Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по европейските въпроси
Комисия по европейските въпроси
07/02/2008

    Обсъждане на проект за Директива на Съвета, изменяща Директива 2003/96/EО относно корекцията на специалния данъчен механизъм за газьола, използван като моторно гориво за търговски цели, и съгласуването на данъчното облагане на безоловния бензин и газьола, използван като моторно гориво – COM (2007) 52
    I. На своето редовно заседание, проведено на 7 февруари 2008 г, Комисията по европейските въпроси разгледа проект за Директива на Съвета, изменяща Директива 2003/96/EО относно корекцията на специалния данъчен механизъм за газьола, използван като моторно гориво за търговски цели, и съгласуването на данъчното облагане на безоловния бензин и газьола, използван като моторно гориво COM (2007) 52, който е включен като т. 57 в Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2007 г.).

    ІI. Транспортната и енергийната политики на Общността са тясно обвързани на основата на общи цели и задачи за ограничаване на емисиите на СО2 и намаляване на зависимостта на Европейския съюз от вноса на фосилни горива. В обстановката на либерализиран пазар, разликите в оперативните разходи, произтичащи от националните данъци и такси оказват отрицателно въздействие върху конкурентноспособността в областта на транспортните услуги в Общността и създават предпоставки за появата на т.нар. "горивен туризъм", оказващ негативно влияние върху околната среда. Конкретно това произтича от факта, че разходите за гориво, включително данъците са средно между 20 и 30 % от текущите разходи на фирмите от спедиторския бизнес, като под формата на ДДС това са между 6 и 18 % от текущите им разходи.
    Целта залегнала в проекта на Директивата е в рамките на Общността да се засили сближаването на данъчното облагане на газьола за търговски цели, като по този начин се ограничи нарушаването на конкуренцията в сектора на пътния транспорт и се осигури по-добро опазване на околната среда.

    Предложението изменя директивата за данъчното облагане на енергийните продукти чрез повишаване на минималните акцизни ставки върху газьола (от 330 на 359 евро за 1000 л., считано от 1 януари 2012 г. и от 359 на 380 евро за 1000 л., считано от 1 януари 2014 г.) и повишаване на минималните акцизни ставки върху безлоловния бензин (от 359 на 380 евро за 1000 л., считано от 1 януари 2014 г.). Предвиждат се допълнителни преходни периоди за достигане на новите по-високи ставки за газьола от държавите-членки, които имат разрешени преходни периоди за достигане на действащите минимални ставки. Предлаганият от Европейската Комисия преходен период по отношение на България и Румъния е най-дълъг в сравнение с този на останалите държави-членки, като достигането на минималната ставка от 359 евро за 1000 л. е предвидено до 1 януари 2015 г. и до 1 януари 2017 г. за 380 евро за 1000 л.
    Необходимо е, също така, да се отбележи, че предложението въвежда и единен недискриминационен общностен механизъм за възстановяване на акциз в случаите на прилагане на разделно данъчно облагане на газьола за търговски и нетърговски цели.

    По проекта на Директивата някои от държавите-членки са изразили сериозни резерви и отрицателни позиции по отношение на повишаването минималните ставки, по-нататъшното удължаване на предложените преходни периоди, въвеждането на максимална ставка за дизела, диференцираната ставка за дизела за търговски цели, задължителното прилагане на механизъм за възстановяване на акциз, докато други са подкрепили предлаганите промени.

    III. Съгласно чл. 97б от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание на парламента е предоставена рамкова позиция на правителството по проекта на Директивата, включена в т. 57 на Годишната работна програма по въпросите на Европейския съюз. В нея е изразена подкрепа по принцип на предприетите мерки за борба с промените в климата чрез ограничаване на емисиите от въглероден диоксид. Това се постига като се повишат акцизните ставки върху безоловния бензин и газьола, използвани като моторно гориво. Същевременно в рамковата позиция на правителството се отбелязва, че въвеждането на по-високи акцизи евентуално би създало известни икономически проблеми. Отбелязано е, че с оглед оценка на ефекта върху икономиката на България от приемането на предлаганото повишение на минималните ставки, се провеждат национални консултации със заинтересованите страни. В предоставената рамкова позиция е изразено и положително становище по отношение на въвеждането на единен общностен механизъм за възстановяване на акциз.

    IV. Проектът на Директива е обсъден на заседание на Комисията по бюджет и финанси, състояло се на 31.01.2008 г., на което Кoмисията приема, че предоставената рамкова позиция от името на Република България е правилна и че и занапред при обсъждането на проекта трябва да се подкрепя предложението на Европейската Комисия за по-дълги преходни периоди за страната.

    V. След състоялата се дискусия Комисията по европейски въпроси счита, че проекта за Директива на Съвета, изменяща Директива 2003/96/EО относно корекцията на специалния данъчен механизъм за газьола, използван като моторно гориво за търговски цели, и съгласуването на данъчното облагане на безоловния бензин и газьола, използван като моторно гориво, следва да бъде подкрепен по принцип.

    Същевременно е необходимо, с оглед формиране на окончателно становище на Република България по разглеждания проект, да бъде изготвен задълбочен анализ на последствията от предлаганите промени и ефекта им върху икономиката на страната. Наложително е да бъдат завършени националните консултации със заинтересованите страни, както и да бъдат отчетени позициите на останалите държави-членки на ЕС.

    Република България трябва да се възползва от предложените от Европейската комисия по-дълги преходни периоди.



    Докладът бе подкрепен с 13 гласа "за" и 1 глас "въздържал се".





    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ

    /п./МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума