Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по транспорт и съобщения
Комисия по транспорт и съобщения
07/09/2005
    1. Разглеждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за далекосъобщенията №502-01-15, внесен от Министерски съвет на 10.08.2005 г. – за второ четене, отложени текстове.
    2. Разглеждане на законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на търговското корабоплаване № 502-01-1, внесен от Министерски съвет на 13.07.2005 г. – за първо гласуване.
    ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДН ОСЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ И СЪОБЩЕНИЯ

    П Р О Т О К О Л
    № 2

    На 07.09.2005 г. от 15.20 ч. се проведе редовно заседание на Комисията по транспорт и съобщения. То бе открито и ръководено от председателя господин Йордан Мирчев.
    Към протокола се прилага списък с присъстващите народни представители.

    ***

    ПРЕДС. ЙОРДАН МИРЧЕВ: Уважаеми колеги, откривам заседанието.
    Днешното заседание ще бъде посветено на:
    1. РАЗГЛЕЖДАНЕ НА ВТОРО ЧЕТЕНЕ НА ОТЛОЖЕН ТЕКСТ (§ 4, чл. 59) ПО ЗАКОНОПРОЕКТА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ДАЛЕКОСЪОБЩЕНИЯТА.
    2. ОБСЪЖДАНЕ НА ПЪРВО ЧЕТЕНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА КОДЕКСА ЗА ТЪРГОВСКОТО КОРАБОПЛАВАНЕ.
    По т. 1 от дневния ред колегите са поискали становището на министъра на транспорта господин Мутафчиев. Тук е господин Неделчев – зам.-министър на транспорта, който ще каже своето мнение по този законопроект.
    ЗАМ.-МИНИСТЪР НЕДЕЛЧО НЕДЕЛЧЕВ: По-късно днес ще бъде внесено писмо-становище от министър Мутафчиев. Той счита, че този текст не е от текстовете-изисквания за евроинтеграцията и може да не се разглежда сега, а да бъде включен в ЗИД на Закона за далекосъобщенията.
    Предложението на Министерството на транспорта е този § 4 да отпадне от предложения законопроект.
    ПРЕДС. ЙОРДАН МИРЧЕВ: Благодаря.
    Колеги, искам да напомня, че колегата Иван Иванов, който днес отсъства, имаше предложение § 4 да отпадне. Имахме дискусия по него. Колегите поискаха становището на министъра. Мнението беше изразено официално сега от зам.-министър Неделчев, ще го получим и в писмен вид.
    Ако сте съгласни, да подкрепим предложението на господин Иван Иванов - § 4 да отпадне. Мотивите са, че ние съвсем скоро, може би след няколко месеца ще започнем дебат по Законопроект за електронните съобщения. По тази логика отпаднаха и други текстове.
    Така ние днес ще подготвим окончателно законопроекта и утре сутринта ще го внесем в деловодството. Председателството ще реши кога да го включи за разглеждане в пленарната зала.
    Предлагам с тези мотиви, които каза и господин Неделчев, да гласуваме предложението на господин Иванов.
    За – 8, против и въздържали се няма.
    Предложението се подкрепя.
    Доклада ще го подготвим за утре.
    Има една добавка – да сложим една Допълнителна разпоредба – навсякъде “министърът на транспорта и съобщенията”, съответно “Министерство на транспорта и съобщенията” стават “Министър на транспорта” и “Министерство на транспорта”. Това е редакционна добавка.

    Бих ви предложил и ЗИД на Закона за пътищата, но днес ще го изпратим на господин Гагаузов, тъй като тази промяна касае да не се плаща винетна такса от селскостопанската техника, защото ще се набират по-малки средства от винетките. Мисля, че съгласно Правилника за организацията и дейността на Народното събрание трябва да имаме становището на Министерството на регионалното развитие и благоустройството.

    По т. 2 ще моля зам.-министър Красимира Мартинова да изрази становището на министерството по двете основни според мен промени. Едната е за създаването на фонда. Дали този фонд е съгласуван с Министерството на финансите. Трябва ли по него да се произнася и Комисията по бюджет и финанси към Народното събрание. По този първи въпрос е свързано и отпадането на лицензирането.
    И втората промяна е по-стандартна. Преди година и половина ние приехме същото за безопасността на гражданското въздухоплаване – създаването на такова специализирано звено. Вторият въпрос мисля, че е по-ясен и точен.
    ЗАМ.-МИНИСТЪР КРАСИМИРА МАРТИНОВА: Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители! Първото, което искам да изтъкна, е, че това изменение, което предлагаме на вашето внимание, отговаря на изискванията, които европейската комисия поставя пред транспорта. Едното от изискванията е за създаване на фонд “Вътрешни водни пътища”. В редовния доклад за 2004 г. към транспорта имахме отправена препоръка да бъдат възприети изискванията на директивите и регламентите на Европейския съюз, свързани с създаването на този фонд “Вътрешни водни пътища” и най-вече по отношение на това фондът да се създаде и да се приложи на практиката правилото “старо за ново”. Целта на мерките за регулиране на флота по вътрешните водни пътища, т.е. по реките на Европа, е постепенно да бъдат изведени от експлоатация старите кораби. Идеята, която прилагат регламентите и която ние също би трябвало да въведем, е при бракуване на стар кораб да се предвижда премия, за да може по този начин да се стимулира подновяването на флота. Това е идеята. Текстът, който ви предлагаме, е съгласуван с Министерство на финансите, има одобрение.нямаме възражения по отношение съществуването на този фонд. Обратно, мога да ви прочета съвсем кратка извадка от редовния доклад на Европейската комисия, която казва, че по отношение на вътрешния воден транспорт България все още трябва да довърши привеждането на законодателството в съответствие, по-конкретно трябва да създаде фонд за вътрешен воден транспорт”. Това е основното изискване, за което, пак повтарям, че е съгласувано с МФ.
    На следващо място искам да посоча, че във връзка със създаването на звено за разследване на морски произшествия и произшествия по вътрешните водни пътища регламентите на Европейския съюз изискват това звено да е отделно от администрацията, която издава лицензите. По този начин Изпълнителна агенция “Морска администрация”, която в момента е натоварена с всички тези функции във връзка с издаването на сертификати за правоспособности, лицензи и пр., отделно от нея да бъде звеното за разследване на произшествия. Затова ние предлагаме то да бъде в самото министерство.
    Както е известно, морската администрация е отделно юридическо лице от юридическото лице на министерството. По този начин ние постигаме съответствието – звеното за разследване на произшествията е в министерството, а структурата, която се занимава с издаване на документи, лицензи и пр. е отделна юридическа структура, разбира се, пак подчинена на министъра, но е самостоятелно юридическо лице.
    По този начин, поставяйки звеното за разследване на произшествия извън морската администрация при нужда да се разследват причините за едно произшествие може да се тръгне от началото, да се види дали включително и действията на администрацията да са допринесли, да са довели до причиняване на конкретен инцидент. В Европейската комисия максимално се счита, че именно по този начин съществуването на звеното отделно от морската администрация ще обезпечи такава безпристрастност, което и предлагаме на вашето внимание с молба да приемете. Благодаря ви.
    ПРЕДС. ЙОРДАН МИРЧЕВ: Благодаря.
    Колеги, преди да ви дам думата за въпроси и изказвания, специално по втората част – за безопасността, има европейски изисквания. Не си спомням дали беше преди една година, но в Закона за гражданското въздухоплаване създадохме подобно звено – като структура към Министерство на транспорта, а не към Главна дирекция “Гражданско въздухоплаване”, както и тази структура ще бъде към Министерство на транспорта, а не към изпълнителната агенция “Морска администрация”. Това е 1:1 приложено изискване на европейските директиви.
    По второто – за регулирането капацитета на фонда за вътрешните водни пътища, ние сме го дискутирали с госпожа Мартинова, но за вас ще кажа, че за вътрешни водни пътища се смята корабоплаването по р. Дунав. Ако е необходимо, госпожа Мартинова ще ви го даде като дефиниция. Това не променя бюджета на Министерството на транспорта. Ако този фонд се приеме, той ще бъде от 1 януари 2006 г.
    И в този закон също ще трябва да поправим “Министерството на транспорта и съобщенията” на “Министерство на транспорта”, а там, където има “Министерство на икономиката”, ще добавим “Министерство на икономиката и енергетиката”. Това са чисто формални забележки, които ще отразим.
    Имате ли въпроси към вносителя?
    (Представя присъстващите от Министерството на транспорта гости.)
    АПОСТОЛ ДИМИТРОВ: Имам въпрос. Госпожо зам.-министър, дали ли са браншовите организации някакво становище. Там е по-специфично, те си имат изградени браншови структури.
    ПРЕДС. ЙОРДАН МИРЧЕВ: Има ли други въпроси?
    АЛЕКСАНДЪР АРАБАДЖИЕВ: Аз се извинявам, че не съм съвсем подготвен по тази точка от дневния ред на днешното ни заседание, но искам да поставя следния въпрос. В миналото Народно събрание този закон беше на няколко пъти изменян и допълван. Защо тези неща сега вървят отделно? Какво налага по-късното им приемане? Как се е стигнало до това?
    ЗАМ.-МИНИСТЪР КРАСИМИРА МАРТИНОВА: Ако разрешите, господин председател, да започна отговора си първо с втория въпрос.
    Действително, в рамките на 4 години има 3 изменения на Кодекса за търговското корабоплаване. основната причина е, че от нас се изискват нови неща, които ни се посочват в редовните годишни доклади като допълнителни неща, които трябва да въвеждаме.
    Втората причина по-специално за този фонд “Вътрешни водни пътища” ние имахме големи възражения от страна на Министерство на финансите поради факта, че ние сме във валутен борд и не можем да правим фондове. Може би 2 години и половина имахме неуспешни дебати с Министерство на финансите, които отказваха да се съгласят да създадем фонд.
    При последното посещение на представителите на Европейската комисия организирахме среща в Министерството на финансите с членовете на комисията, които се занимават с транспорта. Едва тогава получихме одобрението на Министерство на финансите с тези текстове и в този им види, тъй като не можехме да пробием. Много е трудно, от една страна валутният борд не допуска създаването на фондове,което е сериозна бариера. От друга страна, има европейско законодателство, което иска от нас да го въвеждаме. Всъщност ние изчаквахме и не го въвеждахме. Тези текстове за фонд “Вътрешни водни пътища” бяха постигнати след съдействието на Европейската комисия, която направи среща в Министерство на финансите. Ясно е, че тук няма друг изход, освен да приемем това законодателство.
    Отделно ще кажа, че вероятно и занапред ще има, не сме в състояние измененията да ги направим като еднократен акт, защото и там имат нови директиви. Непрекъснато излизат нови директиви. Нашето законодателство изисква, когато трябва да въведем някоя директива, за да се направи наредба от нашето ведомство, се изисква да има изрично в закона разписани правомощия на министъра. Той не може само по силата на обстоятелството, че има някаква транспортна директива, да поеме и това правомощие. За съжаление националното ни законодателство казва, че само когато в конкретен закон е казано, че министърът има такова правомощие, може да издаде такава наредба. Всъщност, за да издадем една наредба ида въведем една директива, която е изцяло в транспортната компетентност, ние се налага да минем първо през Народното събрание, да го запишем в закона и чак тогава да издаваме наредбата. Това е сложно като процедура. Би ни облекчило, ако националното законодателство даваше възможност на ведомствения ръководител да приема и въвежда автоматично всяка транспортна директива и регламент. Но в този момент Законът за нормативните актове е такъв и ние го спазваме. И ако се появи една нова директива, ние минаваме през Народното събрание, където в закон се гласуват пълномощия на министъра за издаване на такава наредба – такава е схемата.
    Специално за фонда, понеже нещата са от такъв характер, че не участва само транспортното ведомство, това трябваше да бъде записано в закона и затова ние тук сме записали текстовете, защото касаят финансови въпроси. Те касаят предвиждане от страна на Министерския съвет за премия, когато си бракуваш стар кораб.
    Сега ще отговоря на първия въпрос, когото намирам за много резонен – по отношение на професионалните организации. Защото в единия от регламентите, който се отнася именно до политиката за регулиране на флота и обмяната на стари за нови кораби, трябва да се създаде експертна група по капацитета на флота и политика за насърчаване. Законът ще даде възможност да приемем такава наредба. В тази наредба ще кажем, че този експертен съвет ще се събира в определен период от време. Той ще се състои от всички превозвачи-експерти към професионалните организации.
    Що се отнася дали това е предварително, един месец всеки проект за нормативен акт стои в сайта на министерството и сме анонсирали към всички да дават становища, ако имат такива. Но трябва да кажа, че много рядко, изключително редки са случаите, в които получаваме предложения. Но ние анонсираме, че на сайта на Министерството на транспорта всички нормативни актове задължително пребивават 30 дни и всеки може да ги прочете и да разбере какво се мисли и се готви в областта на транспорта, включително и в тази област.
    В предстоящата наредба, след като излезе законът, ще създадем експертен съвет от браншовици, който евентуално ще може да дискутира всичко.
    ПРЕДС. ЙОРДАН МИРЧЕВ: Благодаря.
    Има ли други въпроси?
    Прав е господин Абаджиев. Ние имахме около 11 закона в предишното Народно събрание. Някои сме гледали по 3 пъти, защото при мониторинга се появяваха все нови и нови неща. Що се отнася до участието на неправителствени организации, в рамките на комисията ние ще процедираме така, че всички важни закони ние ще ги гледаме преди заседанията на комисията на работни срещи с асоциациите на големите, малки и средни превозвачи – примерно за ЗИД на Закона за автомобилните превози. Ще правим публични дискусии по Законопроекта за електронните съобщения, който се очаква да ни отнеме месеци. Когато сме обсъждали законите за пристанищата, летищата и т.н., винаги е имало и дискусии. Затова мислим да продължим и сега с този метод на работа.
    Колеги, законопроектът се обсъжда на първо четене. Той е насочен само в чисто евроинтеграционни посоки. Той е един от законопроектите в списъка за евроинтеграцията.
    Предлагам да го гласуваме сега на първо четене, а после, ако има някакви въпроси между първо и второ четене, ще ги дискутираме.
    Има ли други въпроси или предложения? Няма.
    Моля да гласуваме този законопроект.
    За – 9, против и въздържали се няма.
    Комисията подкрепя ЗИД на Кодекса за търговското корабоплаване.
    Преди да закрия заседанието, искам да направя няколко съобщения.
    Тъй като утре министър Мутафчиев ще съставя новия кабинет, решихме той да представи екипа си, с който ще работи следващите 4 години, в нашата комисия на редовно заседание следващия четвъртък. Той ще ни представи екипа си – зам.-министрите и политиката на Министерството на транспорта за този мандат като законодателство, инфраструктурни проекти, въобще като транспортна политика. За следващия четвъртък ще уточним от колко часа ще бъде заседанието, защото има и заседание на Министерския съвет.
    Като втора точка в следващия четвъртък след срещата с ръководния екип на Министерство на транспорта ще включим Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за движение по пътищата, второ четене.
    Искам да ви напомня, че утре изтича срокът за предложенията между първо и второ четене по ЗИД на Закона за автомобилните превози. Вече има постъпили 4 предложения – на господин Димитров, на господин Радославов, Янаки Стоилови Иван Иванов. Очаквам и други предложения.
    В петък изтича и срокът за представяне на предложения между първо и второ четене и по ЗИД на Закона за движение по пътищата – само евроинтеграционните текстове – чл. 138, 140, 143 и др. Ако имате предложения по него, моля също да ги предадете.
    До 12.09.2005 г. аз ще внеса един график, какъвто иска председателят на Народното събрание от всички председатели на комисии. В Комисията по транспорта и съобщенията имаме 6 разпределени законопроекта и за всички тях трябва да се дадат: първо четене в комисията, второ четене в комисията; първо четене в пленарната зала, второ четене в пленарната зала. Ще ви дам този график, за да знаете какви законопроекти ще гледаме главно през м. септември.
    И второ, получихме договора за автомагистрала “Тракия”, ще ви го раздадем на диск. По мое мнение в него няма никакви изненади.
    Утре няма да имаме заседание.
    От bTV искат среща по Законопроекта за автомобилните превози. По него първо ще проведем дискусия тук в работен формат и след това ще го гледаме на заседание на комисията.
    Има един законопроект, внесен от н.п. Петърнейчев и Мутафчиев за освобождаване от винетна такса на селскостопанската техника. Днес ще го изпратим на министъра на регионалното развитие да си каже становището, защото той касае намаляване на постъпленията от винетната такса. Мисля, че според Правилника за организацията и дейността на Народното събрание трябва да има становище на Министерство на регионалното развитие и благоустройството. Като получим тяхното становище, тогава ще проведем заседание на комисията.
    Закривам заседанието.
    (Закрито в 15.50 ч.)

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    Йордан МИРЧЕВ
    Стенограф:
    Виржиния Петрова
    Форма за търсене
    Ключова дума