КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
11/09/2013
Становище на комисия
СТАНОВИЩЕ
Вх. № 353-03-26/18.09.2013 г.
Относно: Обобщен годишен доклад за дейността на Висшия съдебен съвет и за дейността на Инспектората към Висшия съдебен съвет за 2011 г., № 211-00-4, внесен от Висшия съдебен съвет на 28.05.2012 г. и Обобщен годишен доклад за дейността на Висшия съдебен съвет и за дейността на Инспектората към Висшия съдебен съвет за 2012 г., № 311-00-2, внесен от Висшия съдебен съвет на 31.05.2013 г.
На свое заседание, проведено на 11.09.2013 г. Комисията по правни въпроси разгледа Обобщен годишен доклад за дейността на Висшия съдебен съвет и за дейността на Инспектората към Висшия съдебен съвет за 2011 г., № 211-00-4, внесен от Висшия съдебен съвет на 28.05.2012 г. и Обобщен годишен доклад за дейността на Висшия съдебен съвет и за дейността на Инспектората към Висшия съдебен съвет за 2012 г., № 311-00-2, внесен от Висшия съдебен съвет на 31.05.2013 г.
На заседанието присъстваха: от Висшия съдебен съвет (ВСС) – г-жа Соня Найденова, представляващ ВСС и г-жа Юлиана Колева, член на ВСС; от Инспектората към Висшия съдебен съвет (Инспектората към ВСС) – г-жа Ана Караиванова, главен инспектор и г-жа Янка Гочева, инспектор и от Министерството на правосъдието – г-н Златко Халваджиев, и.д. директор на дирекция „Съдебна и други специализирани дейности”.
Докладите за дейността на Висшия съдебен съвет през 2011 г. и 2012 г. бяха представени от г-жа Соня Найденова. Докладите за дейностите на Инспектората към ВСС бяха представени от г-жа Ана Караиванова.
Докладите посочват, че както през 2011 г., така и през 2012 г., Висшият съдебен съвет (ВСС) работи в условия на постоянен мониторинг, засилени обществени критики, финансови рестрикции и променяща се законова рамка.
Една от основните констатации в доклада за 2011 г. са измененията в Закона за съдебната власт в началото на годината, които са спомогнали за подобряване на процедурите за оценяване и назначения на магистрати и административни ръководители. В тази връзка са изготвени и Методика и Правила за назначенията и атестирането. През 2011 г. съставът на ВСС е бил изцяло попълнен, което е позволило оптимизиране и укрепване на работата на комисиите на ВСС. Докладът посочва, че дейността на ВСС е била подпомогната от законодателя и чрез създаването на законодателна рамка за дейността на комисията „Професионална етика и превенция на корупцията” и предвиждането на подобни и в органите на съдебната власт.
След като мандатът на персоналния състав на ВСС, действал от октомври 2007 г., изтича, той е сменен през октомври 2012 г. Новият състав въвежда промени в структурата и организацията с приемането на Правилник за организация на дейността на ВСС и неговата администрация (приет с решение на ВСС по протокол № 42 от 11.10.2012 г.). Промените засягат състава, функциите и приоритетите на комисиите на ВСС.
ВСС е обект на наблюдение от страна на неправителствени организации, различни обществени и политически групи и от международни наблюдатели. И през двете отчетни години продължава мониторинга от Европейската комисия относно напредъка на България по механизма за сътрудничество и проверка. Докладите отчитат, че въпреки положителното развитие, съдебната система, в това число ВСС, е сериозно критикувана. Обществената оценка на дейността е негативна, като основни недостатъци се посочват липсата на прозрачност, твърде общото атестиране на магистратите, корупционни практики или съмнение за наличие на такива.
Сътрудничеството между законодателната, изпълнителната и съдебната власти по „Графика за неотложните мерки на правителството и съдебната власт” продължава и през двете отчетни години като комисията по изпълнение на План-графика заседава редовно и прави задълбочен анализ на всеки доклад на Европейската комисия, на базата на който предлага на Министерски съвет актуализиране на мерките в Графика.
Докладът за 2012 г. посочва, че отношенията и взаимодействието с някои от органите на изпълнителната власт през годината са били в тревожно състояние. Като проблем е посочен отказът на Националната агенция по приходите да приеме, че голяма част от разноските на съдебната власт представляват публични държавни вземания и да предприеме стъпки за тяхното събиране по предвидения ред. Липсата на механизъм за разрешаване на ситуацията води до увеличаване на размера и разходването на част от бюджета на съдебната власт за покриването им. Докладът отбелязва и липсата на изградени взаимоотношения с Министерство на вътрешните работи и Министерство на финансите от една страна, и добрата работа в синхрон с Министерство на правосъдието от друга. ВСС създава и подава ежемесечни доклади към дирекция „Механизъм за сътрудничество и оценка” в Министерство на правосъдието. Освен това през 2012 г. се създава група от председателите на постоянните комисии по изпълнение на мерките от компетентност на съответните комисии, която заседава всеки месец в изпълнение на заложеното в Графика.
През 2011 г. ВСС осъществява дейността си посредством 13 постоянни комисии, които за този период са провели 493 заседания. След настъпилото преструктуриране и приемане на новия Правилник през 2012 г., броят на комисиите е намален на 11 и наименованията и функциите им са изменени.
През 2011 г. Комисията по предложенията и атестирането на съдии, прокурори и следователи е провела 56 заседания, разгледала е и се е произнесла по 1089 броя предложения и молби за повишаване в ранг, по 684 предложения за периодично атестиране и по 357 броя предложения за атестиране с оглед придобиване на статут на несменяемост и е приела Методика за атестиране и Правила относно реда за провеждане на конкурсите и за избор на административни ръководители в органите на съдебната власт. Освен това през отчетната година са били обявени конкурси за повишаване в длъжност и за преместване за 89 щатни бройки за съдии, 152 за прокурори и 35 за следователи; конкурси за първоначално назначаване за 23 щатни бройки за съдии и 38 за прокурори; и е провела 25 избора за заемане на длъжността „Административен ръководител” в органите на съдебната власт. В резултат от направен анализ на натовареността, е извършено преразпределение на незаетите щатни бройки, намалена е щатната численост на някои съдилища и прокуратури, и увеличена при други. Разгледани са също 78 предложения за промени в щатната численост в определени органи на съдебната власт, 73 заявления за освобождаване от длъжност и 72 предложения за поощряване на магистрати.
През 2012 г. комисията е провела 72 заседания, обявила и е провела конкурси за общо 64 свободни места за младши съдии и младши прокурори, за 39 свободни места за длъжността следовател в окръжните следствени отдели на окръжните прокуратури и за длъжността съдия във Върховен административен съд за 4 свободни места, от които едно за първоначално назначаване. Освен това комисията е разгледала множество предложения и по нейно предложение, ВСС взел решения за назначаване на 78 административни ръководители и техни заместници и 24 за изпълняващи функциите на административен ръководител, за повишаване в ранг на 619 магистрати, за придобиване на статут на несменяемост на 545 магистрати, за периодично атестиране на 1019 магистрати; за освобождаване от длъжност на 76 магистрати, за поощряване на 71 магистрати, за първоначално назначаване на 5 магистрати чрез конкурс и за преместване или повишаване по реда на конкурс чрез събеседване на 48 магистрати. Комисията е провела и 65 открити процедури за периодично атестиране и е дала становище по допустимостта на кандидатурите за избор на главен прокурор и предложение за провеждане на избор за директор на Националната следствена служба. Докладът за 2012 г. посочва и работата си по изготвяне на проекти за допълващи и коригиращи решения, становища по направени възражения, отговори на искания, писма и сигнали. В края на 2012 г. е ликвидирана практиката преназначаването на магистрати без конкурс да се извършва без конкретни причини като се заобикалят конкурсите.
Докладът за 2012 г. изрично посочва и свръхнатовареността на съществуващата администрация и това, че липсва капацитет да се справи с текущата дейност през 2013 г.
С промените в Закона за съдебната власт (ЗСВ) в началото на 2011 г. Комисията „Професионална етика и превенция на корупцията” става втората законово уредена постоянна комисия към ВСС. През 2011 г. комисията е провела 45 заседания, на които е разгледала общо 1346 броя жалби, а през 2012 г. е провела 51 заседания, на които е разгледала общо 1212 бр. жалби, молби и сигнали. Други основни приоритети в дейността на комисията и през двете години са изготвяне на становища относно притежаваните нравствени качества на кандидатите за длъжност в органите на съдебната власт, самосезиране в случаите на съобщение за нарушаване на етичните правила от страна на магистрати, предприемане на действия за ограничаване на факторите, които създават корупция, реализиране на мерките от Стратегията за борба с корупцията по приетия План-график по изпълнение на мерките, изпълнение на мерките по приетата от Министерски съвет Интегрирана стратегия за превенция и противодействие на корупцията и организираната престъпност и други.
Поради необходимостта от създаване на механизъм гарантиращ равномерна натовареност на всички органи на съдебната власт през ноември 2011 г. Комисията по анализ и отчитане степента на натовареност на органите на съдебната власт е утвърдена като постоянно действащ орган. През 2011 г и началото на 2012 г. комисията работи по рамката на проект за правила за отчитане натовареността на съответните органи на съдебната власт по нива. След промяна на състава на ВСС през 2012 г., съставът на комисията е увеличен и са създадени две подкомисии. Целите, които новата комисия поставя са свързани с изготвяне на механизъм и методология за определяне и отчитане на натовареността на органите на съдебна власт. Комисията е започнала и подготвянето на Анализ на натовареността и кадровото обезпечаване на органите на съдебната власт и предложения за оптимизиране на щатовете в отделните съдилища и прокуратури.
През 2011 г. Комисията по дисциплинарни производства е образувала 15 дисциплинарни производства срещу магистрати и е разгледала 105 дисциплинарни преписки. През 2012 г. комисията е образувала 14 дисциплинарни производства, разгледала е и се е произнесла по общо 63 дисциплинарни преписки. Като основания за ангажиране на дисциплинарна отговорност и през двете отчетни години преобладават нарушения, свързани с нарушение на Кодекса за етично поведение на българските магистрати, накърняване престижа на съдебната власт, системно неспазване на сроковете и извършване на действия, които неоправдано забавят производството.
Комисията „Бюджет и финанси” е провела 43 заседания през 2011 г. и 57 през 2012 г., на които е разгледала и се е произнесла по въпроси, свързани с управлението и изпълнението на бюджета на съдебната власт, изразила е становища по предложения на административните ръководители във връзка с щатната численост, по запитвания и жалби, предложения за безвъзмездно предоставяне на материални активи и други.
С промените в Правилника през 2012 г. е конституирана Комисия "Публична комуникация", която координира комуникацията на ВСС в рамките на съдебната система с другите държавни институции, неправителствения сектор и медиите. Комисията сформира Граждански съвет от професионални и неправителствени организации към ВСС, който дава възможността работа на ВСС да бъде предмет на обществена дискусия.
През 2011 г. Комисията по правни въпроси е провела 44 заседания, а през 2012 г. 47 заседания в предишния и 11 в новия състав. И през двете отчетни години комисията изразява мотивирани становища по законопроекти на Народното събрание и нормативни актове на Министерски съвет и отделни министерства. Също така, комисията е разгледала и изразила становища по постъпили отчети и информации и е дала отговори по постъпили въпроси. Комисията е взела решения относно съществени организационни въпроси във връзка с изготвяне на указания и препоръки до председателите на постоянните комисии към ВСС, относно отчетните им доклади и актуализиране на конспектите за конкурсни изпити първоначално назначаване на магистрати. Комисията е изготвила проекти за вътрешни правила на ВСС, които до 2012 г. са приети и ВСС осъществява дейността си по тях.
В сферата на международното правно сътрудничество и през двете отчетни години, ВСС продължава да организира участието на магистрати в срещи и други инициативи за международно сътрудничество, да координира разработването и изпълнението на международни проекти, свързани с ВСС и съдебната власт, да участва в работата и инициативите на Европейската мрежа на съдебните съвети, в дейността на други международни организации и в подготовката на програмите за чуждестранни делегации и гости на ВСС. С измененията в Правилника през 2012 г. Комисията "Международно правно сътрудничество " е преобразувана в Комисия "Международна дейност".
Комисията "Професионална квалификация, информационни технологии и статистика” през отчетните години подпомага ВСС в сферата на информационното обслужване на дейностите в съдебната власт като през 2011 г. е провела общо 45, а през 2012 г. общо 53 редовни и извънредни заседания. Приоритетни и през двете години са прозрачността чрез публикуване на съдебни актове, развиване на централния уеб базиран интерфейс за публикуване на съдебните актове, осигуряване на качествено обслужване на гражданите при издаване на свидетелства за съдимост чрез автоматизираната информационна система "Бюра за съдимост", работата на Междуведомствения съвет за развитието на Единна информационна система за противодействие на престъпността и решаване на въпросите с изготвянето, използването на статистическата информация от съдилищата и други.
Комисията „Съдебна администрация” е провела 49 заседания през 2011 г. и 54 през 2012 г. на които е разглеждала конкретни предложения и е изготвяла становища по много запитвания. При разглеждане на предложения за отпускане на нови щатни бройки и през двете отчетни години, комисията спазва критерия за натовареност на съответния съдебен орган и съотношението между броя на съдебните служители спрямо магистрати. Продължава и работата по повишаване на квалификацията на съдебни служители по Програмата за развитие на съдебната система като се организират обучителни мероприятия и семинари.
През 2011 г. в Комисията за изготвяне на анализ и последващи действия по препоръките на Инспектората при ВСС са постъпили, разгледани и анализирани 92 акта с резултати от извършени проверки на Инспектората при ВСС. Комисията е изготвила 6 анализа на обобщените резултати по граждански, търговски дела и за работата на прокуратурите и следствените служби по наказателни такива. Анализите са приети от ВСС и са изпратени на административните ръководители на проверяваните органи на съдебната власт. През 2012 г. тази комисия е обединена с Комисията по предотвратяване и установяване на конфликт на интереси при ВСС.
През отчетната 2011 г. година Комисията по предотвратяване и установяване на конфликт на интереси при ВСС е провела 45 редовни и 2 извънредни заседания, на които е разгледала 283 декларации по чл. 12 от Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси (ЗПУКИ). Подени са 8 сигнала за установяване на конфликт на интереси или несъвместимост до ВСС и един който не се отнася до съдия, прокурор или следовател. След сформирането на Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси като независим орган, комисията към ВСС препраща всички сигнали и искания за проверка към новоучредения орган. Докладът за 2011 г. потвърждава и изводите от предходни години, че сигналите се подават предимно от страни по дела срещу магистрати, които разглеждат техни спорове, както и че органите на съдебната власт изпълняват задълженията по ЗПУКИ.
През 2012 г., новоконституираната Комисията по предотвратяване и установяване на конфликт на интереси и взаимодействие с Инспектората към ВСС е провела 10 заседания, на които е разгледала и приела 115 декларации по чл. 12 от ЗПУКИ. През 2012 г. комисията започва да публикува на интернет страницата на ВСС дневния ред на заседанията си, както и протоколите от тях. В края на месец декември, комисията се е самосезирала в следствие на сигнали по конкретен казус. След направени проверки е уведомена независимата Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси.
Докладът за 2011 г. посочва, че благодарение на работата на Комисията по изпълнение на мерките за организация на работата по делата с особен обществен интерес е постигнат напредък по отношение на бързината на наказателното производство по дела с особен обществен интерес, както и повишаване на процента на приключилите с присъда дела. Докладът също така посочва, че са налице редица фактори, които затрудняват процеса. След измененията в Правилника през 2012 г. тази комисия е закрита.
Постоянната комисия по изпълнение на Плана за действие по показателите за напредък в областта на съдебната реформа през 2011 г, е провела 19 заседания, на които изпълнява основната си организационна функция свързана с анализа на Графика за неотложни мерки и действия на правителството и органите на съдебната власт за изпълнение на показателите за напредък в областта на съдебната реформа. През 2011 г. комисията прави задълбочен анализ на докладите на Европейската комисия, на базата на който актуализира мерките в Графика, подготвя ежемесечен доклад за Министерство на правосъдието, организира, съгласува и обобщава отговорите на въпросниците на Европейската комисия, организира участието на членове на ВСС в различни форуми в неправителствени организации по теми, свързани със съдебната реформа.
В доклада си за 2012 г., ВСС отбелязва наличието на недостатъци и необходимост от законодателни промени по отношение на атестирането на магистрати като докладът привежда и конкретни примери. Докладът посочва и че дисциплинарното производство е съществено слабо място в Закона за съдебната власт и има нужда от съществени промени.
Докладът за 2012 г. също така съдържа и резултатите от Обобщения годишен доклад за дейността на звената за вътрешен одит във Висшия съдебен съвет за периода 01.01.2012 г. - 31.12.2012 г., който е инкорпориран за първи път в структурата на доклада.
Отчетите за дейността на Инспектората към ВСС за 2011 г. и 2012 г. посочват, че Инспекторатът е доказал, че е работещ орган, който отчита реално постигнат общ дисциплиниращ ефект по отношение на бързината, прозрачността и уеднаквяването на съдебната практика.
През отчетната 2011 г. Инспекторатът към ВСС е извършил комплексни планови проверки на съдебните органи на територията на цялата страна. Проведени са четири планови проверки по административни дела в административните съдилища в София-град, Варна, Бургас и Велико Търново. Направена е 1 комплексна планова проверка в Апелативна прокуратура - София. По наказателни дела е извършена комплексна планова проверка в Районен съд - Шумен и Окръжен съд - Шумен, както и една проверка по самосезиране в СГС - Наказателно отделение. Извършени са общо 8 тематични, 9 контролни проверки в съдебните органи и 11 в органите на прокуратура и 3 инцидентни проверки. Инспекторатът е отправил до ВСС 7 предложения за образуване на дисциплинарни производства и 21 предложения до административните ръководители за налагане на дисциплинарни наказания.
През отчетната 2012 г. се конституира новия състав на Инспектората към ВСС. Този период се характеризира и с разширяването на правомощията на проверяващия орган с промените в Закона за съдебната власт за разглеждане и решаване на жалбите срещу нарушенията, свързани със забавяне над разумния срок на приключили съдебни производства и прекратени досъдебни производства. През 2012 г. Инспекторатът е извършил комплексни планови проверки в пловдивски апелативен район като са били направени проверки в Апелативен съд -Пловдив, окръжните съдилища в градовете Пловдив, Стара Загора, Смолян, Хасково, Пазарджик и Кърджали и всички районни съдилища в апелативния район, районните и окръжните прокуратури и съответните следствени отдели към тях. Направени са и 4 тематични проверки по постъпили сигнали, 13 инцидентни проверки, приключили с актове, препоръки и предложения. За годината има постъпили 1656 оплаквания за допуснати нарушения от съдебните органи, приключена е работата по 1188 преписки, изготвени са 60 отговора по възражения и са отправени 223 препоръки до административни ръководители. През 2012 г. Инспекторатът е отправил сигнали и предложения до други държавни органи и е получил отговори по отправени такива през 2011 г. Инспекторатът е отправил до ВСС 4 предложения за налагане на дисциплинарни наказания и 27 предложения до административните ръководители. Отправено е и 1 предложение за поощрение.
По време на обсъждането на докладите бе обсъдена натовареността на Инспектората при ВСС след г-н Радев постави въпроса за натовареността на Инспектората при ВСС предвид новите правомощия свързани с разглеждане и решаване на жалбите срещу нарушенията, свързани със забавяне над разумния срок на приключили съдебни производства и прекратени досъдебни производства. В тази връзка г-н Стоилов подчерта положителната оценка в доклада на Комисията по мониторинг към Съвета на Европа за това, че България е приела уредба и започнала практическа работа във връзка със забавените дела.
Въз основа на проведеното обсъждане Комисията по правни въпроси формулира следните констатации и препоръки по отношение на следващия обобщен годишен доклад за дейността на Висшия съдебен съвет и за дейността на Инспектората към Висшия съдебен съвет:
По отношение на Висшия съдебен съвет:
1. да бъде възприет по-аналитичен подход при подготвянето на доклада за дейността през 2013 г. като бъдат включени по-систематизирани общи изводи за дейността на Висшия съдебен съвет;
2. да бъде продължена работата за постигане на по-голяма прозрачност, противодействие срещу корупцията и нерегламентираното влияние във и върху съдебната система;
3. да бъдат положени усилия за подобряване на отношенията и ефективността при взаимодействие с органите на изпълнителната власт;
4. да бъдат предприети мерки за избягване на противоречивата практика по дисциплинарните производства;
5. да бъдат предприети мерки за преодоляване на проблема с натовареността на магистратите;
По отношение на Инспектората към Висшия съдебен съвет:
5. да бъдат продължени усилията при проверките за добро функциониране на органите на съдебната власт, както и за доброто администриране и срочност на делата в съдебната система.
След проведените разисквания, Комисията по правни въпроси с 19 гласа „за“, 0 „против“ и 0 „въздържал се“ подкрепи внесения Обобщен годишен доклад за дейността на Висшия съдебен съвет и за дейността на Инспектората към Висшия съдебен съвет за 2011 г., № 211-00-4, внесен от Висшия съдебен съвет на 28.05.2012 г. и предлага на Народното събрание да приеме проект за решение по него със следната редакция:
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ВТОРО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Проект!
РЕШЕНИЕ
за приемане на Обобщен годишен доклад за дейността на Висшия съдебен съвет и за дейността на Инспектората към Висшия съдебен съвет за 2011 г.
Народното събрание на основание на чл. 86, ал.1 във връзка с чл. 84, т. 17 от Конституцията на Република България и във връзка с чл.30, ал.1, т. 14 от Закона за съдебната власт
РЕШИ:
Приема Обобщен годишен доклад за дейността на Висшия съдебен съвет и за дейността на Инспектората към Висшия съдебен съвет за 2011 г.
Решението е прието от 42-то Народно събрание на ..... 2013 г. и е подпечатано с официалния печат на Народното събрание.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ:
(Михаил Миков)
След проведените разисквания, Комисията по правни въпроси с 19 гласа „за“, 0 „против“ и 0„въздържал се“ подкрепи внесения Обобщен годишен доклад за дейността на Висшия съдебен съвет и за дейността на Инспектората към Висшия съдебен съвет за 2012 г., № 311-00-2, внесен от Висшия съдебен съвет на 31.05.2013 г. и предлага на Народното събрание да приеме проект за решение по него със следната редакция:
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ВТОРО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Проект!
РЕШЕНИЕ
за приемане на Обобщен годишен доклад за дейността на Висшия съдебен съвет и за дейността на Инспектората към Висшия съдебен съвет за 2012 г.
Народното събрание на основание на чл. 86, ал.1 във връзка с чл. 84, т. 17 от Конституцията на Република България и във връзка с чл.30, ал.1, т. 14 от Закона за съдебната власт
РЕШИ:
1. Приема Обобщен годишен доклад за дейността на Висшия съдебен съвет и за дейността на Инспектората към Висшия съдебен съвет за 2012 г.
Решението е прието от 42-то Народно събрание на ..... 2013 г. и е подпечатано с официалния печат на Народното събрание.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ:
(Михаил Миков)
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:
ХРИСТО БИСЕРОВ