Комисия по въпросите на държавната администрация
ДНЕВЕН РЕД:
1. Обсъждане и приемане на Вътрешни правила за работа на комисията.
2. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за администрацията № 502-01-27, внесен от Министерския съвет на 10.08.2005 г.
Списъкът с присъстващите народни представители се прилага към протокола.
Заседанието бе открито в 15,10 ч. и ръководено от господин Веселин Методиев – председател на комисията.
ПРЕДС. ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Откривам заседанието на комисията.
Колеги, в дневния ред на днешното заседание са предвидени две точки:
1. Обсъждане и приемане на Вътрешни правила за работа на комисията.
2. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за администрацията № 502-01-27, внесен от Министерския съвет на 10.08.2005 г.
Имате ли предложения по дневния ред? Ако няма – преминаваме към
ПЪРВА ТОЧКА
Обсъждане и приемане на Вътрешни правила за работа на комисията.
Текстът, за който миналия път споменах, че ще бъде в канцеларията на комисията, разбрах от нашия сътрудник, че не е поправен рязко, затова ви предлагам да четем точка по точка, член по член – той е пред вас, и ако има някакви изменения, можем да ги обсъдим.
Ако искате можем да направим и друго – да прочета целия проект за Вътрешните правила и да го приемем анблок.
ОЛИМПИ КЪТЕВ: Ние всички сме го чели и затова аз предлагам, ако само има някакви бележки, да ги обсъдим.
ПРЕДС. ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Прекрасно, възприемаме тази процедура.
Ако някой има бележка, заповядайте да я обсъдим.
РУМЕН ТАКОРОВ: В чл. 4 сме записали, че заседанието на комисията се провежда веднъж на две седмици. Мисля, че този задължителен характер трябва да отпадне, защото ако нямаме законопроекти и какво да правим, за какво да се събираме?
ПРЕДС. ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Аз имам отговор на този въпрос.
Редовните заседания трябва да бъдат записани във Вътрешните правила. Липсата на тема, тоест обсъждане на законопроекти, изслушвания и пр., означава, че в предходния ден техническият сътрудник ще има задължението да уведоми членовете на комисията, че съответното редовно заседание няма да се проведе, тъй като няма внесени точки в дневния ред. Но да оставим без конкретност редовните си заседания според мен не е редно. По-скоро редно е, в месеца да няма нито едно заседание като се уведомяваме затова.
РУМЕН ТАКОРОВ: Значи, ако имаме по-голям законопроект, който ще се наложи да гледаме в две заседания на една седмица, този правилник не го регламентира. Значи, ние с този текст изключваме тази възможност. На това исках да ви обърна внимание.
ПРЕДС. ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Редовните заседания на комисията се провеждат веднъж на две седмици, а когато се налага, ще се провеждат извънредни заседания. Ако се наложи да обсъждаме такъв голям законопроект ще влезем в режим на извънредни заседания.
ВЕНЕЛИН УЗУНОВ: Предлагам текста да бъде следният: “Редовните заседания на комисията се провеждат веднъж на две седмици, а когато се налага се провеждат извънредни заседания, или редовните се отлагат”.
ПРЕДС. ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Добре.
ВЕНЕЛИН УЗУНОВ: По принцип приемаме, че трябва да има две редовни заседания. Когато се налага се провеждат извънредни или редовните се отлагат.
ПРЕДС. ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Нормално е в месеца да имаме две редовни заседания.
Имате ли други бележки?
ХРИСТО БИСЕРОВ: Господин председател, не може ли да възприемем чл. 24 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание и да приключим с този текст?
“Чл. 24 (1) Заседанията на постоянните комисии са редовни и извънредни.
(2) Дневният ред, периодичността и продължителността на заседанията на комисиите се определят от тях.
(3) Постоянната комисия се свиква на заседание от нейния председател, по искане най-малко на една трета от членовете й или от председателя на Народното събрание.”
Има си текст от 3 алинеи, който е по-пълен и по-разработен.
ПРЕДС. ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Господин Бисеров предлага да отпадне този текст и на негово място да включим текста на чл. 24, като думите “председателят на Народното събрание” се заменят с “председателят на Комисията по въпросите на държавната администрация и една трета от състава на комисията” - само с тази редакционна поправка на чл. 24 от правилника.
РУМЕН ТАКОРОВ: Аз предлагам да не го вписваме, защото правилника по този начин ни задължава това да го правим. А с този текст, който ни е даден, поясняваме нашата работа.
ПРЕДС. ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Имаме две възможности. Едната възможност е това, което вече създадохме с допълнението, което направи господин Узунов, и втората възможност – това, което предлага господин Бисеров.
ОЛИМПИ КЪТЕВ: Аз предлагам, за да не утежняваме правилата с текстове, да възприемем текста на параграф 2 от преходните и заключителните разпоредби, който казва: “За неуредените случаи в тези правила се прилага правилникът”.
ПРЕДС. ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Господин Бисеров, Вие оттегляте предложението си.
В такъв случай оставяме другият текст.
Има ли друго?
В момента имаме кворум от 11 души.
От тези 11 човека има ли против? Няма. Въздържали се няма.
Вътрешни правила за работа на Комисията по въпросите на държавната администрация са приети единодушно с 11 гласа “за”.
ПО ТОЧКА ВТОРА
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за администрацията № 502-01-27, внесен от Министерския съвет на 10.08.2005 г.
Колеги, ще ви помоля да направим едно кратко обсъждане на въпрос, по който и миналия път разсъждавахме.
Аз прочетох проекта. Имам мнение и бих могъл да участвам в дискусията, но имам следното процедурно предложение, по което ви моля да вземете отношение.
Тъй като към този момент Министерството на държавната администрация все още не възникнало, поканата към министъра и неговия екип можем да отправим за по-следващо заседание, за да разберем техните идеи. За да обсъждаме материя, когато ръководството на министерството не разполага зад себе си с експерти, които официално са ангажирани, ми се струва не съвсем коректно към самото ръководство. Казвам го от институционална гледна точка. Не влагам никаква политика в това.
Поради тази причина ви моля да вземете отношение – трябва ли според вас да направим такова обсъждане, да тръгнем към първо четене в пленарната зала, при положение че този законопроект не е сред приоритетните, които парламентът е приел към днешния момент или да поканим на следващо заседание, може дори още другата седмица, вече формирания политически кабинет, защото разбрах от пресата, че заместник-министрите вече са назначени, да поговорим с тях за вижданията им. Ако към тази дата е създадено и самото министерство, ще можем да пристъпим и към разглеждане на самия законопроект.
Моля ви да си кажете мнението по това чисто процедурно предложение.
Заповядайте, господин Кътев.
ОЛИМПИ КЪТЕВ: Ако разрешите, понеже ние проведохме един предварителен разговор с министър Василев, действително към миналата седмица екипът не беше съставен от самото ръководство, но вече го има. Той няма никакви възражения, когато решим ние и го поканим с политическия му кабинет да направим едно изслушване и разговор.
Вариантите са два. На този етап и той няма готовност да каже нещо конкретно, защото все пак чака резултат от това, което е дал, като предложение за състав, обхват и функции на министър-председателя, които ще изпълнява министерството, както и ред други предложения. На този разговор, ако избързаме, бихме могли, тоест, ако не се вместваме в предварителното заседание, което имаше предложение да бъде в средата на м. октомври, когато и самото правителство има готовност, да направим срещата тогава. Ако пък комисията реши, че трябва по-бързо да се срещнем, те ще се отзоват и на такава покана. Тази среща може да бъде и преди това.
Същото се отнася и за закона. Действително знаем какво е натоварването с еврозаконите, какви са сроковете и какви са изискванията и без да има яснота в самия Министерски съвет и при нас, според мен лично ще бъде прибързано. Освен ако нещо друго не ни пришпорва, господин председател, което не е дадено в мотивите на законопроекта.
Моето предложение е това, да изчакаме още малко, ако решим да поканим министъра.
ПРЕДС. ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Благодаря.
РУМЕН ТАКОРОВ: Аз мисля, че тук въпросите, които зададе колегата са два.
Първият, когато ние говорихме за изслушването, за общата линия за развитието на държавната администрация, когато да поканим министъра на държавната администрация да дойде и мисля, че всички тогава се обединихме около едно такова решение след 15-ти, след като излезе програмата на правителството, тогава да дойде министърът на държавната администрация, да го изслушаме, да разберем какви са вижданията му и да се запознаем с тях.
По отношение на закона аз мисля, че днес не трябва да го разглеждаме, защото няма да е коректно вносител да няма на комисията.
Добре, когато имаме въпроси, към кого ще ги задаваме? Няма към кого. Този закон не е толкова важен и оттук ръководството на комисията, заедно с техническите сътрудници трябва да имат задължението за всяка една комисия, когато има законопроект, да уведомяват. А ние, когато няма представител от страна на вносителя – няма да ги разглеждаме.
Говоря по принцип каква трябва да принципната ни позиция на работата на комисията, а иначе днес можем да прегледаме този закон, но няма кой да ни отговори на въпросите. Не говоря за експерти, а за вносителите, които могат да вземат отговорно решение, защото експертите могат да ни поясняват, но не могат да вземат решение дали да се промени един или друг текст от този закон.
Моето предложение е принципно – оттук нататък, когато няма представители на вносителите на законопроектите, ние да не ги разглеждаме. Но не и чак толкова вървим на инат – аз мисля, че няма да има такъв. Много е ясно, че като не дойдат един-два пъти по даден законопроект, ние щем не щем трябва да го обсъждаме.
Моето предложение този законопроект днес да не го гледаме, а за следващото заседание, ръководството на комисията да покани представители на министерството, а ако наистина законът е много важен и трябва да започне да действа, да бъдат така добри да дойдат още на следващото заседание и ще започнем работа. Благодаря.
ПРЕДС. ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: И аз благодаря.
Заповядайте, господин Узунов.
ВЕНЕЛИН УЗУНОВ: Подкрепям предложението.
ПРЕДС. ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Подкрепяте. Добре.
Аз разбирам следното. При възникването на Министерството на държавната администрация насрочваме заседание, на което, като първа точка, каним ръководството на министерството, за да го изслушаме неговите виждания. Като втора точка, да направим обсъждане на този законопроект. Това е за нашата следваща среща.
Преди да се разпуснем, искам да ви уведомя за нещо, което съм извършил, тъй като го направих преди два дни и не съм имал време да ви информирам. Подписах едно писмо до председателя на парламента във връзка със Закона за Министерството на вътрешните работи. Този закон е разпределен, съвсем основателно, като водеща комисия на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред. Но тъй като досега в парламента не е имало комисия по държавна администрация, а Министерството на вътрешните работи е като всички останали министерства и има устройствен закон за администрацията на Министерството на вътрешните работи, предложих на председателя на парламента – разбира се, негово е правото да не го разпределя на втора комисия, както той е направил – Комисията по евроинтеграция, а към Комисията по въпросите на държавната администрация. Ще ви кажа какъв е основният ми мотив. При извършването на старата административна реформа при възникването на Закона за администрацията основен конфликт, който се появи, бе между този Закон за администрацията и две министерства – Министерство на вътрешните работи и Министерство на отбраната, които не искаха да съгласуват своята структура със Закона за администрацията.
Министерство на отбраната – господин Бисеров го помни, защото беше председател на Комисията по националната сигурност по онова време, Министерство на отбраната приведе своята структура в съгласие със Закона за администрацията. Единствено МВР не приведе тази структура съгласно закона.
Говорих с председателя на водещата комисията – господин Свинаров, за да не го правя без да го информирам и разбрах, че той е на мнение втората комисия за този закон да е административната, защото е съвсем естествено. Това е устройствен закон за администрацията.
Какво ще е решението на председателя на парламента не мога да зная, но бях длъжен да ви информирам, че съм изпратил такова писмо.
Колеги, ако имате нещо да кажете, моля. Няма.
Закривам заседанието.
(Закрито в 15,30 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Веселин Методиев