Подкомисия по отчетност на публичния сектор към Комисия по бюджет и финанси
ПРОТОКОЛ
№ 2
РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
40-ТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по бюджет и финанси
Подкомисия по отчетност на публичния сектор
ПРОТОКОЛ
№ 2
На 13 май 2009 г. от 14.08 ч. се проведе редовно заседание на Подкомисията по отчетност на публичния сектор към Комисията по бюджет и финанси.
Списък на присъстващите народни представители се прилага. Присъстваха и: от Сметната палата: Валери Апостолов – член, Божанка Ненкова – главен одитор и Снежанка Ненова – главен одитор; от Народно събрание: Огнян Аврамов – главен секретар, Мария Гаврилова – административен секретар и Бойка Цонкова – директор на дирекция „Парламентарен бюджет и финанси”.
Заседанието се проведе при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Представяне и обсъждане на Отчет за изпълнението на бюджета на Народното събрание за 2008 г., № 950-06-145, внесен от Георги Пирински на 30.04.2009 г.
***
ПРЕДС. НАДЯ АНТОНОВА: На заседанието на нашата Постоянна подкомисия присъстват петима от нейните седем членове. Двама от тях отсъстват по уважителни причини – ангажирани са с наши чуждестранни гости, запознали са се с отчета за изпълнението на бюджета и са заявили изричното си желание да ви съобщя че те подкрепят едно решение на подкомисията, с което ние ще приемем Отчета за изпълнение на бюджета без резерви. Това са господата Веселин Методиев и Илкер Мустафов.
Като съобщих кворума, става ясно, че заседанието на подкомисията може да се проведе. Считайте го за открито.
Дневният ред на заседанието съдържа само една точка и това е „Представяне и обсъждане на Отчет за изпълнението на бюджета на Народното събрание за 2008 г., № 950-06-145, внесен от Георги Пирински на 30 април 2009 г.
Колеги, имате ли допълнения и предложения към дневния ред?
РЕПЛИКИ: Няма. Не.
ПРЕДС. НАДЯ АНТОНОВА: Не виждам желаещи да вземат думата. При това положение подлагам на гласуване точката „единствена” от нашия дневен ред Който е за, моля да гласува. Всички присъстващи са „за”, при което положение няма да подлагаме на „против” и „въздържали се”, тъй като сме единодушни в приемането на дневния ред.
/Комисията гласува с пълно единодушие направеното предложение за дневен ред./
Колеги, искам да ви представя гостите, които ще вземат участие на заседанието на нашата подкомисия. Това е Валери Апостолов – член на Сметната палата и Божана Ненкова и Снежана Ненова – главни одитори в Сметната палата. Те са екипът, който осъществи одита по финансовото управление на бюджета на Народното събрание 2008 г. и сега сме в процедура по заверка на годишния финансов отчет.
Участие в работата на нашата комисия ще вземат и добре познатите ни господин Огнян Аврамов – главният секретар, господин Мирон Гаврилов – административен секретар и госпожа Бойка Цонкова – директор на дирекция „Парламентарен бюджет и финанси”.
Колеги, аз предлагам да дадем думата, господин Аврамов, вероятно на Вас, за да представите Отчета за изпълнението на бюджета за 2008 г., да дадем думата, разбира се, и на господин Апостолов, като ръководител на одитиращия екип от Сметната палата и след като чуем становищата на споменатите от мен господа, народните представители – членове на комисията, да могат да задават въпроси, да изказват мнения, да вземат участие в работата на комисията и, разбира се, г-жа Цонкова да бъде на разположение за отговор на евентуалните въпроси.
Колеги, има ли друго виждане за регламента на нашето заседание? Не виждам.
В такъв случай, господин Аврамов, имате думата, за да ни представите Отчета за изпълнението на бюджета на Народното събрание за миналата година.
ОГНЯН АВРАМОВ: Благодаря, госпожо председател. Уважаеми народни представители, уважаеми дами и господа, иска ми се много кратко, сбито да дам съображенията по представянето на отчета за 2008 г., но сами разбирате, неминуемо е в такъв случай да се споменат някои цифри, някои подробности. Надявам се да не бъдете много отегчени.
По бюджета на Народното събрание, с чл. 3, ал. 1 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2008 г. на Народното събрание бяха определени приходи в размер на малко повече от 2 960 000 лв., съответно разходи в размер на малко повече от 55 990 000 лв. и субсидия от централния бюджет в размер на малко повече от 53 000 лв. (нарочно закръглям, за да не утежнявам с точните цифри до стотици).
Относителният дял на утвърдените със Закона за държавния бюджет за 2008 г. разходи по бюджета на Народното събрание бяха както следва:
- най-голям дял – 34,9 на сто отиде за издръжка,
- 33,6 на сто бяха заделени за заплати на народните представители, на членовете на Европейския парламент от Република България и на служителите, назначени по трудови и служебни правоотношения в Народното събрание, респ., за второстепенните разпоредители с бюджетни кредити към него.
- 20,4 на сто бяха капиталови разходи и останалата сума, в намаляващи проценти, бяха за осигурителни вноски, други възнаграждения и плащания на персонала, резерв за непредвидени и неотложни разходи и членски внос за участие в нетърговски организации и дейности.
Важно е да се подчертае, че в сравнение с 2007 г. през 2008 г. относителният дял на планираните бюджетни кредити за капиталови разходи спрямо общия размер на разходите беше увеличен с 6,4 на сто, като за първи път бяха утвърдени и бюджетни кредити за резерв за непредвидени и неотложни разходи. С малък процент – 0,4% беше увеличен относителният дял на бюджетните кредити за разходи за други възнаграждения и плащания за персонала. Относителният дял на планираните бюджетни кредити за заплати и за осигурителни вноски от работодатели към общите разходи през 2008 г. спрямо 2007 г. беше намален, както следва: респ., 5,1 на сто и 2,4 на сто.
Съгласно утвърдените нормативни актове и утвърдената традиция, в изпълнение, разбира се, на разпоредбите на ПОДНС, председателят на Народното събрание разпредели бюджета на Народното събрание по пълна бюджетна класификация по тримесечия, утвърди бюджетите на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити към Народното събрание и организира изпълнението на самостоятелния бюджет на Народното събрание.
В съответствие със законовите разпоредби бяха утвърдени Указания за изпълнение и отчитане на бюджетите на Народното събрание за 2008 г. Бяха утвърдени натуралните показатели за 2008 г., които за същата година бяха средногодишни щатни бройки – 943, от тях 240 – народни представители, останалите 545 – служители по трудови правоотношения, по служебни правоотношения – 158 щатни бройки.
Няколко думи по промените, които претърпя бюджетът на Народното събрание през 2008 г.
На първо място, на основание Решение № 30 на Министерският съвет от 24 януари 2008 г., на Народното събрание безвъзмездно беше предоставен за управление имот – частна държавна собственост – Лечебно-възстановителната база - Велинград. Съответно трябваше да се направят и бяха въведени изменения и допълнения на нормативни актове на Министерският съвет, свързани с трудовите правоотношения на служителите в тази база и уреждането им съобразно условията на чл. 123 от кодекса на труда.
С Решение на Народното събрание от 25 септември 2008 г. във финансовите правила по бюджетите на Народното събрание, които са приложение към ПОДНС, беше допълнен нов второстепенен разпоредител с бюджетни кредити – това е именно ръководителят на Лечебно-възстановителната база на Народното събрание – Велинград.
Необходимостта от осигуряване на условя за пълноценно функциониране на Народното събрание, както и на законосъобразното разходване на финансовите средства наложи пред отчетната 2008 г. да бъдат извършени 12 корекции по утвърдените със Закона за държавния бюджет за 2008 година показатели.
По приходната част през годината 2008 бяха извършени 2 вътрешни компенсирани промени, обособени от решението на Народното събрание за Лечебно-възстановителната база – Велинград, определянето й като второстепенен разпоредител с бюджетни кредити.
По разходната част бюджетът на Народното събрание и трансферите от централния бюджет през 2008 г. бяха увеличение общо с 54 750 лв. и това – във връзка с годишния план за специализирано обучение на служителите през 2008 г. в изпълнение на съответното постановление на Министерският съвет.
В хода на изпълнението на бюджет 2008 г. бяха извършени и 9 вътрешно компенсирани промени по разходната част на бюджета, отново за осигуряване на необходимите средства за възнаграждение на служителите от Лечебно-възстановителната база на Народното събрание – Велинград, председателят на Народното събрание със заповед одобри бюджетни кредити от резерва за неотложни непредвидени разходи в размер на 241 000 лв.
За осигуряване на годишния размер на възнаграждението на народните представители за 2008 г., съобразно утвърдената процедура в ПОДНС, по данни на Националния статистически институт, председателят на Народното събрание със заповед одобри бюджетни кредити от резерва за неотложни непредвидени разходи в размер на 49 980 лв. Останалите вътрешно компенсирани промени по бюджета 2008 г. бяха извършени с цел осигуряване на бюджетни кредити за издръжка на Лечебно-възстановителната база – Велинград и осигуряване на необходимите средства за реализиране на целите и приоритетите в дейността на Народното събрание.
Следват редица натурални показатели, които мисля да прескоча, тъй като някои от тях бяха вече съобщени, другите са налични и биха могли да се уточнят при интерес като отговор на въпроси.
Към 31 декември 2008 г. Народното събрание отчита приходи в размер на 2 850 900 лв. това отчетено изпълнение се равнява на 96,28 % спрямо плана за 2008 г., тоест има малко неизпълнение.
Планираните разходи по бюджета се реализират от звена и мероприятия в системата на Народното събрание и се формират от стопанска дейност на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити – Редакция „Държавен вестник”, НЦИОМ, Издателска дейност, Хранителен комплекс и вече за 2008 г. Лечебно-възстановителната база – Велинград. За да отговоря на евентуалния въпрос за това леко неизпълнение на приходите по бюджета, трябва да обърна внимание, че то е нормативно обусловено от прилагането на разпоредбите на Закона за „Държавен вестник” и Закона за търговския регистър. Публикуването на „Държавен вестник” в интернет страницата на „Държавен вестник” от 1 юли 2008 г. и промяната в режима на регистрация на търговците доведе до значително намаляване на приходите в Редакция „Държавен вестник” от абонамент и обяви. През 2008 г. „Държавен вестник” отчита малко по-малко от 36% от отчетените през 2007 г. приходи.
Издателската дейност отчита изпълнение повече от 67% спрямо определените й по бюджета приходи.
Хранителният комплекс отчита приходи малко над 100%, тоест има преизпълнение спрямо определения му план за 2008 г.
НЦИОМ реализира с 6,07 на сто от отчетените общи годишни приходи, изпълнявайки 96,28 на сто от разпределения му по бюджета план.
Лечебно-възстановителната база – Велинград отчита приходи, които са 6,42 на сто от общия годишен отчет на приходите на Народното събрание.
По бюджета на Народното събрание за 2008 г. е отчетена икономия от 3 592 510 лв.
Оценявайки необходимостта от запазване на бюджетния баланс на страната и изпълнението на фискалната цел на бюджет 2008 г., Народното събрание отложи закупуването на автомобили за 1 000 000 лв, ограничи предмета на обществената поръчка за обзавеждане на кабинетите на народните представители и на парламентарните комисии със 100 000 лева, засили контрола по целевото разходване на бюджетните средства.
Отчетните данни показват, че Икономическият и социалният съвет (знаете, че той е второстепенен разпоредител с бюджетни кредити към бюджета на Народното събрание независимо че е отделен орган, отделна структура) реализира икономии в размер на повече от 296 000 лв. спрямо утвърдените му бюджетни кредити. Съответно икономии реализират НЦИОМ, Редакция на „Държавен вестник”, Издателска дейност, Хранителен комплекс и Лечебно-възстановителна база – Велинград.
Първостепенният разпоредител с бюджетни кредити по усвояването на разходите планирани за обслужване на законодателния процес отчита икономия по бюджета в размер на 2 417 100 лв., което представлява 4,76 на сто от утвърдения му бюджет за съответната 2008 г.
Отчетената икономия по бюджета на първостепенния разпоредител с бюджетни кредити за обслужването на законодателния процес по показателя заплати и възнаграждения на персонала по трудови и служебни правоотношения е както следва: от удържаните суми за възнаграждения на народните представители за отсъствия от пленарна зала – 1 133 отсъствия, за 107 300 лв. и 735 отсъствия от заседания на парламентарни комисии в размер на 84 500 лв.
Второ – от икономия поради отсъствия за временна нетрудоспособност, неплатен отпуск и други на народните представители и на администрацията, както и от незаети щатни бройки в администрацията – 56 500 лв.
Трето, от разликата между прогнозния размер на планираните средства за членовете на Европейския парламент от Република България, реалните статистически данни, формиращи възнагражденията им, както и икономия при отсъствие за временна нетрудоспособност – общо в размер на 41 800 лв.
През отчетния период 2008 г. планираните средства за издръжка бяха усвоени в размер на 88,4%.
От март 2008 г. Народното събрание командирова в Европейския парламент свой постоянен представител. Отчетените средства за обезпечаване на дейността на постоянния представител в Европейския парламент за 2008 г. са в размер 47 400 лв. През 2008 г. се положиха усилия да бъдат осигурени по-добри условия за протичането на законодателния процес за работа на народните представители и на парламентарната администрация. Само няколко примера в това отношение: беше внедрена нова компютеризирана система за гласуване в пленарната зала на стойност 549 100 лв., внедрен беше допълнителен софтуер за интегрираната информационна система на Народното събрание на стойсот 136 000 лв. в т.ч. електронен вариант на „Държавен вестник”, достъпен по интернет от страницата на Народното събрание. Закупено и внедрено беше специализирано програмно осигуряване на дейности на административни звена на парламента за 266 200 лв. Освен това бяха доставени технически средства за интернет – безжична свързаност в сградите на Народното събрание, двете сгради на „Народното събрание” 2 и „Княз Александър І” и на Лечебно-възстановителна база – Велинград, както и за разширяване на IT-телефонната централа на Народното събрание в общ размер на 2 398 900 лв. Разбира се, беше закупена и значителна на брой компютърна и друга съвременна телекомуникационна техника, за което Народното събрание разходва още 859 500 лв. Доставена беше и копирна техника за повече от 117 000 лв. Въведена беше в експлоатация пожаро-известителна уредба в сградата на Народното събрание на „Княз Александър І” в размер на 478 300 лв. и стартира подмяната на съществуващата дървена дограма със стъклопакетна в сградата на „Княз Александър І”, за което през 2008 г. бяха изразходвани 550 000 лв. Предстои такава подмяна, разбира се, и в тази сграда, но за 2008 г. тя още не беше започнала. За доставка и монтаж на два пътнически асансьора в сградата на „Княз Александър І” бяха изразходвани 325 000 лв.
В рамките на утвърдения ни за 2008 г. бюджет след като бяха определени приоритетите и бяха преразпределени бюджетните кредити, бяха осигурени и средства за неотложни аварийни ремонти, преди всичко в Лечебно-възстановителната база на Народното събрание – Велинград, като също така беше подменена част от силно амортизираната дограма в базата, закупен дизелов електрогенератор и някои други абсолютно неотложни мерки, с оглед нормалното функциониране на базата.
Приключвайки, госпожо председател, ще обърна внимание, че през 2008 г. касовият разход по бюджетната сметка на Народното събрание за капиталови разходи е в размер на 12 068 100 лв., което представлява 95,97 на сто от планираните средства.
В заключение, поддържането на добро финансово управление, контрол и отчетност по отношение на дейността и средствата на Народното събрание са условие за подпомагане на срочното и качествено изпълнение на процесите, функциите и дейностите на законодателния орган. Подобряването на предварителния контрол, текущият и последващ контрол и вътрешният одит са гаранция за законосъобразното, ефективно и ефикасно разходване на бюджетните средства.
Периодичните вътрешни одити и одитите на Сметната палата също подпомагат процесите за по-добро финансово управление, разходване и отчитане на публичните средства.
Благодаря за вниманието. Готови сме да отговаряме на всички въпроси, които имате.
ПРЕДС. НАДЯ АНТОНОВА: И аз благодаря за обстойното и точно представяне на Отчета на изпълнението на бюджета. Сега бих предложила нашите гости от Сметната палата в лицето на господин Валери Апостолов да изразят своето становище, за което, господин Апостолов, имате думата.
ВАЛЕРИ АПОСТОЛОВ: Благодаря, госпожо председател. Уважаеми народни представители, съвсем в резюме ще ви запозная с основните констатации от извършения одит на Народното събрание за периода 1 януари 2008 г. – 31 декември 2008 г.
Сметната палата осъществи одит на финансовото управление на бюджета на Народното събрание, като одитът обхвана като цяло анализ и оценка на управленските решения със следните няколко аспекта. Беше проверена адекватността и ефективността на системите за финансово управление и контрол, бяха проверени и оценени организациите и функционирането на счетоводната система, беше проверено спазването на законовите разпоредби за възлагането на обществените поръчки и на последно място, беше проверено как парламентът управлява, стопанисва и се разпорежда с имуществото. В законоустановения срок по Закона за Сметната палата, по Одитния доклад е постъпило становище от Главния секретар на Народното събрание, в което се изразява съгласие с направените по доклада констатации, оценки и изводи. В писмото а посочени какви са предприетите действия за отстраняване на констатираните нарушения по прилагане на процедурите по Закона за обществените поръчки и Наредбата за възлагане на малки обществени поръчки, а така също и по управлението на имуществото.
В резултат на извършения одит на финансовото управление на бюджета на Народното събрание, могат да се направят следните обобщени изводи.
Първо, по отношение на спазването на процедурата по съставянето на проектобюджета, одитният екип се е произнесъл, че е спазена процедурата, средствата по бюджета на Народното събрание са изразходвани законосъобразно, ръководството на Народното събрание е създало условия за икономично разходване на бюджетните средства при осъществяване на дейността. С въведените действащи правила и процедури са създадени условия за добро финансово управление на бюджетните средства. Народното събрание е планирало и извършвало поредица от дейности, които са имали за цел да подобрят и усъвършенстват следните области: контролна среда, информация, комуникация и мониторинг. Колегите са видели доста документи по време на одита, които са били в процес на разработване в тази сфера.
По отношение на счетоводната отчетност одитният екип е заключил, че счетоводната отчетност е в съответствие с нормативните изисквания и разбира се, във връзка със спецификата, която има Народното събрание. Създаваме добра организация която може и дава възможност за своевременно точно и ясно предоставяне на необходимата информация така, че да могат да бъдат взети адекватни управленски решения. Взетите управленски решения в Народното събрание във връзка с планирането, организирането, провеждането и контрола на процедурите за възлагането на обществените поръчки са законосъобразни. Обществените поръчки са проведени и възложени в съответствие с изискванията на Закона за обществените поръчки и на Наредбата за възлагане на малки обществени поръчки. Допуснати са обаче нарушения при планирането на обществените поръчки, които е следвало да се проведат през одитирания период. За два такива случая се коментира в Одитния доклад. Единият е по отношение на откриване на процедура с обект осигуряване на самолетни билети за превоз по въздух на пътници и багаж при служебни пътувания на народните представители и другият е процедура, която е трябвало да бъде открита за доставка на стоки за служебните офиси в двете сгради на Народното събрание.
Докато течеше одитът и докато се комплектуваше докладът, ние бяхме известени с решение от 29 април 2009 г., че е открита процедура на основание на чл. 16, ал. 8 от Закона за обществените поръчки с обект осигуряване на самолетни билети за превоз по въздух на пътници и багаж, тоест към днешна дата тази препоръка е отстранена. За доставката на стоки за служебните офиси в двете сгради е публикувано предварително обявление от 4 март 2009 г., което означава, че и тази препоръка е изпълнена.
Взетите от ръководството на Народното събрание решения във връзка с управлението на имотите са създали добри условия за тяхното ползване и опазване. Допуснато е обаче ползване на помещения в сградата на Народното събрание, площад „Княз Александър І” № 1, за което няма сключен договор и не се заплаща наемна цена, но с писмо от 30 април главният секретар на Народното събрание е информирал председателя на Сметната палата, че са предприети действия за консултираното нарушение и фирмата е уведомена с писмо за незабавно освобождаване на помещението и е поискано обезщетение за фактическо обитаване на помещението, като същото е изчислено на база калкулация, съгласно глава 4 от Правилника за прилагане на Закона за държавната собственост.
Съвсем накратко, госпожо председател, това са основните констатации в резюме. Ако имате някакви конкретни въпроси, аз и одитният екип сме на ваше разположение.
ПРЕДС. НАДЯ АНТОНОВА: Благодаря Ви, господин Апостолов. Сега е ред на народните представители. Колеги, имате думата за мнения, становища и въпроси по Отчета за изпълнение на бюджета на Народното събрание, включително и по проектостановището, което ръководството на подкомисията и уважаваните експерти са подготвили и предоставят на вашето внимание. Заповядайте!
Виждам, че няма въпроси от колегите. Практиката на нашата подкомисия, установена от миналата година, тъй като това е една нова процедура, е точно такава – изказвайки се по изпълнението на бюджета за 2008 г., народните представители говорят, ако имат възражения, а те сега изрично заявяват, че нямат възражения. В такъв случай, колеги, аз предлагам да гласуваме Решение на подкомисията,с което приемаме Проектостановището относно изпълнението на бюджета за 2008 г. Който е против – има ли против? Няма против. При това положение към гласувалите народни представители следва да добавим и отсъстващите господа, които изрично заявиха, че подкрепят отчета на бюджета на народното събрание, така че единодушно то се приема.
/Комисията приема единодушно направеното предложение./
Молбата е този доклад да бъде изпратен до председателя на Комисията по бюджет и финанси за включване в дневния ред на Комисията по бюджет и финанси по възможност още на утрешното й заседание.
В заключение искам да благодаря на одитния екип за участието в нашата комисия, за професионализма, който проявяват и така с удовлетворение констатирам, че взаимодействаме невероятно добре, след като едните дават препоръки, другите не възразяват и просто ги изпълняват. Мисля си, че това е част от законосъобразното финансово управление на който и да е бюджет, включително и на Народното събрание.
Благодаря на всички.
Закривам заседанието на подкомисията.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА:
Надя Антонова
Стенограф:
Силвия Михайлова