Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Подкомисия по усвояването на средствата от Европейския съюз към Комисията по европейските въпроси
Подкомисия по усвояването на средствата от Европейския съюз към Комисията по европейските въпроси
07/11/2008
    ИЗСЛУШВАНЕ И АНАЛИЗ НА СЪСТОЯНИЕТО НА НАЦИОНАЛНИЯ РЪКОВОДИТЕЛ И НАЦИОНАЛНИЯ КООРДИНАТОР ПО ФАР, ИСПА И САПАРД
    ЧЕТИРИДЕСЕТОТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    _____________________________________________________
    КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ
    ПОДКОМИСИЯ ПО РАЗПРЕДЕЛЯНЕТО НА СРЕДСТВАТА ОТ ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ


    П Р О Т О К О Л
    № 22

    На 7 ноември 2008 година се проведе заседание на Комисията по европейските въпроси при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    ИЗСЛУШВАНЕ И АНАЛИЗ НА СЪСТОЯНИЕТО НА НАЦИОНАЛНИЯ РЪКОВОДИТЕЛ И НАЦИОНАЛНИЯ КООРДИНАТОР ПО ФААР, ИСПА И САПАРД

    На заседанието присъстваха: Димитър Ивановски – заместник-министър на икономиката, Любомир Дацов – заместник-министър на финансите.
    Заседанието беше открито и ръководено от Радослав Иванов – председател на Подкомисията по разпределянето на средствата от Европейския съюз.
    РАДОСЛАВ ИВАНОВ: Уважаеми колеги, имаме необходимия кворум. Откривам заседанието на комисията.
    Днес, както знаете, имаме изслушване на тема „Администрирането на програмите ФАР, ИСПА и Сапард, достатъчно актуални теми. Поканили сме достатъчно актуални гости, имайки предвид края на ноември и датите, които изтичат по различните програми.
    Днес ще процедираме по следния начин. Първо ще разгледаме предприсъединителната програма ФАР, после – ИСПА и накрая – САПАРД. Така че в този ход на мисли първо ще дадем думата на заместник-министър Ивановски, а после – на заместник-министър Дацов и неговия екип и накрая – пак на заместник-министър Ивановски.
    Имате думата.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДИМИТЪР ИВАНОВСКИ: Благодаря Ви, господин председател. Уважаеми дами и господа народни представители. Извън информацията, която съм предоставил в Подкомисията по усвояване на средствата от Европейския съюз към Комисията по европейските въпроси, ще се опитам съвсем стенографски да представя първо пред вас последните развития на управлението на предприсъединителния инструмент ФАР в Република България.
    Както ви е добре известно, програма ФАР в Република България се администрира от четири изпълнителни агенции, акредитирани съгласно процедурата за разширена децентрализация:
    Изпълнителната агенция в министерството на финансите;
    Изпълнителната агенция в Министерството на регионалното развитие и благоустройството;
    Изпълнителната агенция в Министерството на труда и социалната политика и
    Изпълнителната агенция в Министерството на икономиката и енергетиката.
    Хората, които стоим пред вас – моя милост, господин Даков и двете директорки – госпожа Пенчева и госпожа Инджова, сме хоризонталните структури, имащи отношение към управлението на програма ФАР.
    Както ви е добре известно, на 23 юли тази година с решение на Комисията се отне правото на двете изпълнителни агенции – в Министерството на финансите и в Министерството на регионалното развитие и благоустройството, да сключват договори, тоест беше им отнета акредитацията.
    След това правителството на Република България прие план за адресиране на всичките проблеми, които са от конкретните обстоятелства, свързани с темата „Акредитация”, за да може да се реализира така че спрените 250 млн. по програма ФАР да бъдат възможни за контрактуване и финансиране със средства от Европейския съюз.
    Изпълнението на плана беше възложено на следните участници в процеса:
    На националния ръководител;
    На ръководителите по програмата – двете изпълнителни агенции;
    На националния координатор на помощта, старшите програмни ръководители и други компетентни институции.
    Съгласно постигнатите договорености с Европейската комисия, целият пакет с документи за изпълнение на плана беше представен на Европейската комисия на 15 октомври тази година.
    В рамките на изпълнението на плана беше даден приоритет на чувствителни теми с голяма значимост, като прозрачност на обществените поръчки, подсилване на административния капацитет, подобряване на процеса на третиране на нередности и недопускане на изпълнители, свързани със случаи на нередности по договори, съфинансирани със средства от Европейския съюз. Целта бе да се осигури съответната нормативна рамка за изпълнение на координираната и единна политика относно случаите на нередности, да бъдат защитени потенциалните лица, подаващи сигнали за нередности, да се насърчи проактивното разследване на тези случаи и недопускането на случаи, в които публични средства да могат да бъдат използвани за лични цели.
    За изпълнение на заложените в плана корективни мерки бяха мобилизирани както собствени ресурси на държавните институции, така и външна одиторска експертиза.
    С оглед добиване на допълнителна увереност и независимо мнение за планомерното и законосъобразното функциониране на програма ФАР, одитната компания „Делойт одит” бе наета да извърши анализ на системата за управление и контрол и основавайки се на него, да разработи методология за съответстващ надзор.
    Одиторите оценяват, че е постигнато подобрение в резултат на новите допълнителни контроли, въведени от всички изпълнителни агенции.
    Предложените в методологията мерки се прилагат от компетентните институции и се надзирават от службите на националния ръководител.
    На одиторската компания Кей Пи Ем Джи беше възложено да извърши оди на системите и транзакциите по отношение на проектите, управлявани от изпълнителната агенция в Министерството на регионалното развитие и благоустройството с бенефициент Национална агенция „Пътна инфраструктура”.
    Одиторите са изразили квалифицирано мнение относно системите в Изпълнителната агенция по ФАР и Националната агенция „Пътна инфраструктура”. Основните области на безпокойство са процесът на търгуване и сключване на договори и мониторингът на изпълнението.
    Установено е неефективно и неадекватно разделение на отговорностите между изпълнителната агенция и старши програмния ръководител, който се намира в Националната агенция „Пътна инфраструктура”.
    РАДОСЛАВ ИВАНОВ: Може ли да знаем неговото име, министър Ивановски, защото ние не говорим за титли, а искаме да знаем имената.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДИМИТЪР ИВАНОВСКИ: Дотолкова, доколкото това е етапът на изпълнението, до момента, в който Изпълнителната агенция „Пътна инфраструктура” се е управлявала от господин Веселин Георгиев, това е господин Веселин Георгиев.
    По отношение на транзакциите констатациите на одиторската фирма могат да бъдат обобщени, както следва:
    Имаме одитно становище за отказ от мнение по три от проектите, които се изпълняват в Министерството на регионалното развитие и благоустройството и фонд „Републиканска пътна инфраструктура”. Това са:
    - строителството на втора тръба на тунел 3 – град Дупница,
    - рехабилитация и частична реконструкция на пътя Разлог – Банско – Гоце Делчев – Садово и
    - строителство на път в района на Малко Търново – ГКПП с Турция, включително Околовръстен път на Малко Търново.
    На одиторски език „отказ от мнение” може да бъде преведено с най-тежка квалификация, че одиторите са установили достатъчно много нарушения и нередности в изпълнението на тези три проекта относно финансовото управление и контрол и на практика за тези три проекта, ако се възстанови евентуално акредитацията в Министерството на регионалното развитие и благоустройството и във Фонд „Републиканска пътна инфраструктура”, със сигурност тези проекти няма да могат да бъдат финансирани с европейски средства.
    По отношение на четири от проектите имаме одитно становище с резерви, тоест така нареченото qualify opinion . Това са проектите:
    Рехабилитация и частична реконструкция на път Симитли – Разлог – Садово;
    Рехабилитация на път Соколовци – Смолян – Средногорци и
    Проект - Строителство на подходен път към граничен път Рудозем на границата между Република България и Република Гърция.
    Квалифицираното мнение означава, че по тези проекти има достатъчно проблемни констатации и със сигурност при благоприятно стечение на обстоятелствата за завършване на акредитацията в Изпълнителната агенция в Министерството на регионалното развитие и във Фонд „Републиканска пътна инфраструктура” за управление на проекти по програма ФАР със сигурност ще има много тежка битка с Европейската комисия, за да можем да ги убедим да бъдат финансирани тези проекти с европейски пари.
    Имаме фактически общото становище, без резерви, само за три проекта, което означа, че за тези три проекта при възстановяване на акредитацията можем да бъдем спокойни, че Европейската комисия няма да има претенции при финансирането на тези три проекта. Това са:
    - повишаване на безопасността на път Е79 Дупница – кулата;
    - рехабилитация на нов път Монтана – Лом и
    - рехабилитация на път Плевен – Никопол.
    Това е по отношение на външните одитни проверки, които бяха извършени в рамките на изпълнението на плана за действие на правителството по програма ФАР.
    С цел повишаване на ефективността на системите за управление на нередностите бяха предприети актуализирани инструкции за доклада за нередности, организиране на постоянно обучение за нередности, обхващащи всички институции, отговорни за управлението и изпълнението на проекти по програма ФАР. Броят на нередностите, докладвани към 30 септември 2008 година, се е увеличил значително и вече те са 124 случая.
    Този резултат може да се приеме като отражение на предприетите мерки по отношение на укрепването на системите за управление и контрол, по-добро разбиране на същността на нередностите от страна на служителите, както и увереност за важността от падането на техните задължения, да отпаднат всички подозрения за нередности и доказани такива и по-конкретно дейности за подобряване и даване на публичност на системата за управление на нередностите.
    Като важна част от системата за предотвратяване се счита създаването на добре работещ механизъм за даване на сигнали, включително анонимни сигнали на интернет-страниците на Министерството на финансите и, разбира се, на страниците на трите изпълнителни агенции, съответно заинтересовани министерства.
    С оглед осигуряване на по-добра информираност тази възможност е указана изрично и във всичките тръжни документи за предстоящите тръжни процедури.
    Съгласно заповед на заместник-министър председателя госпожа Плугчиева на инспекторатите на ресорните министерства и четирите агенции беше възложено да извършат проверка относно възможните случаи на конфликт на интереси при управлението на средства от програма ФАР. Предоставените доклади не потвърждават случаи на конфликт на интереси, но е констатирана несъвместимост на служители със заеманата от тях длъжност или искане допълнителна информация от отговорните министри относно предприетите действия по направените от инспекторатите заключения.
    По отношение на политиката за управление на човешките ресурси е налице липсата на голям проблем със задържането на достатъчен брой квалифицирани служители, съгласно изискванията за изпълнение, определени в оценката за нуждите на персонала, която беше изготвена през месец март 2008 година и чието изпълнение бе проследено през месец септември 2008 година. Резултатите от направения анализ бяха надлежно обсъдени от националния ръководител с ръководителите на програми, съответните ресорни министри, и бяха предприети необходимите стъпки за осигуряване на допълнителни работни места в изпълнителните агенции.
    В централното звено за финансиране и договаряне бяха осигурени нови 13 щатни бройки, а в изпълнителната агенция в Министерството на регионалното развитие и благоустройството – нови 12 щатни бройки.
    Наличността на адекватен персонал и неговият капацитет на практика са от изключителна важност за цялостното изпълнение на програмата и ще бъдат обект и на по-нататъшно постоянно наблюдение и анализ, за да могат действително да се задържат качествените служители и новопривлечените съответно да бъдат адекватно обучавани
    В рамките на този период Европейската комисия извърши две свои мисии, които да отчетат напредъка по изпълнението на програма ФАР.
    В периода 23 септември – 8 октомври Европейската комисия извърши мониторингова мисия с цел проверка на място на изпълнението на стари проекти по програма ФАР. По време на срещите от страна на представители на Европейската комисия бе обърнато внимание на постигнатия нов стил на управление и в двете изпълнителни агенции – особено в по-голяма степен това важи за изпълнителната агенция в Министерството на финансите. Но същевременно с това ,доколкото става въпрос за мониторинг на стари проекти, бяха отчетени и съответните допуснати слабости и корективни мерки. Ние като български власти имаме срок, доколкото ми е известно, до началото на другата седмица и господин Даков като национален координатор ще изпрати в Брюксел позицията на българските власти във връзка с тази мониторингова мисия на Европейската комисия.
    РАДОСЛАВ ИВАНОВ: Тоест националната позиция.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДИМИТЪР ИВАНОВСК: Да.
    След предоставянето на 15 октомври на пакета с документи, в периода от 28 до 30 октомври бе проведена и така наречената разяснителна мисия от страна на одитен екип от експерти от Главна дирекция „Разширяване|”, чиято цел бе да могат на място в комуникация с всички ангажирани български институции да се запознаят с всички предприети и реализирани мерки от институциите, ангажирани за управлението на програма ФАР в Република България и за възстановяването на акредитацията на централното звено за финансиране и договаряне – Изпълнителната агенция в Министерството на регионалното развитие и благоустройството.
    По време на заключителната среща, а това беше отразено и в предхождащата среща с вицепремиера госпожа Плугчиева, от страна на одитната мисия, със сигурност беше дадена положителна оценка за направените корективни действия в двете изпълнителни агенции и, разбира се, останалите компетентни български институции и в обобщен вид трябва да е ясно, че на базата на всичко това до края на месец ноември ние очакваме Европейската комисия да се произнесе относно възможността за възстановяване на акредитацията в двете изпълнителни агенции.
    Господин председател, това беше моето кратко експозе по отношение на програма ФАР.
    РАДОСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря за първата част, уважаеми министър Ивановски.
    Имате думата, заместник-министър Даков, да докладвате за Кохезионен фонд ИСПА.
    КОНСТАНТИН ДИМИТРОВ: Господин председател, позволявате ли в рамките на този регламент да зададем въпроси по темата за ФАР?
    РАДОСЛАВ ИВАНОВ: Колеги, как да процедираме – тема по тема или да обобщим? Защото в общи линии слабостите са еднакви.
    КОНСТАНТИН ДИМИТРОВ: Първо, една обща молба – може ли да ни бъде предоставено копие от доклада на господин Ивановски?
    РАДОСЛАВ ИВАНОВ: Да, ще бъде предоставено.
    КОНСТАНТИН ДИМИТРОВ: И второ, ако мога сега да взема думата. Бихте ли очертали в числово изражение каква би била първо, вероятната загуба за онези проекти, по които имаме отказ от мнение, онези проекти, имам предвид в сферата, в която одитът е дал квалифицирано мнение, за което, както Вие казвате, ще се води тежка битка в Брюксел, при положение че се възстанови акредитацията, и респективно каква е сумата за онези проекти, по които няма резерви от гледна точка на одиторите.
    РАДОСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря на господин Димитров. Предлагам все пак уважаемите представители на Министерството на финансите да отговорят в пакет. Има думата заместник-министър Даков.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛЮБОМИР ДАЦОВ: Благодаря, господин председател. Уважаеми дами и господа народни представители! Съвсем накратко ще се опитам да се спра на основните проблеми в момента по програма ИСПА.
    Службите на националния координатор направиха обстоен анализ по отделните проекти, които се изпълняват в момента по програма ИСПА. Знаете ,че тя трябва да завърши до 2010 година, а общата стойност на изпълнявания обем на програмата е близо 1 млрд. 529 млн. евро.
    Трябва да подчертая, че се опитахме да идентифицираме основните проблеми и сме ги групирали в две основни групи.
    Първата е проблемите с изоставането в изпълнението на проектите спрямо заложените срокове.
    Вторият хоризонтален проблем, това е проблемът с оптимизиране на системите за управление и контрол по-специално в сектор „Транспорт”. Тук действително има много тясно преплитане с това, което колегата Ивановски каза преди малко. Става въпрос отново за бившата агенция „Пътища”, за натиск в момента.
    Съвсем накратко по първия проблем, по рисковите проекти, които изостават. Те са на брой 15 рискови проекта, като от тях 12 са в сектор „Околна среда” и 3 са в сектор „Транспорт”. Съответно за всеки един от тези 15 рискови проекта се изготвени обновени планове за действие, като изпълнението на проектите се наблюдава конкретно и се докладва за някои от тях на седмична база.
    За целта ежемесечно, освен това оперативно наблюдение се организират редовни срещи за проследяване напредъка и дискутиране на текущите проблеми при административното, физическо и финансово изпълнение на проектите в сектор „Транспорт” и „Околна среда”, като участват съответно координаторите на проектите в ресорните министерства, съответните структури в Министерството на финансите и Министерския съвет. На базата на тези срещи се изпращат абсолютно по всички проекти месечни доклади.
    Ако ми позволите, ще мина съвсем накратко по всеки един от рисковите проекти.
    В сектор „Транспорт” това е изграждането на железопътния мост на река Дунав при Видин – Калафат. Според нас има изоставане в рамките на четири до пет месеца за прилежащата инфраструктура и около 6 месеца – за моста. Знаете, че проектът грубо е разделен на два основни компонента – прилежаща инфраструктура и самия мост.
    В момента се изготвя актуализирана работна програма, като са поискани доказателства от изпълнителя, че може да се справи със зададената времева рамка.
    Беше подписан протокол за предприемане на стъпки от двете страни за подготовка на двустранно междуправителствено споразумение за бъдеща съвместна организационна структура за управление на моста. Имам предвид задължението на правителствено ниво, което трябваше да бъде уточнено, между правителството на Република България и правителството на Румъния за изграждането на тази съвместна структура. Между другото това се оказва един значителен проблем.
    Лично аз за този проект смятам, че макар да има риск, там нещата са добре организирани, тъй като лично направих проверка. Те са добре организирани. За разлика от много други места изпълнителят се отнася доста отговорно и техниката, която е на обекта, и организацията на работата, за разлика от много други обекти – още веднъж искам да го подчертая – е с чисто нова, абсолютно съвременна техника, която показва едни добри намерения за реализиране на проекта.
    Друг е въпросът, че там възникнаха доста проблеми, дори с доставката на материали, но нека в момента да не ви занимавам с това нещо. Оказа се, че в цяла Северозападна България няма кариери и материали, които да отговарят на изискуемите условия. Но в края на краищата това е проблем на самия изпълнител да си намери и да си достави качествени материали.
    Аз лично съм позитивен. Беше извършена проверка, също така и от госпожа Плугчиева на място. Мисля, че като цяло нещата са позитивни.
    Вторият проект е удвояването и електрификация на ж.п.линията Пловдив – Свиленград. Там в момента закъснението, което ние оценяваме, е в рамките на 6 месеца. Основните проблеми, които са идентифицирани, са съществено закъснение в доставката на траверси от страна на българския доставчик и оставащите отчуждения.
    По фаза 1 се оказва системен контрол от страна на МКЖИ и Министерството на транспорта за по-голяма мобилизация и завършване на строителството, съгласно договора до месец април 2009 година.
    За целта МКЖИ е съгласувало пълно прекъсване на ж.п. движението в участъка Крумово – Първомай, за да бъде организирана максимално работата на трисменен режим.
    Предвид закъсненията на фаза 2, на 8 септември 2008 година министърът на транспорта и изпълнителят проведоха среща, на която е договорено завършване на фаза 2 до края на 2010 година.
    За тази цел МКЖИ е съгласувала пълно прекъсване на линията и движението по нея в периода между 15 септември и 15 декември тази година и в рамките на 2009 година ще бъде прекъсната линията за периода от 15 януари до 15 април.
    Изпълнителят на фаза 2 е складирал материали, за да има пълна готовност за стартиране на строителството след одобряване на проекта за участъка и получаване на строително разрешение за участъка Караджово – Свиленград.
    Третият рисков проект бих казал, че от гледна точка на проблемите, които съществуват в Национална агенция „Пътна инфраструктура” това е най-рисковият проект. Става въпрос за изграждане на автомагистрала „Люлин”. Към края на месец септември са изпълнени едва 13 процента от работите, а е изминало 53 процента от времето спрямо удължения с 4 месеца срок за завършване.
    РАДОСЛАВ ИВАНОВ: Последно кога е срокът?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛЮБОМИР ДАЦОВ: Срокът е 30 април 2010 година.
    РАДОСЛАВ ИВАНОВ: След удължението?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛЮБОМИР ДАЦОВ: Да, след удължението.
    От наша гледна точка смятаме, че не може да се отчете съществено подобрение в организацията на работата на изпълнителя и постигнатия напредък, независимо, че там бяха извършени максимално проверки. Спомняте си, че беше направена проверка от наша страна, бяха извършени проверки от страна на госпожа Плугчиева, от страна на Европейската комисия по време на посещението на парламентаристи в лицето на комисия от Европейския парламент.
    РАДОСЛАВ ИВАНОВ: Ние го имаме доклада. Той въобще не е приятен.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛЮБОМИР ДАЦОВ: Въпреки всичко смятаме, че напредъкът е много бавен, макар че в последните две седмици се наблюдават усилени действия от страна на ръководството на Пътната агенция и от страна на изпълнителя. Това нещо се случи, след като господин Атанасов направи среща със собствениците на консорциум „Напа джингис”. Лично собствениците на фирмата поеха ангажимент да преработят работния план и че ще бъдат извършени съответните строителни работи в рамките на поетите ангажименти.
    Ние смятаме, че това е доста рисково, тъй като при тези темпове на работа реално това няма как да се случи. Необходимо е мобилизиране почти на два пъти повече ресурси, тоест на строителния обект трябва да има минимум над 800 души работници, между 600 и 800 човека, за да може да бъде реализиран проектът в тези времеви рамки. Към момента имаме 350 човека, които работят по проекта.
    РАДОСЛАВ ИВАНОВ: А как ще се реши проблемът с визите?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛЮБОМИР ДАКОВ: Дадени са визите след лична намеса на министър председателя. Така че не мисля, че това може да бъде повече извинение от страна на фирмата изпълнител. Но всъщност те още в самото начало, когато са сключвали договора, са знаели, чете не са страна членка и има съответните регулации и визови проблеми. Друг е въпросът, че сега с оглед на промяна – това е вече страничен коментар – в пазара на труда, който много ясно и бързо се очертава, може би много по-лесно ще може да се намерят и български работници.
    РАДОСЛАВ ИВАНОВ: Този въпрос действително е много сериозен. Минете към другите рискови проекти.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛЮБОМИР ДАЦОВ: Следващите проекти – това са 12 проекта в сектор „Околна среда”. Сроковете по актуализираните планове за действие в сектора като цяло се спазват.
    Управляващият орган по Кохезионния фонд, в случая по Регламент 1164, както знаете, е в Министерството на околната среда и водите. Той е направил съответната организация за ускоряване на процедурите за проектите за Варна и Кюстендил. Независимо от това е отчетено изоставане средно с около два месеца по всеки един от проектите.
    За интегрираните проекти за подобряване на водния цикъл за градовете Шумен, София, Сливен и Кюстендил, за управлението на отпадъците на град Кърджали и за строителството на сероочистващите инсталации за блокове Пети и Шести на ТЕЦ „Марица – Изток” – също. За всеки един проект състоянието е следното:
    По проекта за интегрирани проекти за подобряване на водния сектор за град Шумен работният проект за разширението на пречиствателната станция за отпадъчни води е забавен с около четири месеца спрямо плана за действие поради връщането му за корекции от „Строителен надзор”. Коментарите по него са отразени. Министерството на околната среда и водите е поискало от изпълнителя да представи актуална работна програма.
    Проектът за реконструкция на ВиК мрежата е готвен. Поради невключване на съществени елементи на ВиК мрежите в най-ранни фази на изпълнението на проекта и с цел да се осигури финансов ресурс за тях, Министерството на околната среда и водите е изпратило в министерството на финансите предложение за изменение на финансовия меморандум с предложение за изваждането от него на три компонента. За тях ще бъде подготвен отделен инвестиционен проект за финансиране от Оперативна програма „Околна среда”. Предложението за изменение е в процедура на съгласуване.
    По втория проект. Мисля, че той всъщност е и най-значимият от тези 12 проекта – интегрирания проект за управление на водите на град София. В изпълнение на чл. 8 от финансовия меморандум на проекта, като условие за междинно плащане по проекта, в 5-годишния бизнес-план на концесионера „Софийска вода” трябваше да бъде одобрен за периода 2009 - 2013 година и съответно да бъде одобрена тарифата за конкретната ВиК услуга за 5-годишния период. Те бяха официално приети най-накрая, след няколко месеца забавяне – може би повече от пет или шест в месеца, дори година, както ме поправя госпожа Пенчева. Европейската комисия съответно е уведомена. Предстои официалното им изпращане в Брюксел.
    Всъщност по този проблем има и други проблеми, свързани с отчуждаването, но то е основно от страна на „Софийска вода”.
    По интегриран проект за подобрение на водния сектор на град Кюстендил. Има закъснение с около един месец от плана за действие по процедурите за строителен надзор на съответната пречиствателна станция и техническата помощ за управление на проекта. Министерството на околната среда и водите е предприело необходимите действия за стартиране на съответните процедури.
    По проекта за водния сектор на град Сливен има закъснение с един месец от плана за действие. Подготвено е споразумение за делегиране от Министерството на околната среда и водите за изпълнението на проекта на ВиК мрежата за град Сливен и е изпратено до общината и до Министерството на финансите за коментари. Подписан е договор за проектант на ВиК мрежата.
    Регионален център за управление на отпадъците в град Кърджали е следващият проект. Проектът на договора за строителство по ЛОТ 1 е отдел „Предварителен контрол” на Министерството на околната среда и водите. Провеждат се преговори по договора за строителство по ЛОТ 2. Заявено е необходимото допълнително национално финансиране, което, би трябвало да отбележа, силно ни притеснява, тъй като сумата, която е заявена, е толкова голяма...
    РАДОСЛАВ ИВАНОВ: Колко процента е от основната цена?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛЮБОМИР ДАЦОВ: В момента ми е трудно да ви кажа. Мисля, че отиваше над 30 млн. общо проектът, което от гледна точка на Министерството на финансите прави ефективността на този проект по отношение на броя на жителите, които обслужва, и сумите, които се заделят, силно проблематичен.
    Между другото, би трябвало да подчертая един общ хоризонтален проблем, който се оформя. Почти навсякъде по проектите, които се изпълняват, има искане за допълнително национално съфинансиране. Тези искания вече са толкова значителни, че започват да представляват проблем за националния бюджет. Съвсем наскоро бе одобрено постановление на Министерския съвет за одобряване на допълнително финансиране за проектите по програма ИСПА на Министерството на околната среда и водите. Но сигналите, които идват, са, че ще се иска допълнително финансиране.
    Мисля, че възможностите и гъвкавостта на бюджета позволяват, когато това са единични случаи, такова финансиране да бъде осигурявано. Но това нещо се превръща в една масова практика, което от гледна точка евентуално на бъдещите финансови ограничения на бюджета през следващите години би съществено затруднило изпълнението на всеки един от тези проекти.
    По втората част – относно организиране на системите за управление и контрол на сектор „Транспорт”.
    Преди това, ако ми позволите, един друг хоризонтален проблем, който съществува според нас в сектора „Води”, който ще окаже съществено влияние върху реализирането на бъдещите проекти в този сектор, включително по Оперативна програма „Околна среда”, тъй като е ясна позицията на Министерството на финансите, ясна е позицията и на Европейската комисия. Там се изисква насочването на средствата да става, образно казано, не към малките селищни райони, а основно на базата на реализиране на интегрирани водни проекти, които имат максимално въздействие и полза за хората.
    В тази връзка този проблем трябва да бъде решен чрез новия законопроект за ВиК услугите. Като цяло законът урежда, както знаете, собствеността на ВиК системите, условията и реда за осъществяване на дейностите по предоставяне на тези услуги, както и правомощията на държавните органи и органите за местно самоуправление по определяне на политиката, управлението, регулирането и контрола при предоставяне на тези услуги.
    РАДОСЛАВ ИВАНОВ: Това е като текст. Изписваме текста между Министерството на регионалното развитие и благоустройството и Министерството на околната среда и водите. Какво е вашето впечатление?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛЮБОМИР ДАЦОВ: Въпреки че миналата седмица последно организирахме в Министерството на финансите среща между и Министерството на регионалното развитие и благоустройството по тези въпроси, имало е още две срещи по моя информация между тях, очакваме да получим последната версия и редакция на законопроекта. Поне мене ме информираха, че са постигнали съгласие. Но аз преди да видя редактирания вариант на законопроекта, съм малко скептичен, тъй като вече поне три или четири пъти съм информирам, че е постигнато съгласие, а след това се оказа, че имат някакви малки разногласия. Така че в момента лично се въздържам да кажа, че абсолютно всички проблеми са отстранени, макар че индикацията е точно такава. Надявам се в началото на следващата седмица колегите да изпратят този вариант, тъй като еднозначно колегите от Европейската комисия заявиха, че очакват да получат варианта на законопроект. Те дори са наели фирма, която да направи оценка на закона и ще дадат компетентно становище по въпроса.
    Да премина към системите за управление и контрол в сектор „Транспорт”.
    Там като че ли нещата действително са най-проблематични и има най-много закъснения. Нещата се развиват, особено през последните две седмици, по мое мнение, доста динамично.
    РАДОСЛАВ ИВАНОВ: Колко време не вървяха, че започнаха да вървят през последните две седмици? Това ще компенсира ли...
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛЮБОМИР ДАЦОВ: Предприети са действия, насочени към подобрения във функционирането на системите за управление и контрол. Приет е с постановление на Министерския съвет 129 правилникът за структурата, дейността и организацията на работата на Национална агенция „Пътна инфраструктура” и на нейната администрация и на тарифата за таксите, които се събират от Националната агенция „Пътна инфраструктура”. Прието е изменението на правилника за прилагане на Закона за пътищата и т.н.
    С новия правилник на Национална агенция „Пътна инфраструктура” се създават дирекции „Вътрешен одит”, „Оперативен контрол и управление”...
    РАДОСЛАВ ИВАНОВ: Ние сме запознати. Другата седмица ще ги изслушваме.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛЮБОМИР ДАЦОВ: От наша гледна точка колегите от Министерството на транспорта и от Националната агенция „Пътна инфраструктура” подготвиха абсолютно всички документи, които бяха необходими за получаване на сигурност, че системите за управление и контрол функционират в рамките на изискванията.
    РАДОСЛАВ ИВАНОВ: Знаете ли, дали Националната агенция „Пътна инфраструктура” е подписала споразумение с управляващите органи по Оперативна програма „Транспорт”?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛЮБОМИР ДАЦОВ: Да, разписано е, ако се не лъжа, на 22 октомври, тоест преди две седмици.
    РАДОСЛАВ ИВАНОВ: Това е, откакто са в бързата промяна.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛЮБОМИР ДАЦОВ: Освен това със заповед на заместник-министър председателя госпожа Плугчиева е създадена работна група, която осъществява текущ контрол върху дейността. Госпожа Господинова, заместник-министър на транспорта, оглавява тази работна група. Правят се седмични заседания, като са включени съответно колегите от Министерството на транспорта, от Министерството на финансите, Министерството на регионалното развитие и благоустройството и колегите от Национална агенция „Пътна инфраструктура”.
    РАДОСЛАВ ИВАНОВ: Тази работна група какъв доклад трябва да представи? Или някакъв документ?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛЮБОМИР ДАЦОВ: Тя извършва текущия мониторинг на дейността за изпълнение на плана за действие на Национална агенция „Пътна инфраструктура”.
    РАДОСЛАВ ИВАНОВ: Ще проследим този момент.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛЮБОМИР ДАЦОВ: Всъщност вие сте информирани, че тази седмица се проведе среща на вицепремиера госпожа Плугчиева с европейския комисар по регионално развитие госпожа Хюмнер. На срещата е представена позицията на Република България относно прекратяване на междинните плащания от Европейската комисия по Кохезионния фонд за република България по проектите съответно автомагистрала „Люлин” и техническата помощ за подготовка на пътни проекти от направление на общоевропейските транспортни коридори, заедно с плановете за действие на системите за управление и контрол и относно препоръките на Кей Пи Ем Джи, заедно с приложената документация. Мисля, че отзвуците от тази среща са положителни.
    Мисля, че това е накратко. Ако е необходима допълнителна информация, госпожа Пенчева също може да вземе думата.
    РАДОСЛАВ ИВАНОВ: Хубаво е все пак да получим тази национална позиция, която Вие сте подготвили и вицепремиерът я е предоставил. Това – първо.
    Второ, да получим някакви все пак писмени информация. Ние имаме пракитката преди изслушванията, дори в рамките на самия ден на състояване на самата комисия да получим такива.
    Благодаря за тази част от експозето по програма ИСПА.
    Има думата заместник-министър Ивановски да докладва по САПАРД.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДИМИТЪР ИВАНОВСКИ: Благодаря Ви, господин председател. Уважаеми дами и господа народни представители! Програма САПАРД е в своя финален етап на изпълнение. Практически по тази програвма в резултат на работата на всички институции, които работят и са ангажирани по програма САПАРД.
    Както вие вероятно сте разбрали от официалното прессъобщение на Министерския съвет, вчера се получи официално писмо от комисар Мариана Фишер -Бойл в отговор на кореспонденция, която аз съм имал с генералния директор на Генерална дирекция „Селско стопанство” от 15 октомври тази година, когато го уведомих, че на база на изпълнения екшън-план, на база на позитивните констатации на одиторската кампания са възстановени плащанията към бенефициентите с национален ресурс. В това писмо за пореден път комуникирах желанието на българските власти да бъде удължен срокът на разплащанията по програма САПАРД в рамките до 31 декември 2009 година.
    В своето писмо комисар Мариана Фишер – Бойл уверява, че на база на предварителната оценка за изпълнение на екшън-плана и според генералната дирекция „Селско стопанство” получени положителни оценки за изпълнение на този план за действие, тя ще предложи на комисията този срок за разплащания по програма САПАРД да бъде удължен в желания от българските власти срок до 31 декември 2009 година.
    Сега съвсем оперативно ще се спра на този план за действие, който всичките ангажирани български власти разработиха и съответно агенция САПАРД изпълнява в периода на месеците юли – септември, за да могат да бъдат отстранени констатираните от Европейската комисия слабости в контролите по отношение на четирите спрени мерки.
    Планът на практика обхвана не само изискваните от Европейската комисия корективни мерки, но и допълнително заложени мерки по инициатива на българската страна за подобряване на общите системи за управление и контрол. Планът беше структуриран в пет части.
    Първата част включваше хоризонтални мерки за подобряване прилагането на програма САПАРД;
    Втората част беше свързана с допълнителни проверки на проектите, които предстои да бъдат платени, и на платените, но недекларирани пред Европейската комисия проекти;
    Третата част следваше да се ангажира с проверките по вече платените проекти по програма САПАРД в рамките на тези взети мерки;
    Четвъртата част беше свързана с допълнителни проверки на проектите – обект на разследване от страна на Европейската служба за борба с измамите ОЛАФ;
    Петата част е свързана с мерки за изпълнение на препоръките на сертифициращия орган във връзка с годишното уравняване на сметките за финансовата 2007 година.
    В резултат на изпълнението на плана за действие бяха въведени допълнителни контроли, бяха акредитирани допълнителни процедури и звена в агенция САПАРД. Бяха въведени допълнителни проверки във връзка с валидността на представените оферти, проверка на цените на активите в специално създадена база данни с осреднени пазарни цени, с цел да се избягва завишаване на цените на доставените активи; проверки за идентифициране на евентуални обратни плащания от доставчици към бенефициенти.
    Също така бяха допълнени и одобрени процедурите на агенция САПАРД във връзка с проверките на място.
    Беше акредитиран и Правилникът за работа на отдел „Борба с измамите и противодействие на корупцията”.
    При одобрението и акредитацията на съответните процедури също така бяха направени подобрения във функцията на вътрешния оди на агенция САПАРД, като беше създаден одитен комитет към агенцията.
    За изпълнение на част от заложените хоризонтални мерки от плана за действие, агенция САПАРД възложи съответните ангажименти на външни одиторски компании „Грант Торнтън”, „Делойт одит” и немската юридическа консултантска компания Норд щайнхофер лутц.
    Съгласно изискванията на Европейската комисия за осигуряване на потвърждение на правилното изпълнение на плана за действие от независим одитен орган, Министерството на финансите в рамките на конкурентна процедура сключи договор с одитната компания „Ръстен тянг” за извършване на този ангажимент, като окончателното приключване на одитния ангажимент е 30 ноември тази година.
    На база на декларираното от агенция САПАРД пред националния ръководител изпълнение на плана за действие и на база на оценката на изпълнението на мерките от плана за действие по отношение на първа и втора част от плана за действие, касаеща бързите плащания и подобряване на цялостното прилагане на хоризонталните контроли, фактически на 15 октомври, както ви казах, бяха възстановени плащанията към крайните бенефициенти с национални средства.
    Към момента, след стартирането на плащанията с национални средства, са изплатени проекти на обща стойност 5 млн. 400 хил. лв.
    В заключение бих искал да подчертая, че в контекста на това, че агенция САПАРД е в рамките на своята финална фаза на изпълнение, от изключителна важност е целият положителен опит по отношение на всички корективни мерки, които бяха разработени от агенция САПАРД и изпълнени в рамките на последните четири месеца, да има възможност да бъдат трансферирани в рамките на останалите структури на Държавен фонд „Земеделие” и по-специално тези, които ще работят по програма „Селските райони”. Защото това е един от основните ангажименти, който е предприет пред комисията – целият натрупан допълнителен положителен опит, съвместно с разработката на тези външни консултантски фирми, да се трансферира като ноу-хау именно за проблемите на тези 3 млрд. 200 млн. евро, които трябва да бъдат управлявани, съответно адекватно, за да стигнат до бенефициентите в българския сектор „Земеделие”. Благодаря Ви, господин председател.
    РАДОСЛАВ ИВАНОВ: Колеги, имате думата за въпроси. Вече имаме първи цикъл въпроси, зададени от колегата. Ако искате нещо повече да попитате, имате думата.
    КОНСТАНТИН ДИМИТРОВ: Бихте ли дали, господин заместник-министър Даков, повече информация по казуса „Люлин”? Това забавяне извършването на 13 процента от обема на дейности при 53 процента изтекло време как може да се отрази на потенциалната загуба на средства по ИСПА? И в какъв размер? Или това няма да се случи?
    В крайна сметка какви са все пак възможностите за реализацията на „Люлин”, ако се стигне до отнемане на средства по линия на ИСПА за тази специална национална пътна строителна цел?
    Това ми е вторият въпрос, свързан с темата ИСПА, на фона на това, което исках да разбера за ФАР.
    И, разбира се, в заключение удължаването на срока за плащания по агенция САПАРД в каква степен ще засили процентът на усвояемост на средствата по САПАРД за целия период на функциониране на програмата?
    ЙОРДАН ВЕЛИЧКОВ: Аз искам да изкажа задоволство от информацията, която беше изнесена от двамата заместник-министри. Аз имах някои въпроси, на които те просто отговориха.
    Но имам един по-конкретен въпрос: каква отговорност се търси за тези виновни фирми или лица, които недопустимо дълго забавят изпълнение на обекти, за които съответно са подписани договори? В това отношение аз бих посочил няколко примера, някои от които вие посочихте – „Люлин”. Това е един изключително важен обект, защото има огромно значение за столицата. Най-натовареният път в България в момента това е пътят към Гърция, към Благоевград и т.н.
    И второ, как е възможно да се търпи строителството на един втори тунел от няколкостотин метра, който се строи от няколко години? Аз съм просто свидетел на това строителство – става въпрос за тунела ”Дуков”. Извинявайте, работи се четири-пет години. Аз не знам дали се строи, дали се чопли. И каква отговорност се търси за тези, които са подписали и от тези, които са поели ангажименти. Защото има елементарни принципи в правото, има неустойка – така се казва, съгласно Гражданското право.
    Това бих искал да зная. Защото това наистина е недопустимо. И не става въпрос само за парите, които ние губим, но във всички случаи ние много повече губим от това, че натоварваме нашия транспорт, че губим време и т.н.
    РАДОСЛАВ ИВАНОВ: Това се казва и пропуснати ползи. Едно и също е.
    Има думата колегата Нихат Кабил.
    НИХАТ КАБИЛ: Уважаеми господин председател, колеги! Аз имам три въпроса към господин Ивановски.
    След прочутото писмо на Майкъл Лий за системни проблеми във ФАР България получи едно писмо от „Ди Джи агри”, с което се спира временно изплащането на проекти по втора мярка със същия мотив – съмнения за системни проблеми в прилагането на предприсъединителната програма, които на мен като тогавашен министър на земеделието и председател на Управителния съвет на САПАРД ми бяха заявени еднозначно от Жан Люк де Марти на една среща в Брюксел.
    Първият ми въпрос е: на базата на всички тези одити, на базата на доклада, който преди малко предоставихте, тези съмнения отпаднаха ли? Защото този въпрос е във връзка със следващия ми въпрос: очакванията на всички в страната бенефициенти и администрация, че с положителния сигнал от страна на комисар Фишер – Бойл, а също, разбира се, и вчера позицията на „Ди Джи агри” за удължаването на срока за прилагането на САПАРД или смяната на формулата от n+2 на n+3 очакванията на хората са средствата, които в момента са блокирани, да бъдат окончателно разблокирани.
    Това нещо очаква ли се|? Казахте, че вие сте в активна кореспонденция с „Ди Джи агри”. Каква е позицията на този етап на „Ди Джи агри” по този въпрос? Защото вчера изявлението на госпожа Фишер – Бойл Майкъл Ман прозвуча някак си много, бих казал, интересно, меко казано. Той направи едно ярко разграничение между решението на европейските институции по отношение на промяна на формулата от n+2 на n +3, отдели го от въпроса за възстановяване на плащанията.
    Третият ми въпрос е: защо това искане за удължаване на този срок толкова закъсня? Говорите за срок 15 октомври, при положение, че на априлския съвет на министрите в Люксембург, на който присъствах, това беше последният ми съвет, в разговор с Мариян Фишер Бойл тя още тогава устно пое ангажимент и каза: работете, действайте по въпроса да искате удължаване с една година, имате моята благосклонност към този въпрос. Защото на база на проблемите, произтичащи от лошата комуникация с Европейската комисия от 2007 година, около съдебното спрягане на Асен Друмев като изпълнителен директор, относно исканията на Европейската комисия еднозначно да бъде заявено дали това касае европейски средства или не касае, ние така или иначе влязохме в една спирала на закъснение по въпросите. Благодаря.
    РАДОСЛАВ ИВАНОВ: Колегата Петков има думата.
    ЙОРДАН ПЕТКОВ: Уважаеми колеги, уважаеми заместник-министри! От всички обсъждания, които протичат досега в рамките на вече повече от година, е ясно, че ние имаме голям управленски проблем. И той не е до капацитета на нашата администрация, а до нежеланието на нашата администрация да работи добре.
    Мисля, че тези неща вече са достатъчно ясни за всички, включително и това ,че когато нашата комисия напише доклада за проблемите в усвояването на европейските фондове, ние трябваше да чакаме писмо от Европейския съюз, за да вземем някакви мерки да прочетем доклада, в чието писане всички сме участвали.
    В тази връзка имам няколко въпроса.
    Първият ми въпрос е следният, като гледам структурата на ИСПА и това, че както винаги под формата на децентрализация се създават условия за почти невъзможност в целенасоченото управление на средства. И както видяхме, 4, 6, 12 месеца явно нашите проект-мениджъри ги нямат за нищо. Има закъснение, а вече сме в края на мандата. Няма и какво да усвояваме реално.
    Та моят въпрос се състои в следното. В комуникацията с Европейската комисия съществуват ли възможности, съществуват ли ваши искания или препоръки на Европейската комисия за оптимизиране на структурата и по какъв начин това е възможно да стане? И ако е възможно, в какви срокове смятате да направите нещо? Тъй като виждаме, че докато различните министерства се договорят, седнат на масата и се разберат, че тези пари трябва да бъдат усвоени, в края на краищата няма да има какво да усвояват.
    Нали сами разбирате, че спирането на текуческата помощ за пътна инфраструктура блокира процеса с години? Той не го блокира само сега, а блокира цялостния процес на проектиране и изпълнение на някаква политика в тази насока.
    Директният ми въпрос към вас е: какви са персоналните мерки, които стоят? Защото в края на краищата националният координатор носи отговорността за планирането, координирането и контрола. И ако ние три години не сме планирали, контролирали и координирали, какво ще правим следващите шест месеца?
    Следващият ми въпрос пак е продиктуван от всичките тези прослушвания, които ги правим. Не знам, за администрацията те сигурно са съвсем неформални събирания, но за нас това е много важна част от дейността ни. Установяваме, че всяко едно министерство действа така, че си прави информационна система, всяко едно министерство си прави собствени правила. И вече цяла година – аз поне очаквах днес от представителите на Министерството на финансите, чувам, че имаме единна информационна система, имаме унифициране на правилата, че ние няма да контролираме хоризонтала, защото Европейската комисия ни показа хоризонталата как работи. А Европейската комисия вече ще слезе да контролира вертикала и директните проекти.
    Не го ли разбра в случая „Пътна инфраструктура”, че хората вече ще ни контролират реално какво правим, а не какво пишем?
    В тази насока кога най-после ще бъде изяснена тази политика в информационната система? Ако нямаме еднопосочност и еднаквост на информацията, какво контролираме? Ако едната система на Министерството на регионалното развитие и благоустройството не съвпада с тази, която е в Министерството на труда и социалната политика или в Министерството на околната среда и водите, тогава какво правим? Разменяме си записки на листчета! Така не се контролират милиарди.
    РАДОСЛАВ ИВАНОВ: Това още от май месец го знаем.
    ЙОРДАН ПЕТКОВ: Това е, което аз имам да кажа.
    РАДОСЛАВ ИВАНОВ: Професор Имамов, заповядайте.
    АЛИОСМАН ИМАМОВ: Уважаеми господин председател! Аз също благодаря за информацията, която получихме. За мене тези информации ми дават основание да направя един важен извод – че отговорните фактори имат ясна представа за състоянието на проблемите по усвояването на тези фондове. Само че бих желал при едни бъдещи информации да има повече концепции, повече виждания за това как ще се действа оттук нататък, тоест как ще бъдат решени тези проблеми, които ясно бяха формулирани и представени пред нас.
    Имам един конкретен въпрос в този дух: каква е Вашата лична оценка и Вашата лична прогноза кога ще бъдат деблокирани тези 250 млн. лв. по ФАР? Имайки предвид онова, което се предприема и което ще бъде предприето в бъдеще. Благодаря.
    РАДОСЛАВ ИВАНОВ: Колеги, имате думата за отговори.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛЮБОМИР ДАЦОВ: Аз ще се опитам да отговоря на вашите въпроси.
    Автомагистрала „Люлин” действително е много горещ картоф. Там проблемите са комплексни. Все пак има неща, които аз лично не мога да си ги обясня. Като цяло, за разлика от други места, където има значителни проблеми с подготовката на проектите, знаете, че винаги има проблеми с отчуждаването, - и в случая с „Люлин” имаше проблеми с отчуждаването, но спрямо другите проектите бяха минимални. Винаги в случая като че ли има необяснимо поведение на изпълнителя.
    Ако трябва да споделям, имаше различни слухове – че в момента той е получил други големи поръчки извън България и вследствие на това му е ограничен ресурсът да ги реализира. Но аз ви казах, че на базата на последните срещи, които е имал изпълнителният директор Иван Атанасов със собствениците на фирмата, те са поели абсолютния ангажимент да осигурят както ресурсно, така и с техника проекта.
    Факт е, че това е огромна фирма, която не е декларирала измислен капацитет. Фирмата действително има и техниката, има и работната сила, за да извърши проекта.
    Относно сроковете за завършване и възможността да бъде терминиран, както и по въпроса за финансирането. Смятаме, че ако бъде направена мобилизацията, беше извършен такъв обстоен анализ, макар ние да не сме специалисти, колегите от Националната агенция „Пътна инфраструктура” твърдят, че е напълно възможно в рамките на срока до 2010 година да бъде завършен и реализиран този проект. Но трябва действително от страна на изпълнителя да бъде мобилизирана абсолютно работната сила, абсолютно и техниката, за да бъде завършен проектът.
    Естествено има някои дребни неща, които съществуват. Например всички знаем, че има големи проблеми с подземните комуникации, които не са отбелязани на нито една карта. Там също излязоха такива проблеми. Дори не бяха отбелязани такива неща, като газопроводи, които се оказаха изненада за изпълнителя и как ще трябва да се правят допълнителни връзки, които забавят във времето, дават повод на изпълнителя да има претенции към държавата.
    Мисля, че има две парчета земя, които все още не са отчуждени, но те не могат да бъдат причина да не се работи по трасетата.
    Имаше един проблем с различното третиране от страна на Агенцията за горите, която трябва да извърши изсичането на определен брой дървета по пътя на трасето. Интересно беше в случая, че това също е повод за забавяне на проекта.
    В рамките на Софийското горско стопанство нямаше никакъв проблем. Оказа се, че откъм Перник, пернишките структури имат по-друго третиране по въпроса. Това простичко нещо отне около три или четири месеца за уточняване на процедурите.
    Но от гледна точка на финансирането аз смятам, че няма да има загубено финансиране, ако проектът бъде завършен в срок до 2010 година. Не ми се иска на този етап да обсъждаме, но дори има и други възможности, някои участъци да бъдат завършени евентуално с парите по проекта, други евентуално в един преходен период, като финалното плащане е възможно да бъде завършено в края на 2011 година.
    Така че има един междинен период между 2010 и 2011 година, когато с национални средства да бъде довършен, ако случайно не е довършен, някой участък и проектът да бъде предаден в целия си вид. Тогава ще се счита, че всички условия са изпълнени и съответно цялото финансиране ще бъде преведено. Иначе с финансирането, което е по ИСПА, без националните средства, както знаете, е в размер на 111 милиона евро.
    КОНСТАНТИН ДИМИТРОВ: До каква степен ще осигурим в края на периода на действието на програмата?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛЮБОМИР ДАЦОВ: Трудно ми е сега да прогнозирам. В момента от тези приблизително 1 млрд. 529 млн. евро, колкото е стойността на цялата програма, за периода 2010 година, ако не се лъжа, приблизително около 71 процента са договорени, от които 40 процента са разплатени.
    Мисля, че стремежът на всички нас, независимо от проблемите, е максимално да бъдат усвоени тези средства. За мен нещата по-скоро са проблематични във водния сектор, отколкото в транспорта. Мисля, че специално за „Люлин”, може би поради вниманието, което беше отделено на „Люлин” през последните няколко седмици, се предприемат значителни стъпки и контролът е почти ежедневен. Самата агенция, имам предвид Националната агенция „Пътна инфраструктура”, в момента увеличи екипа си, който контролира изграждането на проекта. Там вече има постоянно хора, които присъстват на строителната площадка.
    РАДОСЛАВ ИВАНОВ: Кажете за водния сектор, защото казахте, че там проблемите са много сериозни. Какво е естеството от прехвърлянето на топката между Министерството на околната среда и водите и Министерството на регионалното развитие и благоустройството? Ние трябва да знаем, защото утре да не стане така, че същите тези проблеми по ИСПА или по някоя друга предприсъединителна програма рефлектират върху усвояването на структурния и Кохезионния фонд.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛЮБОМИР ДАЦОВ: Там проблемите не са само в тупкането на топката между Министерството на околната среда и водите и Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Дори по-скоро това „тупкане на топката” може да се пренесе върху реализирането на проектите по структурните фондове. Не е важно в случая толкова по ИСПА. Като цяло по-скоро проблемите в момента по тези проекти, които са в агенцията и в Министерството на околната среда и водите, са вътре в самото министерство и взаимоотношенията Министерството на околната среда и водите – изпълнители и Министерството на околната среда и водите – общини. Включително липса или ограничен капацитет на някои от изпълнителите. Факт е, че има някои от тях, които са поели много поръчки и при този строителен бум, който беше, нямаха достатъчно капацитет да изпълнят някои от тях.

    РАДОСЛАВ ИВАНОВ: Сега ще се освободят производствени мощности.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛЮБОМИР ДАЦОВ: В момента и ние смятаме така. От тази гледна точка процесът сигурно там ще бъде ускорен.
    Но може би в тази връзка да отговоря на въпроса относно структурите по ИСПА. Фактически в момента има два управляващи органа, които са по ИСПА – това е в сектор „Околна среда и води” и съответно в сектора „Транспорт”. Като бяха направени промените. Всъщност има още една изпълнителна агенция, която води два проекта и тя се намира в Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Но съответно в транспорта бяха извършени такива промени преди два месеца, като съответната изпълнителна агенция в Национална агенция „Пътна инфраструктура” беше закрита, преобразувана в междинно звено и управляващият орган е само в Министерството на транспорта.
    Така че поне моето мнение е, че няма нищо лошо относно децентрализираните отговорности. Функциите по планиране и програмиране са централизирани, но изпълнението трябва да е децентрализирано. Аз не виждам по-добър модел от този.
    По мое мнение това, че на едно място ще бъде концентрирано абсолютно всичко, няма да подобри значително нещата. Те в края на краищата са свързани не само с капацитета на отделните министерства, те са свързани с капацитета на всички останали. Защото ако си говорим за администрация, моята позиция в момента е, че няма по-добра администрация от тази, която има. Много хора – това със съжаление ще го кажа – се упражняват на тази тема колко ни е лоша администрацията. Но факт е, че тази администрация захранва всички частни фирми и те по-добри служители от тези, които излизат от администрацията, нямат.
    Така че аз смятам, че това е оптималното. Още повече, че до 2010 година да се правят нови преобразувания.... Единственото, което е възможно, е да бъдат закрити съответно управляващите органи в „Околна среда” и в „Транспорт” и да бъдат дадени в Министерството на финансите с един управляващ орган, както беше преди време предложението на Европейската комисия.
    РАДОСЛАВ ИВАНОВ: Постъпили ли са такива предложения за окрупняване?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛЮБОМИР ДАЦОВ: В предложенията на Европейската комисия, които постъпиха от началото на тази година, имаше три писма от страна на директора Анер по този въпрос, препоръката на Европейската комисия вследствие препоръките на одитори от страна на Европейската комисия бяха за централизиране на всичко в Министерството на финансите в дирекцията на госпожа Пенчева – само един управляващ орган, съответно делегиране на функциите на министерствата на междинни звена. По една или друга причина...
    РАДОСЛАВ ИВАНОВ: ... не беше предприета такава стъпка.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛЮБОМИР ДАЦОВ: Да, не беше предприета такава стъпка, а беше предприета стъпка за оптимизиране на тези структури, като се обединиха структурите в Националната агенция „Пътна инфраструктура” и в Министерството на транспорта. Тъй като в края на краищата всички разбираме, че основните проблеми започнаха от Националната агенция „Пътна инфраструктура”. И това беше приемливо за Европейската комисия.
    Относно информационната система. Само накратко да кажа – Вашият въпрос се отнася за структурните фондове, не за това, което е по ИСПА. Аз не знам да има различни системи – става въпрос за информационни, в министерствата. Тя е само една.
    Друг е въпросът, че в момента се довършва автоматизираната информационна система. Но тя е единна. Има общи правила. А право вече на всеки един управляващ орган е съответно да има своята специфика в указанията, които дава за изпълнението на отделните приоритети и на отделните проекти. И никой не може да отнеме това право на управляващите органи. Но правилата са единни.
    РАДОСЛАВ ИВАНОВ: Ние не сме специалисти, колегата зададе въпрос.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛЮБОМИР ДАЦОВ: Относно отговорността – въпросът, който беше зададен. Много е трудно да се прецени, първо, защото отговорността на фирмите се установява в изтичането на договора. Всички, които са се сблъсквали с тези проблеми, знаят, че се точат едни безкрайни дела и невинаги осъждането на съда ще бъде против фирмите.
    ЙОРДАН ПЕТКОВ: В тази връзка няма ли заложен срок в договорите?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛЮБОМИР ДАЦОВ: Има заложени срокове, но много трудно се установяват тези неща. Освен това невинаги и ние сме перфектни. Така че е много трудно да стане.
    Специално по „Люлин” ние сме под натиска на времето. Ако трябва да бъдем честни, обсъждали сме го този въпрос да прекратим договора. Само че това означава да загубим проекта, тъй като няма никакво време за ново контрактуване и нова процедура. По новия регламент имаме право само на една промяна в меморандума, която е консумирана съответно по този проект. Така че мен това не е реалистично. Трябва да се търсят решения в рамките на настоящия договор.
    А и знаете, че самите клаузи, съответно за компенсиране на изпълнението, са ограничени. Така че въпросът е двустранен – да се търси решение и да се намери баланс в общ интерес.
    РАДОСЛАВ ИВАНОВ: Има думата заместник-министър Ивановски да отговори на поставените въпроси.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДИМИТЪР ИВАНОВСКИ: Уважаеми дами и господа народни представители! Ще се опитам да отговоря на въпросите на народните представители в поредността, в която те постъпиха.
    На първия въпрос на господин Константин Димитров – за трите групи проекти във фонд „Републиканска пътна инфраструктура”. Пак казвам, че тук в момента ние разсъждаваме върху въпроса, че първо трябва да се върне акредитацията на агенцията, съвместно с връщането на акредитацията на Пътния фонд като project implementation unit. И ако всичко това се случи, имаме фактически следните цифрови измерения:
    Първите три проекта, които на практика може да се считат за загубени, са в размер на европейско финансиране 14,8 млн. евро;
    Вторите четири проекта, които са под въпрос, са в размер на европейско финансиране 26,3 млн. евро;
    И чистите три проекта, за които е ясно ,че няма да има никакъв проблем да бъдат финансирани се европейски средства, са в размер на 9,8 млн. евро.
    Относно Вашия въпрос доколко удължаването на срока по програма САПАРД ще даде възможност на всичките бенефициенти да приключат успешно своите проекти и да получат финансирането си, в рамките на разделянето на отговорностите и правомощията, фактически това е изцяло в мениджмънт-процеса на агенция САПАРД. Както ви казах, за периода от 15 октомври до вчерашна дата имаме платени средства в размер на 5.400 млн. лв. Ние фактически ежедневно комуникираме с агенция САПАРД по отношение на мобилизирането на техния ресурс, за да се извършат всичките тези допълнителни проверки и контроли. И те смятат, че фактически до края на годината рязко ще се увеличат заявките за плащания към крайни бенефициенти. И ако се получи това удължаване на срока, защото аз в своето експозе казах, че това е решение, което е взела комисар Мариана Фишер – Бойл, това ще бъде внесено за окончателно решение от колежа на комисията.
    Така че срокът 31 декември 2009 година при необходимата мобилизация от страна на Държавен фонд „Земеделие” и респективно агенция САПАРД, ще може действително всичките тези бенефициенти, които са с изрядни договори, чакащи плащания, да получат своето финансиране.
    Господин Величков си тръгна.
    Следващите въпроси бяха поставени от многоуважаемия народен представител господин Кабил.
    Господин Кабил, аз по никакъв начин не съм заявявал в своето експозе, че едновременно с решението, което е взела комисарката за предложение за удължаване на срока, фактически тя в окончателен вариант е взела и своето решение за поставяне на възстановяване плащанията с европейски средства. Всъщност това, което ние получихме като комуникация с комисар Мариана Фишер – Бойл, за мене беше естественият ход на нещата. Макар че много хора в България, ангажирани с управлението на програма САПАРД, очакваха, че едва ли не в едно и също писмо ще бъдат решени и двата въпроса.
    Така че аз по този въпрос, ако с нещо не съм бил достатъчно ясен, Ви отговарям така. И в разговори с вицепремиер Плугчиева, и в разговори с настоящето ръководство на Държавен фонд „Земеделие” съм изразявал категоричната си позиция, че за нас първият въпрос, който трябва да решим, е за удължаването на срока. И аз очаквам, независимо от това, че се надявам, че ще представим окончателен одитен доклад на Ръстентянг със съответните позитивни констатации, че планът за действие е изпълнен с всичките му елементи. Защото аз в експозето си казах, че когато е взето решение за националните плащания, фактически са взети под внимание окончателните констатации за плана за действие на Ръстентянг за първите две части, които касаят допълнителните хоризонтални мерки за контрол и допълнителните проверките за плащанията.
    Но това, което и вчера говорихме с вицепремиер Плугчиева, и с ръководството на Държавен фонд „Земеделие”, е, че изключително голямо значение комисията ще отдели на тази част от плана за действие, който касае проверките на проектите, които вече са разплатени в рамките на тези четири месеца и съответно оценката, която одиторската компания ще даде. Защото е ясно, че това води и към евентуални последствия в рамките на така наречените процедури по client of account procedures, които могат да последват съответни корекции за даден период от време.
    В този ред на мисли, това е поне моето експертно очакване, че вероятно при най-доброто стечение обстоятелствата ние да получим позитивния доклад от Ръстентянг, вероятно преди комисията да вземе решение за възстановяване на плащанията с европейски средства, тя ще прецени и ще изпрати свои одитори, които да видят на място това, което се е случило, за да го потвърдят със своите проекти.
    НИХАТ КАБИЛ: Въпросът е много важен. Вие не ме разбрахте правилно какво исках да кажа.
    Първият ми въпрос беше в тази връзка. Де Марти ми каза: спираме парите, защото имаме съмнение за тежки системни проблеми. Те се мултиплицират. – И всичко, цялата история тръгна от групата на Николов. И когато спряха, започна цялата дандания. След това спряха и другите мерки и т.н.
    Въпросът ми беше следният. Направени са одити от Кей Пи Ем Джи, „Грант торнтън”, „Делойт одит” и т.н. В края на краищата какво се оказва? Има ли такива тежки системни проблеми? Защото това е важно за политическата позиция на България.
    В края на краищата аз никога не съм се съмнявал, че проблемите по САПАРД в България няма да бъдат много по-грандиозни и по-различни от проблемите по СПАРД във всички други страни, които се присъединиха и които прилагаха тази програма. Ние не сме някакво изключение, някаква драма. и тези средства ще бъдат възстановени.
    Това е важно за позицията на България. Защото не може в 2000 година, когато се сключва многогодишното финансово споразумение, сега всяка година се сключват годишните финансови споразумения, има комитет по наблюдение, има оди от Европейската сметна палата, откъде ли не. Мисля, че само папата не е изпращал оди. И аз не знам оттук нататък вече накъде да се обръща. То е обърнато с хастара наобратно.
    В края на краищата има ли такива системни, тежки проблеми? Защото в обществото от цялата логорея, която се изсипа на тази тема, аз поне като човек, който що-годе имам представа за какво става въпрос, успях да разбера две неща: че има проблем първо, по това, че някои фирми си надуват офертите и второ, въпросът за свързаните лица. Защото схемата на Николов и група е класическа измама, международна, там вече е друго. Ти трябва да си някакъв много страшен разследващ орган, а не експерти прилагащи САПАРД, за да можеш да разбереш за какво става въпрос.
    Това ми беше въпросът.
    И второ, аз внимателно прочетох писмото, взех информация от хора от самата комисия, с които сме в добри отношения през годините. Въпросът беше, че е ясно, че комисарката имаше волята и решението ще мине през Съвета. В това отношение също не сме уникални. Всяка страна, която е поискала във връзка с приключване на предприсъединителна програма допълнително удължаване поради най-различни проблеми, е получавала. Иначе не е нормално. Това е ясно. Но на фона на този сигнал, който безспорно е положителен сигнал, според тебе от комуникацията с Ди Джи агро или с другите представителни институции виждаш ли евентуално да ни деблокират средствата? Разбира се, те никога няма да си оставят магарето в калта, ще ни резнат едни пари, както преди малко беше казано, най-вероятно по тия проекти, за които се казва ачик мошенгия. То е ясно.
    Но другото, което е читаво... Защото в противен случай те са договорени, има решение на Министерския съвет. Те се плашат от бюджета. Ние ще натоварим нашия бюджет, особено на фона на всичко, което става в света в момента.
    Оттук на базата на всички тези експертни стъпки, примерно плана за действие, хоризонталните мерки, допълнителното подобряване, контрол и т.н., това нещо като отиде в нашето поле, на политиците, по какъв начин да има и съответното експониране от наша страна. Аз съм далеч от мисълта ,че ние трябва да влизаме в някакви конфликти. Защото знам, че който е влязъл в конфликт с тях, него е спечелил.
    Но това, което става специално със САПАРД, и така, както ще приключи, това може да се използва като един много сериозен позитив в посока: Да, ние сме си написали домашното, ние сме си взели поуките, сложихме си по няколко обеци на всяко ухо. Това ми беше въпросът, не нещо друго.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДИМИТЪР ИВАНОВСКИ: Аз щях да го доразвия в тази посока, господин Кабил. Но тук веднага започвам с това, което Ви интересуваше първоначално.
    Както по отношение на програма ФАР, така и по отношение на програма САПАРД аз като национален ръководител винаги съм защитавал позицията, че проблем в системите не съществува, имам предвид системите така, както те са акредитирани.
    И в този ред на мисли по отношение на ФАР, казано съвсем накратко, имахме нарушения в две от изпълнителните агенции, които бяха нарушения на мениджмънта, съответно мениджмънтът си отиде.
    Това, което ви казвам, че одитните констатации на Европейската комисия са, че това е наистина един нов стил на управление, особено в Министерството на финансите, разбира се, и в Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Но там стои проблемът с Пътния фонд.
    По отношение на програма САПАРД и, разбира се, тези проблеми, които бяха в програма ФАР – нередностите, констатирани в двете изпълнителни агенции, аз бих казал, господин Кабил, че един от проблемите, които реално по програма САПАРД най-вече ни доведоха до това каскадно спиране от мерки... Защото Вие много добре си спомняте, че когато беше спряна първата мярка, аз назначих веднага независим оди на Кей Пи Ем Джи, който показа фактически, че системите, такива, каквито са акредитирани, функционират адекватно. Но тук е големият въпрос – фактически вие по никакъв начин нямате отговорност по този въпрос, защото в крайна сметка това е било в правомощията и отговорностите на предишния мениджмънт на програма САПАРД.
    Трябва да се каже – и аз това нещо неведнъж съм го коментирал, че комуникацията на бившия мениджмънт на фонд „Земеделие” с ОЛАФ в края на миналата година е била изключително влошена, включително и неща, за които аз съм трябвало да бъда информиран като национален ръководител, за нередности, които да декларирам в Брюксел, а това не е случило. Всъщност това беше нещото, което според мен ескалира както по отношение на ФАР, така и по отношение на САПАРД, тази каскада от мерки.
    И като се насложи това което каза и колегата Дацов, защото Вие казахте за първото писмо на Майкъл Лий, след това за писмото на Главна дирекция „Селско стопанство”... Но много съзнателно беше потулвано едно първо писмо – на 24 януари, от Главна дирекция „Регионална политика” за Пътния фонд, всъщност това е първото писмо, което фактически беше абсолютно неглижирано от съответните отговорни институции.
    РАДОСЛАВ ИВАНОВ: Писмата на Майкъл Лий бяха през февруари и май.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДИМИТЪР ИВАНОВСКИ: Първото писмо, което нас ни алармира на фона на тази влошена комуникация с ОЛАФ, беше от 24 януари на Главна дирекция „Регионална политика” по отношение на Пътния фонд. И тук фактически за едно единствено нещо аз съм адвокатствал да бъде направено – това беше още даже преди да бъде създаден постът на вицепремиера. Всъщност този съвет АВКУС, който дълги години работеше към Министерството на вътрешните работи, който беше основният партньор на ОЛАВ фактически да заработи адекватно, аз това съм го предлагал също много активно. И всъщност това беше единственият въпрос, който има системен характер и който в крайна сметка взе своето решение с прехвърлянето към вицепремиера Плугчиева.
    И другото нещо, което смятам, че е от изключителна важност за нашите партньори от Европейската комисия, е действително тази нова степен на комуникация с ОЛАФ и за абсолютното желание наистина като партньори да признаваме грешките си. Защото самите партньори от Европейската комисия и от ОЛАФ твърдят, че няма безгрешни системи, няма безгрешни проблеми. Въпросът е, че тогава, когато има проблем, той да не се забутва в ъгъла, включително съзнателно или несъзнателно.
    И следващата стъпка, разбира се, аз не искам да влизам в този дебат, защото той не е предмет на нашата тема – в момента, в който проблемът влезе в независимата съдебна власт, да намира своето адекватно решение с – това, което тях най-много ги интересува – освен осъдителните присъди, възстановяването на парите в техния бюджет.
    По отношение на писмото за удължаване на срока. Според мене и тук не съм бил разбран добре. Аз казах, че последната ми комуникация за искане удължаването на срока е от 15 октомври. Но Вие много добре знаете, че аз преди това имах още три комуникации. Първата ми комуникация за искане удължаване на срока е с датата 7 април, според мене даже преди съвета, който е бил в Люксембург.
    По отношение на въпроса на проф. Имамов. Господин професоре, към 30 ноември ние трябва да имаме най-късно отговор от Европейската комисия дали ще бъдат възстановени средствата в акредитацията в двете изпълнителни агенции. И аз съм уверен, че със сигурност и на базата на одитната мисиля, която имахме от Главна дирекция „Разширяване” – 28 – 30 октомври, фактически ни дават цялата увереност, че европейската комисия ще се произнесе. Искрено се надявам, че произнасянето ще бъде позитивно, с тази уговорка, която направих, че по отношение на констатациите на Кей Пи Ем Джи за Пътния фонд аз съм ги констатирал в нашата българска национална позиция. И действително там имаме проблем, който със сигурност, дори при връщане на акредитацията на двете структури – Министерството на регионалното развитие и благоустройството и Пътния фонд имаме със сигурност загуба на пари, които са от лошото управление в Пътния фонд.
    РАДОСЛАВ ИВАНОВ: Колеги, доволни ли сте от получените отговори? – Ако е така, благодарим на уважаемите гости за присъствието.Ще очакваме допълнение от заместник-министър Дацов за националната позиция.С това нашата работа завърши. Закривам заседанието на подкомисията.


    Стенограф:
    (Божана Попова)



    ПРЕДСЕДАТЕЛ НАПОДКОМИСИЯТА
    ПО УСВОЯВАНЕТО НА СРЕДСТВАТА ОТ ЕС:

    (Радослав Иванов)



    77511
    Форма за търсене
    Ключова дума