Комисия по гражданското общество и медии
Взаимодействие между институциите при прехода от аналогово към цифрово разпространение.
На 19 март 2008 г. се проведе заседание на Комисията по гражданското общество и медии при
Д н е в е н р е д:
1. Взаимодействие между институциите при прехода от аналогово към цифрово разпространение.
Заседанието бе открито в 14,40 ч. и ръководено от господин Иво Атанасов – председател на комисията.
* * *
ПРЕДС. ИВО АТАНАСОВ: Уважаеми дами и господа, имаме кворум. Предлагам да започнем днешното заседание на комисията с дневен ред взаимодействие между институциите при прехода от аналогово към цифрово разпространение.
Знаете, че изслушахме Националното радио, Националната телевизия, Съвета за електронни медии и Комисията за регулиране на съобщенията поотделно, но в един момент нашите усилия трябва да се синхронизират, за да можем да подготвим условията за един своевременен преход към цифрова платформа в нашата страна. Знаем, че имаме срокове, знаем, че сме закъснели, че имахме блокирано лицензиране в течение на две години, преди това на още четири, че ни остават по-малко от четири години до крайния срок. Знаем, че трябва да се приеме нова стратегията за радио и телевизия в цифровата ера, че са необходими първоначално промени в Закона за радиото и телевизията, които да дадат възможност да стартират конкурсите за мултиплексите, след което вероятно ще се наложи един нов Закон за радио и телевизия.
Всички тези действия трябва да предприемем ние, събраните около тази маса. Всеки от нас има определени права и отговорности, но нека да поговорим за това да синхронизирам своите действия, за да можем да бъдем на висотата на тези отговорности. Да видим каква ни е готовността, докъде сме стигнали и какво да направим в близките седмици и месеци.
Министерството на културата е това, което внася законопроектите в нашата сфера, ние си нямаме министерство на информацията, и слава богу, но си имаме Министерство на културата. Знаем, че там има една работна група, която има за грижа да подготви промени в Закона за радиото и телевизията. Предлагам да дадем думата на господин заместник-министър Явор Милушев да ни каже докъде са стигнали нещата, след това да чуем и другите институции - Съвета за електронни медии, Комисията за регулиране на съобщенията, Държавната агенция по информационни технологии и съобщения, Министерството на финансите, което е много важно, защото без пари нищо не става, разбира се, Българската национална телевизия, Българското национално радио, за да преценим какво да направим по-нататък.
Господин Милушев, заповядайте.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЯВОР МИЛУШЕВ: Благодаря, господин председател.
Госпожи и господа народни представители, взимам думата в качеството на заместник-министър, който отговаря за цифровизацията. Тук съм с голяма делегация от министерството и всеки от експертите, които са работили и имат отношение по Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за радиото и телевизията, би могъл да даде необходимата информация.
Тъй като въпросът Ви е много общ, което предполага излишно разхищение на думи, бих искал да бъда кратък и ясен. Тук в тази малка папка съм събрал много малка част от изявления в пресата на хора, които се занимават с медии, и съм длъжен да кажа, че няма връзка дори между две от тях – всяка информация е различна и нито една не е близко до истината. Всичко това са разсъждения. И си задавам сам въпроса като бивш парламентарист и сега като заместник-министър доколко е необходимо предварително обсъждане, след като има създадена Работна група 18, след като целият неправителствен сектор участва в обсъждането на Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за радиото и телевизията вече цяла година. Разбирам правото на народното представителство да бъде информирано и не го оспорвам по никакъв начин, само си задавам за себе си въпроса доколко то е полезно преди да бъде приет самият законопроект от работната група, което ще стане в утрешния ден в 10 часа, и преди той да бъде представен от министъра на културата в Министерския съвет и в Народното събрание, въпреки че аз съм ви го изпратил и вие сте го получили.
С една дума, известни са ви всички етапи, през които мина Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за радиото и телевизията, известни са целите. Тоест, първоначалната цел беше обявена, че трябва да бъде синхронинизиран със Закона за електронни съобщения. Ние с участниците в работната група стигнахме до заключението, че този законопроект има пряко отношение, въпреки че това по някакъв начин не се поддържаше от обществеността и особено от институциите, законопроектът е пряко свързан с целия процес на цифровизация. И тъй като имаше два законопроекта – единия на Съвета за електронни медии, другия на Министерството на културата, аз помолих експертите на СЕМ и на министерството да създадем един обединен проект, въпреки че първоначалните мнения бяха, че и двата са почти несъвместими по своята философия, правната лексика и целите, които си поставиха. Единият дори беше съобразен изцяло със Закона за радиото и телевизията, докато другият беше съобразен със Закона за електронни съобщения. След като проведохме необходимите консултации, ние стигнахме до заключението че не само това е възможно, но и е крайно необходимо, и през последните месеци с много сериозен труд на наши квалифицирани специалисти, признати специалисти – госпожа Нели Огнянова и госпожа Зина Трифонова – в пряко сътрудничество с експерти от министерството, миналия четвъртък завършихме окончателния Законопроект за изменение и допълнение на Закона за радиото и телевизията. Ако ви интересуват детайли по този законопроект, аз бих Ви помолил, господин председател, да зададете конкретни въпроси относно проблематиката на Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за радиото и телевизията. Ако не, аз ще помоля и представителите на Съвета за електронни медии, и експертите тук, и господин Рендов от Комисията за регулиране на съобщенията, които взеха пряко отношение в изработването на закона, да вземат отношение по въпросите, които ще зададете, а по общите цели на закона аз ще продължа след тяхното изявление, ако то бъде поискано от вас.
ПРЕДС. ИВО АТАНАСОВ: Благодаря, уважаеми господин заместник-министър.
Давам думата на госпожа Весела Драганова – заместник-председател на комисията, за въпроси.
ВЕСЕЛА ДРАГАНОВА: Уважаеми господин председател, колеги, уважаеми господин заместник-министър, дами и господа! Изключително се радвам, че сме всички тук в тази зала точно в този състав, защото, господин заместник-министър, комисията направи това заседание, не за да разбере точно какво е писала работната група. Ние ще го разберем, когато така или иначе законопроектът дойде в Народното събрание, и народните представители, всички, които имат право, ще направят предложения за изменения, допълнения – знаете каква е цялата логика на нещата. Но нашето притеснение беше да чуем каква е готовността и кога тази работна група ще има възможността от името на министерството този законопроект да влезе в Министерския съвет, Министерският съвет да направи съответното съгласуване и кога вие виждате този Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за радиото и телевизията да влезе в Народното събрание. Защото ние апропо вече сме закъснели. Оттам ще се каже, че Народното събрание е закъсняло. Точно затова правим това заседание – за да можем да стиковаме максимално бързо Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за радиото и телевизията да влезе в Народното събрание. Защото ако трябва да следваме датите от Плана за цифровизация, който беше приет от Министерския съвет, не виждам това как може да се случи без тези изменения, без да е приет законът от Народното събрание. А ние вече сме закъснели спрямо онези времена, които са записани в този план.
В началото казах, че се радвам, че сме в този състав, защото се казаха много притеснителни неща и от Националното радио, и от Националната телевизия, неща, които тях изключително много ги притесняват. За да можем да направи адекватните предложения по този Законопроект за изменение и допълнение на Закона за радиото и телевизията, ще трябва да заложим един по-дълъг период между първо и второ четене. Вие знаете каква е процедурата в Народното събрание, за да могат да бъдат отчетени предложенията както на Комисията за регулиране на съобщенията, на Държавната агенция по информационни технологии и съобщения, на неправителствените организации, на Националната телевизия, на Националното радио и на всички, които имат отношение към този законопроект.
Както разбирам, има различна философия между Съвета за електронни медии и министерството. Тогава ще започнат ли тези философии да се бият? Защото аз това разбрах. Ако и тези философии започнат да се бият след влизането в Народното събрание, моля ви това да бъде уточнено, защото е изключително важно. Хубаво е тези, които участват в работната група, да имат единно становище, то да дойде и те да нямат допълнителни предложения към Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за радиото и телевизията, ние да го съгласуваме само с неправителствените организации, Националната телевизия и Националното радио, тези, които пряко са засегнати, за да може максимално бързо да протече процедурата в Народното събрание.
Много моля да отговорите на въпросите кога считате, че законопроектът ще е готов да влезе в Народното събрание и дали позициите на всички участници в работната група са изяснени, уточнени и обработени така, че тези институции да нямат повече предложения към законопроекта.
Разбрахме за философията, не е нужно да говорите в детайли, защото и аз го имам, господин Милушев, знам какво е написано вътре. Подходено е много професионално, за което благодаря на министерството и на работната група и се надявам, че ще има уточняващи въпроси и други предложения. Но Ви моля да поговорим за технологичната страна на въпроса, защото тя е много съществена в случай.
Благодаря ви.
ПРЕДС. ИВО АТАНАСОВ: Господин Милушев, заповядайте.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЯВОР МИЛУШЕВ: Господин председател, госпожи и господа! Естествено тези два проекта, които съществуваха първоначално - на Съвета за електронни медии и на Министерството на културата, бяха на пръв поглед несъвместими, но след като направихме необходимите срещи с председателя на СЕМ, с другите участници в техния екип, стигнахме до общото заключение, че след някои дори лексикални поправки двата законопроекта биха могли да се съвместят като философия и цели. И точно това постигнахме. Вярно, че това е по-бавен процес.
Що се отнася до сроковете, да, признавам, закъсняваме. И лично съм давал обяснения в Министерския съвет за причините и съм поел ангажимента работата да бъде доведена докрай. Мога днес наистина с радост да кажа, че работата по Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за радиото и телевизията е доведена докрай. Утре в 10 часа на Работна група 18 ще бъде обсъден в най-широк състав, ще бъдат изказани всички съображения по законопроекта, но това, което е мнението и становището към момента, е, че целите, които си поставихме, са постигнати. А те са да не се съобразяваме с конкретни случаи, а да се възползваме от шанса за първи път да подходим принципно към поставяне на проблемите на медийния сектор. Трябва да ви уверя, че според мен в максимална степен успяхме да се доближим до най-добрия вариант. Търсихме баланса в принципите, а не в конкретните случаи. И тук аз ще поздравя всички експерти, които се отзоваха на моята покана и с които работихме съвместно в месеците след Нова година и постигнахме този резултат.
Аз не мога за съжаление да удовлетворя желанието Ви, госпожо Драганова, да кажа кога моят министър ще го внесе – дали незабавно след обсъждането утре, дали след някакви поправки. След като той го внесе в Министерския съвет, започва съгласувателната процедура, връщат ни го, ние правим поправки или не, и го внасяме в Народното събрание. Процедурата е ясна, а точния срок аз не мога да определя, защото не желая да Ви заблуждавам. Моята цел е оттук нататък, тъй като наистина напрежението по работата по законопроекта беше огромно, сроковете вече да зависят само от административните процедури, а не от въпросните поправки. Парламентът е мястото според мен - и като бивш парламентарист мога да го заявя, това е моето дълбоко убеждение – парламентът е мястото, където вече тези корекции ще се нанасят по желание на парламентарни групи, на комисиите, на отделни народни представители. Но иначе, уверявам Ви, особено след като сте чели законопроекта, мисля, че имате на масата си един достоен проект, който отговаря на съвременните изисквания и принципи за медийния сектор. Не само това, ние сме го съобразявали и с новите текстове на директивата и сме следвали духа на директивата.
Що се отнася до новия закон, бих искал да припомня, че като член на Медийната комисия още през октомври 2001 г. заявих, че трябва да има нов Закон за радио и телевизия и че той трябва да бъде в сферата на услугите на подаване на информация. Както виждате, днес всички са узрели за тази идея, не съм бил екстрасенс, а просто съм изказвал свои убеждения. Днес с този законопроект благодарение на високото експертно ниво на моите сътрудници постигнахме точно това. По-широк отговор надали мога да дам. Ако искате в детайли, експертите могат да ви дадат пълна информация по всеки въпрос, който Ви вълнува.
ВЕСЕЛА ДРАГАНОВА: Господин заместник-министър, аз Ви благодаря за отговора. Още веднъж поздравявам работната група. Вярвам, че утре наистина ще е последното й заседание, след като е изработила този законопроект. И тъй като това е във Вашия ресор, ще Ви помоля да предадете нашето притеснение на господин министъра и да го помолите законопроектът и съответното Ваше предложение да се даде за съгласуване в Министерския съвет. Това е просто една техническа работа. Съгласувателният режим си тече по определени анали и няма как да бъде регулиран, но бързо да бъде подадено към Министерския съвет и след това, като се върне, бързо да бъдат направени промените, за да може да влезе на заседание в Министерския съвет.
Благодаря Ви още веднъж.
ПРЕДС. ИВО АТАНАСОВ: Кой иска думата? Госпожо Стефанова, заповядайте.
МАРИЯ СТЕФАНОВА: Благодаря Ви господин Атанасов.
Госпожо Драганова, уважаеми народни представители, колеги! Аз благодаря на заместник-министър Явор Милушев, че представи така обстойно съвместяването на двата проекта, които Съветът за електронни медии и отделно Министерството на културата бяха изработили преди време.
Искам да заявя пред вас само две уточняващи неща. Преди доста време бяха направени тези два отделни проекта, сега се радвам, че те са съвместени в един. Оттук нататък, благодарение на господин Милушев, защото той събра експертите на Съвета за електронни медии и експертите на Министерството на културата, които имаха обединяващ подход, така да се каже, към двата различни текста. Оттук нататък пътят на този документ е следният. Работна група 18, която има утре първо заседание, госпожо Драганова, така че аз лично не вярвам, че ще има някакво решение, просто това е един процес на съгласуване на различните институции, които имат отношение към Закона за радиото и телевизията, по-точно към изменението на Закона за радиото и телевизията.
От името на моите колеги и от свое собствено име трябва да заявя също, че в Съвета за електронни медии се надяваме, този законопроект много скоро да стане част от нашето законодателство, тъй като той е свързан с Плана за наземно цифрово телевизионно разпространение, който ние трябва да изпълняваме заедно с Комисията за регулиране на съобщенията. Това не е възможно да стане преди да бъдат приети тези промени в Закона за радиото и телевизията.
Благодаря.
ПРЕДС. ИВО АТАНАСОВ: Искам да припомня, че с влизането в цифровата ера трябва да имаме стратегия за цифровизация, за разпространение по цифров път. Това е наше задължение. В действащата Стратегия за радио- и телевизионна дейност чрез наземно радиоразпръскване е записано, че с навлизане в цифровата ера Съветът за електронни медии подготвя новата стратегия, която да отговаря на етапа на цифровизацията. Значи според мен най-напред би трябвало да се започне със стратегията, защото стратегията винаги е нещо по-общо от тактиката, законът е тактиката, с която се реализира дадена стратегия. След това трябва да приемем тези поправки, които са направени вече като един проект, за да може да се обявяват конкурсите, и след това трябва да се опитаме до края на мандата да приемем и новия Закон за радиото и телевизията. Защото ако го оставим за след изборите, между другото догодина има два избора, въпреки че те вероятно ще бъдат на една и съща дата – и за националния парламент, и за Европейския парламент, но знаете, че два-три месеца преди и след изборите се работи по други въпроси, не по медийни, така че най-добре би било в рамките на сегашния мандат да можем да приемем новия Закон за радиото и телевизията. В противен случай не само ще пропуснем срока юни 2008 г., който е заложен в Националния цифров честотен план, приет от Министерския съвет на 31 януари т.г., но можем да пропуснем и другите срокове, които вече са европейско изискване. До ноември 2009 г. трябва да сме хармонизирали новата Европейска директива за аудиовизията с нашето законодателство.
Така че имаме наистина едно голямо забавяне. Боя се, че нямаме и нужната последователност в действията, защото според мен стратегията е първото, което трябва да се направи.
Аз си позволих да кажа в петък на дискусията в БТА, която беше организирана от члена на Европейския парламент Кристиян Вигенин по повод на един работен документ, който ще бъде приет от Комисията по културата и образованието в Европарламента във връзка с концентрацията на собствеността и плурализма в медийната сфера, че ако бях депутат от опозицията, отдавна щях да съм внесъл новия Закон за радиото и телевизията. Сигурно си спомняте, тук виждам господин Рендов, през 1998 г., когато се прие сега действащия Закон за радиото и телевизията, аз внесох 383 поправки за второто четене на този законопроект. Бяха приети под 10%.
Искам да кажа, аз съм го казвал и друг път, ако една група седне да работи сериозно, би могла да направи закона в рамките на един сравнително кратък период от време. Но все пак аз сега съм част от управляващата коалиция и не мога да бъда толкова свободен, колкото бих бил свободен, ако съм в опозиция, когато предлагам само опита, натрупан през годините. Когато си в едно управление, се съобразяваш с много неща, когато си в такава голяма коалиция, се съобразяваш с партньорите, и т.н. Необходимо е да се направи едно по-бързо действие, за да не изтървем сроковете, вярвам, че това всички го разбираме.
Оставам с впечатлението, че освен законопроектът за изменение и допълнение на медийния закон, което е нещо много необходимо, за да стартират конкурсите, нищо не е направено по стратегията. Аз ще имаме готовност след седмица, две, след десет, след двадесет дни, след ден-два, да предложа един вариант на стратегия, но не е в това проблемът. Когато човек е във властта, се съобразява с това, че с приоритет се ползват законопроектите на Министерския съвет. И това е нещо нормално. Законодателната инициатива на отделните депутати е територия за изява на опозиционните народни представители, докато тези, които са част от управлението, обикновено предпочитат, и това е практиката, законопроектът да се внасят от правителството, защото това им гарантира приоритет, гарантира им една по-голяма проходимост през комисиите и през пленарната зала.
Може би сега не е време да говорим за детайлите, въпреки че тук има експерти, но от това, което видях в законопроекта, ако ще отхвърлим европейската практика, която почти навсякъде (поне доколкото аз съм запознат) създава орган, който не изземва функциите на Съвета за електронни медии, защото Съвета за електронни медии издава програмни лицензии, не изземва функциите на Комисията за регулиране на съобщенията, защото освен тези честоти Комисията за регулиране на съобщенията има много други задължения по Закона за електронни съобщения, но винаги има един координиращ орган със съответните права, който да движи процеса по-бързо.
От това, което прочетох, от първоначалните ми впечатления от законопроекта, че отново Съветът за електронни медии ще пита Комисията за регулиране на съобщенията, в определения срок Комисията за регулиране на съобщенията ще отговаря на Съвета за електронни медии, след това Съвета за електронни медии ще задейства процедурата. Тоест една технология, която сама по себе си в режима на обвързано лицензиране не е лоша, но ние сме много притиснати от сроковете. С тази процедура вече две години и половина от началото на мандата не е издадена нито една лицензия за телевизионна дейност, има няколко за радиоизлъчване. И се боя, че ще изпуснем сроковете. Това е основното нещо, което ме притеснява.
Има много други проблеми, но нека засега да кажа този. Може би експертите, господин Милушев, ще обяснят малко по-подробно идеята, която са вложили в законопроекта за изменение и допълнение на медийния закон и най-важното е, ако трябва да разговаряме и с министъра още веднъж, но просто трябва да се бърза, нямаме друг изход.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЯВОР МИЛУШЕВ: Преди малко споменах, че и новият текст на Директивата “Телевизия без граници”, и фактът, че ние сме дълбоко убедени в две неща. Първо, че Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за радиото и телевизията беше необходим и точно в този вид, защото пряко е свързан с цифровизацията, която не беше заявено в самото му начало, а беше заявено само за връзката му със Закона за електронни съобщения. И второ, че в Министерството на културата сме дълбоко убедени, че е необходим нов закон за медиите. Безспорно вече няма да бъде закон за радио и телевизия, защото вече ще обслужва друга философия, той има други цели да задоволи обществения интерес, колкото и някои да твърдят, че той трудно може да бъде дефиниран. Ние можем да го дефинираме в Министерството на културата, но не това е целта. Целта е да създадем нов медиен закон. Знаем своята отговорност, знаем, че законодателната инициатива е наш приоритет и ние ще си свършим работата. Не мога да се ангажирам със заблуждаващи срокове, но във всички случаи до края на мандата, аз бих казал, в началото на следващата година, може би ще има един вариант на проект за нов медиен закон, който можем да предоставим за обсъждане.
Дълбоко съм убеден, не само аз, а и ръководството на министерството в това. Безспорно ще информирам моя министър за вашите препоръки, но трябва да ви уведомя, че той е на същото мнение и ми е поставил точно такива задачи. Затова аз и целият екип са министерството, с който работя, сме се посветили на тази работа. Ще продължим и в бъдеще заедно с Работна група 18 да обсъждаме новия закона и да бъдем готови с текстове, както го нарекох, по тематични сектори. Мисля, че до края на годината ще има текст, който ще можем да съединим в един дух, в една философия и да го представим за обсъждане.
Това са нашите планове.
Що се отнася до стратегията и концепцията, безспорно вие също имате законодателна инициатива, но тук вече ние говорим за новия смисъл на директивата с нейните нови цели и ако ги осъзнаваме, мисля, че нашите усилия трябва да са общи.
Ако желаят експертите от министерството, госпожа Трифонова, господин Рендов, от АБРО има представители – всеки, който желае, да вземе думата по Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за радиото и телевизията като перспектива, защото Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за радиото и телевизията урежда първоначалния етап, това е дефинитивно ясно вече. Той ще може да стартира цифровизацията, имаме няколко срока, които са обвързващи, но те са обвързващи за самия процес на цифровизация, а не за законодателната инициатива, за която Вие споменахте.
ПРЕДС. ИВО АТАНАСОВ: Госпожа Данаилова има думата.
ДИАНА ДАНАИЛОВА: Благодаря, господин председател.
Понеже господин Атанасов постави въпроса за допълването на стратегията с оглед прехода от аналогово към цифрово разпространение, както знаете, такъв документ беше изготвен. Като прочетох дневния ред за вашето заседание днес, става въпрос за отношенията между институциите в България в подготовката на този преход, съвсем накратко бих искала да ви информирам, че беше създадена специална работна група, която да изготви така наречената концепция за въвеждане на цифрово разпространение на радио- и телевизионни програми и прекратяване на аналоговото разпространение. всички знаем откъде произхожда този ангажимент на България.
Още през 2006 г. със заповед на министъра на културата се създаде една много широка работна група от експерти, които бяха представители на различни министерства и ведомства както на правителствено и държавно ниво, така и от представители на неправителствения сектор. Проектът на концепция беше изготвен и много широко обсъден, в рамките на почти два месеца беше публикуван на интернет страницата на Министерството на културата. Получиха се доста мнения, препоръки, допълнения, които бяха обобщени в един доклад.
Философията беше този проект на концепция да бъде внесен за разглеждане в Министерския съвет и съответно за одобряване заедно с изготвения план от Държавната агенция по информационни технологии и съобщения. За съжаление това не се случи по ред координационни финансови причини. Министерството на финансите два пъти ни отхвърля предложената за одобрение финансова обосновка. Защото не трябва да се заблуждаваме, че този преход си има съответната цена и тя никак не е малка.
Планът на Държавната агенция по информационни технологии и съобщения беше приет в края на януари т.г., но без финансови ангажименти за допълнителни средства от тяхна страна. Ние смятаме, че все пак този преход има доста голяма социална среда и именно поради тези причини в нашата работна група имаше представители на Министерството на труда и социалната политика. В тази концепция има и въпроси, които изискват чисто политическо решение на високо ниво, поради което ние сме предложили на министъра да предложи на Министерския съвет съответни решения в рамките на оперативно заседание. Това е засега.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЯВОР МИЛУШЕВ: Бих искал да допълня само две думи в този аспект. Вие забелязахте, че избягвам въпроса за концепцията. Госпожа Данаилова го разгледа от хронологична гледна точка, но всички присъстващи тук са били на всички заседания, които съм свиквал в министерството по повод концепцията, участвали са всички ангажирани институции, изказали са мнение. По мое настояване Националната телевизия и Националното радио дадоха разбивки на сумите, които трябваше да бъдат предвидени и бяха внесени в Министерството на финансите. Аз бях убеден и в обсъждане с експертите стигнахме до заключението, че въпросът за мултиплексите, целият процес на цифровизация извън самия закон трябва да бъде решен на високо правителствено ниво.
Кое ни кара да вземем такова становище? Първо, знаете, че самата директива казва, че това е ангажимент на държавите, респективно имат се предвид властите, които имат право да извършват това, в случая Министерството на културата. Дали мултиплексът ще бъде частен, дали държавен, дали собственост на Националната телевизия, това наистина не може да бъде решено от субективното мнение на един заместник-министър, който да посъветва своя министър, и от едно министерство. Необходимо е държавно решение на високо ниво с големи отговорности. Затова нашият министър внесе такова предложение в Министерския съвет.
Какво предстои оттук нататък? Дали ние ще актуализираме концепцията или не в смисъла, в който говорихте, ние винаги ще се връщаме на тези три въпроса. Основният въпрос е какъв да бъде мултиплексът. Тоест всички страници на концепция или на стратегия ще бъдат свързани с това. А то може да бъде решено с няколко реда и да бъде изчистено, след като има обществено разбиране за това – имам предвид всички организации, които са свързани с процеса.
В това е и задачата на Работна група 18 и аз съм убеден, че след утрешното заседание по Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за радиото и телевизията ние ще продължим незабавно работата по концепцията и ще стигнем до единно решение по въпроса. Затова преди малко изказах твърдото си убеждение, че ще можем да представим на вашето внимание един съвременен закон за медиите в приблизителен срок началото на следващата година. Обвързвам всичко това, защото това е част от концепцията, за която говорите.
Благодаря.
ПРЕДС. ИВО АТАНАСОВ: Благодаря.
Друг иска ли думата? Ако няма желаещи, можем да завършим днешното заседание. Няма да вземем някакво решение. Работата е стартирала в някаква степен. Ако призовавам към по-бързи действия, то не е заради себе си, но България в един момент ще се окаже, че не може да спази сроковете. И ако настоявам министерството да побърза, то е тъкмо затова. Можем и ние като комисия да направим стратегията, можем да направим и закона, но не е добър тон това да става от наша страна, въпреки че по конституция и ние имаме законодателна инициатива.
Затова моето желание е всичко оттук нататък да се развива по-бързо, разбира се, не за сметка на качеството. Не е толкова сложно. Не ми е непозната материята, за да ми кажете, че този законопроект трябва да се пише още една година. Извинявайте, но не го казвам дилетантски, а го казвам много убедено. Моля ви, действайте!
На следващото заседание ще разгледаме Законопроекта за допитване до народа.
Благодаря на всички за участието! Приятен ден!
(Закрито в 15,25 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Иво Атанасов