КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ
03/12/2013 второ гласуване
Д О П Ъ Л Н И Т Е Л Е Н Д О К Л А Д
към доклад с вх. № 353-02-76 от 3 декември 2013 г. за второ гласуване на законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2014 г., № 302-01-33, внесен от Министерския съвет на 30.10.2013 г., приет на първо гласуване на 14 ноември 2013 г.
Д О П Ъ Л Н И Т Е Л Е Н Д О К Л А Д
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 1:
Чл. 1. (1) Приема държавния бюджет за 2014 г. по приходите, помощите и даренията, както следва:
№ Показатели Сума
( хил. лв.)
1 2
I. ПРИХОДИ, ПОМОЩИ И ДАРЕНИЯ 19 262 702,1
1. Данъчни приходи 17 336 996,7
1.1. Корпоративен данък 1 574 803,0
1.2. Данъци върху дивидентите, ликвидационните дялове и доходите на юридически лица 99 040,0
1.3. Данъци върху доходите на физически лица 2 632 802,9
1.4. Данък върху добавената стойност 8 281 657,3
1.5. Акцизи 4 377 879,8
1.6. Данък върху застрахователните премии 33 288,0
1.7. Мита и митнически такси 136 178,3
1.8. Такса върху производството на захар и изоглюкоза 1 046,7
1.9. Други данъци 200 300,7
2. Неданъчни приходи 1 874 084,8
2.1. Държавни такси 914 719,0
2.2. Съдебни такси 120 000,0
2.3. Приходи и доходи от собственост 625 604,5
2.4. Глоби, санкции и наказателни лихви 102 732,9
2.5. Други неданъчни приходи 111 028,4
3. Помощи и дарения 51 620,6
(2) Приема държавния бюджет за 2014 г. по разходите, бюджетните взаимоотношения и вноската в общия бюджет на Европейския съюз, както следва:
№ Показатели Сума
( хил. лв.)
1 2
II. РАЗХОДИ 9 899 567,0
1. Текущи разходи 7 990 980,4
в т.ч.
1.1. Субсидии 833 831,6
1.1.1. Субсидии за нефинансови предприятия 772 139,6
1.1.2. Субсидии за юридически лица с нестопанска цел 61 692,0
1.2. Лихви 664 693,4
1.3. Текущи трансфери, обезщетения и помощи за домакинствата 979 466,3
2. Капиталови разходи 1 028 714,2
2.1 Придобиване на дълготрайни активи и основен ремонт 869 908,3
2.2. Капиталови трансфери 158 805,9
3. Прираст на държавния резерв (нето) 18 772,4
4. Резерв за непредвидени и/или неотложни разходи 861 100,0
4.1. По централния бюджет 860 000,0
4.1.1. - за предотвратяване, овладяване и преодоляване на последиците от бедствия 70 000,0
4.1.2. - за икономически растеж и държавност 790 000,0
4.2. По бюджета на съдебната власт 600,0
4.3. По бюджета на Народното събрание 500,0
III. БЮДЖЕТНИ ВЗАИМООТНОШЕНИЯ (ТРАНСФЕРИ) - НЕТО 9 794 672,6
1. Предоставени трансфери за: 9 881 712,6
1.1. Общините 2 384 738,8
1.2. Държавното обществено осигуряване 4 935 999,4
1.3. Националната здравноосигурителна каса 988 660,0
в т.ч.
1.3.1. - от Министерството на здравеопазването 13 400,0
1.4. Българското национално радио 42 112,0
1.5. Българската национална телевизия 65 147,0
1.6. Българската телеграфна агенция 4 085,0
1.7. Държавните висши училища 375 794,5
1.7.1. - от Министерството на образованието и науката 351 710,5
1.7.2. - от Министерството на отбраната 24 084,0
1.8. Българската академия на науките 75 046,8
1.8.1. - от Министерството на образованието и науката 72 496,8
1.8.2. - от Министерството на околната среда и водите 2 550,0
1.9. Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда
от Министерството на околната среда и водите 59 188,4
1.10. Националната компания „Стратегически инфраструктурни проекти”
от Министерството на регионалното развитие 1 200,0
1.11. Сметката за средствата от Европейския съюз на Националния фонд (нето) 751 206,1
1.12. Сметката за средствата от Европейския съюз на Държавния фонд "Земеделие" 198 534,6
2. Получени трансфери от: 87 040,0
2.1. Националния осигурителен институт за Министерството на труда и социалната политика 7 150,0
2.2. Националната здравноосигурителна каса за Министерството на финансите 3 090,0
2.3. Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда за
Министерството на околната среда и водите 36 500,0
2.4. Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда за
Министерството на икономиката и енергетиката 40 300,0
IV. ВНОСКА В ОБЩИЯ БЮДЖЕТ НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ 904 690,3
(3) Утвърждава бюджетното салдо по държавния бюджет за 2014 г., както следва:
№ Показатели Сума
( хил. лв.)
1 2
V. БЮДЖЕТНО САЛДО (І-ІІ-ІІІ-IV) -1 336 227,8
(4) Утвърждава нето операциите в частта на финансирането на бюджетното салдо по държавния бюджет, както следва:
№ Показатели Сума
( хил. лв.)
1 2
VІ. ОПЕРАЦИИ В ЧАСТТА НА ФИНАНСИРАНЕТО - НЕТО 1 336 227,8
(5) Средствата от резерва по ал. 2, раздел ІІ, т. 4.1.2 се разходват въз основа на акт на Министерския съвет, както следва:
1. за публична инвестиционна програма „Растеж и устойчиво развитие на регионите“ в размер до 500 000 хил. лв.;
2. за структурни мерки и програми за развитие на образованието в размер до 100 000 хил. лв., в това число до 22 000 хил. лв. за увеличаване на субсидията за издръжка на обучението в държавните висши училища, определена в зависимост от комплексната оценка за качеството на обучението и съответствието му с потребностите на пазара на труда и за увеличение на диференцираните нормативи за издръжка на обучението в приоритетни професионални направления;
3. за програми за развитие на иновациите в размер до 20 000 хил. лв.;
4. за бойна подготовка и бойна готовност на видовете въоръжени сили в размер до 20 000 хил. лв.;
5. за инвестиции и програми в областта на енергетиката в размер до 150 000 хил. лв.
(6) Министерският съвет определя условията, реда и критериите за избора на проекти и програми и прозрачното разходване на средствата по ал. 5, т. 1 за постигане на икономически растеж, устойчиво развитие на регионите, създаване на възможност за генериране на заетост и доходи и повишаване на конкурентоспособността на икономиката.
Текст на вносителя за чл. 36:
Чл. 36. (1) Приема бюджета на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране за 2014 г., както следва:
№ Показатели Сума
( хил. лв.)
1 2
I. ПРИХОДИ, ПОМОЩИ И ДАРЕНИЯ 10 220,0
1. Неданъчни приходи 10 220,0
в т.ч. приходи от държавни такси 10 015,0
II. РАЗХОДИ 3 914,6
1. Текущи разходи 3 864,6
2. Капиталови разходи 50,0
III. БЮДЖЕТНИ ВЗАИМООТНОШЕНИЯ (ТРАНСФЕРИ) - (+/-)
IV. БЮДЖЕТНО САЛДО (І-ІІ+ІІІ) 6 305,4
V. ОПЕРАЦИИ В ЧАСТТА НА ФИНАНСИРАНЕТО - НЕТО -6 305,4
(2) Утвърждава максималните размери на ангажиментите за разходи, които могат да бъдат поети през 2014 г., и максималните размери на новите задължения за разходи, които могат да бъдат натрупани през 2014 г. от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране, както следва:
№ Показатели Сума
( хил. лв.)
1 2
1. Максимален размер на ангажиментите за разходи, които могат да бъдат поети през 2014 г. 559,6
2. Максимален размер на новите задължения за разходи, които могат да бъдат натрупани през 2014 г. 559,6
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 36:
Чл. 36. (1) Приема бюджета на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране за 2014 г., както следва:
№ Показатели Сума
( хил. лв.)
1 2
I. ПРИХОДИ, ПОМОЩИ И ДАРЕНИЯ 160 220,0
1. Неданъчни приходи 160 220,0
в т.ч. приходи от държавни такси 160 015,0
II. РАЗХОДИ 3 914,6
1. Текущи разходи 3 864,6
2. Капиталови разходи 50,0
III. БЮДЖЕТНИ ВЗАИМООТНОШЕНИЯ (ТРАНСФЕРИ) - (+/-)
IV. БЮДЖЕТНО САЛДО (І-ІІ+ІІІ) 156 305,4
V. ОПЕРАЦИИ В ЧАСТТА НА ФИНАНСИРАНЕТО - НЕТО -156 305,4
(2) Утвърждава максималните размери на ангажиментите за разходи, които могат да бъдат поети през 2014 г., и максималните размери на новите задължения за разходи, които могат да бъдат натрупани през 2014 г. от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране, както следва:
№ Показатели Сума
( хил. лв.)
1 2
1. Максимален размер на ангажиментите за разходи, които могат да бъдат поети през 2014 г. 559,6
2. Максимален размер на новите задължения за разходи, които могат да бъдат натрупани през 2014 г. 559,6
Текст на вносителя за чл. 63:
Чл. 63. Годишният размер на държавната субсидия за един получен действителен глас съгласно Закона за политическите партии за 2014 г. е 12 лв.
Предложение на н.п. Волен Сидеров, Деница Гаджева, Павел Шопов, Станислав Станилов, Николай Александров, Кристиян Димитров, Иван Димитров, Димитър Димов, Гален Монев, Любомир Владимиров, Миглена Александрова, Адриан Асенов, Илиан Тодоров:
Член 63 се изменя така:
Чл. 63. Годишният размер на държавната субсидия за един получен действителен глас съгласно Закона за политическите партии за 2014 г. е 0 (нула) лв.
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на н.п. Георги Кадиев (№ 354-04-140):
Чл. 63 се изменя така:
„Чл. 63. Годишният размер на държавната субсидия за един получен действителен глас, съгласно Закона за политическите партии за 2014г. е 6 лв. Парламентарно представените партии и коалиции получават по 45000 лв. за един разпределен мандат в Народно събрание според решение на ЦИК.”
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на н.п. Йордан Цонев по реда на чл. 79, ал. 4, т. 2 от ПОДНС:
Чл. 63. Годишният размер на държавната субсидия за един получен действителен глас съгласно Закона за политическите партии за 2014 г. е 11 лв.
Комисията подкрепя предложението.
Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 63:
Чл. 63. Годишният размер на държавната субсидия за един получен действителен глас съгласно Закона за политическите партии за 2014 г. е 11 лв.
Предложение на н.п. Волен Сидеров, Деница Гаджева, Павел Шопов, Станислав Станилов, Николай Александров, Маргарита Николова, Кристиян Димитров, Иван Димитров, Димитър Димов, Гален Монев, Илиан Тодоров, Миглена Александрова, Адриан Асенов, Любомир Владимиров за нов § 6:
§ 6. В Закона за енергията от възобновяеми източници (обн., ДВ, …) се правят следните изменения и допълнения :
1. В чл. 31, ал. 5 се изменя така :
„(5) Обществения доставчик, съответно крайните снабдители, изкупуват произведената електрическа енергия от възобновяеми източници при следните условия :
1. По преференциална цена, за количествата електрическа енергия до размера на определената средногодишна продължителност на работа, съгласно решението на ДКЕВР за определяне на цена на конкретния производител.
2. По утвърдената от ДКЕВР цена, по която обществения доставчик продава електрическата енергия на крайните снабдители и електроразпределителните дружества, за количествата, надхвърлящи производството по т. 1.
3. Количествата по т. 1 и т. 2 се намаляват с количествата, които производителите ползват за собствени нужди, за снабдяване на свои клонове, предприятия и обекти и които продават по свободно договорени цени по реда на глава девета, раздел VII от Закона за енергетиката и/или на балансиращия пазар.
2. В Глава четвърта се създава нов Раздел V със следното съдържание :
„Раздел V. Такса за производство на електрическа енергия от вятърна и слънчева енергия
Чл. 35а (1) За производството на електрическа енергия от вятърна и слънчева енергия се събира такса.
(2) Размерът на таксата по ал. 1 се определя по следната формула :
ТПЕЕ = ПЦ х КПЕЕ х 20%
където,
ТПЕЕ е такса за производство на електрическа енергия;
ПЦ е преференциалната цена по чл.31, ал. 1 без данъка върху добавена стойност;
КИЕЕ е количеството изкупена електрическа енергия от Обществения доставчик и от крайните снабдители по чл. 31, ал. 5
(3) Производителите на електрическа енергия от вятърна и слънчева енергия са задължени за таксата по ал. 1
Чл. 35б (1) Таксата по чл. 35а се удържа и внася от Обществения доставчик, съответно от крайния снабдител.
(2) Лицата, задължени да удържат и внасят таксата по този раздел подават тримесечна справка по образец, утвърден от Председателя на ДКЕВР за дължимата такса за съответния период.
(3) Справката по ал. 2 се подава в Държавната комисия за енергийно и водно регулиране в срок до 15-то число на месеца, следващ тримесечието за което се отнася.
(4) Дължимата такса се внася в държавния бюджет в срока на подаване на справката по ал. 3
Чл. 35в (1) За невнесената в срок такса по чл. 35а се начислява и дължи лихва в размер на законната лихва съгласно Закона за лихвите върху данъците, таксите и други подобни държавни вземания.
(2) Таксата по чл. 35а не подлежи на възстановяване.
(3) Просрочената такса по чл. 35а подлежи на принудително изпълнение от публичен изпълнител по реда на Данъчно- осигурителния процесуален кодекс. Актът за установяване на
вземането се издава от председателя на ДКЕВР.
3. Създава се нов чл. 73
„Чл. 73 (1) Лице, задължено да удържи и внесе таксата по чл. 35а, което не подаде справката по чл. 35б, ал. 2, не я подаде в срок, не посочи или невярно посочи данни или обстоятелства, водещи до определяне на дължимата такса в по-малък размер, се наказва с имуществена санкция в размер от 5000 до 10 000лв.
(2) При повторно нарушение по ал. 1 размерът на имуществената санкция е от 7000 до 15 000лв.
(3) Актовете за установяване на нарушенията се съставят от длъжностни лица, определени със заповед на председателя на ДКЕВР, а наказателните постановления се издават от председателя на ДКЕВР или от оправомощено от него длъжностно лице.
(4) Установяването на нарушенията, издаването, обжалването и изпълнението на наказателните постановления се извършват по реда на Закона за административните нарушения и наказания.
Комисията подкрепя предложението по принци.
Комисията предлага да се създаде нов § 6:
§ 6. В Закона за енергията от възобновяеми източници (обн., ДВ, бр. 35 от 2011 г., изм., бр. 29 и 54 от 2012 г., бр. 15, 59 и 68 от 2013 г.) се правят следните изменения и допълнения :
1. В чл. 31 ал. 5 се изменя така:
„(5) Общественият доставчик, съответно крайните снабдители, изкупуват произведената електрическа енергия от възобновяеми източници при следните условия:
1. по преференциална цена, за количествата електрическа енергия до размера на определената средногодишна продължителност на работа, съгласно решението на ДКЕВР за определяне на цена на конкретния производител;
2. по утвърдената от ДКЕВР цена, по която обществения доставчик продава електрическата енергия на крайните снабдители и електроразпределителните дружества, за количествата, надхвърлящи производството по т. 1;
3. количествата по т. 1 и 2 се намаляват с количествата, които производителите ползват за собствени нужди, за снабдяване на свои клонове, предприятия и обекти и които продават по свободно договорени цени по реда на глава девета, раздел VII от Закона за енергетиката и/или на балансиращия пазар.“
2. В глава четвърта се създава раздел V с чл. 35а- 35в :
„Раздел V
Такса за производство на електрическа енергия от вятърна и слънчева енергия
Чл. 35а. (1) За производството на електрическа енергия от вятърна и слънчева енергия се събира такса.
(2) Размерът на таксата по ал. 1 се определя по следната формула:
ТПЕЕ = ПЦ х КИЕЕ х 20%,
където:
ТПЕЕ е такса за производство на електрическа енергия;
ПЦ е преференциалната цена по чл. 31, ал. 1 без данъка върху добавена стойност;
КИЕЕ е количеството изкупена електрическа енергия от обществения доставчик и от крайните снабдители по чл. 31, ал. 5.
(3) Производителите на електрическа енергия от вятърна и слънчева енергия са задължени за таксата по ал. 1.
Чл. 35б. (1) Таксата по чл. 35а се удържа и внася от обществения доставчик, съответно от крайния снабдител.
(2) Лицата, задължени да удържат и внасят таксата по този раздел, подават тримесечна справка по образец, утвърден от ДКЕВР за дължимата такса за съответния период.
(3) Справката по ал. 2 се подава в ДКЕВР в срок до 15-то число на месеца, следващ тримесечието, за което се отнася.
(4) Дължимата такса се внася в държавния бюджет в срока на подаване на справката по ал. 3.
Чл. 35в. (1) За невнесената в срок такса по чл. 35а се начислява и дължи лихва в размер на законната лихва съгласно Закона за лихвите върху данъци, такси и други подобни държавни вземания.
(2) Таксата по чл. 35а не подлежи на възстановяване.
(3) Просрочената такса по чл. 35а подлежи на принудително изпълнение от публичен изпълнител по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс. Актът за установяване на вземането се издава от председателя на ДКЕВР.“
3. Създава се чл. 73:
„Чл. 73. (1) На лице, задължено да удържи и внесе таксата по чл. 35а, което не подаде справката по чл. 35б, ал. 2, не я подаде в срок, не посочи или посочи неверни данни или обстоятелства, водещи до определяне на дължимата такса в по-малък размер, се налага имуществена санкция в размер от 5000 до 10 000 лв.
(2) При повторно нарушение по ал. 1 размерът на имуществената санкция е от 7000 до 15 000 лв.
(3) Актовете за установяване на нарушенията се съставят от длъжностни лица, определени със заповед на председателя на ДКЕВР, а наказателните постановления се издават от председателя на ДКЕВР или от оправомощено от него длъжностно лице.
(4) Установяването на нарушенията, издаването, обжалването и изпълнението на наказателните постановления се извършват по реда на Закона за административните нарушения и наказания.“
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ:
ЙОРДАН ЦОНЕВ