Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по транспорт и съобщения
Комисия по транспорт и съобщения
24/11/2005

    Законопроект за ратифициране на Спогодбата между правителството на Република България и Швейцарския федерален съвет за редовни въздушни съобщения, № 502-02-17, внесен от Министерски съвет на 07. 11. 2005 г.
    На редовно заседание, проведено на 24. 11. 2005 г., Комисията по транспорт и съобщения разгледа и обсъди Законопроект за ратифициране на Спогодбата между правителството на Република България и Швейцарския федерален съвет за редовни въздушни съобщения, № 502-02-17, внесен от Министерски съвет на 07. 11. 2005 г.
    На заседанието присъстваха г-жа Даниела Никифорова – заместник- министър на транспорта и г-н Виктор Лилов - главен експерт в Главна дирекция “Гражданска въздухоплавателна администрация”.
    Законопроектът беше представен от г-н Виктор Лилов- главен експерт в Главна дирекция “Гражданска въздухоплавателна администрация”.
    Достъпът до пазарите на въздушнотранспортни услуги в международно съобщение между Република България и Конфедерация Швейцария в момента е регламентиран от Спогодбата между Народна република България и Конфедерация Швейцария за редовен въздушен транспорт, подписана на 19 декември 1967 г. в София. Спогодбата е в сила от 30 април 1969 г. Необходима е актуализация на Спогодбата и с тази цел през 1996 г. е двустранно съгласуван проект на нова спогодба.
    Проектът на новата спогодба е одобрен от Министерския съвет с решението по Протокол № 39 от заседанието на Министерския съвет на 9 октомври 2003 г. Спогодбата е подписана официално на 11 май 2005 г. в София. Необходимостта от актуализация на правната рамка произтича от обстоятелството, че двустранните спогодби за въздушни съобщения от така наречения конвенционален модел, към който принадлежи съществуващата спогодба от 1967 г. са изчерпали регулативните си функции по отношение на предоставяне възможности на превозвачите за работа в пазарна среда. Признаването на Република България за страна с пазарна икономика от Европейската общност, както и постигнатите договорености между Република България и Европейския съюз за либерализация на въздушния транспорт налагат постепенно прилагане на договорна система на по-широк либерализиран достъп до пазари на превозвачите. Споразумението за въздушен транспорт между Швейцария и Европейския съюз, подписано в Люксембург на 21 юни 1999 г., в сила от 1 юни 2002 г. и предстоящото подписване от Република България на Многостранното споразумение за изграждане на общоевропейско въздушно пространство и на Споразумението между Европейската общност и правителството на Република България по някои аспекти на въздушните съобщения създават необходимите условия за прилагане на нова регулативна рамка, отчитаща настъпилите изменения.
    Подписаната спогодба съдържа необходимите нормативно-правни условия за трайна и взаимноизгодна експлоатация на редовни международни въздушни линии при съвременните условия на действие на международните стандарти и изисквания за техническа безопасност, сигурност и икономическа ефективност. Тя е в съответствие с поетите задължения на страната по международно право и европейска интеграция, като предоставя на превозвачите по-големи възможности за достъп до пазари, като свежда до минимум държавната намеса в търговската им дейност. Спогодбата предоставя правото на:
    - множественост при назначаване на въздухоплавателни предприятия от двете страни;
    - определяне на честотите, капацитета и цените самостоятелно в зависимост от търговските условия и пазара (чл. 3).
    - превоз между териториите на двете страни и междинни пунктове в трети страни;
    - превозвачите да се обвързват помежду си с разнообразни, ефективни форми на търговски споразумения, включващи блокиран капацитет, обмяна на кодове, комбиниране на полетни номера (чл. 3 и приложението към проекта на спогодбата);
    - възможности за използване на лизинговани въздухоплавателни средства за обслужване на международните линии (чл. 11).
    Разпоредбите на чл. 7 “Авиационна сигурност”, чл. 10 “Авиационна безопасност”, чл. 8 “Сигурност на пътните документи” и чл. 9 “Отказ за допускане на пътници без документи и депортиране на лица” са уредени въпросите, свързани със засилените мерки на сигурността и безопасността на гражданското въздухоплаване, отчитайки събитията от 11 септември 2001 г. в САЩ.
    Прилагането на новата спогодба ще има положителен ефект за увеличаване броя на обслужваните маршрути, превозната мощност и честоти на опериране, прилагане на гъвкаво ценообразуване, намаляване на експлоатационните разходи, предоставяне на възможности за коопериране между превозвачите на основата на пазарни споразумения и бизнес правила.
    След проведената дискусия, Комисията по транспорт и съобщения, подкрепяйки мотивите на вносителя, единодушно с 11 гласа "за" предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за ратифициране на Спогодбата между правителството на Република България и Швейцарския федерален съвет за редовни въздушни съобщения, № 502-02-17, внесен от Министерски съвет на 07. 11. 2005 г.

    На основание чл. 67, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, Комисията по транспорт и съобщения предлага да бъде приет и на второ гласуване на същото заседание следния

    Проект


    З А К О Н

    за ратифициране на Спогодбата между правителството на Република България и Швейцарския федерален съвет за редовни въздушни съобщения


    Член единствен. Ратифицира Спогодбата между правителството на Република България и Швейцарския федерален съвет за редовни въздушни съобщения, подписана на 11 май 2005 г. в София.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ
    НА КОМИСИЯТА
    ПО ТРАНСПОРТ И
    СЪОБЩЕНИЯ:

    ЙОРДАН МИРЧЕВ
    Форма за търсене
    Ключова дума