КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА И ТУРИЗЪМ
07/05/2014 първо гласуване
Д О К Л А Д
по законопроекта за изменение и допълнение на Закона за запасите от нефт и нефтопродукти, № 402-01-13, внесен от Министерски съвет на 6 март 2014 г.
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ВТОРО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА И ТУРИЗЪМ
Д О К Л А Д
по законопроекта за изменение и допълнение на Закона за запасите от нефт и нефтопродукти, № 402-01-13, внесен от Министерски съвет на 6 март 2014 г.
На свое редовно заседание, проведено на 7 май 2014 г., Комисията по икономическата политика и туризъм разгледа законопроекта за изменение и допълнение на Закона за запасите от нефт и нефтопродукти.
На заседанието присъстваха: от Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“ - Емил Колев – председател , Румен Младенов – главен секретар и Росица Станкова – заместник-директор на Главна дирекция „Държавни резерви, военновременни и задължителни запаси“, от Българска петролна и газова асоциация - Светослав Бенчев и Мая Любенова, представители на Асоциацията на индустриалния капитал в България, Българската търговско-промишлена палата и граждански организации.
Законопроектът беше представен от председателя на Държавната агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“ - Емил Колев. Той посочи, че законопроектът е изготвен след възникнала от практиката необходимост от по-добро систематизиране, детайлизиране и прецизиране на част от разпоредбите на Закона за запасите от нефт и нефтопродукти.
Към настоящия момент, Република България не е член на Международната агенция по енергетика, ето защо със законопроекта са направени уточнения, съгласно които влезлите в сила нейни решения могат да се прилагат на територията на страната само след като във връзка с тях е издадена препоръка от Европейската комисия.
Увеличава се броят на компетентните държавни органи, които взаимодействат с Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси” и се прецизира разпределението на конкретните данни, които всеки от тези органи ще й предоставя.
Предвидени са норми, съгласно които физическите лица, представляващи задължените лица и съхранителите, следва да предприемат всички необходими действия за стриктно изпълнение на задълженията си, като бездействието е обвързано с налагане на административни наказания.
Предложени са изменения насочени към постигане на по-голяма яснота в прилагането на методите за изчисляване на среднодневния нетен внос и вътрешнообщностни пристигания, и среднодневното потребление.
По-ясно и изчерпателно са уредени действията, които агенцията, задължените лица и съхранителите следва да предприемат в процедурите за делегиране на територията на страната, както и взаимодействието с икономическите оператори и централните структури за управление на запаси на други държави – членки на Европейския съюз, в съответствие с европейското законодателство. Допълнени и конкретизирани са документите, с които се доказва изпълнението на делегираните задължения за създаване и съхраняване на запаси.
Уреждат се по-детайлно условията и реда, при които агенцията може да разрешава на задължените лица замяна на определените им нива на запаси от един вид с друг.
Предвидено е и изменение свързано със застраховане на запасите за извънредни ситуации, с което се цели намаляване на административната тежест за задължените лица и постигане на по-голяма гъвкавост, съобразена с обичайната практика за сключване на договори за застраховка за календарната година.
Въвежда се изцяло нов момент, като се регламентират отношенията на агенцията със задължени лица, които са и съхранители, притежаващи складове по чл. 38 и съхраняващи в тях собствени запаси за извънредни ситуации.
По-пълно и точно е разписана процедурата по регистрация на складове за съхраняване на запаси. Прецизирани и допълнени са разпоредбите относно условията и реда за заличаване регистрацията на складове за съхранение на нефт и нефтопродукти.
Изменение в Закона за акцизите и данъчните складове от 2013 г., създаде правна възможност за Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“ да лицензира управлявани от нея петролни бази като данъчни складове и да създава запаси при режим на отложено плащане на акциз. Във връзка с това в законопроекта е предвидено изменение, съгласно което агенцията е длъжна да разполага с документи, доказващи заплащането на акциза само за запасите, създадени от нея в складове, които не са лицензирани като данъчни.
Предвидени са промени и в административно-наказателните разпоредби, за да се гарантира стриктно спазване на задълженията, които законът възлага на задължените лица и съхранителите и да се повиши ефективността на осъществявания от Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“ контрол.
В свое писмено становище от Министерство на икономиката и енергетиката подкрепиха внесения законопроект, като във връзка с настъпилата криза в Украйна предлагат конкретни редакции на някои от текстовете му.
От Българската петролна и газова асоциация също подкрепиха законопроекта като направиха и предложение за смяна на модела за съхранение на запасите.
След представяне и обсъждане на законопроекта се проведе гласуване, което приключи при следните резултати: гласували 13 народни представители, от които: “За” – 8, без “Против” и 5 - „Въздържали се”.
Въз основа на гореизложеното Комисията по икономическата политика и туризъм предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроекта за изменение и допълнение на Закона за запасите от нефт и нефтопродукти, № 402-01-13, внесен от Министерски съвет на 6 март 2014 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО
ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА
И ТУРИЗЪМ:
АЛИОСМАН ИМАМОВ