Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА И ТУРИЗЪМ
КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА И ТУРИЗЪМ
07/11/2013 първо гласуване

    Д О К Л А Д
    по законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2014 г., № 302-01-33, внесен от Министерския съвет на 30 октомври 2013 г.
    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ВТОРО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА И ТУРИЗЪМ


    Д О К Л А Д


    по законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2014 г., № 302-01-33, внесен от Министерския съвет на 30 октомври 2013 г.


    На свое извънредно заседание, проведено съвместно с Комисията по бюджет и финанси на 7 ноември 2013 г., Комисията по икономическата политика и туризъм разгледа законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2014 г.
    На заседанието присъстваха Петър Чобанов – министър на финансите, Драгомир Стойнев – министър на икономиката и енергетиката, Хасан Адемов – министър на труда и социалната политика, Димитър Костов – подуправител на БНБ, Васил Тодоров от Българската търговско-промишлена палата, Лидия Шулева от Асоциацията на индустриалния капитал в България, Пламен Димитров от КНСБ, представители на граждански организации.
    Министърът на финансите Петър Чобанов, които представи законопроекта, отбеляза че акцентът е поставен върху постигането на стабилна и предвидима инвестиционна среда и създаване на условия за подобряване на бизнес средата. Бюджет 2014 залага на подобряване на условията на данъчното облагане и повишаване на събираемостта на приходите, както и на преструктуриране на публичните разходи, за да се освободи ресурс за повече инвестиции.
    В бюджета за следващата година са заложени следните параметри по консолидираната фискална програма:
     Приходи - 30 886,0 млн. лв. (37,9% от БВП);
     Разходи - 32 358,3 млн. лв. (39,7% от БВП при ограничение от 40% от БВП);
     Дефицит от 1,8% от БВП, който в номинално изражение е 1 472,3 млн. лв.
    Прогнозата за реалния икономически растеж за 2013 г. е ревизирана от 1,8% на 0,6%, а целта за бюджетното салдо по КФП е променена от дефицит в размер на 1,3% от БВП до 2,0% от БВП, отчитайки очакваното неизпълнение на приходите по държавния бюджет и необходимостта от допълнителни разходи за разплащане с бизнеса и за допълнителни мерки за социална защита. Растежът на БВП за 2014 г. се очаква да достигне 1,8% в реално изражение. В периода 2015–2016 г. се очаква ускоряване на икономическия растеж от 2,9% до 3,4%, като основен ще е приносът на вътрешното търсене.
    В периода 2014-2016 г. предвиденото салдо по КФП е съответно дефицит в размер на 1,8% от БВП за 2014 г., 1,5% от БВП за 2015 г. и 1,1% от БВП за 2016 г.
    През 2014 г. се предвижда дългът да възлезе на 18,0 млрд. лв., което е изменение от 3,4 млрд. лв. спрямо очакваното ниво на държавния дълг към края на 2013 г. Запазва се нивото на минималния размер на фискалния резерв към 31 декември 2014 г. от 4,5 млрд. лв.
    През 2014 г. средногодишната инфлация се очаква да бъде 1,8%, след което слабо да се ускори до 2,1-2,2% в периода 2015-2016 г.
    Преките чуждестранни инвестиции за 2014 г. в процент от БВП се предвижда да бъдат в размер на 4.1 %.
    Бюджет 2014 ще осигури финансиране на приоритетни за правителството области – инвестиционни програми за икономически растеж и устойчиво развитие на регионите, програми за развитие на образованието, здравеопазването и социалните потребности на нацията и ще осигури силна финансова позиция в момент на повишена несигурност в международната икономика.
    Министърът на икономиката и енергетиката Драгомир Стойнев представи бюджета на министерството като посочи, че основните му параметри за 2014 г. са - приходи в размер на 157 290 000 лв. и разходи в размер на е 122 802 300 лв.
    Политиката на министерството през 2014 г. е дефинирана в 4 основни направления:
    1. „Устойчиво икономическо развитие и конкурентоспособност“ с бюджет в размер на 35 939 800 лв. В рамките на тази политика е дефинирана стратегическа цел „Повишаване на потенциала за икономически растеж и подобряване на възможностите за участие в единния европейски пазар и пазарите на трети страни“.
    2. „Ефективно външноикономическо сътрудничество“ с бюджет в размер на 11 225 100 лв. В рамките на тази политика е дефинирана стратегическа цел „Подобряване на експортния потенциал“, която се осъществява чрез изпълнението на оперативната цел „Утвърждаване на експорта като ключов фактор за икономически растеж“.
    3. „Устойчиво развитие на туризма“ с бюджетът в размер на 4 034 000 лв. Във връзка с тази политика е дефинирана стратегическата цел „Устойчиво развитие на туризма“, за постигането на която е поставена оперативна цел „Утвърждаване на туризма, като ключов за икономиката отрасъл“.
    4. „Устойчиво и конкурентоспособно енергийно развитие“ с бюджет в размер на 61 938 500 лв. Към политиката е дефинирана стратегическата цел „Създаване на условия за сигурна, ефективна и екологосъобразна енергетика“.
    В хода на дискусията подуправителят на БНБ Димитър Костов подкрепи заложените в законопроекта буфери, а по отношение на макрорамката на бюджет 2014 определи средата, в която се изготвя като трудно прогнозируема.
    Пламен Димитров от КНСБ каза, че според него темпа на нарастване на БВП и заложените данъчно - осигурителни приходи са постижими. Той отбеляза, че от КНСБ настояват принципите върху които да се изгради бюджета за следващата година да са: преразпределение през бюджета на максималните 40% от БВП и бюджетен дефицит в размер на 2 % от БВП.
    Васил Тодоров от БТПП подкрепи принципно законопроекта. Той даде положителна оценка на запазването на размера на ставката на корпоративния данък и на данъка върху доходите на физическите лица и изрази резерви относно повишаването на максималния месечен осигурителен доход и липсата на действия за намаляване на данъка върху доходите на едноличните търговци.
    Лидия Шулева от АИКБ отбеляза, че в бюджет 2014 не са предвидени средства за изпълнението на Закона за насърчаване на инвестициите относно приоритетните инвестиционни проекти. Тя определи средствата предвидени за електронно правосъдие, електронно здравеопазване и електронен кадастър като недостатъчни.
    Народният представител Владислав Горанов даде положителна оценка за новия формат на бюджета и относително непроменената данъчна политика. Според него обаче е необходим анализ на предвижданата административна реформа и извънредни мерки за повишаване на събираемостта, за да се преодолее тенденцията към влошаване на приходната част на бюджета.
    Председателят на Комисията по бюджет и финанси Йордан Цонев отбеляза като рискови за бюджета забавеното възстановяване на европейската икономика и нестабилната политическа среда.
    След приключване на дискусията се проведе гласуване, което приключи при следните резултати:
    1. по законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2014 г. с включен проект на Висшия съдебен съвет по чл. 1 и чл. 2: без “За” и “Против”, и “Въздържали се” – 13 народни представители;
    2. по законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2014 г. със становище на Министерския съвет по чл. 1 и чл. 2: “За” - 10, “Против” – 5, без “Въздържали се” народни представители.
    Въз основа на гореизложеното Комисията по икономическата политика и туризъм предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2014 г., № 302-01-33, внесен от Министерския съвет на 30 октомври 2013 г., със становище на Министерския съвет по чл. 1 и чл. 2.




    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО
    ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА
    И ТУРИЗЪМ:

    АЛИОСМАН ИМАМОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума