Подкомисия по усвояването на средствата от Европейския съюз към Комисията по европейските въпроси
Подкомисия по усвояването на средствата от Европейския съюз към Комисията по европейските въпроси
20/11/2008
изслушване и анализ на състоянието на администрираните
от Национална агенция „Пътна инфраструктура” програми
На свое заседание, проведено на 20 ноември 2008 г. Подкомисията по усвояването на средствата по ЕС към Комисията по европейските въпроси проведе изслушване и анализ на състоянието на Национална агенция „Пътна инфраструктура”. На заседанието присъстваха г-н Иван Атанасов – и.д.Изпълнителен директор на НАПИ, г-н Асен Антов – зам.-изпълнителен директор, и Христо Славчев - зам.-изпълнителен директор.
От проведеното изслушване и анализ на състоянието на администрираните от НАПИ програми, става ясно че тече подготовка за установяването на нови практики и процедури с цел бързото и ефикасно усвояване на предвидените програми, по които НАПИ е бенефициент.
По отношение на ИСПА, основният проект, управляван от НАПИ е “Строителството на Автомагистрала “Люлин” – Софийски околовръстен път – пътен възел “Даскалово. Към месец ноември 2008 г. се констатира, че около половината от времето за строителство е изтекло, а са сертифицирани около € 21 млн. (без аванс) при първоначално планирана програма на изпълнителя към този момент да са сертифицирани работи за около € 60 млн. Налице е забавяне от страна на изпълнителят - не успява да мобилизира достатъчно работна ръка за постигане на добър темп на строителство, и от страна на възложителя - забавяне с отчужденията на земи и в даването на достъп до обекта. Към момента от НАПИ нямат основание да очакват съществено увеличение на стойността на проекта.
Вторият проект, управляван от НАПИ по ИСПА е “Техническа помощ за подготовка на пътни проекти по направление на общо-европейски транспортни коридори (TEN-T) в България”. След извършване на подробен анализ на констатациите в одитни доклади и документи по проекта, българските власти взеха решение за налагане на финансова корекция в размер на 651 897 евро, като финансовата корекция ще бъде извършена от Разплащателния орган чрез намаляване на сертифицираните разходи по договорите.
По отношение на ОП Транспорт се очаква през 2009 г. да стартират всички основни проекти от програмата. Най-напред в подготовката са проектът за строителство на първите 8,5 км от АМ „Хемус” и лотове 1 и 4 от АМ „Струма”, договори за изпълнението на които може да бъдат подписани около средата на 2009. До края на 2009 г. ще бъдат подписани и договорите за лот 2 на АМ „Струма” и строителство на АМ „Марица” и е в ход е подготовката на формуляри за кандидатстване за финансиране за повечето проекти
От десетте пътни обекта по Програма ФАР-ТГС с Бенефициент/Възложител Национална Агенция "Пътна инфраструктура" към момента са завършени четири проекта, в строителство са четири проекта и два проекта са с прекратени договори за строителство.С Постановление на Министерския съвет е осигурено предоставяването на целеви средства по бюджета на МРРБ за финансиране на обекти, изпълнявани по Програма ФАР, за които временно е преустановено финансирането, за сметка на средства по Програма ФАР и кореспондиращо национално съфинансиране. Общо за десетте проекта по Програма ФАР - ТГС първоначалната стойност по Договорите за строителство е 77,813 млн евро. Тази стойност след подписване на Приложения към Договорите за строителство е увеличена на 87,986 млн евро, от които 46,439 млн евро е финансирането от ЕС по Програма ФАР и 41,543 млн евро е Национално съфинансиране. Усвоените към момента средства са 44,320 млн.евро, а оставащите за усвояване - 34,579 млн Евро.
По отношение на Оперативна програма “Регионално развитие” Национална агенция “Пътна инфраструктура” (НАПИ) е конкретен бенефициент по Приоритетна ос 2, Операция 2.1 “Регионална и местна инфраструктура” на (ОПРР). Общият размер на финансовите средства за републиканските пътища по тази операция е 501 млн. лв.
Съгласно предложението за бюджет и разчетите на експертите от НАПИ предвидените за усвояване средства за 2009 г. са 88,562 млн. лева, от които 15,628 млн. лева национално съфинансиране, а за 2010 г. са съответно 177,124 млн. лв., в т.ч. 31,257 млн. лв. национално съфинансиране.
Все още не е сключено Оперативно споразумение с МРРБ за финансиране и не одобрена Средно-срочна рамкова инвестиционна програма и реално строителните договори не са влезли в сила, както и самата Програма. Подписването на тези основни документи е пряко свързано с представяне и защита от страна на НАПИ на ясна структура и функциониращи системи за управление и контрол за ОПРР. Като приоритетна задача стои подписването на Оперативното споразумение между МРРБ и НАПИ, регламентиращо реда и условията на общото управление на проектите от ОПРР. Същевременно бяха констатирани слабости на проведените процедури по Закона за обществените поръчки за възлагане на строителни работи по ОПРР и по препоръка на Надзорния съвет на НАПИ, са оттеглени на депозираните през месец януари 2008 г. в МРРБ документи и е стартирала процедура за преустановяване на договорните отношения с фирмите-изпълнители. Съгласно утвърдения от Надзорния съвет и от и.д.изпълнителен директор график, до края на месец януари 2009 г., НАПИ ще депозира нов пакет документи за кандидатстване, включващ проектните фишове за първия пакет проекти. Следва оценка и одобряване на Средносрочната инвестиционна програма и проектните предложения от Управляващия орган и подписване на Рамково споразумение за финансиране.
Подкомисията по усвояването на средствата от ЕС към Комисията по европейските въпроси ще следи внимателно развитието на НАПИ, както и очаква да получи заключенията за оценка на съответствие на системите за управление и контрол.
Мониторингът на Национална агенция „Пътна инфраструктура”ще продължи на месечна база. С оглед изготвянето на годишния Доклад за всички европейски фондове за 2008 г., да бъдат предоставяни на Подкомисията по усвояването на средствата от ЕС информация относно напредъка по стартирането на мерки и усвояването на средства по съответните програми, както и същата в табличен вид по мерки и договорени средства.
На база на гореизложеното и след проведеното изслушване, Подкомисията по усвояването на средствата от ЕС счита, че максимално бързото стартиране на процедурите по предвидените проекти, администрирани от НАПИ, би спомогнало за доближаване на българската инфраструктура до европейските стандарти.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА ПОДКОМИСИЯТА
ПО УСВОЯВАНЕ НА СРЕДСТВАТА ОТ ЕС:
РАДОСЛАВ ИВАНОВ