Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по гражданското общество и медии
Комисия по гражданското общество и медии
23/08/2006

    Законопроект за електронните съобщения, № 602-01-72, внесен от Министерски съвет на 03.08.2006 г.
    На редовно заседание, проведено на 23 август 2006 г., Комисията по гражданско общество и медии обсъди Законопроекта за електронните съобщения, № 602-01-72, внесен от Министерския съвет на 03.08.2006 г.
    В заседанието взеха участие представители на Министерския съвет, Министерството на културата, Съвета за електронни медии, Комитета за регулиране на съобщенията, Държавната агенция за информационни технологии и съобщения, на организации за колективно управление на авторски права.
    Правната рамка за далекосъобщенията в Република България е приетият през 2003 г. Закон за далекосъобщенията. Чрез него българската нормативна уредба в тази област бе приведена в съответствие с изискванията на Европейския съюз.
    Няма обаче по-динамично развиващ се сектор в съвременния свят от далекосъобщенията. Изключително бързо променящият се пазар на технологиите постави нови предизвикателства към държавната политика и регулирането в тази област. Много по-бързо дори и от очакванията на специалистите се извърши преливане между далекосъобщителни услуги, медии и електронни услуги. Това наложи новата правна рамка на страните от Европейския Съюз - Правна рамка 2002.
    Проектът на Закон за електронните съобщения е изпълнен в съответствие с ангажиментите на Република Българи по преговорния процес за присъединяването на страната ни към Европейския съюз. Но и нещо повече:
    • той въвежда правото на Европейския съюз в областта на електронните съобщения;
    • урежда обществените отношения, свързани с осъществяването на електронни съобщения, при спазване принципите на закона, с оглед постигане на ефективност, прозрачност и равнопоставеност;
    •урежда регулацията на електронните съобщения, независимо от използваните технологии и свежда въздействието на регулатора до минимално необходимото;
    •създава предпоставки за развитие на пазара на електронни съобщителни мрежи и услуги и най-ефективното използване на ограничените ресурси, гарантира и защитата на обществения интерес;
    •осигурява националната сигурност и електронните съобщения в условия на кризи.

    Приемането на Законопроекта за електронните съобщения ще доведе до засилване на ролята и функциите на Комисията за регулиране на съобщенията за разрешаване на възникнали спорове между предприятията, осъществяващи електронни съобщения, ще въведе нова уредба на процедурите за определяне на пазарите на електронни съобщителни услуги, тяхното анализиране и адаптиране към динамиката на пазара.
    Същевременно приемането на Закона за електронните съобщения ще позволи да се усъвършенства и правната рамка, в която ще функционират електронните медии в Република България в условията на бурно нахлуваща цифровизация в световен мащаб и ще даде възможност по-бързо и по-безболезнено да се преодолее изоставането –технологично, организационно и – не на последно място - правно, на Република България в тази изключително важна и динамична област.
    Именно в тази посока трябва да продължи работата по Закона и в процедурата между първо и второ четене да се уточнят ролята и начините на взаимодействие между двата регулаторни органа - Комисията за регулиране на съобщенията и Съвета за електронни медии. В Законопроекта за електронните съобщения трябва да бъдат направени корекции, съобразени с мястото на Република България в цифровата карта на Европа, фиксирано на Международната телекомуникационна конференция в Женева тази година. Промените трябва да разрешат спорни въпроси като лицензирането; авторските права върху произведенията, които ще бъдат включени в безплатно предоставяните програми; взаимоотношенията между операторите на бъдещите мултиплекси и носителите на програмни лицензи.
    И не на последно място - преодоляване на възникващите правни противоречия между сега действащите норми на Закона за радиото и телевизията, Стратегията за радио- и телевизионна дейност при наземно радиоразпръскване, и Законопроекта за електронните съобщения.
    Създаването в най-кратки срокове на нов честотен план за цифрово излъчване, особено за телевизионната дейност, както и допълването на Стратегията за радио- и телевизионна дейност при наземно радиоразпръскване ще бъдат необходимата основа за коригирането и уточняването на някои членове от Законопроекта за електронните съобщения.

    В резултат на разискванията и на основание чл. 65 от ПОДНС, Комисията по гражданско общество и медии прие следното


    С Т А Н О В И Щ Е:

    Подкрепя с 8 гласа „за”, 1 „против” и 0 „въздържал се” Законопроекта за електронните съобщения, № 602-01-72, внесен от Министерския съвет на 03.08.2006 г. и предлага на Народното събрание да го приеме на първо гласуване.



    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ГРАЖДАНСКО ОБЩЕСТВО И МЕДИИ:
    Иво Атанасов

    Форма за търсене
    Ключова дума