Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по европейските въпроси
Комисия по европейските въпроси
13/02/2008

    проект на Закон за отговорността за предотвратяване и
    отстраняване на екологични щети, № 802-01-7,
    внесен от Министерския съвет на 6 февруари 2008 г.

    На извънредното заседание, проведено на 13 февруари 2008 г., Комисията по европейските въпроси разгледа проект на Закон за отговорността за предотвратяване и отстраняване на екологични щети, внесен от Министерския съвет.
    Пред членовете на Комисията законопроектът беше представен от г-н Чавдар Георгиев – заместник-министър на околната среда и водите. В обсъждането взеха участие и г-жа Светла Крапчева – директор на Дирекция «Координация на регионалните инспекции по околната среда и водите», г-жа Екатерина Гечева-Захариева – директор на Дирекция «Правно-нормативно и административно обслужване», експерти от Министерство на околната среда и водите.

    I. Законопроектът е насочен към транспониране в нашето право на Директива 2004/35/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 21 април 2004 година относно екологичната отговорност по отношение на предотвратяването и отстраняването на екологичните щети (Директива 2004/35/ЕО), изменена с Директива 2006/21/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2006 година относно управлението на отпадъците от миннодобивните индустрии и за изменение на Директива 2004/35/ЕО.

    II. Законопроектът урежда режима на отговорността за предотвратяване и отстраняване на екологични щети при спазване на принципа, че тези щети ще се плащат от замърсителя. В него се съдържа цялостна регламентация на материалноправните и процесуалноправните аспекти на административната и гражданската отговорност. Предвиден е механизъм за прдварително обезпечаване на отговорността на операторите при причиняване на екологични щети.
    Целта на законопроекта е при настъпили екологични щети природните ресурси да бъдат възстановени до базисно състояние, а при екологични щети върху почви оздравителните мерки да се прилагат до отстраняването на рисковете за човешкото здраве.
    Съгласно чл.4, ал.1 от законопроекта в съответствие с чл.4, пар.1 от Директива 2004/35/ЕО, екологични щети са щетите върху защитени видове и природни местообитания, които причиняват значително отрицателно въздействие върху достигането или запазването на тяхното благоприятно консервационно състояние; щетите върху водите и водните тела, които причиняват значително отрицателно въздействие върху състоянието на повърхностните и подземните води, с изклщчение на отрицателното въздействие по смисъла на чл.156е от Закона за водите; щетите върху почви, които създават значителен риск за човешкото здраве в резултат на замърсяване чрез пряко или непряко въвеждане във, върху или под почвата, на вещества, препарати, организми или микроорганизми.
    В съответствие с чл.3 от Директива 2004/35/ЕО (Приложение III) правилата на законопроекта се прилагат в случаите на екологични щети или непосредствена заплаха от такива щети от дейности, посочени в Приложение № 1, както и за такива извън Приложение № 1, когато операторът или трето лице е действало виновно. Законопроектът се прилага и за щети или непосредствена опасност от щети, причинени от замърсяване с дифузен характер, когато е възможно да се установи причинна връзка между тях и дейността на отделен оператор.
    В законопроекта в съответствие с чл.14 от Директива 2004/35/ЕО са уредени различни начини за обезпечаване изпълнението на превантивните и оздравителните мерки – застрахователен договор, банкова гаранция, ипотека и залог върху вземнаия, движими вещи или ценни книжа.
    В законопроекта се съдържа уредба и на правомощията на органите на изпълнителната власт във връзка с ангажиране на отговорността за екологични щети (както изисква чл.11 от Директива 2004/35/ЕО), видовете превантивни и оздравителни мерки (съгласно чл.5 и 6 от Директива 2004/35/ЕО), процедурите за определяне на превантивни и оздравителни мерки (съгласно чл.7 от Директива 2004/35/ЕО), възможността за предявяване на искане за предприемане на действия по реда на закона (чл.12 от Директива 2004/35/ЕО), правила за сътрудничество и обмен на информация за екологични щети с други държави и с Европейската комисия (чл.13 от Директива 2004/35/ЕО), контрола и принудителните административни мерки.

    IІІ. С цел усъвършенстване на уредбата би могло да се препоръча прецизиране на определението на “консервационно състояние на природно местообитание” – т.14 от Допълнителната разпоредба. Законопроектът определя като консервационното състояние само въздействията, които имат дългосрочен характер. Директива 2004/35/ЕО осигурява по-висока степен на защита, тъй като съгласно чл.2, пар.4 изискването за “дългосрочност” се отнася само оцеляването на типичните видове за природното местообитание, но не и за естественото разпределение, структура и функции на местообитанието.

    Въз основа на изложеното може да се направи заключение, че предложеният законопроект за отговорността за предотвратяване и отстраняване на екологични щети съответства на Директива 2004/35/ЕО, като с цел прецизиране на уредбата би следвало да се съобразят направените бележки.

    С оглед на гореизложеното, Комисията по европейските въпроси предлага (с 16 гласа „за”) на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за отговорността за предотвратяване и отстраняване на екологични щети, № 802-01-7, внесен от Министерския съвет на 6 февруари 2008 г., като направените препоръки бъдат съобразени от водещата комисия между първо и второ гласуване.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ

    /п./МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума