Комисия по европейските въпроси
17/04/2008
проект на Директива на Европейския парламент и Съвета за изменение на Директива 2003/87 ЕО с цел включване на авиационни дейности в схемата за търговия с квоти на емисии на парников газ в рамките на Общността - СОМ (2006) 818 final (Околна среда)
I. На своето редовно заседание, проведено на 17 април 2008 г., Комисията по европейските въпроси разгледа прoeкт на Директива на Европейския парламент и Съвета за изменение на Директива 2003/87 ЕО с цел включване на авиационни дейности в схемата за търговия с квоти на емисии на парников газ в рамките на Общността - СОМ (2006) 818 final (Околна среда) - т. 13 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2007 г.).
II. Проектът за директива цели да намали въздействието на авиацията върху изменението на климата, като емисиите от авиационни дейности се включат в схемата на Общността за търговия с квоти на емисии на парников газ. Действащата схема на Общността работи чрез отпускане на операторите на определен брой квоти, като всяка квота им дава право да изпуснат в атмосферата един тон въглероден двуокис годишно. Общият брой разпределени квоти определя границата на общите емисии на участниците в схемата. Операторите на въздухоплавателни средства ще бъдат субектите, отговорни за съобразяване със задълженията, наложени от схемата за търговия с квоти. Те ще трябва да наблюдават емисиите си от въглероден двуокис и да ги докладват на компетентните власти на администриращата ги държава-членка. Администриращата държава-членка от своя страна гарантира, че най-късно до 30 април всяка година всеки оператор на въздухоплавателно средство ще предава количество квоти, равно на общите емисии от авиационни дейности през предходната календарна година и че тези квоти впоследствие ще бъдат заличени. Операторите могат да търгуват с квоти, така че да се постигне намаляване на емисиите там, където ще има най-голяма ефективност на разходите.
Действащата директива 2003/87 се явява основен инструмент на Общността за изпълнение на задълженията по Протокола от Киото. Чрез нейното изменение се предвижда от 2011 г. в схемата на Общността да се включат емисиите от полети между летища в Общността, а от 2012 г. - емисиите от всички полети, пристигащи или заминаващи от летища в Общността. За разлика от съществуващата схема, с цел да не се нарушава конкуренцията, методът за разпределение на квоти ще бъде хармонизиран в цялата Общност. Предварително определен процент от общото количество квоти ще бъде отпуснат безплатно на операторите на въздухоплавателни средства въз основа на относителна стойност и подадено заявление. За да бъде гарантиран достъпът до пазара на нови оператори, част от квотите ще бъдат разпределени чрез състезателно наддаване, в съответствие с изработени от Комисията правила. Освен това операторите ще могат да купуват квоти от други сектори в схемата на Общността, за да ги използват за покриване на емисиите си.
Общият брой квоти, който ще бъде отпуснат на авиационния сектор, ще бъде решен на равнище Общност, като таванът за емисиите от въздушния транспорт се фиксира спрямо средните нива на емисии за периода 2004-2006 г.
III. Проектодирективата е в процес на приемане съгласно процедурата на съвместно вземане на решения. На 13 ноември 2007 г. е приета на първо четене от Европейския парламент с предложени изменения. Разглежда се на първо четене в Работната група по околна среда към Съвета.
По проектодирективата е представена рамкова позиция на Министерския съвет. В нея се приема, че предвиденият референтен период за цялостно разпределение на емисиите на ниво Европейски съюз (2004 - 2006 г.) е неизгоден за България, тъй като за нашата страна този период не отразява високи нива на емисиите и влиянието върху климатичните промени от експлоатационната дейност на българските авиопревозвачи е значително по-малко от това на други. В позицията се подкрепя диференцираното третиране на определени райони от територията на Европейския съюз с цел отчитане на специфичните особености и нужди на всяка страна-членка. Изразява се становище, че предложеният от Европейската комисия подход за разпределение чрез състезателно наддаване ще даде възможност за осъществяване на конкуренция между отделните авиационни оператори, но ще постави малките и средни оператори в затруднено положение. В позицията се подкрепя предложението на Европейската комисия на състезателно наддаване да бъдат предложени количество квоти, съответстващо на средното количество съгласно националните планове за разпределение на квоти на емисии (приблизително 3 %). Подкрепят се и разпоредбите за използване на приходите от състезателното наддаване за намаляване на емисиите от парникови газове за адаптиране към въздействията от изменението на климата за финансиране на изследователската дейност за смекчаване на тези последствия. Възприема се позицията за децентрализирано ново на изразходване на приходите от аукциона. Подкрепя се подходът за безплатно разпределение на квоти между отделните оператори на въздухоплавателни средства, който се извършва въз основата на изминати километри и превозени пътници/товари в периода 24 месеца преди началото на периода за търговия (т.е. 2008 или 2010 г. в зависимост от това коя година се приеме за начало на периода на търговия). България подкрепя предложението на Финландия относно включването в критериите за индивидуално разпределение на квоти показател, отчитащ енергийната ефективност на отделните оператори, посредством въвеждане на коефициент съобразно възрастта на въздухоплавателното средство. Подържат се и текстовете на раздели III, IV и V от проекта на директива, които целят адаптиране на действащи към момента текстове към авиационните дейности.
Проектодирективата е обсъдена на редовно заседание на Комисията по околната среда и водите на Народното събрание, проведено на 13 декември 2007 г., която намира за основателна позицията на Министерския съвет и я подкрепя заедно с отправената забележка.
IV. Директивата е от съществено значение за Република България, тъй като би могла да създаде сериозни пречки пред развитието на въздушния транспорт в страната.
Комисията по европейските въпроси подкрепя становището на правителството, че предвиденият референтен период за цялостно разпределение на емисиите на ниво ЕС - 2004 - 2006 г. е неизгоден за България, тъй като за нащата страна този период не е бил интензивен за авиационния сектор на нашата страна. Необходим е различен референтен период, както и диференцирано третиране на определени региони от територията на Европейския съюз. Доколкото по този въпрос е изразено несъгласие и от други държави - Полша, Великобритания, Унгария, Словакия, Италия и Литва, необходимо е да се обсъди възможността за съгласувани действия.
Комисията по европейските въпроси подкрепя и становището на правителството за едностепен подход за включване на операторите от Европейския съюз и трети страни - изцяло от 2013 г. Включването на авиацията в схемата през 2013г., а не през 2011 г., каквото е първоначалното предложение, дава възможност да се настоява за по-късен и по-изгоден за България референтен период. Такова предложение обаче не е отразено в компромисните текстове на Председателството.
Трябва да бъде подкрепена и позицията на Министерския съвет, че първоначалното преддложение на Комисията определен процент от квотите да бъде разпределен чрез състезателно наддаване, с оглед осигуряването на конкуренция между отделните авиационни оператори и гарантирането на достъп до пазара на нови оператори, ще постави малките и средни авиационни оператори в затруднено положение. В компромисните текстове на Председателството, процентът от квотите, който ще бъде разпределен чрез състезателно наддаване, е сведен до 10. Би следвало да се предостави допълнителна информация относно позицията на България по този въпрос, както и относно предложението на Латвия за въвеждане на фактор на растежа като критерий за разпределяне на квоти чрез състезателно наддаване.
Комисията по европейските въпроси подкрепя позицията на правителството за децентрализирано изразходване на приходите от състезателното наддаване, който е възприет от компромисните текстове на Председателството.
Трябва да се подпрепи и позицията на Министерския съвет за безплатно разпределение на квоти между отделните оператори на въздухоплавателни средства, което да се извършва въз основа на изминатите километри и превозените пътници/товари за периода 24 месеца преди началото на периода за който се отнасят квотите.
Комисията по европейските въпроси приема, че позицията на правителството за подкрепа на предложението на Финландия за включване в критериите за индивидуално разпределение на квоти показател, отчитащ енергийната ефективност на отделните оператори, посредством въвеждане на коефициент съобразно възрастта на въздухоплавателното средство, се нуждае от допълнително изясняване. Не е ясно дали включването на критерий, отчитащ възрастта на въздухоплавателното средство към настоящия момент, е от полза за страната и дали няма да окаже отрицателно въздействие върху развитието на българските авиокомпании в непосредствено бъдеще. Този въпрос би трябвало да се разглежда във връзка с решението относно годината, през която авиацията ще бъде включена в схемата.
Би следвало да се вземат предвид и сериозните проблеми, които стоят пред България във връзка с Решението на Европейската комисия от 26 октомври 2007 г. по Националния разпределителен план за периода от 2008 до 2012 г. за разпределение на квотите на емисии на парникови газове, нотифициран от България съгласно Директива 2003/87.
Приемането на проектодирективата ще наложи промени в Закона за опазване на околната среда и Закона за гражданското въздухоплаване.
В заключение може да се каже, че представената позиция на Министерския съвет по прoeкта за изменение на Директива 2003/87 ЕО с цел включване на авиационни дейности в схемата за търговия с квоти на емисии на парников газ в рамките на Общността заедно следва да бъдат подкрепена, като се вземат под внимание направените бележки и предложения.
Докладът се подкрепя с 10 гласа "за”.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ
/п./МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ