усвояването на средствата на предприсъединителните фондове и на структурните инструменти и се съдържа задълбочен анализ на бюджетните и макроикономическите ефекти от членството ни в ЕС.

    Като забележка може да се изтъкне, че от част втора на доклада към проекта (“Европейски фондове и конвергенция”) не става ясно какви точно цели си поставя правителството през 2008 г. относно нивата на усвояване на средствата от структурните фондове на ЕС и съответно какви суми ще са необходими за съфинансиране. Би било добре да се внесе по-голяма яснота по този въпрос.

    Желателно би било, също така, да се разшири аналитичната част, свързана с последиците от нарасналото търсене и от повишената инвестиционна активност, които ще предизвика усвояването на значителните финансови средства по линия на структурните инструменти на ЕС.

    След състоялата се дискусия и като взема предвид цялостната положителна оценка на проекта, Комисията по европейските въпроси предлага да бъде подкрепен проекта на Закон за държавния бюджет на Република България за 2008 г. , № 702-01-47, внесен от Министерския съвет на 31 октомври 2007 г. с 8 гласа "за" и 1 глас "въздържал се".


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ

    /п./МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума