Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Временна комисия за обсъждане на проекта и предложения за промени в Конституцията на Република България
Временна комисия за обсъждане на проекта и предложения за промени в Конституцията на Република България
20/11/2006

    Законопроект за изменение и допълнение на Конституцията на Република България, вх. № 654-01-129, внесен от Михаил Миков и група народни представители на 22 септември 2006 г. и законопроект за изменение и допълнение на Конституцията на Република България, вх. № 654-01-131, внесен от Мирослав Мурджов и група народни представители на 6 октомври 2006 г.
    І. Комисията проведе четири заседания на 24 октомври и на 7, 14 и 20 ноември 2006 г.

    Бяха изслушани председателят на Върховния касационен съд - Иван Григоров, председателят на Върховния административен съд - Константин Пенчев, заместник-главният прокурор Валери Първанов, заместник- директорът на Националната следствена служба - Румен Георгиев, министърът на правосъдието - Георги Петканов, министърът на финансите - Пламен Орешарски, заместник-министърът на отбраната - Соня Янкулова и изпълнителният директор на Националното сдружение на общините - Гинка Чавдарова.

    Председателят на Върховния касационен съд заяви, че подкрепя идеята за отпадане на имунитета на магистратите и за представяне на годишен доклад, както пред Висшия съдебен съвет, така и пред Народното събрание. По отношение на останалите промени в глава “Съдебна власт” той посочи, че инспекторатът следва да остане към Министерството на правосъдието. Също така обърна внимание, че следва да се уеднакви начинът, по който се избира парламентарната квота на Висшия съдебен съвет и членовете на инспектората.

    Председателят на Върховния административен съд сподели, че промените са необходими, тъй като все още не е постигната желаната ефективност на съдебната система и приветсва балансирането на конституционно ниво между правомощията на Висшия съдебен съвет и на министъра на правосъдието. Той изрази съмнение, че с предлагания инспекторат към Висшия съдебен съвет, е намерена и по-добрата формула.

    Заместник-главният прокурор от името на ръководството на прокуратурата изрази подкрепа за предлаганите изменения и посочи, че те са необходими, включително и отпадане на магистратския имунитет. Направени бяха конкретни предложения по отделните текстове.

    Заместник-директорът на Националната следствена служба заяви, че хората, които работят в съдебната система не са съумели да създадат образа, който тя трябва да има и отбеляза, че имунитетът не е привилегия, а гаранция за правото на гражданите на честен процес. От името на Националната следствена служба предложи редакционни поправки за подобряване съдържанието на внесените текстове.

    Министърът на правосъдието посочи, че по принцип подкрепя законопроекта, но сподели виждането си, че създаването на инспекторат към Висшия съдебен съвет е неудачно. Според министъра броят на членовете на инспектората е недостатъчен, изборът на инспекторите от Народното събрание ще е политически, а срокът за обновяването му на две години е твърде крътък.

    Министърът на финансите обърна внимание, че изразът “самостоятелен бюджет” по отношение на инспектората не е точен, тъй като той не изразходва собствени приходи, за да има такъв статус. Относно разпоредбата, свързана със самостоятелността на бюджета на Народното събрание министърът обясни, че няма европейска практика бюджетът на законодателната власт да бъде самостоятелен.

    Министърът отбеляза още, че текстът за данъците е добър, но по отношение на таксите следва да бъде прецизиран или да отпадне.

    Заместник-министърът на отбраната подкрепи предложенията, свързани с дейността на въоръжените сили и изпълнението на военната служба, но подчерта, че новите разпоредби следва да влязат в сила от 1 януари 2008 г.

    Изпълнителният директор на Националното сдружение на общините изрази удоволетвореност от предложените разпоредби, свързани с финансовата децентрализация на общините, но по отношение на местните такси посочи, че конституционният текст не трябва предварително да определя, че границите на местните такси ще се установяват със закон.

    В Комисията са постъпили писмени становища от председателя на Върховния касационен съд, главния прокурор на Република България, Висшия съдебен съвет, Съюза на юристите в България, Националната следствена служа, както и от граждани.

    ІІ. На заседание, проведено на 20 ноември 2006 г., Временната комисия в качеството си на водеща комисия, съгласно чл. 2 от Правилата за процедурата обсъди законопроектите преди представянето им за първо гласуване в пленарна зала.

    Законопроектът за изменение и допълнение на Конституцията на Република България, внесен от Михаил Миков и група народни представители, има за основна цел да укрепи принципа за разделението на властите и независимостта на съдебната власт, както и да подобри работата в съдебната система. Законопроектът се състои от единадесет параграфа, като промените са в глава първа “Основни начала”, глава втора “Основни права и задължения на гражданите”, глава трета “Народно събрание”, глава шеста “Съдебна власт” и глава седма “Местно самоуправление и местна администрация”. Предложенията се отнасят до:

    1. Дейността на въоръжените сили и изпълнението на воен­ната служба в контекста на отпадането на наборната военна служба и професионализацията на българската армия (чл. 9, ал. 2, чл. 59, ал. 2).

    2. Дейността на Народното събрание като законодателен орган и орган, който упражнява парла­ментарен контрол.
    а) изрична норма, която да предвижда самостоятелност на бюджета на Народното събрание (чл. 62);
    б) отмяна на изискването за кворум през цялото времетраене на заседанията на Народното събрание;
    в) изслушване и приемане на годишни доклади за дейността на държавните органи, които се избират изцяло или частично от Народното събрание (чл. 84, т. 17).

    3. Дейността на съдебната власт:
    а) прецизиране на конституционната разпоредба на чл. 84, т. 16, като годишните доклади за дейността на съдилищата, прокуратурата и разследващите органи ще се внасят в Народното събрание от Висшия съдебен съвет;
    б) установяване на баланс между правомощията на министъра на правосъдието и Висшия съдебен съвет; на конституционно ниво се посочват и основанията за предсрочно прекратяване мандата на член на Висшия съдебен съвет (чл. 130, ал. 6, 7 и 8);
    в) премахване имунитета на магист­ратите (чл. 132, ал. 2, 3 и 4);
    г) създаване на инспекторат към Висшия съдебен съвет, с висока степен на независимост, който да наблюдава дейността на всички органи на съдебната власт, без да засяга същността на правораздавателната им дейност; в тази връзка се предлага и отмяна на правомощието на министъра на правосъдието да проверява организацията по образуването, движението и приключването на делата (чл. 130а, т. 5, чл. 132а).

    4. Увеличаване на финансовите правомощия на общинските съвети, като им се предостави възможност сами да определят конкретния размер на местните данъци, както и вида и размера на местните такси, което съответства на Европейската харта за местното самоуправление (чл. 84, т. 3, чл. 141).

    Законопроектът за изменение и допълнение на Конституцията на Република България, внесен от Мирослав Мурджов и група народни представители, предвижда Народното събрание да провежда своето първо тържествено заседание във Велико Търново (чл. 76, ал. 1).

    В хода на дискусията изказвания направиха народните представители Екатерина Михайлова, Анелия Мингова, Лютви Местан, Елеонора Николова, Ремзи Осман, Янаки Стоилов и Тодор Батилов.

    Всички народни представители, които се изказаха, с изключение на Тодор Батилов, от свое име и от името на парламентарните групи, които представляват, заявиха, че ще подкрепят на първо гласуване законопроекта, внесен от Михаил Миков и група народни представители.

    Лютви Местан се спря на своевременното приемане на измененията в Конституцията с оглед членството на България в Европейския съюз.

    Резерви по определени текстове изразиха Екатерина Михайлова, Елеонора Николова, Тодор Батилов, като изказаха съмнение дали инспекторатът следва да бъде към Висшия съдебен съвет и начина на избор на инспекторите.

    Анелия Мингова, Лютви Местан и Янаки Стоилов смятат за целесъобразно инспекторатът да се избира с квалифицирано мнозинство, както и да бъде към Висшия съдебен съвет, с което ще се постигне по-голяма прозрачност и контрол при функционирането на съдебната власт.

    Ремзи Осман заяви, че ще подкрепи финансовата децентрализация на общините, като предложи да се намери по-точна редакция на текста, свързан с определянето на местните такси.

    По отношение на законопроекта, внесен от Мирослав Мурджов и група народни представители, Анелия Мингова обърна внимание, че това не е материя, която следва да се уреди на конституционно ниво.

    В резултат на проведените разисквания, Временната комисия за обсъждане на проекта и предложения за промени в Конституцията на Република България, предлага на Народното събрание:

    1. Да приеме на първо гласуване законопроектът за изменение и допълнение на Конституцията на Република България, вх. № 654-01-129, внесен от Михаил Миков и група народни представители на 22 септември 2006 г.

    Становището на Комисията е прието с 16 гласа “за”, 0 гласа “против” и 1 глас “въздържал се”.

    2. Да не приеме на първо гласуване законопроектът за изменение и допълнение на Конституцията на Република България, вх. № 654-01-131, внесен от Мирослав Мурджов и група народни представители на 06.10.2006 г.

    Становището на Комисията е прието с 5 гласа “за”, 0 гласа “против” и 12 глас “въздържал се”.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА:
    Любен Корнезов
    Форма за търсене
    Ключова дума