Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Подкомисия по усвояването на средствата от Европейския съюз към Комисията по европейските въпроси
Подкомисия по усвояването на средствата от Европейския съюз към Комисията по европейските въпроси
20/11/2008
    изслушване и анализ на състоянието на администрираните
    от Национална агенция „Пътна инфраструктура” програми


    ЧЕТИРИДЕСЕТОТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ
    ПОДКОМИСИЯ ПО УСВОЯВАНЕТО НА СРЕДСТВАТА ОТ ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ
    --------------------------------------------------------------------------------

    П Р О Т О К О Л
    № 23

    На 20 ноември 2008 година се проведе заседание на Подкомисията по усвояването на средствата от Европейския съюз към Комисията по европейските въпроси при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    ИЗСЛУШВАНЕ И АНАЛИЗ НА СЪСТОЯНИЕТО НА ОПЕРАТИВНА ПРОГРАМА „ТРАНСПОРТ”

    На заседанието присъстваха: Иван Атанасов, Асен Антов, Христо Славчев от Национална агенция „Пътна инфраструктура”.
    Заседанието беше открито и ръководено от Радослав Иванов – председател на Подкомисията по усвояването на средствата от Европейския съюз.

    РАДОСЛАВ ИВАНОВ: Колеги, откривам заседанието на Подкомисията по изразходването на средствата от Европейския съюз.
    Както вече знаете, днес ще разгледаме състоянието на Оперативна програма „Транспорт”. Наши специални гости са господин Иван Атанасов и неговият екип. Вече имате уплътнена структура в НАПИ.
    Господин Атанасов, имате думата за кратко експозе на база на предоставените материали.
    ИВАН АТАНАСОВ: Първо, господин Иванов, искам да представя колегите. Тук е Асен Антов – заместник-изпълнителен директор на Националната агенция „Пътна инфраструктура”, отговаря за Дирекция „Оперативна програма „Транспорт” и ИСПА от миналата седмица, господин Христо Славчев – също заместник-изпълнителен директор на агенцията, отговаря за Оперативна програма „Регионално развитие” и ФАР. Така че сме в пълен състав. Разбира се, с тази уговорка, че ние сме все пак един млад екип, някои от нас са отскоро в агенцията. Господин Антов е по-отдавна, но той поради болест отсъства последните четири – пет месеца. Така че ще ни извините, ако в някой момент има някаква празнота в информацията, която бихте искали да получите от нас.
    По отношение на темата на днешното заседание – усвояването на средствата от европейските предприсъединителни програми и оперативни програми ние сме представили на вашето внимание един материал, който дава представа за ситуацията.
    Това, което можем да кажем, е, че в предприсъединителните програми по отношение на програма ИСПА с решение на Европейската комисия от 23 юни бяха спрени междинните плащания. Преди няколко дни, на 5 ноември ние представихме един огромен набор от документи в Брюксел, лично на госпожа Данута Хюгнер – комисар по регионалното развитие, в уверение на това, че Националната агенция „Пътна инфраструктура” е предприела сериозни реформи`, изпълнява Закона за пътищата и с новия правилник на агенцията, и с новата структура, в която Оперативна програма „Транспорт” и ИСПА вече са ситуирани в нова дирекция, има нова контролна система в агенцията и се създава административен капацитет, създават се съответни процедури, така че да се осигури едно ефективно, прозрачно управление на европейските средства.
    Освен това настъпиха някои структурни изменения. Агенцията вече от управляващ орган е междинно звено. Управляващ орган по програма ИСПА е Министерството на транспорта. Съответно е подписано оперативно споразумение между Националната агенция „Пътна инфраструктура” и Министерството на транспорта на 22 октомври, утвърдени са наръчниците за работа и Националната агенция „Пътна инфраструктура”, и Министерството на транспорта започнахме съвместно да търсим решение на натрупаните проблеми.
    Основен проект по ИСПА е автомагистрала „Люлин”. Бяха положени много усилия през последния месец, срещи с изпълнителите, разисквания по всички въпроси. Имаме напредък в работата на терена.
    Не сме удовлетворени още. Този напредък не е достатъчен, така че да се преодолее изоставането.
    Очакваме в следващите дни изпълнителят да представи и нова програма за компенсиране на изоставането.
    По отношение на техническите проекти. Там беше констатирано от проверките и от одита, че в една от тръжните процедури е използван един и същ критерий както за селекция, така и за оценка. А това е опитът на фирмата – изпълнител, което е недопустимо от правилата.
    Между впрочем, от подобен порок страдат почти всички методики за оценка. За това ще стане дума по-нататък. Това, което в момента агенцията прави, е да изработи нова методика и нови типови договори за възлагане на обществени поръчки, на база на всички констатирани пропуски и слабости от одити, извършени от Кей Пи Ем Джи, от одити, извършени от Сметната палата и от управляващите органи, в случая Министерството на транспорта, за да можем да създадем документи, които да не са подложени на критика и на връщане от страна на Европейската комисия и по този начин да ускорим самия процес на реализация вече на оперативните програми.
    Така че там българската страна анализира ситуацията. Стана ясно, че ако не е бил приложен този критерий, всъщност опит при оценка, фирмата, която е класирана втора, е трябвало да спечели търга. Затова България сама предложи да се направи финансова корекция в размер на 651 хил. евро.
    РАДОСЛАВ ИВАНОВ: На колко процента възлиза това?
    ИВАН АТАНАСОВ: Това е 15 процента от техническата помощ, която е 4,5 милиона евро, а от общо програмата, която е 115 млн. евро, разбирате, че това е минимална сума в рамките на 3 – 4 процента. Обаче важен е принципът.
    Между впрочем от проверките на Кей Пи Ем Джи и одитните доклади това е единственият недостатък, който е отразен. Там няма установен конфликт на интереси. Единственият проблем е със забавяне изпълнението на проекта „Люлин” и комични – бих ги нарекъл – слабости в подготовката и стартирането на проекти, свързани с недостатъчна проектна готовност, с неприключили отчуждителни процедури, с непрецизно извършена геология, която впоследствие води до промяна на техническите проекти, и т.н. Но това са по-скоро проблеми, а не нередности, които съзнателно да са били констатирани от съответни длъжностни лица.
    В цялата тази среда бих казал, че ние сме умерени оптимисти. След разговорите, проведени в Брюксел на 5 ноември както с госпожа Данута Хюбнер, така и с Реналдо Майнец и Асмусен, които отговарят за България като ръководители на отдела в Дирекция „Регионално развитие”, че ще има едно позитивно решение и забраната за спиране на междинните плащания ще бъде елиминирана.
    Разбира се, очакваме одит от страна на Европейската комисия.
    РАДОСЛАВ ИВАНОВ: Кога го очаквате?
    ИВАН АТАНАСОВ: Предполагам, че може би през декември ще започне. С оглед наближаващите Коледни празници те заявиха, че най-вероятно ще имат някаква готовност с оценка около средата на януари. Така че по-рано едва ли е реалистично да очакваме да се произнесе Европейската комисия. Втората половина на януари – началото на февруари – това са реалистични срокове.
    Беше извършена огромна работа по преструктурирането на агенцията, по създаването на новите структури, по преглеждане на всички процедури и наръчници. Административният капацитет е процес, който се подобрява бавно, защото изисква привличане на нови служители, пренасочване на съществуващите, което при тази среда в момента, неблагоприятна – бих я нарекъл, един лош имидж на агенцията, създаден в обществото, това не е най-привлекателното място за работа.
    РАДОСЛАВ ИВАНОВ: Във вестниците е казано за така наречения калпав фонд. Късате лентата с Държавен фонд „Земеделие”.
    ИВАН АТАНАСОВ: Сами разбирате, че това не е най-привлекателното място за работа. Освен това заплатите също не са много привлекателни.
    РАДОСЛАВ ИВАНОВ: Служителите ви не са държавни служители, така ли?
    ИВАН АТАНАСОВ: Не.
    РАДОСЛАВ ИВАНОВ: Там е целият проблем.
    ИВАН АТАНАСОВ: Не са. Те са по Кодекса на труда.
    РАДОСЛАВ ИВАНОВ: По трудови правоотношения.
    ИВАН АТАНАСОВ: Възнагражденията не са големи. Средното възнаграждение е около 650 лв. Сами разбирате, че един пътен инженер получава в пъти повече в частните компании.
    Но за да преодолеем изкушенията, като ръководство възнамерявам да създам екипи за управление на проектите и да се съобразим с Постановление на Министерския съвет № 194, което дава възможност на тези екипи да се заплаща до 2 процента от стойността на проекта. Един вид да въведем активен прожект мениджмънт. Това ще бъде възможност, от една страна, служителите да бъдат пряко заинтересовани един проект да се извърши във времето, в дефинирания бюджет, с необходимото качество, защото това ще бъдат условията, ако ги спазят, да получат и съответното възнаграждение и да може да се повиши значително материалната заинтересованост, а с това да ги предпазим от изкушенията да бъдат привлечени като изпълнители в частния сектор, на които те в момента са подложени.
    Това е по отношение на програма ИСПА.
    По отношение на Оперативна програма „Транспорт”. Знаете, че там е имало два проекта, по които са били проведени тръжните процедури: Софийският околовръстен път – автомагистрала „Хемус” – гара Яна. Процедурата е била прекратена.
    Вчера прекратих процедурата и за Кърджали – Маказа по три причини:
    Първо, констатирани нередности в провеждането на процедурата от одитното звено на Министерството на транспорта;
    Констатирани нередности в едно решение на Комисията за защита на конкуренцията, което е отменено от Върховния административен съд, но е отменено по чисто процедурни причини.
    РАДОСЛАВ ИВАНОВ: Не като предмет.
    ИВАН АТАНАСОВ: Да, не като предмет. Отменено е, защото консорциумът, който е кандидатствал, който обжалва решението на тогавашното ръководство на агенцията, от Върховния съд не могат да го конституират като юридическо лице. Затова не разглеждат по същество казуса.
    И трето, становище на Министерството на транспорта, който е управляващ орган по тази програма, че те смятат, че при така проведените процедури е нецелесъобразно финансирането на този път. Просто се отказва да бъдат финансирани.
    При тази ситуация най-логичното решение след обсъждане в Надзорния съвет вчера прекратихме тръжната процедура и тя ще бъде стартирана отново.
    Така че по всички проекти по Оперативна програма „Транспорт” ние сме в ситуация, когато трябва да проведем нови тръжни процедури. Новите тръжни процедури ще стартират, след като Надзорният съвет одобри новите типови договори и методики. В заключителна фаса на разработване са и задачата, която сме си поставили, е до края на месец ноември те да бъдат одобрени. Така че вече след съгласуване на управляващия орган на Оперативна програма „Транспорт” – Министерството на транспорта, да стартират тръжните процедури както за тези два обекта, за които споменах, така и по отношение на три лота от автомагистрала „Струма” и автомагистрала „Марица”.
    По отношение на Оперативна програма „Регионално развитие”. Там общо взето сме в същата ситуация. В края на 2007 година е било внесено предложението за 21 лота в управляващия орган – Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Проведени са и тръжните процедури и са избрани изпълнители.
    Вътрешният оди на агенцията след проверка на една трета от тръжните процедури констатира същите пороци, слабости, нередности, от една страна.
    От друга страна, повече от седем месеца проектите стоят без движение в Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Те не се произнасят с никакво решение дали ги одобряват, дали не ги одобряват. Внесени са още през януари или мисля, че датата беше 16 февруари. До месец септември, след конституирането на новото ръководство на Националната агенция „Пътна инфраструктура” беше проведена първата среща. Нямаше никакво изявление от страна на управляващия орган. Имаше единствено устна констатация, че някои от проектите не са читави и може би ще бъдат върнати от управляващия орган.
    От друга страна, една година след провеждането на тръжните процедури вече имаше направени искания от фирмите – изпълнители за корекция на цените. Проверката на дирекция „Проектиране” в Националната агенция „Пътна инфраструктура” показа ,че има разминаване между данните за техническите проекти на хартиен и на магнитен носител.
    При тази ситуация единственото възможно и правно решение, за да не рискуваме връщането на тези проекти на един по-късен етап, вследствие на одитна мисия или по друг начин, и предвид на това, че в самите договори имаше клауза за отлагателно условие, че договорите влизат в сила след одобряването на програмата от управляващия орган и осигуряване на финансиране, а до месец септември нито програмата беше одобрена, нито беше осигурено финансиране, агенцията изтегли програмата от Министерството на регионалното развитие и благоустройството и уведоми фирмите, че договорите не влизат в сила, не са породили правно действие и стартираме една цялостна подготовка на преразглеждане на всички проекти.
    РАДОСЛАВ ИВАНОВ: Тоест за всичките 21 лота?
    ИВАН АТАНАСОВ: За всичките 21 лота. Така че програмата ще я внесем отново до края на месец януари, когато е отворен времевият прозорец за ново кандидатстване. В момента се извършва техническа проверка на всички проекти, които са включени в лотовете, както и разглеждане възможността за включване на нови отсечки, ако има проектна готовност, тъй като времето е кратко и не позволява отсега да се проектира, за да бъде включено нещо допълнително.
    В началото на януари ще имаме яснота колко лота ще представим пред управляващия орган и дали на един етап или на два етапа ще се кандидатства. Там сумата по тази приоритетна ос е 501 милиона. Бенефициенти са Националната агенция „Пътна инфраструктура” и общините могат да кандидатстват.
    РАДОСЛАВ ИВАНОВ: Вие казахте за вътрешен оди. Колко човека де факто работят при вас?
    ИВАН АТАНАСОВ: В дирекцията щатът е 11 човека. В момента не е запълнен съставът около 50 процента. Но 11 човека са след приемането на новата структура от 5 септември. Преди това звеното е било от 6 човека. Така че ние сме в процес на набиране на кадри и кадрово укрепване. Обявили сме конкурси. Съвсем наскоро ще обявим още конкурси за всички свободни позиции, след като приключи процесът на вътрешно преструктуриране в момента, тъй като с новата структура има трансформиране и преместване на хора от една дирекция в друга.
    Аз казах в началото, че контролната система сега е изведена в отделна дирекция.
    РАДОСЛАВ ИВАНОВ: Как стои въпросът с нея? Тя е от 81 човека.
    ИВАН АТАНАСОВ: Попълва се. Тя се състои от 81 човека, защото трябва да осъществяват и физически контрол в областите. Там са пет отдела, ако не греша – Предварителен контрол, Мониторинг, Финансов контрол, Анализ на риска и нередности и Инспекторат.
    Освен това има звено, което ще покрива областните пътни управления, най-вече по проекти, за които няма консултанти. Всъщност надзорът се извършва от служители на агенцията.
    Там капацитетът е запълнен на около 30 – 35 процента, но това е цяла нова дирекция и хората трябва да бъдат много квалифицирани, защото трябва да могат да дават заключение и оценка, включително не само как си вършат работата изпълнителите, но и доколко строителният надзор наистина извършва квалифицирано контрол върху цялостния процес на изпълнение на обекта, както и служителите в агенцията.
    Има и други проблеми, които спъват усвояването на средствата. Аз само един пример искам да ви дам, който е много показателен за магистрала „Люлин”.
    РАДОСЛАВ ИВАНОВ: Кажете за него, защото ние миналата седмица изслушахме Ивановски и Даков и те разказаха интересни неща. Имаше малко прехвърляне на топката към вас. Искам да знам каква е истината, както и колегите.
    ИВАН АТАНАСОВ: Един от проблемите ,който дава основание на изпълнителя да иска удължаване на времето, са отчуждаванията. Има един терен от 38 декара държавен горски фонд. Стартирала е процедурата, има съгласувани парцеларни планове. И в един момент общинската земеделска служба в Радомир връща един декар гора в средата на този масив.
    РАДОСЛАВ ИВАНОВ: Частна гора?
    ИВАН АТАНАСОВ: Да. И в момента е спрял процесът. Има трима собственици – двамата са съгласни да им бъде направена замяна, третият иска пари. Това вече влиза в цялостна нова процедура.
    Втори проблем – пътен възел Даскалово. Отчуждена е земята, което е било само като терен. Там е имало стари къщи. Но в един момент, след като минава отчуждаването, тези три къщи са узаконени. Някои от хората наистина имат проблеми с община Перник да им се намерят ведомствени жилища, защото това им е единствено жилище. И в момента правим всичко възможно да се приключат процедурите.
    Искам само да кажа, че закъснението на автомагистрала „Люлин” струва 125 000 евро на ден. Всеки един ден закъснение би могло да се отрази така драстично.
    Разбира се, има тъй нареченото конферентно закъснение от страна изпълнителя, така че донякъде се компенсират в момента.
    Ето, това са проблеми, които се появяват на по-късен етап и съществено забавят решаването на въпросите с осигуряване на трасе и свободен терен за работа на изпълнителя. И не само там, на много други места се явяват подобни случаи. Ние сега се сблъскваме с Южната дъга, с огромни проблеми, с отчуждаване и освобождаване на терена. Това е обект, който се финансира от държавния бюджет, но е нещо ужасяващо. Включително и с подземните инфраструктури като канализации, преместване на електропроводи и други, включително и физически сблъсъци със собственици на бензиностанции, които не искат да преместят терена два-три метра навътре, въпреки че има решение.
    От тази гледна точка мисля, че българският закон по отношение на отчуждаването за подобни обществени нужди като че ли е доста остарял и не съответства на модерната практика, заложена в европейските страни, където се дава една по-голяма приоритетност на тази обществена нужда. Не може оценка на комисията на един терен за отчуждаване след това да бъде завишена 40 пъти от съда. Има такива случаи – 40 пъти разлика в оценката. Това е най-фрапиращият случай, но нормално два-три пъти се увеличават цените. Това също забавя процесите, защото Националната агенция „Пътна инфраструктура” трябва да изисква ново финансиране от Министерския съвет за всяко отчуждаване.
    Ние сме показали в тази справка колко средства са необходими за следващите години за отчуждителни процедури. Това е на програма „Транспорт” – „Струма”, „Марица”.
    В заключение, по оперативните програми, където трябва да бъде насочена работа в следващата година наистина да започне реално усвояване на средствата, ние сме направили актуализирани графици и за магистрала „Струма”, и за магистрала ”Марица”, и за връзката гара Яна – автомагистрала „Хемус”, така че проектите да стартират и да стартират по начин, който да не буди никакво съмнение както в приложените методики и проведените процедури, така и в пълната проектна готовност, за да избегнем по-нататъшни проблеми вече при самото изпълнение на проектите.
    Надявам се, този променен подход да даде добри резултати. Защото според нас това е единственият начин след това проектите да бъдат изпълнени в сроковете, които са заложени, и в рамките на заложените бюджети.

    Колеги, имате думата за въпроси.
    ЙОРДАН ВЕЛИЧКОВ: Господин председател, колеги, господин Атанасов! Днес в пресата има една информация, съгласно която има вероятност да загубим една голяма сума от 91 млн. Окончателният отговор ще бъде даден на 23-и този месец. Според нашия кореспондент информацията, която той има от Брюксел, вероятността да ги загубим е много голяма.
    Какво е Вашето становище по този въпрос?
    Очевидно има и други проблеми, които са доста деликатни при изпълнение на дадени проекти от типа на магистрала „Люлин”, от типа на магистрала „Тракия”. При строителството се нанасят доста големи поражения на околната пътна мрежа. Има пътища, които почти са доведени до негодно или лошо състояние за ползване.
    Има ли клаузи, които задължават съответните изпълнители, че трябва да поддържат тези пътни връзки, които те използват вече в строителството на самата магистрала? И последно, господин председател, очевидно има проблеми, които ние не сме си решили. Защото подобно нещо, за което Вие казвате, аз все пак съм изненадан като юрист как са възможни тези заменки? Какво значи три къщи узаконени? Те или са нови. И кой е този, който е дал съгласие за строителството на такива къщи, след като се знае от доста отдавна ,че там ще минава път? И каква вина да се търси? Очевидно това са някакви технически служби в общините, които са дали тези разрешения.
    И още нещо. Този закон за отчуждение за обществени нужди трябва да го променим във вид, отговарящ на потребностите на обществото. Извинявайте, имаме подобни случаи в мините, в „Марица – Изток” – земя, която струва 300 лева, полска земя, да искат 30 000 евро за декар! Разбирате за какво става въпрос. Ние от тях добиваме въглища. И сега ние правим такъв закон, въпреки съпротивата на някои колеги, които не искат да разберат, че не може така. Защото това, което се намира под земята, не е собственост на този, който е собственик на земята.
    Ето ви процедури, които спират самото производство. А нуждата от въглища в тази криза е много голяма.
    РАДОСЛАВ ИВАНОВ: НАПИ е нов субект в правния мир и въобще в държавната администрация.
    Ние по принцип винаги изготвяме становище на база на получената предварително информация, на база на вашето експозе. В този случай ще процедираме пост фактум. Защото винаги в рамките на заседанието ние винаги имаме готовност да дадем позиция. Това ще направим по-късно и ще ви изпратим позиция. По принцип 24 часа след провеждането на самото изслушване ние качваме нашата позиция на специалната страница на Интернет, където са всички европейски фондове. Това съответно ще залегне в годишния доклад за управлението на европейските фондове и на годишната среща, която ще проведем най-вероятно в средата на месец януари, за да може да присъствате при самото дискутиране при приемането от Комисията по европейските въпроси и от Подкомисията по усвояването на средствата от Европейския съюз какво ние сме констатирали в рамките на годината.
    Имате думата за отговор.

    По отношение на прекия въпрос – дали ще се загубят тези средства. Вие ще видите в нашия материал подробно описано какви са отговорностите на Министерството на регионалното развитие и благоустройството и на Изпълнителната агенция и Национална агенция „Пътна инфраструктура”, нещо, което в един етап не е било съвсем ясно дефинирано.
    По програма ФАР Министерството на регионалното развитие и благоустройството, Изпълнителната агенция в МРРБ е страна, която възлага договорите, която провежда процедурите, която подписва анекси, ако има, и която плаща. Тоест НАПИ се явява нещо като технически помощник на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, делегиран възложител само по отношение на техническото изпълнение и мониторинга на самото изпълнение на проектите, защото МРРБ няма достатъчно технически капацитет да върши сам тази работа.
    РАДОСЛАВ ИВАНОВ: Тоест вие не сте чисто делегирано тяло – това е много важно да се уточни. Вие сте делегиран възложител, тоест имате определен мандат само в тази дейност.
    ИВАН АТАНАСОВ: Именно в тази дейност. Ние нямаме право нито да одобряваме плащания, нито да сключваме договори. Наши представители единствено са участвали в тръжните комисии, в оценителните комисии, определен процент от тях.
    Дори на последния оди, който беше направен преди месец от Европейската комисия и предполагам, че сега ще има заключение, самата Европейска комисия, след като се запозна с нашата презентация кой какви отговорности има в този процес, така че от тази гледна точка не мога да кажа какво ще бъде решението, защото е нещо, което по-скоро се отнася към министерството и Изпълнителната агенция, отколкото към нас.
    А по отношение на самите проекти, ние сме дали една справка, от която се вижда, че първо, там в момента финансирането на тези десет проекти – някои от тях са изпълнени, други прекратени, се извършва от националния бюджет. Имаше постановление на Министерския съвет, бяха осигурени 29 милиона.
    Второ, има два спрени проекта, за които задължително ще се проведат нови тръжни процедури за довършването им. И това ще бъде със средства на националния бюджет, тъй като възможността за контрактуване изтича на 30 ноември и реално дори да има позитивно решение за възстановяване на акредитацията, вече няма технологично време да се включат нови проекти в тази програма.
    Но така или иначе това са обекти, които са стартирали, те не могат да останат недовършени. Някои изискват поставяне на финишно покритие. Ако се оставят по този начин, първо, не могат да се ползват` тези участъци и това ще доведе до по-големи нарушения и впоследствие много повече средства за възстановяване.
    Така или иначе, ако не се възстановят плащанията по програмата, националният бюджет ще се натовари с допълнителни средства.
    РАДОСЛАВ ИВАНОВ: Вярна ли е цитираната сума?
    ИВАН АТАНАСОВ: Не мога да ви кажа дали е точно такава. Ние сме дали един разчет, вие го виждате в нашия доклад за сумите, които са по ФАР. До момента са усвоени 44 млн. евро, остават около 34,5 млн. евро. Може би има и нещо друго, което е в размер на 78 – 79 млн. евро, специално за тези проекти, по които Националната агенция „Пътна инфраструктура” има отношение и е в ролята на делегиран възложител.
    Ще помоля господин Славчев да вземе отношение.
    ХРИСТО СЛАВЧЕВ: Ще ви помоля да допълня господин Атанасов във връзка с одитните доклади по програма ФАР. Първият одитен доклад, който е направен, е направен изцяло на агенция „Пътища”, без изобщо хората, които са правили одита, да са били наясно със структурата на програмата.
    Поради тази причина те там едва ли не са казали, че отказват да дадат становище. Но след като е обяснено каква е ролята на Националната агенция „Пътна инфраструктура”, те отиват в Министерството на регионалното развитие и благоустройството. И в този одитен доклад болшинството от нещата, за които се говори, са чисто административни. Тоест те поставят под въпрос начина на комуникация между възложителя, Министерството на регионалното развитие и благоустройството и Националната агенция „Пътна инфраструктура”.
    Въз основа на това нещо е направен и се изпълнява план за действие, който е предоставен от страна на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, по който не са изразени на практика никакви забележки. Тоест там няма никакви съмнения по отношение на изпълнението на проектите.
    Това е информацията, която имаме.
    При всеки един договор, който се сключва за строителство, за ремонт или за поддържане на пътища, изпълнителят е длъжен да спазва законите на страната. В много случаи обаче, не говоря за неспазване на законите, но поради едни или други причини общините – най-често това става през общините, защото, ако е фонд „Национална пътна инфраструктура”, за да се спре временно движението по определен пътен участък, се издават временни заповеди, правят се проверки за носимоспособност на пътищата, за технически възможности да поемат движението. При нас нещата са горе-долу ясни, но общините срещу някакви голи обещания от страна на фирмите - това е практика, която знам от доста време, разрешават на автомобилите да минават по определени пътища, след което идват и почват да се жалват, че при строителството на еди-кой си път разрушили еди-какво си. Тоест там в този смисъл контролът е извън нашата компетентност. Но има случаи, в които това е действително така.
    СТЕФАН СОФИЯНСКИ: Искам да кажа, че за разлика от за съжаление създалото се обществено настроение аз съм с добри впечатления и смятам, че Агенция „Пътища” е една изключително необходима структура. Смятам, че тя не е пострадала толкова от прякото си ръководство, а по-скоро от тази безстопанственост, на която беше поставена през последните години. Това беше пълно недоразумение- това затормозява изключително много работата. Истината е, че там работят професионалисти, независимо дали ресурсът е бил по-голям или ограничен и че ако ние трябва да вземем някакво становище, ние при всички случаи трябва да подкрепим усилията на новото ръководство, което ще им даде много по-голямо самочувствие при работата им утре.
    Искам да ни приемате нас като партньор, който може да ви подкрепи в даден момент, а не като някаква одитираща или контролираща комисия, без да подценявам, разбира се, и тези функции.
    РАДОСЛАВ ИВАНОВ: Ние ги имаме, от нас зависи дали ще ги прилагаме.
    СТЕФАН СОФИЯНСКИ: Въпросът е да ги подкрепим.
    Сега преминавам в чисто практическо естество. Да, проблемите, които Вие, господин Атанасов, споделихте, са проблеми, които съпътстват строителството винаги. Не можем да кажем, че при вас е изключение. Навсякъде в едно нормално строителство една улица да правиш, пак имаш същите проблеми – колко тротоара, колко не. Тях ще ги преодолеете.
    По-сериозният въпрос за мене е за проектната готовност. Отчуждаването е трудна процедура. Знам, патил съм много дълги години, имам спрени обекти. Ако мога да дам някакъв чисто практически съвет, въпреки че не е много коректен, там, където видите, че имате затруднения, се опитайте да вкарате етапи, да ги избегнете. Аз съм имал такива случай.
    Не че е нещо ново, при магистралите е трудно да се направи, но все пак има такива трикове, които могат да се търсят и да бъдат реализирани.
    Това, към което искам да ви насоча, е следното. Ние гласувахме в излишъка – аз гласувах против, разбира се, защото не приемам този начин на разпределение на излишъка, но така или иначе ние ви гласувахме 180 млн. лв. преди двадесетина дни, които трябва да се реализират в рамките на тази година. Не е мислимо, че те могат да се реализират, ясно е това нещо. Но въпросът – даже не въпрос, а позиция, а вие ще си прецените да я използвате – е на тези средства да потърсите максималната им реализация. Те са за кратък период, налични са, гласувани са, да ги насочите дори и там, където няма да е чак толкова изгодно, за да преодолеете някои от тези проблеми. Защото тези пари ги имате, те трябва да се харчат по някакъв начин, и то в кратки срокове. Не че няма да има предварителни договори, които ще бъдат атакувани, не че няма да са обект на особено внимание. Това са все пак средства, които вие до края на годината бихте могли оперативно, със съгласието на съответните принципали, да използвате, точно за запушване на такива дупки. Защото 180 млн. лв. – това са над 20 км магистрала, вие по-добре от мене знаете. За два месеца посмъртно не можеш да ги построиш. Но вижте какви ниши има и какви възможности има тези средства да послужат като един ресурс, който да загаси конкретни пожари.
    Оттук нататък, ако се успокои – а аз се надявам да се успокои най-сетне този натиск върху агенцията, не че решението да е пряко подчинена на министър-председателя е най-правилно, напротив то е лошо решение, защото все пак и вие в някаква степен имате нужда от подкрепа на принципала. Да влезеш при министър-председателя е десет пъти по-трудно, отколкото да влизаш при министъра на регионалното развитие и благоустройството, да не говорим, че на него на главата му са хиляда други неща. Къде се справя, къде не се справя – това е друга тема.
    Все пак за мене мястото на агенцията е в Министерството на регионалното развитие и благоустройството. И там си имаш принципал, с който, ако си в добра координация и ако си професионалист, винаги можеш да намериш добрата стратегия и можеш да имаш и гърба. Но това е коментар извън нашето становище.
    Тези неща исках да споделя. И ако ние можем да помогнем – това ще се опитам, като правим становището, да повлияя, - ако ние можем с нашето становище да дадем малко спокойствие на агенцията, мисля, че тя ще може да работи много-много по-ефективно.
    Аз мисля, господин Иванов, че докладите, които са ни дадени, са много по-емоционални и много по-информативни, отколкото други сме получавали. Ние ще ги приемем, ще направим едно наше становище.
    И понеже особено с намеренията, декларирани в новия бюджет, да се разшири публичното строителство и публичната инвестиция, просто ви чака много работа. Стягайте си структурите, попълвайте с хора. Интересна е работата, предизвикателна е. Абстрахирайте се от политически нападки и работете.
    РАДОСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря на колегата Софиянски, който показа, че по национални теми, каквито са пътищата и инфраструктурата на България, няма позиция и управляващи.
    Аз имам само един въпрос към вас, преди да закрием днешното заседание.
    Вие казахте, че отношенията ви с управляващия орган на Оперативната програма „Регионално развитие” са доста интересни. По принцип се предвиждаше да има писмено споразумение между вас и тях. Какво се случи с това?
    ИВАН АТАНАСОВ: Първо, две думи по изказването на господин Софиянски. Благодаря за тази Ваша позиция. Искрено се радваме, че нашите усилия да променим агенцията се подкрепят и хората там наистина имат нужда от спокойствие, за да могат да се концентрират върху работата си.
    Освен това вашите съвети са много полезни, там където може да се прилагат. За съжаление не са приложени. В самото начало е дадено разрешение на изпълнителя да работи по целия фронт и по тази причина ние в момента не можем да имаме основание на искове.
    СТЕФАН СОФИЯНСКИ: И тръжна процедура не може.
    ИВАН АТАНАСОВ: По отношение на средствата, които са отпуснати от бюджета, ще ви кажа, че един от огромните проблеми, с които се сблъскахме, е силно финансово дебалансирана ситуация в агенцията. От една страна, има неусвояване на средствата по всички програми, по които има ясно дефинирани проекти и обекти, говоря за програми, финансирани с кредитни споразумения, говоря за програми, включени в капиталовите разходи, които са ново строителство и основен ремонт, включително и предприсъединителните инструменти – неусвоявани, забавяне на сроковете, от друга страна, до три пъти над първоначалния бюджет по-високи разходи в текущи ремонти и поддържане. Там през годините са вкарвали абсолютно всичко, в това число и ново строителство, единични случаи.
    Годината е приключила със 172 млн. лв. задължения към фирмите, фактурирани, осчетоводени и още около 60-70 сертифицирани и нефактурирани, при първоначален бюджет 290 млн. лв. Тоест практически бюджетът е бил вече изхарчен.
    Така че в тази част от излишъка, която е насочена към текущия ремонт и поддържането, говорим съвсем откровено, ние трябва да балансираме ситуацията, за да можем на 1 януари да се приключи с минимални задължения. С оглед на това, че има срокове на плащане, съвсем нормално е да има един текущ дълг на агенцията към фирмите. Ние смятаме да увеличим тези срокове на 60 – 90 дни, но самите изпълнители да знаят, че макар и на 90-ия ден, те ще си получат парите. Докато в момента те са започнали работа и им е казано: когато има пари, ние ще ви кажем да пускате фактури.
    От тази гледна точка разходите за текущия ремонт, които са половината от сумата...
    СТЕФАН СОФИЯНСКИ: Деветдесет милиона.
    ИВАН АТАНАСОВ: Да, 90 милиона. Те всъщност ще отидат да покрият един стар дълг и съвсем неотложни дейности - свлачища, прекъснати връзки към населените места, които трябва сега да се направят, за да има навсякъде проходимост на пътищата.
    Що се отнася до другите средства за „Тракия” ние се надяваме през декември да има договори, за да можем да направим авансовите плащания. Може би няма да успеем да усвоим всички средства, които са дадени за магистрала „Тракия, но ако останат неусвоени, ще предложим на Министерството на финансите да ги пренасочим за отчуждаване или за проектиране, или за заплащане на археологически разкопки, което пак е свързано със самите магистрали.
    СТЕФАН СОФИЯНСКИ: Това ми беше идеята, дупки да запълвате.
    ИВАН АТАНАСОВ: Имаме подобни разговори с министъра на финансите в края на годината да предложим едно пренасочване на всички неусвоени средства и максимално да балансираме системата, за да се тръгне следващата година при една по-чиста финансова среда, което ще даде по-голяма сигурност както на агенцията, така и на самите изпълнители - контрагенти.
    По отношение на въпроса на господин Иванов за оперативното споразумение с управляващия орган – Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Там ще има две споразумения – едното в момента бих го нарекъл по-рамково споразумение, което ние сме готови да подпишем и сигурно ще бъде подписано в рамките на началото на следващата седмица, съгласувано е, просто е въпрос на физическо подписване.
    Второто споразумение, съгласно правилата, които са приети, ще бъде подписано в момента, в който се приеме новият пакет от средносрочната програма, и то ще бъде свързано с целия механизъм на взаимодействие между управляващия орган и бенефициента по управление на проектите. Просто са заложили такъв механизъм още в дефинирането на програмата и сега според закона се изисква да има оперативно споразумение. По тази причина ще имаме две.
    Докато с Министерството на транспорта имаме едно оперативно споразумение, то вече е готово. То също ще бъде подписано в срока, който е заложен в плана за действие – 30 ноември, така че ние ще спазим срока.
    Мога да кажа, че почти всички срокове, които са заложени вплана за действие, са спазени от агенцията.
    РАДОСЛАВ ИВАНОВ: Само едно уточнение – този дебат по рамковото споразумение ще бъде готов следващата седмица. А новия пакет от тази дългосрочна перспектива кога го виждате във времето?
    ИВАН АТАНАСОВ: До 31 януари трябва да го внесем в Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Това е срокът, който е даден. Ние не можем да го просрочим, защото след това става фатално.
    Имаше възможност да се даде по-голям срок. Но, от друга страна, правилата са такива, че трябва да се изчака края на срока, за да стартира самата програма. С оглед да ускорим самите процедури и в началото на строителния сезон да има договори – април, май, за да започне работа и да се усвояват средствата, ние самите предложихме срокът да бъде 31 януари. В момента, в който внесем документите, ние ще обявим и тръжните процедури. Тъй като не се съмняваме, че нещата ще бъдат направени в такъв дух, че няма да има корекции и забележки или ако има, те ще бъдат съвсем малки.
    Още само едно мнение по това, което господин Софиянски каза. В моите срещи в Брюксел на 5 ноември с отдела „Регионално развитие” те също изразиха едно мнение, което ще го споделя, макар и в неформален порядък. В Брюксел казаха: за нас не е нормално агенцията да бъде приравнена на един бенефициент, каквато е примерно една малка община от пета категория. Би трябвало с капацитета, който разполага, това да бъде управляващ орган по всичките тези програми. Но това е въпрос, който в момента не може да бъде решен заради цялата тази ситуация, която е създадена. Но аз съм убеден, че в един момент, в който агенцията покаже че има капацитет и стабилност на процедури и на всичко друго, може би ще има възможност този въпрос да бъде преразгледан в бъдеще. Защото и министерствата изпитват трудности от гледна точка на техния технически капацитет да бъдат ефективно управляващи органи в една материя, която изисква наистина висок професионализъм. Те могат да следят процедурите, но когато трябва да преценяват и самите плащания...
    Така че този въпрос стои открит, но не е моментът, в който да бъде поставен, заради недоверието, което има. Първо трябва да се възстанови доверието, да се укрепи капацитетът на агенцията, да се покаже, че наистина тя може ефективно да управлява проектите в новата среда. Едва тогава този въпрос според мене може да бъде поставен на преразглеждане.
    РАДОСЛАВ ИВАНОВ: Тоест Вашето виждане какво е?
    ИВАН АТАНАСОВ: В момента няма виждане. Това е просто изразено мнение. Иначе при тази ситуацията, в която агенцията е към премиера, и при положение, че управляващ орган са две министерства – на транспорта и на регионалното развитие и благоустройството, донякъде е по-балансирана. Защото при два управляващи органа, две министерства има един арбитър, който е премиерът. В крайна сметка това е въпрос на политическо решение къде е мястото на агенцията. Това би било една промяна в цялата архитектура на оперативните програми в този период. Тъй като вече са фиксирани до 2012 година, дали е възможно, малко се съмнявам.
    РАДОСЛАВ ИВАНОВ: Това споделено мнение беше интересно уточнение.
    Ние с колегите ще изготвим становището, което ще ви го изпратим. Категорично ще имате подкрепа – както Вие, така и новите заместници. Успех във вашата отговорна дейност. Закривам днешното заседание.

    Стенограф:
    (Божана Попова)

    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА ПОДКОМИСИЯТА
    ПО УСВОЯВАНЕ НА СРЕДСТВАТА ОТ ЕС:

    (Радослав Иванов)




    45042

    Форма за търсене
    Ключова дума