Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по въпросите на държавната администрация
Комисия по въпросите на държавната администрация
19/11/2008

    Законопроект за изменение и допълнение на Закона за
    държавния служител, № 802-01-73, внесен от Министерския
    съвет на 26.09. 2008 г.



    ПРОЕКТ!
    ВТОРО ГЛАСУВАНЕ

    З А К О Н

    ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ДЪРЖАВНИЯ СЛУЖИТЕЛ

    (обн., ДВ, бр. 67 от 1999 г.; изм., бр. 1 от 2000 г., бр. 25, 99 и 110 от 2001 г., бр. 45 от 2002 г., бр. 95 от 2003 г., бр. 70 от 2004 г., бр. 19 от 2005 г., бр. 24, 30 и 102 от 2006 г., бр. 59 и 64 от 2007 г., бр. 43, 94 от 2008 г.)

    Комисията подкрепя наименованието на закона.

    § 1. В чл. 7, ал. 5 накрая се добавя “и наличие на увреждания”.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на §1:
    “§ 1. В чл. 7, ал. 6 накрая се добавя “или на наличие на увреждане”.

    Комисията предлага да се създаде нов § 2:
    “§ 2. Създава се чл. 9а:
    Определяне на длъжности за хора с трайни увреждания
    Чл. 9а. (1) Органът по назначаването определя за хора с трайни увреждания, най-малко:
    1. два процента от общия брой на длъжностите за заемане по служебно правоотношение в администрация с обща численост на персонала над 50 души;
    2. една длъжност за заемане по служебно правоотношение в администрация с обща численост на персонала от 26 до 50 души.
    (2) Заемането на длъжностите по ал. 1 се извършва след провеждане на конкурс, в който участват само хора с трайни увреждания.
    (3) Длъжностите по ал. 1 се определят ежегодно до 31 март от органа по назначаването и при необходимост се променят от него.”

    § 2. В чл. 10а се създава ал. 3:
    “(3) Органът по назначаването обявява конкурс за определените длъжности за хора с трайни увреждания поне веднъж на 4 месеца до тяхното заемане при спазване условията на ал. 1 и 2.”
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 2, който става § 3:

    § 3. В чл. 10а се създава ал. 3:
    “(3) Органът по назначаването обявява конкурс за свободните длъжности, определени за хора с трайни увреждания, поне веднъж на четири месеца от публикуване на обявлението за конкурса до тяхното заемане, при спазване на ал. 1 и 2.”

    § 3. В чл. 10 е се правят следните изменения и допълнения:
    1. Заглавието “Централизиран конкурс за младши експерти” се заменя с “Централизирани конкурси”.
    2. Създават се ал. 3 и 4:
    “(3) Институтът по публична администрация организира провеждането на централизиран конкурс за експертни длъжности с аналитични и/или контролни функции за хора с трайни увреждания поне веднъж годишно.
    (4) Успешно издържалите конкурса по ал. 3 могат да бъдат назначавани на определените в чл. 85а, ал. 1 длъжности в съответната администрация без провеждане на отделен конкурс.”

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 3, който става § 4:
    § 4. В чл. 10 е се правят следните изменения и допълнения:
    1. Заглавието се изменя така: “Централизирани конкурси”.
    2. В ал. 2 след думата “конкурса” се добавя “по ал. 1”.
    3. Създават се ал. 3 и 4:
    “(3) Институтът по публична администрация организира провеждането на централизиран конкурс за експертни длъжности с аналитични или контролни функции за хора с трайни увреждания поне веднъж годишно.
    (4) Успешно издържалите конкурса по ал. 3 могат да бъдат назначавани на определените в чл. 9а, ал. 1 длъжности в съответната администрация без провеждане на отделен конкурс.”



    Комисията предлага да се създаде нов § 5:
    “§ 5. В чл. 30 се създава т. 5:
    5. да приспособи работното място на държавния служител с трайно увреждане по начин, който позволява изпълнение на държавната служба”.

    § 4. В чл. 56 се правят следните изменения:
    1. Създава се нова ал. 2:
    „(2) Държавен служител със загубена работоспособност 50 и над
    50 на сто има право на платен годишен отпуск в размер не по-малко от
    26 работни дни.”
    2. Досегашните ал. 2 и 3 стават съответно ал. 3 и 4.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 4, който става § 6:

    “§ 6. В чл. 56 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Създава се нова ал. 2:
    “ (2) Държавен служител с намалена работоспособност 50 и над 50 на сто има право на редовен платен годишен отпуск в размер на 26 работни дни.”
    2. Досегашните ал.2 и 3 стават съответно ал. 3 и 4”.

    § 5. В чл. 74 се правят следните допълнения:
    1. В ал. 3 след думите “При повишаване в длъжност” се поставя запетая и се добавя “при преминаване в случаите по чл. 81а и 81б”;
    2. Създава се ал. 4:
    “(4) При преназначаване на по-висока длъжност в случаите по чл. 82, ал. 2 органът по назначаването определя на държавния служител минимално предвидения в Единния класификатор на длъжностите в администрацията по чл. 2 ранг за заемане на длъжността.”

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 5, който става § 7:
    “§ 7. В чл. 74 се правят следните допълнения:
    1. В ал. 3 след думите “При повишаване в длъжност” се добавя “ в случаите по чл. 81а и чл. 81б”.
    2. Създава се ал. 4:
    “(4) При преназначаване на по-висока длъжност в случаите по чл. 82, ал. 2 органът по назначаването определя на държавния служител минимално предвидения в Единния класификатор на длъжностите в администрацията по чл. 2 ранг за заемане на длъжността.”

    § 6. В чл. 82 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Създава се нова ал. 2:
    “(2) По предложение на непосредствения ръководител и след преценка на органа по назначаването на по-висока длъжност до “началник на отдел” включително може да бъде преназначен държавен служител и без да са налице условията за минимален ранг и професионален опит.”
    2. Досегашната ал. 2 става ал. 3.
    3. Създава се ал. 4:
    “(4) Държавният служител по ал. 2 се допуска до подбор, ако е получил най-високата оценка при атестирането и по отношение на него е изтекъл едногодишният срок за изпитване.”
    4. Досегашната ал. 3 става ал. 5.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 6, който става § 8.

    § 7. Създава се чл. 85а:
    “Определяне на длъжности за хора с трайни увреждания
    Чл. 85а. (1) В рамките на утвърдената щатна численост органът по назначаването определя само за хора с трайни увреждания най-малко един процент от длъжностите за заемане по служебно правоотношение в администрацията при численост на персонала, не по-малка от 100 души. При щатна численост от 26 до 100 длъжности, определени за заемане по служебно правоотношение, органът по назначаването е длъжен да назначи поне един служител с трайно увреждане.
    (2) Заемането на длъжностите по ал. 1 се извършва след провеждане на конкурс, в който участват само хора с трайни увреждания.
    (3) Длъжностите по ал. 1 се определят ежегодно до 31 март и се променят по инициатива на органа по назначаването.”

    Предложение на народния представител Деница Димитрова (№ 854-04-281/14.11.2008)
    “В § 7, чл. 85а, ал. т.1 “един” процент се заменя с “два” процента”.

    Комисията подкрепя предложението, което е отразено в §2.

    Комисията предлага § 7 да отпадне, тъй като е отразен в § 2.

    § 8. В чл. 133 се създават ал. 3 и 4:
    “(3) Орган по назначаването, който не изпълни задължително предписание по чл. 131, се наказва с парична глоба от 2000 до 5000 лв., когато:
    1. не е спазил изискването на чл. 85а, ал. 1 и срока по чл. 85, ал. 3;
    2. не е допуснал до участие в конкурс лице с трайни увреждания, отговарящо на обявените изисквания;
    3. не обявява конкурси поне веднъж на 4 месеца за определените длъжности за лица с трайни увреждания, в случай че остават незаети;
    4. е отказал да назначи лице с трайни увреждания, класирало се в централизирания конкурс или на първо място в конкурс, обявен за хора с трайни увреждания.
    (4) Средствата от наложените глоби по ал. 3 се внасят в приход на Агенцията за хората с увреждания за финансиране на проекти и програми за заетост и обучение.”

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 8, който става § 9:
    “§ 9. В чл. 133 се създават ал. 3 и 4:
    (3) Орган по назначаването, който не изпълни задължително предписание по чл. 131, се наказва с глоба от 2000 до 5000 лв., когато:
    1. не е спазил изискването по чл. 9а, ал. 1 или срока по чл. 9а, ал. 3;
    2. не е допуснал до участие в конкурс лице с трайно увреждане, което отговаря на обявените изисквания;
    3. не е обявил конкурс за свободните длъжности, определени за хора с трайни увреждания съгласно чл. 10а, ал. 3;
    4. е отказал да назначи кандидат с трайно увреждане, класиран на първо място в конкурс по чл. 10а, ал. 3.
    (4) Глобите по ал. 3 се внасят в приход на Агенцията за хората с увреждания за финансиране на проекти и програми за заетост и обучение.”


    ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

    § 9. Органът по назначаването е длъжен в 6-месечен срок от влизането в сила на този закон да осигури свободен достъп за хората с увреждания до сградите, в които администрацията осъществява своята дейност, чрез преодоляване на съответните архитектурни, транспортни и комуникативни бариери.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 9, който става § 10:
    “§ 10. Органът по назначаването е длъжен в 6-месечен срок от влизането в сила на този закон да осигури свободен достъп на хората с увреждания до сградите, в които администрацията осъществява своята дейност, чрез преодоляване на съответните архитектурни, транспортни и други бариери”.

    § 10. В едномесечен срок след заемането на длъжността от човек с трайно увреждане органът по назначаването е длъжен да адаптира работното му място по начин, който позволява осъществяването на дейностите, за които е назначен.
    Комисията предлага § 10 да отпадне, тъй като е отразен в § 5.

    § 11. В едномесечен срок от влизането в сила на този закон органът по назначаването е длъжен да определи длъжности по служебно правоотношение за хора с трайни увреждания.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 11:
    “§ 11. В едномесечен срок от влизането в сила на този закон органът по назначаването е длъжен да определи длъжности по служебно правоотношение за хора с трайни увреждания при спазване на чл. 9а, ал. 1”.

    § 12. Длъжностите, заети по служебно правоотношение от хора с трайни увреждания, преди влизането в сила на закона, се включват в броя на определените по реда на чл. 85а, ал. 1 длъжности.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 12:
    “§ 12. Длъжностите, заети по служебно правоотношение от хора с трайни увреждания, преди влизането в сила на този закон, се включват в броя на определените по чл. 9а, ал. 1 длъжности”.

    § 13. Навсякъде в закона думите “Института по публична администрация и европейска интеграция” и “Институтът по публична администрация и европейска интеграция” се заменят с “Института по публична администрация” и “Институтът по публична администрация”.
    Комисията подкрепя текста на вносителя.



    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА:

    Веселин Методиев



    Форма за търсене
    Ключова дума