Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по европейските въпроси
Комисия по европейските въпроси
20/03/2008

    проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за обществените поръчки, № 854-01-15, внесен от народните представители Мария Василева Капон и Елеонора Николаева Николова на 21 февруари 2008 година

    На заседанието, проведено на 20 март 2008 г., Комисията по европейските въпроси разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за обществените поръчки, внесен от Мария Капон и Елеонора Николова.
    Пред членовете на Комисията законопроектът беше представен от г-жа Елеонора Николова.

    І. Проектът на Закон за изменение и допълнение на Закона за обществените поръчки цели да повиши прозрачността на процедурите, да ограничи риска от корупционни практики в процеса на тяхното възлагане и да промени действащия режим на обжалване на решенията и действията на възложителите.
    Предлаганите изменения са в няколко насоки – вменява се задължение на възложителите да приемат и оповестяват вътрешни правила за възлагане на малки обществени поръчки (§ 1), разширяват се правомощията на изпълнителния директор на Агенцията по обществени поръчки относно събирането на информация и обобщаването на практиката (§ 2), информацията, която подлежи на вписване в Регистъра на обществените поръчки се разширява (§ 3), променят се сроковете за закупуване на документация и се предвиждат промени в нейното съдържание (§ 5, § 6, § 7).
    Други промени, които законопроектът предвижда са задължително привличане на консултанти в състава на комисията, промени в организацията на работата на комисията, както и приемане на решение от възложителя за откриване на процедура на договаряне или състезателен диалог след предложение на комисия.
    В § 18 се предвижда компететен орган относно обжалваненето на действията на възложителите да е съответният регионален административен съд, вместо Комисията за защита на конкуренцията.
    С предложения законопроект се предвижда увеличаване на размера на административните наказания.

    II. Европейската правна уредба в областта на обществените поръчки се съдържа в следните директиви:
    Директива 2004/18/ЕО на Европейския парламент и Съвета от 31 март 2004 г. относно координиране на процедурите за възлагане на обществени поръчки за строителство, доставки и услуги;
    Директива 2004/17/ЕО на Европейския парламент и Съвета от 31 март 2004 г. относно координиране на процедурите за възлагане на обществени поръчки от лица, извъшващи дейност в секторите водоснабдяване, енергетика, транспорт и пощенски услуги;
    Директива 89/665/ЕИО на Съвета от 21 декември 1989 г. относно координиране на законодателствата и административните процедури, свързани с прилагането на процедурите за преглед на възлагането на обществени поръчки за строителство и доставки;
    Директива 92/13/ЕИО на Съвета от 25 февруари 1992 г. относно координиране на законодателствата и административните процедури, свързани с прилагането на общностните правила при възлагането на обществени поръчки от лица, извъшващи дейност в секторите водоснабдяване, енергетика, транспорт и пощенски услуги.
    Действащият Закон за обществените поръчки е в съответствие с разпоредбите на посочените по-горе директиви.

    ІІІ. С оглед изискванията на европейското законодателство могат да бъдат направени следните бележки и препоръки по конкретни текстове на законопроекта:

    1. По отношение на съответствието с Директива 2004/18/ЕО относно координирането на процедурите за възлагане на обществени поръчки за строителство, доставка и услуги:
    1.1. В § 5 се прави изменение на чл.28, ал. 2 ЗОП като не се допускат за оценка показатели за време, когато критерият за оценка на офертите е икономически най-изгодна оферта. В чл.53, параграф 1, б. “а” директивата допуска критерият икономически най-изгодна оферта да включва като показатели “дата на доставка и период на доставка или срок на завършване”.
    1.2. С § 10 в чл.37 ЗОП се създава нова ал.6, в която се предвижда, че възложителят няма право да отказва при поискване от кандидатите те да присъстват при действията на комисията при разглеждането, оценката и класирането на офертите. Подобно изискване може да доведе до противоречие с чл.6 от директивата, съгласно който възложителят при определени условия не трябва да разкрива информация, която му е предоставена от икономическите оператори, която те са обозначили като конфиденциална. Този род информация включва технически или търговски тайни и поверителните аспекти на офертите.
    1.3. В § 14, т.2, с който се изменя чл.83а, ал.3 ЗОП се предвижда решението на възложителя за възлагане на обществена поръчка чрез състезателен диалог да се приема въз основа на предложение на комисия, която включва консултант и експерти от браншови структури. Съгласно чл.28, параграф 2 на директивата при наличие на обстоятелствата, изрично предвидени в член 29 на същата директива, възложителите могат да възлагат обществени поръчки чрез провеждане на състезателен диалог. В този смисъл преценката е на възложителя и когато са налице изрично посочените в директивата обстоятелства той има право да използва тази процедура. С въвеждането на подобно изискване се създава предпоставка за ограничаване право на възложителя, предоставено от директивата. Тази бележка се отнася съответно и за параграфи 15, 16, 17 от законопроекта във връзка с чл.30 и 31 от Директива 2004/18/ЕО.

    2. По отношение на съответствието с Директива 89/665/ЕИО и Директива 92/13/ЕИО:
    2.1. Съгласно директивите определянето на компетентният орган, пред който могат да се обжалват решенията, действията или бездействията на възложителите е в компетентностите на държавите-членки.
    Следва да припомним, че през май 2006 г Европейската комисия внесе в Европейския парламент и Съвета предложение за Директива за изменение на Директиви 89/665/ЕИО и 92/13/ЕИО с оглед повишаване на ефективността на процедурите за преразглеждане при възлагане на обществени поръчки. Директива 2007/66/ЕО е приета и обнародвана в Официален вестник на 20.12.2007 г. Срокът за нейното транспониране от държавите-членки е до 20.12.2009 г и следователно предстои транспонирането на Директива 2007/66/ЕО в българското законодателство.

    3. По отношение на съответствието с разпоредби на Договора за създаване на ЕО (ДЕО):
    3.1. В § 8 се предвижда възложителят винаги да привлича в комисията външни експерти, предложени от браншовите организации, които са включени в задължителен списък. С оглед разпоредбата на чл. 49 от ДЕО и свободата на предоставяне на услуги, подобен задължителен списък трябва да предвижда процедура, която да позволява включването в него на експерти от други-държави-членки.

    Въз основа на изложеното може да се направи заключението, че ако се вземат под внимание направените бележки, предложения проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за обществените поръчки, № 854-01-15, внесен от народните представители Мария Капон и Елеонора Николова на 21 февруари 2008 година, съответства на правото на ЕС в областта на обществените поръчки.




    С оглед на гореизложеното Комисията по европейските въпроси предлага (с 16 гласа "за") на Народното събрание да бъде приет на първо гласуване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за обществените поръчки, № 854-01-15, внесен от народните представители Мария Капон и Елеонора Николова на 21 февруари 2008 година, като направените препоръки бъдат съобразени от водещата комисия между първо и второ гласуване.



    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ

    /п./МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума