Парламентарни комисии
Комисия по транспорт и съобщения
Комисия по транспорт и съобщения
29/09/2005
Законопроект № 502-02-5, внесен от Министерски съвет на 21. 09. 2005 г. за ратифициране на Финансовия договор между Република България и Европейската инвестиционна банка (България - проект “Дунав мост - транш II”) и на Договора за заем и финансиране между Република България и Кредитанщалт фюр Видерауфбау - Франкфурт на Майн.
На заседание на Комисията по транспорт и съобщения, проведено на 29. 09. 2005г. бе разгледан и обсъден Законопроект № 502-02-5, внесен от Министерски съвет на 21. 09. 2005 г. за ратифициране на Финансовия договор между Република България и Европейската инвестиционна банка (България - проект “Дунав мост - транш II”) и на Договора за заем и финансиране между Република България и Кредитанщалт фюр Видерауфбау - Франкфурт на Майн.
Законопроектът беше представен от г-жа Красимира Мартинова- зам. министър на транспорта и г-жа Албена Жекова – главен координатор на проекта за проектирането и изграждането на втори мост над река Дунав.
Строителството на втори мост на река Дунав между нашата страна и Република Румъния е от изключителна важност за подобряване и насърчаване цялостното развитие на Общоевропейски транспортен коридор IV като основен компонент на Трансевропейската транспортна мрежа. Поради международното си значение то е включено сред приоритетните проекти на Пакта за стабилност за Югоизточна Европа. Главната му цел е отварянето на транспортната мрежа на България и интегрирането й с европейските транспортни мрежи, повишаване качеството на транспортното обслужване и като цяло - повишаване конкурентноспособността на българската икономика.
След проведените срещи и разговори с различни международни финансови институции за проучване на условията и възможностите за осигуряване на финансова подкрепа на проекта, Управителният комитет по проекта съвместно с Оценителната мисия на потенциалните донори, включваща представители на Европейската инвестиционна банка (ЕИБ), Френската агенция за развитие (АFD), Кредитанщалт фюр Видерауфбау - Франкфурт на Майн (КfW), Програмата ИСПА на Европейския съюз и Делегацията на Европейската комисия в София, обсъди и уточни финансовия план и приноса на всяка от посочените институции за реализирането на проекта:
• Европейската инвестиционна банка - заем до 70 млн. евро на два транша, първият от които на стойност 50 млн. евро, вторият - 20 млн. евро;
• АFD - безвъзмездна помощ за предварителните проучвания и консултантско съдействие в размер 500 хил. евро и безвъзмездна помощ за строителните работи в размер 5 млн.евро;
• КfW - безвъзмездна помощ за предварителните проучвания и консултантско съдействие в размер 600 хил. евро и Договор за заем и финансиране за строителните работи в размер 20 045 167, 52 евро (18 млн. евро заем и 2 045 167,52 евро безвъзмездна помощ);
• Програмата ИСПА на Европейския съюз - безвъзмездна помощ в размер 4 998 000 евро за проектиране, консултантска помощ, надзор и управление на проекта, както и безвъзмездна помощ в размер 70 млн. евро за финансиране на строителните работи;
• Програмата ФАР на Европейския съюз - безвъзмездна помощ в размер до 200 хил. евро за техническо съдействие на Звеното за изпълнение и управление на проекта.
Република България ще участва във финансирането на обекта със средства от държавния бюджет в размер на около 4 млн. евро за работи по проектирането, надзора и управлението на проекта, предвидени в бюджета на Министерството на транспорта до 2008 г., и на около 60,76 млн. евро за строителните работи за 2005-2008 г., които се разрешават и контролират от дирекция "Национален фонд" на Министерството на финансите.
С решение на Народното събрание (обн., ДВ, бр. 99 от 2000 г.; изм., бр. 76 от 2002 г.) е дадено съгласие Министерският съвет да проведе преговори и да сключи финансови споразумения с Европейската инвестиционна банка, с Френската агенция за развитие и с Кредитанщалт фюр Видерауфбау - Франкфурт на Майн, за съфинансиране на проекта за изграждане на нов граничен комбиниран (пътен и железопътен) мост на река Дунав между Република България и Румъния в района на Видин-Калафат.
На 8 декември 2000 г. е подписан първият Финансов договор за заем между Република България и Европейската инвестиционна банка на стойност 50 млн. евро, ратифициран от Народното събрание със закон (ДВ, бр. 32 от 2002 г.).
На основание т. 2 от решението по т. 31 от Протокол № 20 от заседанието на Министерския съвет на 27 май 2004 г., на 1 юни 2004 г. с ЕИБ е подписан вторият Финансов договор за заем (България -проект "Дунав мост - транш II") в размер на оставащите 20 млн. евро.
На основание т. 2 от решението по т. 26 от Протокол № 23 от заседанието на Министерския съвет на 17 юни 2004 г., на 26 август 2004 г. е подписан Договорът за заем и финансиране между Република България и Кредитанщалт фюр Видерауфбау - Франкфурт на Майн, в размер 20 045 167,52 евро. Сумата на заема е 18 млн. евро. Безвъзмездната помощ е в размер 2 045 167,52 евро и е в рамките на Спогодбата между правителството на Република България и правителството на Федерална република Германия за финансово сътрудничество (2001 г.), подписана на 4 септември 2002 г. и ратифицирана със закон (ДВ, бр. 120 от 2002 г.).
След проведената дискусия, членовете на Комисията се обединиха около становището, че строителството на Дунав мост II e от изключителна важност за развитието на икономиката на Република България и е в контекста на присъединяването на страната ни към Европейския съюз.
Членовете на Комисията единодушно с 14 гласа “за” предлагат на Народното събрание да приеме Законопроект № 502-02-5, внесен от Министерски съвет на 21. 09. 2005 г. за ратифициране на Финансовия договор между Република България и Европейската инвестиционна банка (България - проект “Дунав мост - транш II”) и на Договора за заем и финансиране между Република България и Кредитанщалт фюр Видерауфбау - Франкфурт на Майн.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА ПО ТРАНСПОРТ И СЪОБЩЕНИЯ:
ПРОФ. Д-Р ЙОРДАН МИРЧЕВ