Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ
КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ
12/12/2013 първо гласуване

    Относно: законопроект за изменение и допълнение на Закона за кредитните институции, № 302-01-44, внесен от Министерски съвет на 25.11.2013 г.
    Д О К Л А Д

    На заседание, проведено на 12 декември 2013 г., Комисията по бюджет и финанси разгледа законопроекта за изменение и допълнение на Закона за кредитните институции, внесен от Министерски съвет.
    На заседанието присъстваха представителите на Българската народна банка: Цветан Гунев – подуправител, Тихомир Тимнев – директор на дирекция „Правно обслужване и административна дейност”, и представителите на Министерство на финансите: Людмила Елкова – заместник министър и Снежанка Колева – експерт в дирекция „Държавен дълг и финансови пазари”.
    Законопроектът беше представен от г-жа Елкова.
    На 26 юни 2013 г. е приета Директива 2013/36/ЕС на Европейския парламент и на Съвета за осъществяването на дейност от кредитните институции и относно пруденциалния надзор върху кредитните институции и инвестиционните посредници за изменение на Директива 2002/87/ЕО и за отмяна на директиви 2006/48/ЕО и 2006/49/ЕО, (т.нар. „Директива за капиталовите изисквания”), както и Регламент (ЕС) 575/2013 относно пруденциалните изисквания за кредитните институции и инвестиционните посредници и за изменение на Регламент (ЕС) № 648/2012, (т.нар. „Регламент за капиталовите изисквания“).
    Във връзка с транспонирането на директивата и влизането в сила на регламента в закона за кредитните институции се предлага да бъдат направени следните по-важни изменения, а именно:
    1. Изрично се посочва, че БНБ е компетентният орган в Република България за упражняване на надзор върху банките по силата на Регламента за капиталовите изисквания.
    2. Въвеждат се някои нови изисквания към членовете на органите за управление на банките, свързани с упражняваните от тях функции.
    3. Въвежда се изискване за подготовка от банките на планове за възстановяване, а от БНБ - на планове за преструктуриране. Обособява се независима функция по преструктуриране на банки в БНБ съгласно изискванията на Директивата за капиталовите изисквания.
    4. Уточняват се някои нови и съществуващи изисквания в областта на консолидирания надзор, които не могат да бъдат включени в досегашната Наредба №12 на БНБ за надзора на консолидирана основа, тъй като основната част от нейните досегашни разпоредби се покрива от Регламента за капиталовите изисквания и законовата делегация за нея следва да бъде отменена.
    5. Създава се процедура за определяне на допълнително изискване за ликвидност на банка - част от група, съгласно общоевропейските правила за управление на ликвидността (тези правила за определен преходен период ще се прилагат съвместно с Наредба №11 на БНБ за управлението и надзора върху ликвидността на банките).
    6. Въвеждат се няколко нови вида нарушения на надзорни мерки по чл. 103 и на санкции по чл. 152 поради изричното изискване на Директивата за наличието на такива в законодателствата на страните членки.
    7. Въвежда се изискване за оповестяване от БНБ на установени нарушения и на конкретна информация за наложените административни санкции, като изключение ще се допуска само при спазване на определени критерии, включително нарушаване на финансовата стабилност, очаквани непропорционални вреди върху засегнатите лица и др.
    8. Отменя се законовата делегация за Наредба №8 на БНБ за капиталовата адекватност на банките, за Наредба №9 на БНБ за оценка и класификация на рисковите експозиции на банките и за установяване на специфични провизии за кредитен риск, за Наредба №7 на БНБ за големите експозиции на банките, тъй като по същество тези наредби вече ще се покриват от Регламента за капиталовите изисквания.

    Освен посочените изменения и допълнения се предлагат и такива, наложени от практиката, които не са свързани с непосредственото транспониране на Директивата.
    По отношение на финансовите институции се предвижда да бъде променен режимът, уреден в чл. 3 и 3а, в следните насоки:
    Регистрационната процедура да се запази само за тези лица, които са съществени за определяне облика на пазара. Предлага се при БНБ да продължат да бъдат регистрирани дружествата, предоставящи заеми със собствени средства или извършващи финансов лизинг, гаранционни сделки, придобиване на вземания по кредити и друга форма на финансиране или придобиващи участия в банки или в други финансови институции.
    Институциите, извършващи обмяна на валута в брой или сделки, свързани с финансови инструменти (дейности по чл. 2, ал. 2, т. 8) в бъдеще ще се регистрират само в Националната агенция за приходите като обменни бюра, съответно ще се лицензират от Комисията за финансов надзор като инвестиционни посредници, но няма да подлежат на регистрация в БНБ с оглед избягване дублирането на законови разпоредби и компетенции на различни административни органи.
    След представяне на законопроекта се проведе гласуване, което приключи при следните резултати: „За” – 11 народни представители, без „Против” и „Въздържали се”.
    Въз основа на гореизложеното Комисията по бюджет и финанси предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроекта за изменение и допълнение на Закона за кредитните институции, № 302-01-44, внесен от Министерски съвет на 25.11.2013 г.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ:


    ЙОРДАН ЦОНЕВ
    Форма за търсене
    Ключова дума