Временна комисия за обсъждане на проекта и предложения за промени в Конституцията на Република България
Временна комисия за обсъждане на проекта и предложения за промени в Конституцията на Република България
18/01/2007
ДОКЛАД за второ гласуване
Законопроект за изменение и допълнение на Конституцията на Република България, вх. № 654-01-129, внесен от Михаил Миков и група народни представители на 22 септември 2006 г.
З А К О Н
за изменение и допълнение на Конституцията на Република България
(обн., ДВ, бр. 56 от 1991 г., изм., бр. 85 от 2003 г., бр. 18 от 2005 г., бр. 27 от 2006 г. и бр.78 от 2006 г. - Решение № 7 на Конституционния съд от 2006 г.)
Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на закона.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ ПЕТЪР СТОЯНОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ
Създава се нов § 1“а”. В чл. 2, ал. 1 се правят следните изменения:
Чл. 2. (1) “Република България е единна държава с местно и регионално самоуправление в съответствие с принципа на субсидиарността. В нея не се допускат автономни териториални образувания”.
Комисията не разгледа предложението на основание чл. 4, ал. 1 и 3 от Правилата за процедурата и чл. 71, ал. 2 от ПОДНС, тъй като то е извън “обхвата на приетия на първо гласуване законопроект”.
ВАРИАНТ след Политическия съвет на 3-ата Коалиция - 21.09.2006, 18.00 ч, поправка в чл. 141 и на съответното място в мотивите, впоследствие така е внесен на 22.09.2006 в деловодството на НС
§ 1. В чл. 9 се създава ал. 2 със следното съдържание:
“(2) Дейността на въоръжените сили и редът за изпълнение на военната служба се уреждат със закон.”
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ МИНЧО ХРИСТОВ И СТЕЛА БАНКОВА
Параграф 1 да отпадне.
Комисията не подкрепя предложението.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ ЯНАКИ СТОИЛОВ, ГЕОРГИ БЛИЗНАШКИ И МАЯ МАНОЛОВА
Параграф 1 да отпадне.
Комисията подкрепя предложението в частта за уредбата на въоръжените сили.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 1:
“§ 1. В чл. 9 се правят следните изменения и допълнения:
1. Досегашният текст става ал. 1.
2. Създава се ал. 2:
“(2) Дейността на въоръжените сили се урежда със закон.”
......................................................................................................................................
Чл. 9. (1) Въоръжените сили гарантират суверенитета, сигурността и независимостта на страната и защитават нейната териториална цялост.
(2) Дейността на въоръжените сили се урежда със закон.
.......................................................................................................................................
§ 2. В чл. 59 ал. 2 се отменя.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ ЯНАКИ СТОИЛОВ, ГЕОРГИ БЛИЗНАШКИ И МАЯ МАНОЛОВА
В § 2 чл. 59, ал. 2 не отпада, а се изменя както следва:
“(2) Военната служба и подготовката на гражданите за защита на отечеството се уреждат със закон.”
Комисията подкрепя по принцип предложението.
Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага следната редакция на § 2:
“§ 2. В чл. 59 ал. 2 се изменя така:
“(2) Подготовката на гражданите за защита на отечеството се урежда със закон.”
......................................................................................................................................
Чл. 59. (1) Защитата на Отечеството е дълг и чест за всеки български гражданин. Измяната и предателството към Отечеството са най-тежки престъпления и се наказват с цялата строгост на закона.
(2) Подготовката на гражданите за защита на отечеството се урежда със закон.
.......................................................................................................................................
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ ПЕТЪР СТОЯНОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ
Създава се нов § 2“б”. В чл. 60, ал. 1 се правят следните изменения:
Чл. 60. (1) “Гражданите са длъжни да плащат държавни, регионални и местни данъци, установени със закон, съобразно техните доходи и имущество.”
Комисията не разгледа предложението на основание чл. 4, ал. 1 и 3 от Правилата за процедурата и чл. 71, ал. 2 от ПОДНС, тъй като то е извън “обхвата на приетия на първо гласуване законопроект”.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ СТЕФАН СОФИЯНСКИ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ
§ 1. В чл. 60 се правят следните изменения и допълнения:
Ал.(1) се изменя така:
1. “Гражданите са длъжни да плащат държавни и местни данъци, установени със закон, съобразно техните доходи и имущество.”
2. Създава се нова ал.(3): “За услуги, предоставяни от държавата и общините, гражданите плащат такси, установени от Министерски съвет и общинските съвети, при условия, определени със закон”.
Комисията не разгледа предложението на основание чл. 4, ал. 1 и 3 от Правилата за процедурата и чл. 71, ал. 2 от ПОДНС, тъй като то е извън “обхвата на приетия на първо гласуване законопроект”.
§ 3. В чл. 62 се създава нова алинея със следното съдържание:
“(2) Народното събрание има самостоятелен бюджет.”
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ МИНЧО ХРИСТОВ И СТЕЛА БАНКОВА
Параграф 3 да отпадне.
Комисията не подкрепя предложението.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ ИВАН КОСТОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ
По параграф 3.
Да отпадне текста на вносителя.
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя текста на вносителя, като предлага следната редакция на § 3:
“§ 3. В чл. 62 се правят следните изменения и допълнения:
1. Досегашният текст става ал. 1.
2. Създава се ал. 2:
“(2) Народното събрание има самостоятелен бюджет.”
.......................................................................................................................................
Чл. 62. (1) Народното събрание осъществява законодателната власт и упражнява парламентарен контрол.
(2) Народното събрание има самостоятелен бюджет.
.......................................................................................................................................
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ ЕВДОКИЯ МАНЕВА
В чл. 69 отпада думата “наказателна”.
Комисията не разгледа предложението на основание чл. 4, ал. 1 и 3 от Правилата за процедурата и чл. 71, ал. 2 от ПОДНС, тъй като то е извън “обхвата на приетия на първо гласуване законопроект”.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ МИНЧО ХРИСТОВ И СТЕЛА БАНКОВА
Създава се нов § .. със следното съдържание:
“§ ... Член 70 да отпадне.”
Комисията не разгледа предложението на основание чл. 4, ал. 1 и 3 от Правилата за процедурата и чл. 71, ал. 2 от ПОДНС, тъй като то е извън “обхвата на приетия на първо гласуване законопроект”.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ МИНЧО ХРИСТОВ И СТЕЛА БАНКОВА
Създава се нов § .. със следното съдържание:
“§ .... Към ал. 1 на чл. 72 се добавя нова т. 5 със следното съдържание:
“5. При провеждане на референдум в съответния многомандатен избирателен район, в който мнозинството от избирателите, имащи право на глас, заявяват надлежно желание за това.”
Комисията не разгледа предложението на основание чл. 4, ал. 1 и 3 от Правилата за процедурата и чл. 71, ал. 2 от ПОДНС, тъй като то е извън “обхвата на приетия на първо гласуване законопроект”.
§ 4. В чл. 81, ал. 1, придобива следната редакция:
"Чл. 81. (1) Народното събрание открива заседанията си и приема своите актове, когато присъстват повече от половината народни представители."
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ МИНЧО ХРИСТОВ И СТЕЛА БАНКОВА
Параграф 4 да отпадне.
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя текста на вносителя, като предлага следната редакция на § 4:
“§ 4. В чл. 81, ал. 1 думите “може да заседава” се заменят с “открива заседанията си”.
.......................................................................................................................................
Чл. 81. (1) Народното събрание открива заседанията си и приема своите актове, когато присъстват повече от половината народни представители.
(2) Народното събрание приема законите и другите актове с мнозинство повече от половината от присъстващите народни представители, освен когато Конституцията изисква друго мнозинство.
(3) Гласуването е лично и явно, освен когато Конституцията предвижда или Народното събрание реши то да бъде тайно.
.......................................................................................................................................
§ 5. В чл. 84 се правят следните промени:
1. Т. 3 придобива следната редакция:
"3. установява данъците и определя размера на републиканските данъци".
2. Т. 16 придобива следната редакция:
„16. изслушва и приема годишни доклади на Върховния касационен съд, на Върховния административен съд и на главния прокурор, внесени от Висшия съдебен съвет за прилагането на закона и за дейността на съдилищата, прокуратурата и разследващите органи.”
3. Създава се нова т. 17 със следното съдържание:
"17. изслушва и приема годишните доклади за дейността на държавните органи, съставът на които изцяло или частично се избира от Народното събрание по ред, определен в закон."
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ МИНЧО ХРИСТОВ И СТЕЛА БАНКОВА
В § 5:
1. Към т. 5 на чл. 84 се добавя следният израз: “Референдум може да бъде свикан и по предложение на 300 000 български граждани, имащи избирателни права. Резултатът от референдума има задължителен характер.”
2. Към т. 17 се добавя следното изречение: “В случай,че докладът не е приет, ръководството на държавните органи се освобождава.”
Комисията не разгледа предложението по т. 1 на основание чл. 4, ал. 1 и 3 от Правилата за процедурата и чл. 71, ал. 2 от ПОДНС, тъй като то е извън “обхвата на приетия на първо гласуване законопроект”, а по т. 2 не го подкрепя.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ ПЕТЪР СТОЯНОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ
В § 5 се правят следните изменения и допълнения.
В чл. 84 се правят следните промени:
1. В т. 3 действащият текст на Конституцията се запазва като пред “данъци” се добавя “държавните”;
2. Създава се нова точка 4 със следното съдържание:
“4. установява видовете регионални и местни данъци;”
3. Останалите точки се преномерират.
Комисията подкрепя по принцип предложението по т. 1, а по т. 2 не го подкрепя.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ ДИМИТЪР АБАДЖИЕВ И ЕЛЕОНОРА НИКОЛОВА
В § 5 се правят следните изменения и допълнения
В чл. 84, т. 16 се правят следните промени:
“16. Изслушва Годишен доклад на Висшия съдебен съвет за прилагането на закона и за дейността на съдилищата, прокуратурата и разследващите органи. По предложение на една четвърт от народните представители по Доклада могат да се проведат разисквания и да се приема решение.”
Комисията не подкрепя предложението.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ ИВАН КОСТОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ
По параграф 5.
В чл. 84 се правят следните изменения:
В т. 3 думата “републиканските” се заменя с “държавните”.
В т. 16 отпадат думите “и приема”.
В т. 17 отпадат думите “и приема”.
Комисията подкрепя предложението за т. 3, а за т. 16 и 17 не го подкрепя.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ СТЕФАН СОФИЯНСКИ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ
В чл. 84. се правят следните изменения и допълнения:
1. Точка 3 се изменя, както следва:
“3. установява държавните данъци и определя техния размер”;
2. Създава се нова т.4:
“4. Установява видовете местни данъци”;
3. Досегашните точки 4 – 15 се преномерират в съответния ред.
Комисията подкрепя по принцип предложението.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ КАМЕЛИЯ КАСАБОВА И ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ
В § 5:
1. Т. 3 думата “републиканските” се заменя с “държавните”.
2. Т. 16 придобива следната редакция:
“приема годишните доклади на Върховния касационен съд, на Върховния административен съд и на главния прокурор, внесени от Висшия съдебен съвет за прилагането на закона и за дейността на съдилищата, прокуратурата и разследващите органи.”
3. Т. 17 да отпадне.
Комисията подкрепя предложението по т. 1, по т. 2 го подкрепя по принцип, а по т. 3 е оттеглено.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 5:
“§ 5. В чл. 84 се правят следните изменения и допълнения:
1. Точка 3 се изменя така:
“3. установява данъците и определя размера на държавните данъци".
2. Точка 16 се изменя така:
“16. изслушва и приема годишните доклади на Върховния касационен съд, на Върховния административен съд и на главния прокурор, внесени от Висшия съдебен съвет, за прилагането на закона и за дейността на съдилищата, прокуратурата и разследващите органи.”
3. Създава се т. 17:
“17. изслушва и приема доклади за дейността на органи, които изцяло или частично се избират от Народното събрание, когато това е предвидено в закон.”
......................................................................................................................................
Чл. 84. Народното събрание:
1. приема, изменя, допълва и отменя законите;
2. приема държавния бюджет и отчета за изпълнението му;
3. установява данъците и определя размера на държавните данъци;
4. насрочва избори за президент на републиката;
5. приема решение за произвеждане на национален референдум;
6. избира и освобождава министър-председателя и по негово предложение - Министерския съвет; извършва промени в правителството по предложение на министър-председателя;
7. създава, преобразува и закрива министерства по предложение на министър-председателя;
8. избира и освобождава ръководителите на Българската народна банка и на други институции, определени със закон;
9. дава съгласие за сключване на договори за държавни заеми;
10. решава въпросите за обявяване на война и за сключване на мир;
11. разрешава изпращането и използването на български въоръжени сили извън страната, както и пребиваването на чужди войски на територията на страната или преминаването им през нея;
12. обявява военно или друго извънредно положение върху цялата територия на страната или върху част от нея по предложение на президента или на Министерския съвет;
13. дава амнистия;
14. учредява ордени и медали;
15. определя официалните празници;
16. изслушва и приема годишните доклади на Върховния касационен съд, на Върховния административен съд и на главния прокурор, внесени от Висшия съдебен съвет, за прилагането на закона и за дейността на съдилищата, прокуратурата и разследващите органи.
17. изслушва и приема доклади за дейността на органи, които изцяло или частично се избират от Народното събрание, когато това е предвидено в закон. ..................................................................................................................
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ ДИМИТЪР АБАДЖИЕВ И ЕЛЕОНОРА НИКОЛОВА
Създава се нов § 5а
В чл. 119 ал. 1 се правят следните промени:
“(1) Правораздаването се осъществява от Върховния касационен съд, Върховния административен съд, апелативни, окръжни, административни, военни и районни съдилища.”
Комисията не разгледа предложението на основание чл. 4, ал. 1 и 3 от Правилата за процедурата и чл. 71, ал. 2 от ПОДНС, тъй като то е извън “обхвата на приетия на първо гласуване законопроект”.
§ 6. В чл. 130 се създават нови ал. 6, 7 и 8 със следното съдържание:
"(6) Висшият съдебен съвет взема решения относно:
1. назначаването, повишаването, понижаването, преместването, освобождаването от длъжност и дисциплинарната отговорност на съдиите, прокурорите и следователите;
2. организацията на квалификацията на съдиите, прокурорите и следователите;
3. проекта за бюджет на съдебната власт;
4. съдържанието на годишните доклади по чл. 84, т. 16;
(7) Висшият съдебен съвет изслушва и приема годишните доклади на Върховния касационен съд, на Върховния административен съд и на главния прокурор за прилагането на закона и дейността на съдилищата, прокуратурата и разследващите органи и ги внася в Народното събрание.
(8) Мандатът на член на Висшия съдебен съвет се прекратява при:
1. подаване на оставка;
2. влизане в сила на присъда, с която е наложено наказание лишаване от свобода за умишлено престъпление;
3. трайна фактическа невъзможност да изпълнява задълженията си за повече от една година;
4. дисциплинарно освобождаване като съдия, прокурор или следовател.
На негово място от съответната квота се избира нов член на Висшия съдебен съвет, който довършва мандата."
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ ДИМИТЪР АБАДЖИЕВ И ЕЛЕОНОРА НИКОЛОВА
В § 6 се правят следните изменения и допълнения
В чл. 130 се правят следните промени, както следва:
Ал. 1 да придобие следната редакция:
“(1) Висшият съдебен съвет е постоянно действащ орган на Съдебната власт и се състои от 17 членове. Председателят на Върховния касационен съд,
Председателят на Върховния административен съд и Главният прокурор са негови членове по право.”;
Създава се нова алинея 2 със следното съдържание:
(2) “Висшият съдебен съвет отговаря за състоянието и организацията на дейността на Съдебната власт, както и за взаимодействието и с всички други органи на държавната власт. Организацията и редът на дейността му се уреждат със закон.”;
ал. 2 се преномерира на ал. 3, а ал. 3 става ал. 4 и придобива следната редакция:
“(4) седем от членовете на Висшия съдебен съвет се избират от Народното събрание и седем – от органите на съдебната власт.”;
сегашната ал. 4 се преномерира на ал.5;
Създава се нова ал. 6 със следното съдържание:
“(6) Членовете на Висшия съдебен съвет, които не са членове по право, не могат да изпълняват друга държавна служба или да изпълняват дейност,
която според закона е несъвместима с положението на член на Висшия съдебен съвет. По време на мандата им изборните членове на Висшия съдебен съвет
прекъсват изпълнението на длъжността, която са осъществявали до избирането им.”;
Създава се нова ал. 7 със следното съдържание:
(7) “ВСС изслушва и приема годишните доклади на Върховния касационен съд, Върховния административен съд и на Главния прокурор. Въз основа на тези доклади, ВСС изготвя свой доклад за прилагането на закона и дейността на съдилищата, прокуратурата и разследващите органи и го внася, чрез упълномощен свой представител, в Народното събрание.”;
сегашната ал. 5 се преномерира на ал. 8.
Комисията не подкрепя предложението за ал. 2 и 7, а в останалата част не разгледа предложението на основание чл. 4, ал. 1 и 3 от Правилата за процедурата и чл. 71, ал. 2 от ПОДНС, тъй като то е извън “обхвата на приетия на първо гласуване законопроект”.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ КАМЕЛИЯ КАСАБОВА И ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ
§ 6. В чл. 130:
І. Алинея 6 да се измени така: “Висшият съдебен съвет:
1. приема решения за назначаване, повишаване, понижаване, преместване, освобождаване от длъжност, както и по дисциплинарни дела на съдиите, прокурорите и следователите;
2. организира квалификацията на съдиите, прокурорите и следователите;
3. приема проекта на бюджет на съдебната власт;
4. приема годишните доклади по чл. 84, т. 16 и ги внася в Народното събрание.
ІІ. Алинея 7 да отпадне..
ІІІ. Алинея 8 става ал. 7 и се изменя по следния начин:
Т. 1 “подаване на оставка” се заменя с “оставка”;
Т. 2 “влизане в сила на присъда” се заменя с “присъда”;
Т. 3 думата “фактическа” да отпадне, а думите “една година” да се заменят с “шест месеца”.
ІV. Създава се нова ал. 8 със следното съдържание: “При прекратяване на мандата на член на Висшия съдебен съвет на негово място се избира друг от съответната квота, който довършва мандата.”
Комисията подкрепя по принцип предложението, като по т. ІІ и ІІІ е оттеглено.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ ЯНАКИ СТОИЛОВ, ГЕОРГИ БЛИЗНАШКИ И МАЯ МАНОЛОВА
В § 6, чл. 130, ал. 8 се създават нови точка 5 и ал. 9 със следното съдържание:
“5. Тежко нарушение или системно неизпълнение на служебните задължения, както и действия, които накърняват престижа на съдебната власт;
(9) В случаите по т.5 на предходната алинея 5 за членовете на Висшия съдебен съвет, които не са съдии, прокурори и следователи, решението за освобождаване от длъжност се приема от Народното събрание по
Предложение на 1/5 от народните представители, на Висшия съдебен съвет или на Националния съдебен инспекторат.”
Комисията подкрепя по принцип предложението.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ
В § 6. За промени в чл. 130, ал. 6 т.т. 2 и 4 да отпаднат.
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 6:
“§ 6. В чл. 130 се създават ал. 6, 7, 8 и 9:
(6) Висшият съдебен съвет:
1. назначава, повишава, премества и освобождава от длъжност съдиите, прокурорите и следователите;
2. налага дисциплинарните наказания понижаване и освобождаване от длъжност на съдиите, прокурорите и следователите;
3. организира квалификацията на съдиите, прокурорите и следователите;
4. приема проекта на бюджет на съдебната власт;
5. определя обхвата и структурата на годишните доклади по чл. 84, т. 16.
(7) Висшият съдебен съвет изслушва и приема годишните доклади на Върховния касационен съд, на Върховния административен съд и на главния прокурор за прилагането на закона и за дейността на съдилищата, прокуратурата и разследващите органи и ги внася в Народното събрание.
(8) Мандатът на изборен член на Висшия съдебен съвет се прекратява при:
1. подаване на оставка;
2. влязъл в сила съдебен акт за извършено престъпление;
3. трайна фактическа невъзможност да изпълнява задълженията си за повече от една година;
4. дисциплинарно освобождаване от длъжност или лишаване от право да упражнява юридическа професия или дейност.
(9) При прекратяване на мандата на изборен член на Висшия съдебен съвет на негово място се избира друг от съответната квота, който довършва мандата.”
....................................................................................................................................
Чл. 130. (1) Висшият съдебен съвет се състои от 25 членове. Председателят на Върховния касационен съд, председателят на Върховния административен съд и главният прокурор са по право негови членове.
(2) За членове на Висшия съдебен съвет, които не са негови членове по право, се избират юристи с високи професионални и нравствени качества, които имат най-малко петнадесетгодишен юридически стаж.
(3) Единадесет от членовете на Висшия съдебен съвет се избират от Народното събрание и единадесет - от органите на съдебната власт.
(4) Мандатът на изборните членове на Висшия съдебен съвет е пет години. Те не могат да бъдат преизбирани веднага след изтичане на този срок.
(5) Заседанията на Висшия съдебен съвет се председателстват от министъра на правосъдието. Той не участва в гласуването.
(6) Висшият съдебен съвет:
1. назначава, повишава, премества и освобождава от длъжност съдиите, прокурорите и следователите;
2. налага дисциплинарните наказания понижаване и освобождаване от длъжност на съдиите, прокурорите и следователите;
3. организира квалификацията на съдиите, прокурорите и следователите;
4. приема проекта на бюджет на съдебната власт;
5. определя обхвата и структурата на годишните доклади по чл. 84, т. 16.
(7) Висшият съдебен съвет изслушва и приема годишните доклади на Върховния касационен съд, на Върховния административен съд и на главния прокурор за прилагането на закона и за дейността на съдилищата, прокуратурата и разследващите органи и ги внася в Народното събрание.
(8) Мандатът на изборен член на Висшия съдебен съвет се прекратява при:
1. подаване на оставка;
2. влязъл в сила съдебен акт за извършено престъпление;
3. трайна фактическа невъзможност да изпълнява задълженията си за повече от една година;
4. дисциплинарно освобождаване от длъжност или лишаване от право да упражнява юридическа професия или дейност.
(9) При прекратяване на мандата на изборен член на Висшия съдебен съвет на негово място се избира друг от съответната квота, който довършва мандата.
...................................................................................................................................
§ 7. В чл. 130а т. 5 се отменя.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ ДИМИТЪР АБАДЖИЕВ И ЕЛЕОНОРА НИКОЛОВА
В § 7 се правят следните изменения и допълнения:
Чл. 130а т. 5 да придобие следната редакция:
(5) осъществява контрол за законосъобразност на дейността на съдебните изпълнители, съдиите по вписванията и нотариусите.
Комисията не подкрепя предложението.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ ИВАН КОСТОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ
По параграф 7.
Да отпадне текста на вносителя.
Създава се нова т. 6 на чл. 130а със следното съдържание:
Т. 6. “внася доклади по т. 2,4 и 5 пред Висшия съдебен съвет и ежегоден доклад по т. 5 пред Народното събрание.”
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 7.
..................................................................................................................................
Чл. 130а. (Нов - ДВ, бр. 27 от 2006 г.) Министърът на правосъдието:
1. предлага проект на бюджет на съдебната власт и го внася за обсъждане във Висшия съдебен съвет;
2. управлява имуществото на съдебната власт;
3. може да прави предложения за назначаване, повишаване, понижаване, преместване и освобождаване от длъжност на съдии, прокурори и следователи;
4. участва в организирането на квалификацията на съдиите, прокурорите и следователите;
5. отменя се.
.................................................................................................................................
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ ЯНАКИ СТОИЛОВ, ГЕОРГИ БЛИЗНАШКИ И МАЯ МАНОЛОВА
Създава се нов § 7а, с който в чл. 131 се прави следната промяна:
Изразът “за назначаване, повишаване, понижаване, преместване и освобождаване от длъжност на съдии, прокурори и следователи” да отпадне.
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде нов § 8:
“§ 8. В чл. 131 думите „за даване разрешение по чл. 132, ал. 2 и 3” се заличават. ”
............................................................................................................................
Чл. 131. (Изм. - ДВ, бр. 85 от 2003 г.) Решенията на Висшия съдебен съвет за назначаване, повишаване, понижаване, преместване и освобождаване от длъжност на съдии, прокурори и следователи, както и предложенията, които той прави по чл. 129, ал. 2 , се приемат с тайно гласуване.
................................................................................................................................
§ 8. В чл. 132 ал. 2, 3 и 4 се отменят.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ ЯНАКИ СТОИЛОВ, ГЕОРГИ БЛИЗНАШКИ И МАЯ МАНОЛОВА
В § 8 се правят следните промени:
Чл. 132, ал. 3 и ал. 4 да не отпадат.
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 8, който става § 9.
..................................................................................................................................
Чл. 132. (Изм. - ДВ, бр. 85 от 2003 г.) (1) При осъществяване на съдебната власт съдиите, прокурорите и следователите не носят наказателна и гражданска отговорност за техните служебни действия и за постановените от тях актове, освен ако извършеното е умишлено престъпление от общ характер.
(2) отменя се.
(3) отменя се.
(4) отменя се.
................................................................................................................................
§ 9. Създава се нов чл. 132а със следното съдържание:
“Чл. 132а. (1) Към Висшия съдебен съвет се създава Инспекторат, който се състои от главен инспектор и десет членове, отговарящи на условия, определени в закон.
(2) Главният инспектор се избира от Народното събрание с мнозинство от 2/3 от народните представители за срок от пет години.
(3) Членовете на Инспектората се избират от Народното събрание с четиригодишен мандат по реда на ал. 2. Половината от състава на членовете на Инспектората се обновява на две години. Членовете на Инспектора и главният инспектор могат да бъдат избирани повторно, но не за два последователни мандата.
(4) Инспекторатът има самостоятелен бюджет в рамките на бюджета на Висшия съдебен съвет.
(5) Инспекторатът извършва проверки на дейността на всички органи на съдебната власт, без да засяга съдържанието на правораздавателната дейност. При осъществяване на своите функции членовете на Инспектората са независими и се подчиняват само на Конституцията и закона.
(6) Инспекторатът действа служебно, както и по инициатива на граждани, организации на граждани, юридически лица или държавни органи. Съдиите, прокурорите и следователите също могат да се обръщат към Инспектората.
(7) Инспекторатът отправя сигнали, предложения и доклади до други държавни органи, както и до компетентните органи на съдебната власт. Инспекторатът е длъжен да предоставя публично информация за дейността си.
(8) Инспекторатът представя годишен доклад за резултатите от своята дейност пред Висшия съдебен съвет.
(9) Главният инспектор и членовете на Инспектората не могат да бъдат членове на Висшия съдебен съвет. Останалите условия за заемане на длъжността и за освобождаване от длъжност се определят със закон.”
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ ДИМИТЪР АБАДЖИЕВ И ЕЛЕОНОРА НИКОЛОВА
В § 9 се правят следните изменения и допълнения:
Чл.132а (нов) да придобие следната редакция:
“Чл. 132а. (1) Към Висшия съдебен съвет се създава Инспекторат, чиито членове отговарят на условия, определени в закон. Членовете на Инспектората се избират от органите на Съдебната власт, за срок от две години, и не могат да са членове на Висшия съдебен съвет. Организацията и редът на дейността на Инспектората се уреждат със закон.
(2) Инспекторатът извършва проверки на дейността на всички органи на съдебната власт, без да засяга съдържанието на правораздавателната дейност. При осъществяване на своите функции членовете на Инспектората са независими и се подчиняват само на Конституцията и закона.
(3) Към Висшия съдебен съвет могат да се създават и други помощни структури и звена, които да подпомагат неговата дейност, при ред и условия, уредени със закон.”
Останалите алинеи да отпаднат.
Комисията подкрепя по принцип предложението.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ ИВАН КОСТОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ
По параграф 9.
Да отпадне текста на вносителя.
Комисията не подкрепя предложението.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ КАМЕЛИЯ КАСАБОВА И ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ
В § 9 относно чл. 132а:
1. Алинея 1 придобива следната редакция: “Към Висшия съдебен съвет се създава Инспекторат, който се състои от главен инспектор и десет инспектори”. Изречение първо на чл. 132а, ал. 9 става изречение второ на ал.1
със следната редакция: “Главният инспектор и членовете на Инспектората не могат да бъдат членове на Висшия съдебен съвет”.
2. Алинея 3 придобива следната редакция:
“Членовете на Инспектората се избират от Народното събрание за срок от четири години. Половината от състава на Инспектората се обновява на две години по ред, определен със закон”.
3. Алинея 3, изречение трето става нова ал. 4.
4. Алинея 4 става ал. 5.
5. Алинея 5 става ал. 6 със следното съдържание:
“Инспекторатът извършва проверки на дейността на органите на съдебната власт, без да се засяга по същество дейността им. При осъществяване на функциите си членовете на Инспектората се подчиняват само на закона.”
6. Алинея 6 става ал. 7 със следната редакция:
“Инспекторатът действа служебно, по инициатива на граждани, юридически лица или държавни органи.”
7. Алинея 7 става ал. 8 и в изречение първо да отпаднат думите “както и до компетентни органи на съдебната власт.” Изречение второ се променя така: “Инспекторатът предоставя публично информация за дейността си”.
8. Алинея 8 става ал. 9 със следното съдържание: “Инспекторатът представя годишен доклад за дейността си на Висшия съдебен съвет.”
9. Алинея 9 да отпадне.
Комисията подкрепя по принцип предложението.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ ЯНАКИ СТОИЛОВ, ГЕОРГИ БЛИЗНАШКИ И МАЯ МАНОЛОВА
§ 9 се правят следните изменения и допълнения:
Чл. 132а, ал. 1. Националният съдебен инспекторат се състои от главен инспектор и шест (осем) членове, които отговарят на изискванията на чл. 130, ал. 2 и на други условия, определени със закон.
Към ал. 3 накрая се създава ново изречение със следното съдържание: “Главният инспектор и инспекторите се освобождават от длъжност преди изтичане на мандата само на основанията по чл. 129, ал. 3.
Ал. 4 да отпадне и на нейно място да се създаде нова алинея със следното съдържание:
“В своята дейност инспекторите се подпомагат от съдии, прокурори и следователи, избрани от Висшия съдебен съвет за тази дейност, и от други лица, определени със закон.”
В ал. 5 след думата “власт” се добавя изразът “включително на Висшия съдебен съвет”.
Комисията подкрепя по принцип предложението.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ
§ 9, с който се създава нов чл. 132а – отпада.
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 9, който става § 10:
“§ 10. Създава се чл. 132а:
Чл. 132а. (1) Към Висшия съдебен съвет се създава Инспекторат, който се състои от главен инспектор и десет инспектори.
(2) Главният инспектор се избира от Народното събрание с мнозинство две трети от народните представители за срок от пет години.
(3) Инспекторите се избират от Народното събрание за срок от четири години по реда на ал. 2.
(4) Главният инспектор и инспекторите могат да бъдат избирани повторно, но не за два последователни мандата.
(5) Бюджетът на Инспектората се приема от Народното събрание в рамките на бюджета на съдебната власт.
(6) Инспекторатът проверява дейността на органите на съдебната власт, без да засяга независимостта на съдиите, съдебните заседатели, прокурорите и следователите при осъществяването на техните функции. Главният инспектор и инспекторите при осъществяване на функциите си са независими и се подчиняват само на закона.
(7) Инспекторатът действа служебно, по инициатива на граждани, юридически лица или държавни органи, включително на съдии, прокурори и следователи.
(8) Инспекторатът представя годишен доклад за дейността си на Висшия съдебен съвет.
(9) Инспекторатът отправя сигнали, предложения и доклади до други държавни органи, включително и до компетентните органи на съдебната власт. Инспекторатът предоставя публично информация за дейността си.
(10) Условията и редът за избиране и освобождаване на главния инспектор и на инспекторите, както и организацията и дейността на Инспектората се уреждат със закон.”
§ 10. В чл. 141 се правят следните промени:
1. Създава се нов текст на ал. 3 със следното съдържание:
"(3) Общинският съвет определя размера на местните данъци при условия, ред и в граници, установени със закон."
2. Създава се нова ал. 4 със следното съдържание:
"(4) Общинският съвет определя вида и размера на местните такси от видовете такси, определени от Народното събрание, при условия, ред и в граници, установени със закон."
3. Досегашна ал. 3 става ал. 5.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ ПЕТЪР СТОЯНОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ
В § 10 се правят следните изменения и допълнения.
В чл. 141 се правят следните промени:
1. Създава се нова алинея 3 със следното съдържание:
“(3). Общините имат право да определят размера на местните данъци, както и вида и размера на местните такси”.
2. Досегашната алинея 3 става алинея 4.
Комисията не подкрепя предложението.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ ДИМИТЪР АБАДЖИЕВ И ЕЛЕОНОРА НИКОЛОВА
В § 10 се правят следните изменения и допълнения:
В чл. 141, ал. 3 и ал. 4 да придобият следната редакция:
“(3) Общинският съвет определя размера на местните данъци, при условия и по ред, установени със закон.”
(4) Общинският съвет определя вида и размера на местните такси от видовете такси, определени от Народното събрание, при условия и по ред, установени със закон.”
Комисията подкрепя по принцип предложението.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ ИВАН КОСТОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ
По параграф 10.
В чл. 141 се правят следните изменения:
В новата ал. 3 думите “условия, ред и граници” се заменят с “условия и ред.”
Новата ал. 4 да отпадне.
Досегашната ал. 3 става ал. 4.
Комисията подкрепя по принцип предложението.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ СТЕФАН СОФИЯНСКИ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ
§ 3. В чл. 141 се правят следните изменения и допълнения:
1. Създава се нова ал. 3 със следния текст:
Ал. 3 “Общинските съвети имат право да определят размера на местните данъци, както и вида и размера на местните такси, при условия, определени със закон”.
2. Досегашната ал. 3 става ал. 4.
Комисията подкрепя по принцип предложението.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ КАМЕЛИЯ КАСАБОВА И ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ
В § 10, точка 2 да отпадне.
Предложението е оттеглено.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ ЯНАКИ СТОИЛОВ, ГЕОРГИ БЛИЗНАШКИ И МАЯ МАНОЛОВА
В § 10 изразът “и в граници” да отпадне.
Комисията подкрепя по принцип предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 10, който става § 11:
“§ 11. В чл. 141 се правят следните изменения и допълнения:
1. Създава се нова ал. 3:
“(3) Общинският съвет определя размера на местните данъци при условия, по ред и в границите, установени със закон.”
2. Създава се ал. 4:
“(4) Общинският съвет определя размера на местните такси по ред, установен със закон.”
3. Досегашната ал. 3 става ал. 5. ”
......................................................................................................................................
Чл. 141. (1) Общината има самостоятелен бюджет.
(2) Постоянните финансови източници на общината се определят със закон.
(3) Общинският съвет определя размера на местните данъци при условия, по ред и в границите, установени със закон.
(4) Общинският съвет определя размера на местните такси по ред, установен със закон.
(5) Държавата чрез средства от бюджета и по друг начин подпомага нормалната дейност на общините.
.......................................................................................................................................
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ ПЕТЪР СТОЯНОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ
Създава се § 11”а”. Чл. 142 се изменя по следния начин:
Чл. 142. “Областта е административно-териториална единица за осъществяване на регионално самоуправление.”
Комисията не разгледа предложението на основание чл. 4, ал. 1 и 3 от Правилата за процедурата и чл. 71, ал. 2 от ПОДНС, тъй като то е извън “обхвата на приетия на първо гласуване законопроект”.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ ПЕТЪР СТОЯНОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ
Създава се § 11”б”. Чл. 143 се изменя по следния начин:
Чл. 143. “Орган на регионалното самоуправление в областта е областният съвет, който се избира от населението на съответната област за срок от четири години по ред определен със закон.”
Комисията не разгледа предложението на основание чл. 4, ал. 1 и 3 от Правилата за процедурата и чл. 71, ал. 2 от ПОДНС, тъй като то е извън “обхвата на приетия на първо гласуване законопроект”.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ ПЕТЪР СТОЯНОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ
Създава се § 11”в”. Създава се нов чл. 143а:
Чл. 143а. (1) “Орган на изпълнителната власт в областта е областният управител. Той се избира от населението или от областния съвет за срок от четири години по ред определен със закон.
(2) В своята дейност областният управител се ръководи от закона, актовете на областния съвет и решенията на населението.”
Комисията не разгледа предложението на основание чл. 4, ал. 1 и 3 от Правилата за процедурата и чл. 71, ал. 2 от ПОДНС, тъй като то е извън “обхвата на приетия на първо гласуване законопроект”.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ ПЕТЪР СТОЯНОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ
Създава се § 11”г”. Създава се нов чл.143б.
Чл. 143б. “Областта има право на своя собственост, която използва в интерес на териториалната общност.”
Комисията не разгледа предложението на основание чл. 4, ал. 1 и 3 от Правилата за процедурата и чл. 71, ал. 2 от ПОДНС, тъй като то е извън “обхвата на приетия на първо гласуване законопроект”.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ ПЕТЪР СТОЯНОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ
Създава се § 11”д”. Създава се нов чл.143в.
Чл. 143в. “(1) Областта има самостоятелен бюджет.
(2) Постоянните финансови източници на областта се определят със закон.
(3) Областните съвети имат право да определят размер на регионалните данъци, както и вида и размера на регионалните такси”.
Комисията не разгледа предложението на основание чл. 4, ал. 1 и 3 от Правилата за процедурата и чл. 71, ал. 2 от ПОДНС, тъй като то е извън “обхвата на приетия на първо гласуване законопроект”.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ ПЕТЪР СТОЯНОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ
Създава се § 11”е”. Чл. 144 се изменя по следния начин:
“Централните държавни органи и техните представители по места осъществяват контрол за законосъобразност върху актовете на органите на регионално и местно самоуправление и на органите на изпълнителната власт в областта и общината само когато това е предвидено със закон.”
Комисията не разгледа предложението на основание чл. 4, ал. 1 и 3 от Правилата за процедурата и чл. 71, ал. 2 от ПОДНС, тъй като то е извън “обхвата на приетия на първо гласуване законопроект”.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ ПЕТЪР СТОЯНОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ
Създава се § 11”ж”. Чл. 145 се изменя по следния начин:
“Областните и общински съвети и органите на изпълнителната власт в областта и общината могат да оспорват пред съда актовете и действията, с които се нарушават техните права.”
Комисията не разгледа предложението на основание чл. 4, ал. 1 и 3 от Правилата за процедурата и чл. 71, ал. 2 от ПОДНС, тъй като то е извън “обхвата на приетия на първо гласуване законопроект”.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ ПЕТЪР СТОЯНОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ
Създава се § 11”з”. Чл. 146 се изменя по следния начин:
“Организацията и редът на дейността на органите на регионалното и местното самоуправление, на органите на изпълнителната власт в областта и общината и на местната администрация се определят със закон.”
Комисията не разгледа предложението на основание чл. 4, ал. 1 и 3 от Правилата за процедурата и чл. 71, ал. 2 от ПОДНС, тъй като то е извън “обхвата на приетия на първо гласуване законопроект”.
§ 11. "Преходни и заключителни разпоредби:
§ 1. Народното събрание в срок от шест месеца от влизането в сила на Закона за изменение и допълнение на Конституцията на Република България приема законите, които се отнасят до прилагането на тези изменения и допълнения."
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ ДИМИТЪР АБАДЖИЕВ И ЕЛЕОНОРА НИКОЛОВА
В § 11. В “Преходни и заключителни разпоредби” се правят следните изменения:
В § 1 – Срокът от шест месеца се заменя със срок три месеца.
Комисията не подкрепя предложението.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ СТЕФАН СОФИЯНСКИ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 3. (1). “Народното събрание в срок от една години от обнародването на Закона за изменение и допълнение на Конституцията на Република България, приема законите, които се отнасят до прилагане на тези изменения и допълнения”
“(2) Общинските съвети в срок от една години от обнародването на Закона за изменение и допълнение на Конституцията на Република България, приема нормативни актове, които се отнасят до прилагане на тези изменения и допълнения”.
§ 4. “Законът влиза в сила от 01.07.2007 година”.
Комисията подкрепя по принцип предложението за ал. 1, а за ал. 2 и 3 е оттеглено.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за наименованието “Преходни и заключителни разпоредби” и предлага да се измени така:
“Заключителни разпоредби”
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 11, като предлага следната редакция на § 11, който става § 12:
“§ 12. Народното събрание в срок до една година от влизането в сила на Закона за изменение и допълнение на Конституцията на Република България приема законите, които се отнасят до прилагането на тези изменения и допълнения.”
Комисията предлага да се създаде § 13:
“§ 13. Параграфи 1 и 2 влизат в сила от 1 януари 2008 г.”
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА:
Любен Корнезов