Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ
КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ
23/07/2013 първо гласуване

    Д О К Л А Д
    по законопроект за изменение и допълнение на Закона за държавния бюджет на Република България за 2013 г., № 302-01-8, внесен от Министерският съвет на 22. 07. 2013 г.
    На съвместно заседание, проведено на 23 юли 2013 г., Комисията по бюджет и финанси, Комисията по икономическата политика и туризъм и Комисията по труда и социалната политика разгледаха законопроекта за изменение и допълнение на Закона за държавния бюджет на Република България за 2013 г., № 302-01-8, внесен от Министерският съвет на 23 юли 2013 г.
    На заседанието присъстваха Петър Чобанов - министър на финансите; Хасан Адемов – министър на труда и социалната политика, Драгомир Стойнев - министър на икономиката и енергетиката, Людмила Петкова –заместник-министър на финансите; Димитър Костов – подуправител на БНБ, Васил Велев – председател на Асоциацията на индустриалния капитал, Димитър Бранков – заместник-председател на Българската стопанска камара, Васил Тодоров – главен секретар на БТПП, Пламен Димитров – президент на КНСБ, Николай Ненков – вицепрезидент на КНСБ, Нонка Каменова – експерт от КТ „Подкрепа”, директори на дирекции в Министерството на финансите и представители на неправителствени организации.

    От името на вносителя законопроекта беше представен от министър Петър Чобанов.
    Министър Чобанов изтъкна, че предлаганата актуализация на Закона за държавния бюджет на Република България за 2013 г.(ЗДБРБ за 2013 г.) ще бъде осъществена при запазване на финансовата и фискалната стабилност на държавата.
    От началото на 2013 г. изпълнението на основните макроикономически индикатори протича по-песимистично спрямо прогнозите, при които е бил разработен ЗДБРБ за 2013 г. Икономическият растеж през първото тримесечие на годината е останал слаб, като освен неблагоприятните ефекти от влошената външна среда са започнали да се проявяват и ефекти от нестабилна вътрешна среда.Вътрешното потребление остава свито, което е сред основните причини за ревизираната надолу макроикономическа прогноза за настоящата година.
    Отчетните данни за последното тримесечие на 2012 г. показват спад при крайното потребление и инвестициите в основен капитал в реално изражение (неизгладени данни), затова в ревизираната прогноза за 2013 г. на Министерството на финансите се очаква по-бавно възстановяване на вътрешното търсене през първата половина на годината.
    Повишената икономическа несигурност в началото на настоящата година в България и Европа като цяло, също се очаква да окаже негативно влияние върху инвестиционната активност в страната. Тенденцията към забавяне растежа на вътрешното търсене се отразява негативно върху вноса, което води до намаляване на постъпленията от данък върху добавената стойност от внос. От друга страна, наблюдаваните темпове на нарастване на износа в края на 2012 г. и в началото на 2013 г. могат да доведат до по-бързо от очакваното възстановяване на износа през 2013 г. и съответно до нарастване на декларирания за възстановяване данъчен кредит от износителите. По-слабото вътрешно търсене и нарастването на износа, който бе основен двигател на растежа през първото тримесечие на 2013 г., не позволяват на приходите от косвени данъци, които са гръбнака на данъчните приходи в бюджета, да нарастват бързо.
    С оглед на гореизложеното, с актуализираните прогнози за 2013 г. се предвижда ръст на икономиката от около 1 %, който е по-песимистичен сценарий от заложения растеж от 1,9 % в макрорамката към Бюджет 2013.
    Това е свързано с рискове за изпълнението на приходната част на бюджета, което налага преглед и оценка на фискалните цели.
    Изпълнението на държавния бюджет очертава редица структурни проблеми, които водят до задълбочаване на съществуващите дисбаланси в ключови системи на икономиката. Превръщането на бюджетното салдо в основна цел и подчиняването на всички системи за постигането му водят до липсата на гъвкавост в секторите, което затруднява работата на системите и води до липса на оперативна възможност за разплащане на задълженията и до потискане на растежа.
    Освен поради липсата на ефективни политики за растеж
    актуализация на бюджета се налага и поради надценените разчети на
    приходите към ЗДБРБ за 2013 г.
    Изготвените от приходните администрации оценки за очакваното изпълнение на данъчните приходи на годишна база очертават изоставане спрямо планираните със ЗДБРБ за 2013 г. параметри.
    В контекста на потенциалните рискове за фискалната позиция
    правителството вече е предприело пакет от спешни мерки за двете приходни администрации с цел намаляване на негативните ефекти върху
    бюджетните приходи от ниската събираемост и от съществуващите
    порочни практики по линия на контрабандата и размера на сивата
    икономика.
    На базата на предприетите мерки със законопроекта се предлагат следните за изменения и допълнения в Закона за държавния бюджет за 2013 г.:
    Със закона са предвидени да постъпят приходи в размер на 18 403,6 млн.лв., а със законопроекта се предлагат 18 196,2 млн. лв. или по-малко с 207,4 млн. лв. Това намаление на приходите е резултат от намаление на данъчните приходи с 555.0 млн. лв. и увеличение на неданъчните приходи с 347.6 млн. лв.
    Намалението на данъчни приходи със 555.0 млн. лв. е резултат от очаквано неизпълнение на: корпоративния данък със 13.4 млн. лв.; данъците върху дивидентите, ликвидационните дялове и доходите на местни и чуждестранни юридически лица със 14.3 млн. лв.; данък върху доходите на физическите лица със 50.0 млн. лв.; данък върху добавената стойност 229.2 млн. лв.; акцизи със 195.0 млн. лв. и други данъци със 53.1 млн. лв. Очаква се данъкът върху застрахователните премии и митата и митническите такси да се изпълнят така, както за предвидени в закона за държавния бюджет за 2013 г. съответно на 28.1 млн. лв. и на 120.0 млн. лв.
    Преизпълнението на неданъчните приходи със 347.6 млн. лв. се очаква да постъпят от: приходи и доходи от собственост - 82.8 млн. лв. и от други неданъчни приходи - 264.8 млн. лв. Предвижда се приходите от държавните такси и от глоби, санкции и наказателни лихви да се изпълнят до размера им предвиден в закона съответно -709.0 млн. лв. и 94.0 млн. лв.
    В актуализираните разчети на неданъчните приходи са заложени по-високи постъпления спрямо планираните със ЗДБРБ за 2013 г. от „приходи и доходи от собственост“, като в нетното увеличение това са основно приходи от дивиденти за държавата от държавни предприятия и в „други неданъчни приходи“ – основно от присъдена сума в полза на държавата по арбитражно дело и приходи от продажба на квоти за емисии на парникови газове.
    Помощите, даренията и другите безвъзмездно получени суми се предлагат на сума 44.2 млн. лв. толкова, колкото е одобрена и със закона.
    Със законопроекта се предлага бюджетните кредити за общи разходи да се увеличат до 19 492,2 млн.лв.(по закона са 19 206.2) или в повече с 286,0 млн.лв. Това общо увеличение на бюджетните кредити е изцяло за увеличение на бюджетния кредит за резерв за непредвидени и неотложни разходи в частта за структурни реформи и допълнителни фискални мерки, който разход със закона е одобрен да сума 49.5 млн. лв., а със законопроекта се предлага да се увеличи на 335.5 млн. лв.(49.5 + 286.0 = 335.5)
    В резерва за непредвидени и неотложни разходи, в частта му за структурни реформи и допълнителни фискални мерки е заложен ресурс в общ размер 286 млн. лв. за разходи, както следва:
    - За разплащане на задължения към бизнеса- сума в размер на 160,4 млн. лв., натрупани основно в системите на Министерството на отбраната, Министерството на вътрешните работи и Министерството на правосъдието. Предвидени са също така и допълнителни средства за инвестиции по бюджета на Министерството на здравеопазването и средства за земеделските производители;
    - За обезпечаване на социалните плащания за най-уязвимите групи сума в размер от 40 млн. лв.;
    - За облекчаване на тежестта върху потребителите при изкупуване от тях на електрическа енергия по преференциални цени по Закона за енергията от възобновяеми източници, което ще бъде за сметка на приходи от продажба на квоти за емисии на парникови газове. Затова в актуализираната рамка е включена оценка за приходи от продажба на квоти за емисии на парникови газове в размер на 85,6 млн. лв. и ресурс за разходи до размера на постъпилите приходи за 2013 г. при спазване на законодателството в областта на държавните помощи.
    За по-ефективно и целесъобразно използване на разходите трябва да се осигури гъвкавост и буфери, които да могат да посрещнат натиска от очертаващото се неизпълнение на приходите и създаване на условия за изпълнение на част от най-неотложните стабилизационни мерки в програмата на правителството, насочени към растеж и подобряване на бизнес средата, сред които са и мерките за разплащане на задълженията към бизнеса, за намаляване на административната тежест, подобряване на концесионната дейност и др.
    Свиването на колективното потребление би оказало негативно влияние върху крехкия растеж и може да тласне икономиката отново в рецесия.
    Бюджетния кредит за трансфери и вноска в общия бюджет на Европейския съюз се запазва в размерите, одобрени със Закона за държавния бюджет за 2013 г. съответно 10 099.0 млн. лв. и 908.2 млн. лв.
    Със закона е одобрено отрицателно бюджетно салдо в размер на 806,2 млн.лв., а със законопроекта се предлага увеличение на одобреното отрицателно бюджетно салдо в размер до 1 296.0 млн. лв. Увеличението на дефицита е в размер на 493.4 млн. лв.(0.6 % от прогнозния БВП), с което се променя бюджетната позиция до дефицит от 2.0 % от прогнозния БВП. Този нов размер на дефицит(2%) остава в рамките на регламентирания с чл. 20, ал. 4 от Закона за устройството на държавния бюджет лимит от 2.0% от БВП и спазва критериите от Маастрихт.
    Във връзка с предлаганото увеличаване на дефицита се поражда необходимост от промяна в лимита за максималния размер на новия държавен дълг, който може да бъде поет през 2013 г. Заложеният в ЗДБРБ за 2013 г. ограничител по дълга не предоставя възможност за прилагането на гъвкав подход по отношение на използването на нови емисии дълг, тъй като през февруари 2013 г. извънредно са емитирани 6-месечни държавни ценни книжа на вътрешния пазар на стойност 800 млн. лв. Книжата са пласирани в значим за мащабите на местния пазар размер, посредством който са осигурени средства за извършване на плащанията към земеделските производители. Въпреки че емисията падежира в рамките на 2013 г. (през месец август), тя на практика елиминира всякакви възможности за гъвкавост при финансиране нуждите на бюджета, изчерпвайки одобрения лимит.
    От друга страна, съществува необходимост от осигуряване на буфер във фискалния резерв, който да минимализира евентуални ликвидни рискове. Посочените обстоятелства водят до необходимостта от обезпечаване на допълнително дългово финансиране посредством използването на оптимална комбинация от дългови инструменти в размер до 1,0 млрд. лв. Това, обаче, няма да окаже влияние върху регламентираното в § 14 от Преходните и заключителните разпоредби на ЗДБРБ за 2013 г. ограничение за максималния размер на държавния дълг към края на годината от 14,6 млрд. лв.

    В преходните и заключителни разпоредби на Закона за държавния бюджет на Република България за 2013 г. се правят предложения за следните изменения:
    1. В § 5 числото „160” се заменя с „200”. С това изменение общата годишна квота за предоставяне на ваучери за храна по чл. 209, ал. 7 от Закона за корпоративното подоходно облагане се увеличава със 40.0 млн. лв.;
    2. В § 13, ал.1 числото „2,0” се заменя с „3,0”. С това изменение се увеличава максималния размер на новия държавен дълг, който може да бъде поет през 2013 г. с един милиард лева;
    3. Създава се § 14а със следния текст:” Министерския съвет може да поема външен държавен дълг, включително чрез емисии на държавни ценни книжа на международните пазари, в размер общо до 1.0 млрд. лв. или тяхната равностойност в друга валута при условията за последваща ратификация и
    4.Създава се § 57а. Със следния текст:”Присъдените по дело № ICC 17339/GZ / MHM суми се отчитат като приход по бюджета на Министерството на финансите за 2013г.”
    В Преходните и заключителните разпоредби на ЗИД на ЗДБРБ за 2013 г. е предвидено:
    а) Министерският съвет да утвърди бюджета и показателите за дейността на новото Министерство на инвестиционното проектиране, като необходимото финансиране се осигури чрез преструктуриране на други бюджети предвид делегирането на функции и компетенции от други администрации към новосформираното министерство и
    б) реализираните приходи от продажба на квоти за емисии на парникови газове до размера на очакваните постъпления от 236,2 млн. лв. да се разходват съгласно чл.35, ал.5 и 6 от Закона за енергетиката и чл.58, ал.2 от Закона за енергийната ефективност по ред определен от Министерския съвет.

    По законопроекта се проведе обширна дискусия.
    Представителите на работодателите подкрепиха принципно законопроекта, като изтъкнаха, че са налице всички параметри за тази актуализация на бюджета и едни от основните задачи са: държавата да си възстанови статута на най-добър платец, да оптимизира административните разходи с цел осигуряване средства за здравеопазване и образование, по-ефективно администриране на осигурителните вноски, като правителството се ангажира с необходимите реформи.
    Президентът на КНСБ Пламен Димитров изрази становището, че актуализацията и в политически и в социален план е важна, като би могло да се търси подобряване на събираемостта на ДДС и акцизи, да се криминализира неплащането на осигурителни вноски. Г-н Димитров изтъкна необходимостта от нов социален пакет с оглед осигуряване на еднократни добавки за безработните лица и социално слабите. Би трябвало да се помисли и за предложението на НСОРБ за осигуряване на допълнителни средства за съфинансиране на проекти.
    Представителите на КТ „Подкрепа” заявиха, че предвиденият социален пакет от 40 млн.лв. е доста малък в предвид хората в неравностойно положение.
    Подуправителят на БНБ г-н Димитър Костов изрази принципната подкрепа на законопроекта от страна на БНБ.
    Мнозинството от народните представители се изказаха, изразявайки своята подкрепа за предложените изменения и допълнения на Закона за държавния бюджет на Република България за 2013 г.
    Представителите на ГЕРБ изразиха становището, че изменението е ненавременно и прибързано и не покрива мотивите, с които е внесено.
    По време на дискусията баха зададени въпроси, на които министър Петър Чобанов отговори изчерпателно.

    След дискусията се проведе гласуване, което приключи със следните резултати: „За” – 10 народни представители, без „Против” и „Въздържали се” – 2 народни представители.
    Въз основа на гореизложеното и резултатите от гласуването Комисията по бюджет и финанси предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроекта за изменение и допълнение на Закона за държавния бюджет на Република България за 2013 година.




    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ:




    ЙОРДАН ЦОНЕВ
    Форма за търсене
    Ключова дума