Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по въпросите на държавната администрация
Комисия по въпросите на държавната администрация
26/06/2007
    ПРОТОКОЛ
    № 9
    На 26.06.2007 г. от 14.35 ч. се проведе редовно заседание на Комисията по въпросите на държавната администрация. То бе открито и ръководено от председателя господин Веселин Методиев.
    * * *

    ПРЕДС. ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Уважаеми колеги, г-н министър, госпожо зам.-министър, днешното наше заседание е свикано при една-единствена точка и тя е свързана с изслушване на министъра на правосъдието г-н Петканов и на изпълнителния директор на Агенцията по вписванията г-н Емил Станков във връзка с готовността за прилагане на ЗАКОНА ЗА ТЪРГОВСКИЯ РЕГИСТЪР.
    Към членовете на Комисията, на които са раздадени протоколите, стенографски протоколи от заседанието на Парламента от 22 юни и на Правната комисия от 21 юни, става ясно защо правим това наше заседание, за нашите гости също.
    Ще прочета в началото мнението на председателя на Парламента г-н Пирински по време на дебата през миналата седмица. Тогава той каза следното, цитирам: „Във връзка с гласуването на първо четене на промени в Закона за търговския регистър: Има най-малко две специализирани Комисии в Народното събрание, които имат отношение към възможните проблеми. Една скоба, проблемите са свързани с прилагането на Закона, влизайки от 1 юли в сила. Едната е Комисията по държавната администрация. Виждам нейния председател г-н Методиев. Бихте могли, г-н Методиев, още на следващото заседание, да се самосезирате, да повикате за изслушване и министъра на правосъдието и ръководството на Агенцията и след това да информирате Народното събрание подробно за състоянието, което е в момента на лице и за необходимите извънредни мерки, които да бъдат предприети от изпълнителната власт, ако трябва и с нарочни решения на Народното събрание."
    По-нататък следва препоръка на председателя на Парламента към друга Комисия - по корупцията, с председател г-н Великов, което нас не ни засяга.
    Във връзка с тази препоръка аз излязох на трибуната и казах, че най-ранната възможност реално да направим такова събиране е вторник, от 14.30 ч., т.е. днес.
    Това е едно обяснение от моя страна по повод на точката в дневния ред.
    Пак за информация на нашите гости, пък и за колегите, ще кажа, че по време на дебата част от народните представители, които са членове на Правната комисия, и предния ден бяха участвали в заседание на Правната комисия, се позоваха на дебата от Правната комисия, говорейки за - и това е нашата тема - административния капацитет на Агенцията по вписвания, доколко той е изграден към момента на влизане в сила на закона, възможно ли е с наличието на този капацитет (под административен капацитет разбираме най-широкия кръг от това понятие) и толкова наложителна ли е тази поправка, която се предлага към настоящия момент.
    Малко по-късно в това заседание г-н Петканов отговаря на въпросите на г-жа Елеонора Николова - народен представител от Парламентарната група от независимите депутати, където се е изяснил подобен аспект. И г-н Петканов ще бъде така добър да ни запознае, защото аз не съм донесъл извадка от парламентарния контрол, за да можем, уважаеми колеги народни представители, да изработим проект на едно кратко становище и в случай, че този въпрос влезе в пленарна зала утре или през тази седмица, да имаме готовност да изразим пред пленарната зала становището на нашата комисия.
    Моето процедурно предложение към колегите, ще помоля за тяхното съгласие или несъгласие, е да дадем думата първо на нашите гости, като отново подчертая, че желанието е да чуем какво е състоянието на административния капацитет на Агенцията по вписванията по тяхна оценка. След това, ако имаме, някакви въпроси да ги зададем и след това, ако има, някакви изказвания, разбира се, и дебат да се проведе, за да оформим мнението на нашата Комисия. Имате ли възражения?
    Г-н Кътев, заповядайте.
    ОЛИМПИ КЪТЕВ: Имам една бележка - може би да обсъдим как да постъпим. По моя информация законопроектът на г-жа Касабова и г-н Велчев е оттеглен днес. А има вкаран в канцеларията на Народното събрание нов законопроект, с вносители парламентарните групи на Коалиция за България, Национално движение “Симеон Втори” и Движението за права и свободи. Не съм го чел, но ми казаха, че идеята в него е удължаване на срока за въвеждане в действие на този закон не от 1-ви юли.
    Така че, г-н председател, не знам, може би общо да преценим как да постъпим в тази ситуация. Разбира се, нашите гости, които са дошли, ако преценим, че е необходимо, да кажат това, което имат да кажат. Просто, законопроектът има развитие. Благодаря.
    ПРЕДС. ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Благодаря на г-н Кътев.
    От народните представители някой дали би желал да вземе отношение към тази допълнителна информация, която ни представи г-н Кътев?
    Ако няма, все пак ще помоля с няколко думи г-н министъра и г-н изпълнителният директор да ни запознаят с възможностите за въвеждането на закона и да вземат отношение, включително и по това, което каза г-н Кътев.
    МИНИСТЪР НА ПРАВОСЪДИЕТО ГЕОРГИ ПЕТКАНОВ: Благодаря, уважаеми г-н Методиев.
    Уважаеми народни представители! Най-напред аз искам от името на нашата група - на Министерството на правосъдието и на Агенцията по вписванията, да Ви благодаря за
    отправената покана да присъстваме на днешното заседание на комисията.
    Накратко ще се опитам да представя проблема, по който вие дискутирате. Това първо.
    Второто нещо, ще Ви моля да дадете думата и на моята заместничка, и на колегата Станков, директор на Агенцията по вписване. Тук искам да подчертая, че тази агенция е самостоятелен или по-точно разпоредител от втора степен и те всичко вършат абсолютно самостоятелно. И в този смисъл ние, ръководството на Министерството на правосъдието, не сме им оказвали никакво влияние, никаква намеса, оставили сме ги да процедират така, както те решат. При това само на два-три пъти съм викал колегата Станков, да ме информира как се движат нещата и дали те имат готовност на първи юли тази година да тръгне Законът за търговския регистър и той ме уверяваше, че това е така.
    Сега, като чух това, което каза г-н Кътев, аз сега го чувам това от него, не го знаех, вероятно то е направено с цел да се отложи влизането в сила на Закона за търговския регистър и може би да има резон в това, вие преценете, но искам да декларирам тук пред вас, и от името на колегата, че Агенцията по вписване в общи линии има готовност да започне на 1 юли. Вероятно това няма да бъде безпроблемно, но все пак те имат такава готовност.
    Иначе въпросите, които поставяте Вие, г-н Методиев, и Вашата комисия, несъмнено са изключително важни и актуални към настоящият момент. Законът за Търговския регистър е една важна тема.
    Проведените през миналата седмица заседания на Комисията по правни въпроси със сериозни дискусии, които бяха проведени, със сериозни дебати по внесения от народните представители Законопроект за изменение и допълнение на Закона за Търговския регистър бих казал, че до голяма степен внесоха яснота по обсъждания законопроект, но доколкото вие за първи път разглеждате този проблем. Все пак ще ми позволите накратко да нахвърлям по-важните от нещата.
    ПРЕДС. ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Оставете, г-н министре, ние сме гледали законопроекта в присъствието на г-жа Караиванова, когато той се приемаше на първо четене, така че имаме известна представа.
    ГЕОРГИ ПЕТКАНОВ: Прощавайте.
    Сега, с приемането през 2006 г. на Закона за Търговския регистър се направи една важна стъпка към изграждането на модерна и централизирана електронно регистърна система, която, бих казал, най-общо е съсредоточена в следните четири направления:
    Първо, приемането на подзаконовите нормативни актове.
    На второ място, материално обезпечаване на Закона за търговския регистър.
    На трето място, разработване на информационната система и
    На четвърто място кадровото обезпечаване на тази система.
    Бих казал, че всички предвидени в Законопроекта за Търговския регистър подзаконови нормативни актове, които трябваше да бъдат издадени, са издадени. И това е задължение на Министерството на правосъдието.
    По-нататък, Агенцията по вписванията ще осъществява дейност по търговска регистрация в 27 териториални поделения. Три от тях - в София, в Пловдив и в Кюстендил, трите от тях са настанени под наем, тъй като областните управители не са предоставили помещения за нуждите на Закона за Търговския регистър. За останалите 24 териториални поделения на Агенцията са предоставени помещения в сградите на съответните съдилища или някъде близо до тях.
    На 8 сгради и помещения е извършен ремонт. Общата стойност на ремонтната дейност е около 914 хил. лева без данък върху добавената стойност.
    Оттук нататък, според мен, проблемите на Закона за Търговския регистър се свеждат основно до две или три неща:
    Първо, административният капацитет;
    На второ място, материалната база - постройките и
    На трето място, това са проблемите на финансирането.
    Във връзка с необходимостта от кадрово обезпечаване, по първия въпрос, Агенцията по вписването обяви конкурс за длъжностни лица по регистрацията. Длъжностните лица са юристи, които ще извършат самото вписване. Документи за участие в конкурса подадоха 72 кандидати. От допуснатите до писмения изпит кандидати са се явили 44. От тях 18 са издържали писмения изпит. След проведено интервю на тези 18 човека, конкурсната комисия е предложила за назначаване 9 души. А от тях са подали документи и са вписани 7. Значи: 72-44-18-9-7. Тук, ако ви прави впечатление, искам да отбележа, че броят на явилите се кандидати, на подалите документи за конкурса, е с 18 човека по-малък, отколкото са необходимите бройки. Те са 90. Деветдесет бройки са необходими, 72 първоначално са изявили желание. Това трябва да ви говори нещо.
    И тук искам да ви обърна внимание върху следния факт: това са юристи с тригодишен стаж. Това са условията, за да се явят те на конкурс. Юристи, завършили, с 3-годишен стаж, за да се явят на такъв конкурс и да участват в състезанието, според мен е нещо много трудно, защото заплатата на тези юристи е около 400 лева. Стартовата заплата на юристите, които започват в органите на съдебната власт - съдии, прокурори, адвокати, е над 800 лева. Те стигат и до 1000, 1500, 2000, 2500 и т.н. Следователно, мисля че тук е трудно да се отправят упреци - било към агенцията, било към нас, че не са се явили такива кандидати. Те няма да се явят и сега. В момента тече втори конкурс, който трябва да приключи на 20 юли. Аз мога да ви гарантирам, че и на 20 юли ще има не повече кандидати, отколкото първият път.
    Изходът, според мен, е само един: заплатите на тази категория държавни служители трябва да бъде увеличена. Иначе това не е възможно, кандидати не могат да бъдат намерени.
    Финансовите средства са вторият въпрос, който трябва да бъде решен. И то, според мен, тук са необходими сериозни финансови средства. От исканите за 2006 г. 5 900 000 /пет милиона и деветстотин хиляди/ лева бяха отпуснати 3 700 000/три милиона и седемстотин хиляди/ лева - малко над половината.
    За 2007 г. са предвидени 1 900 000 /един милион и деветстотин хиляди/ лева за капиталови разходи. В момента е в процес на съгласуване проект на Постановление на Министерския съвет за предоставяне на допълнителни средства, които да обезпечат нормалното функциониране на Закона за Търговския регистър през настоящата 2007 година.
    И що се касае до сградите, с едно изречение бих казал, че една голяма част от тях в момента се ремонтират.
    Следователно, според мен, общо има обективни причини, които бих казал пречат Законът за Търговския регистър да влезе нормално в действие. Пак казвам, че колегите гарантират влизането му в действие на първи юли или по-точно на втори юли, но ако той влезе тогава в сила, нещата ще бъдат малко измъчени.
    Това е, г-н Методиев, накратко по състоянието на Закона за търговския регистър.
    Сега, единият или другият да вземе думата и да допълни това, което казах.
    ПРЕДС. ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Г-н Станков, заповядайте.
    ЕМИЛ СТАНКОВ (изпълнителен директор на Агенцията по вписванията): Уважаеми колеги, това, което мога да кажа първо, е, че съм безкрайно учуден, че има предложения за отлагането на Закона за Търговския регистър, това го научаваме сега и наистина, заедно със заместник-изпълнителния директор, безкрайно сме изненадани от този факт. Въпреки това, ще повторя всичко, което казах и пред Правната комисия и ще го потвърдя.
    Наистина ние желаем и можем да пуснем в действие Закона за Търговския регистър на втори юли. За целта имаме помещения във всички градове. Наистина в някои от тях ремонтите не са довършени, но помещенията, които са специално за Търговския регистър, ще бъдат готови и там ще могат да бъдат настанени хора.
    Трудно е с назначаването на хора, безспорно и ако стартираме на втори юли Закона за Търговския регистър, ще изпитаме доста затруднения, но считаме, че тези хора, които към момента, макар и да не достигат, тъй като характерът на информационната система е такъв, че да може да се правят вписвания от цялата страна и не е задължително в един град да регистрираш фирма в този град, а може да бъде направено и в други градове, хората, които сме назначили към този момент, а те не са малко - някъде към 70 човека, ще могат да се оправят поне на първо време, докато бъдат назначени други такива хора. Затова наистина безкрайно много съм учуден, че ще бъде отлаган Законът за търговския регистър на съвсем друга дата, още повече с толкова голяма отдалеченост - със 6 месеца, не знам дали има смисъл да обсъждаме и другите неща. Подробности ще получите, ако позволите на г-жа Митева.
    ПРЕДС. ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Едно съжаление изразихте, г-н Станков, доколкото разбрах.
    Заповядайте Вие, госпожо Митева.
    ДАНИЕЛА МИТЕВА (зам.директор на Агенцията по вписванията): Потвърждаваме това, което проф.Петканов каза. В продължение, той е абсолютно прав за всички неща по отношение на помещения и на кадровото обезпечаване. Но тъй като по информационната система не се изрази позиция и какво е в момента състоянието, ако ми позволите, за него да разясня.
    Информационната система е готова още от преди три седмици. В момента се тества и на практика децата, които се обучават, деловодителите, от 15 до 30 юни, всъщност се обучават на нея. По отношение на комуникационната свързаност, която трябва да имаме в цялата страна, след разрешение на Министерството на правосъдието, всъщност успяхме да обезпечим и нея, което беше доста сложно - 28 места, да се направи комуникационна свързаност със скорост поне два мегабайта, колкото е необходимо, с оглед обема данни, които трябва да се пренасят. Така че всъщност в петък трябва да светне системата, както се изразяват айтитата. Защото днес и утре се разнася техниката из страната - регионалните директори в момента я получават, с приемно-предавателни протоколи, както и мебелите в тези помещения. Така че, това е само в допълнение на това, което проф. Петканов каза.
    ПРЕДС. ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Добре. Благодаря.
    Някой друг?
    Г-жо Караиванова, заповядайте:
    АНА КАРАИВАНОВА ( зам.-министър на правосъдието): Аз не съм съгласна с изразеното становище и безкрайното учудване, че законопроектът се отлага, защото Агенцията по вписванията е готова. Мисля, че хората, които се отнасят отговорно към този проблем и искат безпрепятствено да тръгне Търговският регистър, или поне да тръгне с най-малки трудности особено за бизнеса, а и за гражданите които искат, смятат, че действително нямат готовност.
    При планирани 90 длъжностни лица, когато са издържали конкурсите, този конкурс действително е бил много строг. Аз не знам за семестриални изпити така ли изпитват - да дават само седем добри оценки от всички явили се, не знам как те ще се справят.
    Второ, аз като човек от поколението, което не се занимаваше толкова с информационни технологии, смяташе, че първо трябва да се осигурят работните места и през цялото време питах: къде е гишето, на което гражданинът, адвокатът, ще дойде да си подаде документите. Това не е направено във всички градове, особено в София. И затова аз смятам, макар че народните представители да поеха отговорността за действително плавното преминаване от единия вид регистрация към втория вид, на което аз съм убеден поддръжник, това ви казах още при първоначалното приемане, че смятам, че това е по-добрият начин. Той е направен и в съседни нам държави. Действително тяхното поведение е отговорното отношение към една такава важна реформа.
    ПРЕДС. ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Добре. Благодаря.
    Колеги, сега да влезем във втората фаза - има ли въпроси, ако не, да минем към третата част - да изразим становище, мнение.
    Аз си записах тук някои неща. Искам да получа количествена представа относно административния капацитет, защото за качествената видях, че става дума за нещо много сложно, с много сериозни прегради.
    Колко е общият брой на хората, които са назначени в момента в тези 28 пункта в страната? И колко от тях /69 ми помага г-н Такоров/ имат техническа дейност: т.е. деловодители и поддръжници на компютрите и колко от тях са експертите по вписванията, което е по-висшата категория персонал? Как са балансирани един с друг?
    По въпроса за правилника искам да получа една яснота, защото стана дума на дебата онзи ден, че комисията възниква през първите си назначения през декември 2006 година, ако правилно беше изнесено това в залата, а през май тази година е приет правилникът. Ако е така, правилникът е приет от Министерския съвет ли и кога е внесен там - от самата Агенция по вписванията или респективно от г-н министъра? Т.е. забавянето в Министерския съвет ли се е случило или просто правилникът е работен по-дълго време на експертно равнище, защото това не стана ясно. Това са въпросите ми.
    Господин Кътев искаше да вземе отношение. Заповядайте.
    ОЛИМПИ КЪТЕВ: По-скоро коментар и становище. Значи, действително, проблемът е сериозен и не бива с лекота или само с политически мотиви да го обсъждаме.
    И аз като зам.-министър Караиванова се учудвам, защо колегите са безкрайно учудени. Защото е ясно, че има проблеми. Има сериозни проблеми и тези сериозни проблеми са насочени към бизнеса в България - частният бизнес в България. 1 400 000 /един милион и четиристотин хиляди фирми, търговци - еднолични, на мен ми е ясно - аз съм бил и едноличен търговец, и събирателно дружество, и ЕООД, и ООД, и акционерно дружество - минал съм през всички етапи от ранния капитализъм към сегашния, знам какво значи на една фирма да й е необходимо актуално състояние или някакви промени в нея, какви търгове се провеждат, какви финансови интереси и какво време /всяка минута и всеки час е ценен/... Така че не бива да подценяваме въпроса, важно е да оценим тези проблеми, които ги има - какви са, в каква степен са преодолими, и във времето как са преодолими, защото явно, че просто до този момент не са могли да бъдат решени.
    Нещо повече. Съвсем нормално е в една такава сериозна реформа в регистрацията и поддържането на фирмите, търговските дружества, да има проблеми, съвсем нов вид, който изисква и обучение на кадри, и нови сгради, и нова техника, и нов софтуер, ако щете и достойни заплати.
    Така че, аз предлагам, г-н председател, да се обединим към това, че в края на краищата, без да знам, пак казвам: не съм чел новия законопроект, който се предлага, но явно, че се отива на отлагане на прилагането на закона от първи юли. Явно, трябва да си признаем, че не сме готови и не бива да рискуваме. Защото аз Ви разбирам. Вие сте натоварени с тая дейност и искате да я вкарате в действие, но при положение, че се създава, че има рискове, има риск да се създаде смут в тази система, значи, по-добре е още малко да отложим, за да се подготвим както трябва, отколкото да рискуваме това нещо. И аз не знам дали не трябва да препоръчаме, да помолим колегите от Министерство на държавната администрация и административната реформа, да се помогне, ако е необходимо, по отношение на тези конкурси, защото и за мен не е нормално, говоря по памет, примерно от 75 кандидати седем да са допуснати. Извинявайте, знам какво е отговорността в този вид дейност, но това не е Харвард, в края на краищата. Това е една агенция, която трябва да има някакви служители, които имат някакви познания, които да могат да свършат работата, която се изисква от тях. От 75 юристи да се явят, и седем да бъдат одобрени, просто не ми се вижда, може би са силно завишени критериите. Т.е., ако трябва да променим малко тези критерии. Да се помисли за нещо друго. Този тримесечен, тригодишен ценз, който се изисква да имат - стаж, и за това да се помисли и ако трябва, да се премахне. Министърът на държавната администрация казва, че търси хора, висшисти, без стаж, значи може да не са всичките без стаж. Може да не са всичките без стаж, особено в по-големите градове, където има повече бройки, т.е. ако се поработи малко повече и им се отдели по-сериозно внимание, аз съм сигурен, че ще се намери решение на въпроса. Благодаря.
    ПРЕДС. ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Г-н Такоров писка думата.
    РУМЕН ТАКОРОВ: Благодаря Ви, уважаеми господин председател.
    Уважаеми г-н министър, г-жо заместник-министър, колеги, гости! Аз може би ще направя едно изказване като отговор на г-н председателя. Искам и вас да ви запитам, да продължа неговото питане. От данните, които сте дали, личи, че на практика досега има назначени 69 човека, от които 8 длъжностни лица и 61 деловодители. На вас общо ви трябват 90 длъжностни лица, за да работят тези 27 бюра.
    Искам да ми обясните, ако на 20 юли отново назначите само седем човека, с 15 човека длъжностни лица ще можете ли да работят тези 27 бюра, които са в цялата страна, и ако това нещо заработи на първи юли, както вие желаете, значи да има деловодителки, които ще събират преписките и делата. Но кой ще им дава ход оттам нататък? Аз не мога да си обясня как, дори по един човек да има в дадено бюро, казвам ви със 17 човека как ще заработят тези бюра? Обяснете ми това нещо? Благодаря.
    МАРИЯ ДИВИЗИЕВА (зам.-министър на Министерство на държавната администрация и административната реформа): Господин председател, уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми г-н министър, колеги! Аз признавам, че този казус е малко встрани от нашата компетентност, но мога да направя два коментара.
    Първият е следният. Знам колко отдавна се работи от Агенцията по вписванията за третирането на този Търговски регистър. И всъщност нееднократно пред нашите чуждестранни партньори - Световната банка, Международния валутен фонд, Европейската комисия сме заявявали, че той ще стартира възможно най-скоро.
    Това, за което се сещам сега, когато колегите изразиха своите притеснения, са два механизма, с които ние можем да сме полезни. Първият, разбира се, е за младшите позиции в агенцията и въобще в Регистъра. Може да бъде използван нашият централизиран конкурс за младши експерти, в който има юристи, които са кандидатствали и съответно са преминали тази процедура. Т.е. оттам могат да бъдат взети направо, без следващ конкурс, съответно юристи.
    Другото нещо, което можем да подскажем като технология, е принципът на вътрешната мобилност, който беше приет със Закона за държавния служител и Закона за администрацията, т.е. от други регионални структури и места могат да бъдат взети колеги със съответните изисквания и стаж, без да се налага отделно обявяване на конкурсни процедури, т.е. ако има такива, които желаят съответно и които отговарят на условията, могат да бъдат назначени без да се преминава отделен конкурс специално за Търговския регистър.
    Другото нещо, което така или иначе е предмет на днешната дискусия, беше конкретно законопроектът, който е с вносители г-жа Касабова и г-н Велчев. И аз разбирам, че по повод на неговото приемане или въобще дебатиране на вниманието на народните представители е бил повдигнат въпросът за готовността за стартирането на този регистър. Ако трябва да изразим позицията на нашето Министерство на държавната администрация и административната реформа въобще по този законопроект, ще кажа, че министерството подкрепя законопроекта и не смятаме, че той би затруднил стартирането на Закона за Търговския регистър. Просто съм длъжна да го кажа като бележка, тъй като това беше в поканата за днешното заседание. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Господин Петканов, заповядайте. Ще Ви помоля за отговори на тези два въпроса.
    ГЕОРГИ ПЕТКАНОВ: Ако позволите накратко по два въпроса, преди да отговорят г-н Станков и моята колежка.
    По това, което г-жа Дивизиева казва. ГосподинМетодиев, да Ви кажа, в Министерския съвет ние имаме често пъти противоречия по бройките, които трябва да бъдат отпуснати.
    ПРЕДС. ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Съвсем нормално, като бивш министър го казвам...
    ГЕОРГИ ПЕТКАНОВ: Да, то е нормално, ако става дума за раздухване на щата. Но ако става дума за отпускане на тези 115 бройки за Агенцията по вписване, не е нормално. Не е нормално. Това е Агенция, която сега се създава. Сега. И тя няма нито една бройка. Нито една. Ами те трябва да дойдат отнякъде тези бройки! Откъде? Ами като бъдат отпуснати. И тук г-н Николай Василев и г-жа Дивизиева и т.н. трябва да проявят разбиране. Или, ако те не проявят, поне Вашата Комисия да прояви. Иначе не е възможно. Иначе не е възможно. С Николай Василев на няколко пъти влизаме в доста остър диалог по повод отпускането на тези места. Иначе, без места не е възможно нищо да стане. Това е по първият въпрос и аз се надявам вие да вземете отношение по този въпрос.
    Втори въпрос е това, което каза и г-н Кътев - за трите години трудов стаж. Това е абсолютно излишно. Абсолютно излишно. Тук става дума за един юрист, който тепърва започва своят професионален път и той няма да решава кой знае какви сложни делбени дела. Той ще извършва едно вписване. Е, за какво е учил пет години, за какво е положил държавен изпит, стаж е карал, теоретико-практически изпит, ако не може едно вписване да направи?
    За заплатата, това е третият въпрос, аз го поставих.
    Сега искам да поставя въпроса на г-н Кътев. Тези три години трябва да бъдат махнати. Абсолютно. Защото трябва ви кажа, че юристите, които завършват Факултета по право, отиват на подобни работи една, две, три години, докато си уредят конкурса за съдии, за прокурори и т.н. И ако сега им поставим изискване три години стаж, това е абсурдно. Това е абсурдно. Това трябва да бъде махнато. Това трябва да бъде махнато.
    За заплатите вече казах.
    Моля да дадете думата на г-н Станков да отговори на половината от въпросите и на г-жа Караиванова за правилника да отговори...
    ПРЕДС. ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Заповядайте.
    АНА КАРАИВАНОВА: Устройственият правилник е приет тогава, когато е внесен в Министерския съвет. От Министерство на правосъдието е изпратен за съгласуване в първите дни за месец януари. Изработен е от предишният колектив. След доста значителни бележки на Министерство на финансите беше върнат в агенцията да се преработи. След като се преработи в духа на направените забележки на министерствата по съгласувателната процедура,когато беше внесен, тогава беше приет от Министерския съвет.
    ПРЕДС. ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Само да уточня: Внесен е през януари за съгласуване. Провело се е съгласуване, след завършване на тази работа по поправките е внесен в Министерския съвет е приет в кратък срок през май.
    Заповядайте.
    ДАНИЕЛА МИТЕВА: В продължение на това, което се каза, за да бъдем максимално откровени пред вас, всъщност, това приемане през май месец се дължи на факта, че по наше искане бяха необходими за Търговския регистър 215 бройки, от които 90 длъжностни лица и 115 деловодители. Всъщност с устройствения правилник от май месец бяха одобрени 90 бройки длъжностни лица и само 25 бройки деловодители за 27 града. И ние, чрез вътрешно преструктуриране успяхме да набавим по две бройки за всички градове и 9 за София, където обемът е най-голям. Но всъщност, това забавяне на устройствения правилник беше именно заради тези дебати, които вървяха за тези служители, които да бъдат отпуснати на Търговския регистър. И към момента продължаваме да твърдим, че тези 25 бройки са недостатъчни, защото половината от служителите, които са назначени, и в момента върви обучение, са на заплата 180 лева по постановление на Министерския съвет. Така че най-вероятно ще има сериозно текучество в тази половина от служителите, наречени деловодители.
    ПРЕДС. ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Благодаря.
    Аз поне успях да разбера,че един от основните препъни камъни в тези 6 месеца е бил въпросът за структурата на щата, неговата бройка като общо количество за институцията и поради тази причина късното, може би, обявяване на конкурсите, след като сте преструктурирали щата по начина, по който Вие го обяснихте. Което изяснява поне това време на първата половина на 2007 г. към днешния ден - къде са били спорните моменти.
    Ако искате думата,аз ще Ви я дам с най-голямо удоволствие.
    Заповядайте, уважаеми колеги, ако има още нещо...
    ВАСИЛ АНТОНОВ: Уважаеми г-н министър, уважаеми господин председател, уважаеми дами заместник-министри, колеги, дами и господа! Все пак, г-н Методиев, ми се иска да конкретизираме нещата в няколко посоки, защото започнахме да говорим за деловодителки, заплати и т.н.
    Първо, по отношение на законодателната част. Въпросът ми и към г-н министър Петканов, и към г-жа заместник-министъра, това като законодателство е ясно, че не е достатъчно. Но законодателната база, материалната база, макар и минималните бройки, които досега са ангажирани и заети, без разбира се, да подценявам и другите въпроси - за заплащането, защото тези въпроси за заплащането, те са подобни вече - започнаха да се появяват и в някои други нови структури, които са производни на законите, които направихме през последните години. Но всичко това, което е досега направено, изисква ли да бъде отложен срокът за стартиране на закона, първо?
    Второ, гарантира ли се по заключителния параграф 4, че можем в този тригодишен срок, който е предвиден, съответно да бъдат регистрирани, и изпълним всички задължения по § 4. И така, само един пример искам да ви кажа, когато с премиера преди повече от година време - в началото на миналата година, бяхме в Чехия. За трите години стаж може да остане нормата, но може да влезе в сила от 1 октомври. Не съм чел проекта. Но със сигурност знам, че той е съгласувано с министър-председателя и с Министерския съвет, така че се надявам тези неизяснени въпроси, които тежат, частично или изцяло да намерят разрешение. А задължително трябва да предложим на вносителите на законопроекта, ако се обедини нашата Комисия или има други предложения, изискването за тригодишния стаж, който се изисква, да отпадне.
    ПРЕДС. ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Аз мисля, г-н Антонов, че тук мнението за отлагането на срока беше споменато, разбрахме от г-жа Караиванова, че тя подкрепя такава хипотеза и разбрахме от ръководството на Агенцията по вписванията, че те считат за възможно да стартират от следващия понеделник. Значи, те не си променят позициите, доколкото разбирам, имат тези възгледи. Може би г-н Петканов не каза съвсем категорично своето мнение...
    ГЕОРГИ ПЕТКАНОВ-МИНИСТЪР НА ПРАВОСЪДИЕТО: Очевидно това, което г-н Кътев каза, вероятно ще бъде отложено влизането в сила. Може би това да бъде и по-добрият вариант. Може би. Защото, ако сега дадем зор да влезе в сила Законът за търговския регистър от 2 юли, ще има недостатъци. Това е вярно. Сега, друг е въпросът дали трябва 6 месеца да се отлага.Аз мисля, че това е доста голям срок. И би могло на 1 октомври, да кажем, да се умува, не знам. Това е Ваш въпрос. Във всички случаи обаче, г-н Методиев, независимо дали има отлагане или не, за да заработи закона за търговския регистър както трябва, е необходимо да бъдат решени няколко неща. И аз само с две думи ги повтарям: заплащането на тези юристи. Не може с 400 лева да работи висшист-юрист. Виждате, че „Пирогов" искат на тези жени, които чистят там, заплатата да бъде 400 лева, а ние тук на висшисти, юристи, да даваме 400 лева. Няма да се намерят кандидати. Това, първо.
    Второто нещо, това, което г-н Кътев каза: тригодишен срок, тригодишен стаж - в никакъв случай. В никакъв случай! На третата година, когато той е свършил този стаж, той няма да остане там на работа или ще останат 10-20 на сто. Останалите ще отидат на друго място.
    Третото нещо, трябва да се отпуснат средства и за сградите, и за техниката, и т.н., и т.н. Не може министърът на правосъдието непрекъснато да иска средства и да обосновава необходимостта от такива, а в Министерския съвет да се казва “Не, не може”. Има средства, има колеги, на които се дават такива. Има и такива, като правосъдието, на които не се дават. Но не може да потръгне Законът за Търговския регистър. И затова вашата намеса, намесата на депутатите е много важна в тези случаи. И всичко друго ще бъдат празни приказки, ако тези въпроси не бъдат решени. Благодаря.
    ПРЕДС. ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Разбрах Ви.
    Г-н Кътев, заповядайте.
    ОЛИМПИ КЪТЕВ: Само една добавка. Г-н министър, аз не съм казал, че срокът трябва да бъде 6 месеца. Аз не съм го чел проектозакона.... И за гостите си да кажа, нещо, което много обичам, това са думи на Константин Иречек - чех, който е работил в българската администрация след Освобождението и казал така в един доклад до княз Александър 1-ви: „Крайно време е, Ваше Височество, /това е 1881 година/ в българската администрация да се изкорени този вреден навик на пушене на цигари и пиене на кафе". Представете си, това е преди сто и кусур години.
    Така че, всички тези въпроси - за заплати, битови и прочее, на моменти, лично аз, казвам си откровено, не ги приемам.
    Може да се подреди една администрация да работи сполучливо и смятам, че отлагането, лично аз, не вярвам да донесе много-много голяма полза. В този смисъл съм на страната на ръководството на Агенцията.
    ПРЕДС. ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Добре, колеги. Аз мисля, че получихме информация. Аз поне, се чувствам готов да докладвам, ако г-н председателят на Парламента ме призове на трибуната утре. Само че, преди да завършим, искам все пак да уточня пред вас, защото освен мен, и някой друг от Комисията също може да излезе на трибуната да съобщи пред пленарна зала нейното становище, че се набелязаха два различни възгледа.
    Единият, от ръководството на Агенцията по вписванията, че Законът за търговския регистър може да стартира следващата седмица. Вторият, изразен от ръководството на Министерството на правосъдието, че отлагането, по всяка вероятност, ще допринесе полза, защото сегашното въвеждане от първи или от втори юли - от понеделник, може да предизвика проблеми пред българските фирми, чуждите фирми и гражданите.
    Второ, въпросът за административният капацитет е във висока степен въпрос на финансиране и щат, според ръководството на Министерството на правосъдието, може би и от ръководството на Агенцията по вписванията, да не сбъркам. Те кимат утвърдително, значи тук има единомислие.
    Трето, че има условия за конкурс за заемане на експертна длъжност и препоръката, която е изразена от депутат, министъра на правосъдието и заместник-министри, е, че тези завишени условия би трябвало да бъдат коригирани в следващ конкурс.
    И като че ли, това бяха основните теми, но аз ще си позволя, битовите въпроси, това е лично според мен, някой път, това е лично мнение, не е политическо, казвам го само в качеството си на човек, който е изследовател на българските държавни институции, битовите въпроси, които ги изваждаме отпред, само за да се борим с тях, малко ми се струват, на мене поне, преувеличени и като архивар ще завърша, че при наличието на двама деловодители и един експерт по вписването, според мене, тази канцелария би работила отлично. Въпросът е и тримата да са си на мястото. Защото като назначите осем човека там да се разхождат из тези канцеларии, аз лично почвам да изпитвам страх. Независимо в коя канцелария ще ги настаните. Срещата с браншовите организации, първият въпрос, който ни се зададе беше този, който и г-жа Дивизиева го засегна - кога ще влезе в сила Законът за Търговския регистър? То е логично защо. И българските фирми, и чуждестранните инвеститори имат голям проблем по събирането на информация, набирането и съответно сверяването на нея. Благодаря ви.
    Г-н Кътев искаше да ме репликира.
    ОЛИМПИ КЪТЕВ: Съвсем леко, г-н председател Аз съм съгласен с Вас, нали и аз съм на тоя принцип - по-малко чиновници, и в моята практика съм го показвал, и като областен управител - съкращавах от персонала си. Не съм искал повече, защото и тия, които ги имах, и те не работеха достатъчно натоварено.
    Но има нюанси, които не трябва да се пренебрегват. Едно е тази схема един плюс двама, примерно в една малка област, да речем Силистра или Видин, и друго е ...
    ПРЕДС. ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: ... Друго е Бургас, ... разбира се...
    ОЛИМПИ КЪТЕВ: Едно е Бургас, друго е София, друго е Пловдив, т.е. където е масово съсредоточен бизнесът, т.е. там тя не може да се приложи.
    Второ, в тази връзка трябва да Ви кажа, че тези проблеми не са само в Агенцията. Ако чуете Константин Пенчев и председателя на Административния съд в София, ще видите, че и те седят в една канцелария с няколко хиляди папки, т.е. ние не сме подготвени да създаваме нови структури, без да имаме необходимата база. Но това са по-маловажните въпроси.
    Аз бих се спрял и моля още веднъж да уточним формулировката на първото Ваше заключение, както го казахте, че Агенцията по вписванията е готова да стартира от първи или втори юли, а Министерството на правосъдието или народните представители, така от Комисиите, те казват, че не са готови. Значи, аз мисля, че е необходима една малко по-прецизна формулировка, защото тук не става въпрос „готови" или „неготови". Ако кажете на шефа на изпълнителната агенция, че ако не тръгне и ако не стартира работата на втори юли, е уволнен, ако му каже министърът или министър-председателят, той естествено ще каже - да, готов съм, обаче след това рисковете, и какво би се случило, нали, те ще останат след това.
    Така че моля, малко по-обтекаемо да бъде изразена нашата позиция, не искам да има противопоставяне на позиции, които ще влязат в Народното събрание и биха стигнали като някакви доводи...
    ПРЕДС. ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Предложете какво да съобщя от трибуната и ще го съобщя.
    ОЛИМПИ КЪТЕВ: ...Ами, те да кажат. Аз ги чух така.
    Добре, бих предложил така: въпреки заявената готовност да стартира от първи-втори юли, Агенцията по вписванията приема евентуално отлагане с поправки, които биха спомогнали за… , оттук нататък нека юристите го формулират, аз предлагам само...
    ПРЕДС. ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Г-н Станков, съгласен ли сте по този начин да кажа, че Вие приемате вероятното и възможно отлагане на влизане в сила на законопроекта?
    Кажете, г-н Такоров...
    РУМЕН ТАКОРОВ: Аз не виждам как ще стане това нещо и по законов път. Утре сме 27-ми. Утре го приемаме. Туй значи - в четвъртък трябва да се отпечати и в петък да влезе в сила, за да може от понеделник да заработи Агенцията по вписванията.
    ПРЕДС. ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Не, не, не. Сега законът както е, ако нищо не приемем, влиза в сила от първи юли.
    РУМЕН ТАКОРОВ: Нали правим подобрения за това?
    ПРЕДС. ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Не, не, г-н Такоров. Да се уточним, колеги. Имам чувството, че нещо се разминахме. Внесен е законопроект, в който са направени поправки в Закона за Търговския регистър. Този законопроект е на г-жа Касабова и на г-н Велчев. Във връзка с него е започнал този дебат през миналата седмица. Бяхме информирани от г-н Кътев, че този законопроект - на г-жа Касабова и г-н Велчев, ще бъде изтеглен. На негово място, обаче, казва г-н Кътев, съгласувано между трите парламентарни групи на управляващата коалиция и министър-председателя ще се внесе предложение за изменение на Закона за Търговския регистър относно датата на влизането в сила. Колко, никой от нас не знае. Към момента, в деловодството на Народното събрание не е оттеглен още законопроектът и не е внесено предложението, за да знаем срока. Защото аз помолих да направят справка. В деловодството няма такива документи. Вероятно, до 18.00 часа без една минута, когато изтича срокът днес, това може да се случи. И оттук, г-н Такоров, ако в 18.00 ч. без една минута има такъв законопроект за отлагане на влизането в сила, то тогава Народното събрание е в състояние да приеме такова решение на две четения в рамките на утрешния ден и в четвъртък, и Държавен вестник да го публикува в петък. Това е технологичната рамка, в която могат да се случат нещата. А как ще се случат, аз лично не смея да прогнозирам, защото аз освен това съм от опозицията. Не познавам механизмите на взимане на решение в управляващата коалиция толкова детайлно, за да кажа как ще се случи ... Но това е редът, по който би могло да се случи такова отлагане. Това е хронологията.
    Добре, колеги. Ако няма нещо друго, все пак г-н Кътев, чухме категоричното мнение, аз ще гледам да го направя като формулировка...
    Приятен ден. На всички благодаря, на гостите - г-н министър, г-жо заместник-министър, г-жо заместник-директор, г-н изпълнителен директор.
    Закривам заседанието.

    (Закрито в 16,10 часа )



    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Форма за търсене
    Ключова дума