Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
18/06/2014 второ гласуване

    Доклад на комисия
    Д О К Л А Д
    Вх. № 453-03-47/02.07.2014г.
    ОТНОСНО: Общ законопроект № 453-03-36/02.04.2014г. на приетите на 19.03.2014 г. на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, № 354-01-92/09.12.2013 г., внесен от Мая Манолова и Кирил Добрев и законопроект за изменение и допълнение на Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, № 402-01-10/04.02.2014 г., внесен от Министерския съвет, изготвен на основание чл. 77, ал. 2 от ПОДНС

    Проект!
    Второ гласуване


    З А К О Н

    за изменение и допълнение на Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси
    (обн., ДВ, бр. 94 от 2008 г.; изм. бр. 10, 26 и 101 от 2009 г., бр. 62 и 97 от 2010 г., бр. 38 от 2012 г. и бр. 15 от 2013 г.)

    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на закона.

    § 1. В чл. 3 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Точка 5 се изменя така:
    „5. председателите и заместник-председателите на Върховния касационен съд и на Върховния административен съд, главният прокурор и неговите заместници;“.
    2. В т. 8 накрая се добавя „и кметските наместници.“
    3. В т. 9 накрая се добавя „и обществените посредници“.
    4. В т. 23 думите „и членовете на органите на управление или контрол“ се заменят с „членовете на органите на управление или контрол и служителите, с изключение на служителите, които заемат технически длъжности.“
    5. Създава се нова т. 24:
    „24. членовете на комитетите за наблюдение на оперативните програми, съфинансирани от Структурните фондове и Кохезионния фонд на Европейския съюз, извън тези по т. 27;“
    6. Досегашните т. 24 и 25 стават съответно т. 26 и 27.

    Предложение на нар.представител Митхат Метин:
    В § 1 т. 4, 5 и 6 да отпаднат.

    Комисията подкрепя предложението.

    Предложение на нар.представители Емил Радев, Десислава Атанасова, Димитър Лазаров, Данаил Кирилов, Снежина Маджарова, Желязко Желязков и Красимир Ципов:
    § 1 т. 5 отпада.
    § 1 т. 6 отпада.
    § 1 т. 7 отпада.

    Комисията подкрепя по принцип предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 1:
    § 1. В чл. 3 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Точка 5 се изменя така:
    „5. председателите и заместник-председателите на Върховния касационен съд и на Върховния административен съд, главният прокурор и неговите заместници;“.
    2. В т. 8 накрая се добавя „и кметските наместници“.
    3. В т. 9 накрая се добавя „и обществените посредници“.

    § 2. В чл. 13, ал. 1 думата „7-дневен“ се заменя с „14-дневен“.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 2.

    § 3. В чл. 14 ал. 3 се изменя така:
    „(3) Декларация по ал. 1 не се подава при промяна на длъжността в една и съща администрация.“

    Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага § 3 да бъде отхвърлен.

    § 4. В чл. 15 думата „7-дневен“ се заменя с „14-дневен“.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 4, който става § 3.

    § 5. В чл. 19 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Алинея 1 се изменя така:
    „(1) Когато лице, заемащо публична длъжност, има частен интерес, то е длъжно само да се оттегли от изпълнението на конкретното правомощие или задължение по служба, като подаде декларация по чл. 12, т. 4.“
    2. Алинея 2 се отменя.
    3. В ал. 3 думите „Алинеи 1 и 2 не се прилагат“ се заменят с
    „Алинея 1 не се прилага“.

    Предложение на нар.представители Е. Радев, Д. Атанасова, Д. Лазаров, Д. Кирилов, Сн. Маджарова, Ж. Желязков и Кр. Ципов:
    § 5 т. 2 и 3 отпадат.

    Комисията подкрепя предложението.

    Предложение на нар.представители Мая Манолова и Кирил Добрев:
    В § 5 относно чл. 19:
    а) точка 2 да се измени така:
    „2. Алинея 2 се изменя така:
    „(2) При съмнение за конфликт на интереси лице, заемащо публична длъжност, може да отправи питане до Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, която приема становище в 14-дневен срок от постъпването му.”;
    б) точка 3 да отпадне.

    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 5, който става § 4:
    § 4. В чл. 19 ал. 1 се изменя така:
    „(1) Когато лице, заемащо публична длъжност, има частен интерес, то е длъжно само да се оттегли от изпълнението на конкретното правомощие или задължение по служба, като подаде декларация по чл. 12, т. 4.“

    § 6. В чл. 20, ал. 1, изречение първо думите „ако то е декларирало частен интерес” се заличават.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 6, който става § 5.

    § 7. В чл. 21, ал. 1 думите „заемащо публична длъжност“ се заменят с „което е заемало публична длъжност“.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 7, който става § 6.

    § 8. В чл. 22, ал. 1 думите „заемащо публична длъжност“ се заменят с „заемало публична длъжност“.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 8, който става § 7.

    § 9. В чл. 22а се правят следните изменения и допълнения:
    1. Алинея 1 се изменя така:
    „(1) Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, наричана по-нататък "комисията" е независим държавен орган.“
    2. В ал. 2:
    а) в изречение първо след думата „председател“ се добавя „заместник-председател и един член“;
    б) в изречение второ след думата „председателя“ се добавя „заместник-председателя“.
    3. Създава се нова ал. 3:
    „(3) Членовете на комисията се избират, съответно назначават след проведена публична процедура, утвърдена от съответния орган. Процедурата съдържа условията и реда за номинирането, представянето и изслушването на кандидатите. Изслушването е публично.“
    4. Досегашните ал. 3, 4, 5 и 6 стават съответно ал. 4, 5, 6 и 7.
    5. Досегашната ал. 7 става ал. 8 и в нея се създават изречения второ и трето: „Народното събрание се произнася по доклада с решение. Докладът се предоставя за сведение на президента на републиката и на Министерския съвет и се публикува на страницата на комисията в интернет.”
    6. Създава се ал. 9:
    „(9) Народното събрание осъществява парламентарно и гражданско наблюдение върху дейността на комисията”.

    Предложение на нар.представител Митхат Метин:
    В § 9, точка 2 се правят следните изменения и допълнения:
    1. буква б) се изменя така:
    б) изречение второ се изменя така: „Решението на Народното събрание, указът на президента и заповедта на министър-председателя влизат в сила едновременно.“;
    2. създава се буква в):
    в) създават се изречение трето и четвърто: „Мандатът на комисията е 5 години. Членовете на комисията имат право на не повече от два пълни последователни мандата.“.

    Комисията подкрепя по принцип предложението.

    Предложение на нар.представители Е. Радев, Д. Атанасова, Д. Лазаров, Д. Кирилов, Сн. Маджарова, Ж. Желязков и Кр. Ципов:
    § 9 т. 6 отпада.

    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 9, който става § 8:
    § 8. В чл. 22а се правят следните изменения и допълнения:
    1. Алинея 1 се изменя така:
    „(1) Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, наричана по-нататък "комисията" е независим държавен орган.“
    2. В ал. 2:
    а) в изречение първо след думата „председател“ се добавя „заместник-председател и един член“;
    б) изречение второ се изменя така: „Мандатът на комисията е 5 години, като председателят, заместник-председателят и членовете имат право на не повече от два пълни последователни мандата.“.
    3. Създава се нова ал. 3:
    „(3) Членовете на комисията се избират, съответно назначават след проведена публична процедура, утвърдена от съответния орган. Процедурата съдържа условията и реда за номинирането, представянето и изслушването на кандидатите. Изслушването е публично.“
    4. Досегашните ал. 3, 4, 5 и 6 стават съответно ал. 4, 5, 6 и 7.
    5. Досегашната ал. 7 става ал. 8 и в нея се създават изречения второ и трето: „Народното събрание се произнася по доклада с решение. Докладът се предоставя за сведение на президента на републиката и на Министерския съвет и се публикува на страницата на комисията в интернет.”

    § 10. В чл. 22б се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 след думите „юридическо образование“ се поставя запетая и се добавя „придобита юридическа правоспособност“.
    2. В ал. 2, т. 6 след думата „комисията“ се поставя запетая и думите „или с председателя“ се заменят със „с председателя или със заместник-председателя”.

    Предложение на нар.представители Мая Манолова и Кирил Добрев:
    Параграф 10 да се измени така:
    „§ 10. В чл. 22б се правят следните изменения и допълнения:
    1. Създава се нова ал. 1:
    „(1) Председателят на комисията трябва да е със стаж по специалността не по-малко от 7 години и да отговаря на изискванията по ал. 2.“
    2. Досегашната ал. 1 става ал. 2 и се изменя така:
    „(2) За членове на комисията се избират български граждани с висше юридическо образование и придобили юридическа правоспособност, със стаж по специалността не по-малко от 5 години, които не са осъждани за умишлени престъпления от общ характер и се ползват с обществен авторитет и доверие.“
    3. Досегашната ал. 2 става ал. 3 и в нея в т. 6 след думата „комисията“ се поставя запетая и думите „или с председателя“ се заменят със „с председателя или със заместник-председателя”.
    4. Досегашната ал. 3 става ал. 4 и в нея думите „ал. 2“ се заменят с „ал. 3“.

    Комисията подкрепя по принцип предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 10, който става § 9:
    § 9. В чл. 22б се правят следните изменения и допълнения:
    1. Създава се нова ал. 1:
    „(1) За председател на комисията се избира български гражданин с висше юридическо образование и придобита юридическа правоспособност, който има юридически стаж не по-малко от 7 години и се ползва с обществен авторитет и доверие.”
    2. Досегашната ал. 1 става ал. 2 и се изменя така:
    „(2) За членове на комисията се избират български граждани с висше юридическо образование и придобита юридическа правоспособност, които имат юридически стаж не по-малко от 5 години и се ползват с обществен авторитет и доверие.”
    3. Досегашната ал. 2 става ал. 3 и в нея в т. 6 думите „или с председателя“ се заменят със „с председателя или със заместник-председателя”.
    4. Досегашната ал. 3 става ал. 4 и в нея думите „ал. 2“ се заменят с „ал. 3“.

    § 11. В чл. 22в се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1:
    а) в текста преди т. 1 след думата „председателя“ се добавя “заместник-председателя“;
    б) в т. 2 цифрата „6“ се заменя с „три“.
    2. В ал. 2 след думата „председателя“ се добавя “заместник-председателя“.

    Предложение на нар.представители Е. Радев, Д. Атанасова, Д. Лазаров, Д. Кирилов, Сн. Маджарова, Ж. Желязков и Кр. Ципов:
    В § 11 т. 1 буква б/ да отпадне.

    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 11, който става § 10:
    § 10. В чл. 22в се правят следните допълнения:
    1. В ал. 1 в текста преди т. 1 след думата „председателя“ се добавя “заместник-председателя“.
    2. В ал. 2 след думата „председателя“ се добавя “заместник-председателя“.

    § 12. В чл. 22г се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 накрая се добавя „и се публикуват в срок до три дни от получаването им на интернет страницата на Народното събрание“.
    2. Създават се нови ал. 2 и 3:
    „(2) Предложенията се разглеждат от постоянна комисия на Народното събрание, която изслушва кандидатите, които отговарят на изискванията на закона, и внася доклад, който обобщава резултатите от изслушването.
    (3) Юридически лица с нестопанска цел, регистрирани за осъществяване на общественополезна дейност, не по-късно от 7 дни преди изслушването може да представят на комисията становища за кандидата, включващи и въпроси, които да му бъдат поставени. Анонимни становища и сигнали не се разглеждат. Становищата се публикуват на интернет страницата на Народното събрание в срок до три дни от получаването им при спазване изискванията на Закона за защита на личните данни.“
    3. Досегашната ал. 2 става ал. 4.
    4. Досегашната ал. 3 става ал. 5 и се изменя така:
    „(5) Народното събрание избира поотделно членовете на комисията, в т.ч. председател, заместник-председател и един член.“

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 12, който става § 11:
    § 11. В чл. 22г ал. 3 се изменя така:
    „(3) Народното събрание избира поотделно членовете на комисията, в т.ч. председател, заместник-председател и един член.“

    § 13. В чл. 22д се правят следните допълнения:
    1. В ал. 1 след думата „Председателят“ се добавя „заместник-председателят“.
    2. В ал. 3 накрая се добавя „а заместник-председателят - с 10 на сто“.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 13, който става § 12.

    § 14. Член 22е се изменя така:
    „Чл. 22е. (1) Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси:
    1. установява наличието или липсата на конфликт на интереси;
    2. осъществява превантивна дейност във връзка с конфликта на интереси и несъвместимостите;
    3. води и поддържа регистрите по чл. 22и;
    4. извършва анализи на прилагането на закона;
    5. прави предложения и подава сигнали до органите по избора или назначаването, както и до комисиите по чл. 25, ал. 2, т. 1, 3 и 4;
    6. изготвя и приема методически указания по прилагането на закона;
    7. приема и внася в Народното събрание годишен доклад за дейността си;
    8. приема правилника по чл. 22а, ал. 6;
    9. приема вътрешни правила за работата на комисията и на нейната администрация;
    10. приема проекта на годишен бюджет на комисията;
    11. осъществява сътрудничество със сродни чуждестранни и международни институции;
    12. изпълнява и други правомощия, предвидени в този закон.
    (2) Председателят:
    1. представлява комисията;
    2. организира и ръководи дейността й;
    3. издава наказателни постановления за извършени нарушения на този закон;
    4. организира изпълнението, приключването и отчитането на бюджета;
    5. назначава държавните служители в администрацията на комисията и прекратява служебните отношения с тях;
    6. сключва, изменя и прекратява трудовите договори със служителите в администрацията на комисията;
    7. изпълнява и други правомощия, предвидени в закон или в друг нормативен акт.
    (3) Заместник-председателят изпълнява функции, възложени му от председателя, и го замества при негово отсъствие.“

    Предложение на нар.представител Митхат Метин:
    В § 14 в чл. 22е, ал. 2 т. 3 се изменя така:
    „3. издава наказателни постановления за извършени нарушения в случаите, предвидени в този закон;”

    Комисията подкрепя предложението.

    Предложение на нар.представители Мая Манолова и Кирил Добрев:
    В § 14 относно чл. 22е:
    а) създава се нова т. 2:
    „2. може да установи несъвместимост за лице, заемащо публична длъжност, освен когато в Конституцията е предвидено друго;“
    б) останалите точки се преномерират.

    Предложението е оттеглено.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 14, който става § 13:
    § 13. Член 22е се изменя така:
    „Чл. 22е. (1) Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси:
    1. установява наличието или липсата на конфликт на интереси;
    2. осъществява превантивна дейност във връзка с конфликта на интереси и несъвместимостите;
    3. води и поддържа регистрите по чл. 22и;
    4. извършва анализи на прилагането на закона;
    5. прави предложения и подава сигнали до органите по избора или назначаването, както и до комисиите по чл. 25, ал. 2, т. 1, 3 и 4;
    6. изготвя и приема методически указания по прилагането на закона;
    7. приема и внася в Народното събрание годишен доклад за дейността си;
    8. приема правилника по чл. 22а, ал. 7;
    9. приема вътрешни правила за работата на комисията и на нейната администрация;
    10. приема проекта на годишен бюджет на комисията;
    11. осъществява сътрудничество със сродни чуждестранни и международни институции;
    12. изпълнява и други правомощия, предвидени в този закон.
    (2) Председателят на комисията:
    1. представлява комисията;
    2. организира и ръководи дейността й;
    3. издава наказателни постановления за извършени нарушения в случаите, предвидени в този закон;
    4. организира изпълнението, приключването и отчитането на бюджета;
    5. назначава държавните служители в администрацията на комисията и прекратява служебните отношения с тях;
    6. сключва, изменя и прекратява трудовите договори със служителите в администрацията на комисията;
    7. изпълнява и други правомощия, предвидени в този закон или в друг нормативен акт.
    (3) Заместник-председателят на комисията изпълнява функции, възложени му от председателя, и го замества при негово отсъствие.“

    § 15. В чл. 22ж ал. 4 се отменя.

    Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага § 15 да бъде отхвърлен.

    § 16. В чл. 22з се създава ал. 4:
    „(4) Комисията може да поиска от съда разкриването на банкова тайна, когато това е необходимо за целите на закона.“.

    Предложение на нар.представител Митхат Метин:
    § 16 да отпадне.

    Комисията подкрепя предложението.

    Предложение на нар.представители Е. Радев, Д. Атанасова, Д. Лазаров, Д. Кирилов, Сн. Маджарова, Ж. Желязков и Кр. Ципов:
    § 16 отпада.

    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага § 16 да бъде отхвърлен.

    § 17. В чл. 22и се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1, т. 1 след думата „сигнали“ се добавя „решения на комисията или искания“, след думите „за конфликт на интереси“ се добавя „или несъвместимост“, а думите „за установяване на конфликт на интереси“ се заменят с „по тях“.
    2. Алинея 2 се изменя така:
    „(2) В регистъра по ал. 1, т. 1 се описват пореден номер, дата и кратко описание на основанието за образуване на производството, подателят, номер, дата и съдържание на решението.“

    Предложение на нар.представител Митхат Метин:
    § 17 се изменя така:
    „§ 17. В чл. 22и се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1, т. 1 се изменя така:
    „1. регистър на получените сигнали или искания, решенията на комисията за започване на производството, както и на издадените решения по производствата;“
    2. Създава се ал. 4:
    „(4) Решенията на комисията за установяване наличието или липсата на конфликт на интереси и за прекратяване на производството се публикуват на интернет страницата й при спазване на Закона за защита на личните данни.“

    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 17, който става § 14:
    § 14. В чл. 22и се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 т. 1 се изменя така:
    „1. регистри на: постъпилите сигнали, постъпилите искания, решенията на комисията за започване на производството, издадените решения по производствата;“.
    2. Алинея 2 се изменя така:
    „(2) В регистрите по ал. 1, т. 1 се вписват поредният номер, датата и кратко описание на основанието за образуване на производството, подателят, номерът, датата и съдържанието на решението.“
    3. Създава се ал. 4:
    „(4) Решенията на комисията за установяване наличието или липсата на конфликт на интереси и за прекратяване на производството се публикуват на интернет страницата й при спазване на Закона за защита на личните данни.“

    § 18. В наименованието на глава шеста накрая се добавя: „или несъвместимост“.

    Предложение на нар.представител Митхат Метин:
    § 18 да отпадне.

    Комисията подкрепя предложението.

    Предложение на нар.представители Е. Радев, Д. Атанасова, Д. Лазаров, Д. Кирилов, Сн. Маджарова, Ж. Желязков и Кр. Ципов:
    § 18 отпада.

    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага § 18 да бъде отхвърлен.

    § 19. Чл. 23 се изменя така:
    „Чл. 23. (1) Производство се образува от Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси:
    1. с постъпване на сигнал в комисията;
    2. по решение на комисията;
    3. по искане на лице, заемащо публична длъжност.
    (2) Предварителна проверка се извършва от Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси по предложение на член на комисията въз основа на данни за конфликт на интереси или несъвместимост, съдържащи се в медийни публикации или събрани по образувано или прекратено производство, по ред, определен в правилника по чл. 22а, ал. 7.“

    Предложение на нар.представител Митхат Метин:
    В § 19 думите „или несъвместимост“ да отпаднат.

    Комисията подкрепя предложението.

    Предложение на нар.представители Е. Радев, Д. Атанасова, Д. Лазаров, Д. Кирилов, Сн. Маджарова, Ж. Желязков и Кр. Ципов:
    § 19 отпада.

    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 19, който става § 15:
    § 15. Член 23 се изменя така:
    „Чл. 23. (1) Производство се образува от комисията:
    1. с постъпване на сигнал в комисията;
    2. по решение на комисията;
    3. по искане на лице, заемащо публична длъжност.
    (2) Предварителна проверка се извършва от Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси по предложение на член на комисията въз основа на данни за конфликт на интереси, съдържащи се в медийни публикации или събрани по образувано или прекратено производство, по ред, определен в правилника по чл. 22а, ал. 7.“

    Предложение на нар.представители Мая Манолова и Кирил Добрев:
    Да се създаде § 19а с чл. 23а:
    „Чл. 23а. В случаите по чл. 23 комисията определя екип, който да извърши действията по производството или проверката. Екипът се състои от докладчик – член на комисията, и експерти от администрацията, които да го подпомагат.
    (2) Докладчикът и експертите се определят на принципа на случайния подбор чрез електронно разпределение според поредността на образуване на производствата или проверките.“

    Комисията подкрепя по принцип предложението, което е отразено на систематичното му място в § 18.

    § 20. В чл. 24 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В чл. 24, ал. 1 и ал. 4 след думата „интереси“ се добавя „или несъвместимост“.
    2. Създава се ал. 5:
    „(5) Разпределението на получените сигнали в Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси се извършва на принципа на случайния подбор чрез електронно разпределение съобразно поредността на постъпването им.“

    Предложение на нар.представител Митхат Метин:
    В § 20 т. 1 да отпадне.

    Комисията подкрепя предложението.

    Предложение на нар.представители Е. Радев, Д. Атанасова, Д. Лазаров, Д. Кирилов, Сн. Маджарова, Ж. Желязков и Кр. Ципов:
    § 20 т. 1 отпада.

    Комисията подкрепя предложението.

    Предложение на нар.представители Мая Манолова и Кирил Добрев:
    В § 20 т. 2 да отпадне.

    Предложението е оттеглено.

    Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага § 20 да бъде отхвърлен.

    § 21. В чл. 25 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Алинея 1 се изменя така:
    „(1) По образувано производство комисията изисква необходимата информация и документи от комисиите по ал. 2, т. 1, 3 и 4, съответно от органа по избора или назначаването.“
    2. В ал. 2:
    а) в текста преди т. 1 думите „по сигнала” се заменят с „по ал. 1”;
    б) в т. 3 след думите „общинските съветници“ съюзът „и” се заменя със запетая и след думата „кметовете” се поставя запетая и се добавя „обществените посредници и кметските наместници“.
    3. В ал. 3 думата „сигнала“ се заменя с „ал. 1“, а думата „него” се заменя с „нея”.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 21, който става § 16:
    § 16. В чл. 25 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Алинея 1 се изменя така:
    „(1) По образувано производство комисията изисква необходимата информация и документи от комисиите по ал. 2, т. 1, 3 и 4, съответно от органа по избора или назначаването.“
    2. В ал. 2:
    а) в текста преди т. 1 думата „сигнала” се заменя с „ал. 1”;
    б) в т. 3 след думите „общинските съветници“ съюзът „и” се заменя със запетая а след думата „кметовете” се добавя „кметските наместници и обществените посредници“.
    3. В ал. 3 думата „сигнала“ се заменя с „ал. 1“, а думата „него” се заменя с „нея”.

    § 22. В чл. 26 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Досегашният текст става ал. 1 и в нея думите „заемащо публична длъжност“ се заменят със „срещу което е образувано производството“.
    2. Създават се ал. 2-4:
    „(2) Комисията предоставя на лицето, срещу което е образувано производството, за запознаване всички доказателства, събрани в хода на производството, и го изслушва.
    (3) Лицето, срещу което е образувано производството, може да представи и да посочи нови доказателства, които комисията да събере.
    (4) В производството пред комисията лицето, срещу което е образувано производството, може да се представлява от адвокат или друго лице по реда на Гражданския процесуален кодекс с писмено пълномощно.“

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 22, който става § 17:
    § 17. В чл. 26 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Досегашният текст става ал. 1 и в нея думите „заемащо публична длъжност“ се заменят със „срещу което е образувано производството“.
    2. Създават се ал. 2, 3 и 4:
    „(2) Комисията предоставя на лицето, срещу което е образувано производството, за запознаване всички доказателства, събрани в хода на производството, и го изслушва.
    (3) Лицето, срещу което е образувано производството, може да представи и да посочи нови доказателства, които комисията да събере.
    (4) В производството пред комисията лицето, срещу което е образувано производството, може да се представлява от адвокат или от друго лице при условията и по реда на Гражданския процесуален кодекс.“

    § 23. Създават се чл. 26а и 26б:
    „Чл. 26а. За всяко от образуваните производства се определя докладчик измежду председателя, заместник-председателя и членовете на комисията. Определянето се извършва на случаен принцип чрез електронно разпределение при спазване поредността на постъпването на сигнала, искането или решението на комисията по чл. 23, ал. 1.
    Чл. 26б. Комисията прекратява образуваното производство с решение, когато:
    1. има влязъл в сила акт със същия предмет и страни;
    2. има висящо производство по този закон със същия предмет и страни;
    3. компетентен да се произнесе е друг орган;
    4. сигналът или искането са анонимни;
    5. сигналът или искането не съдържат конкретни данни за нарушение и такива не са представени в срока, определен от комисията;
    6. на други основания, предвидени в закон.”

    Предложение на нар.представители Мая Манолова и Кирил Добрев:
    В § 23:
    а) член 26а да отпадне;
    б) точка 5 да се измени така:
    „5. сигналът или искането не съдържат конкретни данни за нарушение и тази нередовност не е отстранена в 7-дневен срок от получаване на уведомление за това;“.

    Предложението по буква „а” е оттеглено.
    Комисията подкрепя предложението по буква „б”.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 23, който става § 18:
    § 18. Създават се чл. 26а и 26б:
    „Чл. 26а. За всяко образувано производство се определя докладчик измежду председателя, заместник-председателя и членовете на комисията. Определянето се извършва на случаен принцип чрез електронно разпределение при спазване поредността на постъпването на сигнала, искането или решението на комисията по чл. 23, ал. 1, т. 2. Същите правила се прилагат и при определянето на експертите.
    Чл. 26б. Комисията прекратява образуваното производство с решение, когато:
    1. има влязъл в сила акт със същия предмет и страни;
    2. има висящо производство по този закон със същия предмет и страни;
    3. компетентен да се произнесе е друг орган;
    4. сигналът или искането са анонимни;
    5. сигналът или искането не съдържат конкретни данни за нарушение и тази нередовност не е отстранена в 7-дневен срок от получаване на уведомление за това;
    6. са налице други основания, предвидени в закон.”

    § 24. В чл. 27 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 се създава изречение второ: „При случаи на фактическа и правна сложност срокът може да бъде продължен по решение на Комисията с 30 дни.“
    2. Алинея 2 се изменя така:
    „(2) С решението по ал. 1 комисията установява или не установява конфликт на интереси или несъвместимост.“
    3. Създава се нова ал. 3:
    „(3) С решението, с което се установява конфликт на интереси, комисията налага административното наказание по чл. 35 и се произнася по чл. 33, ал. 2 и 3.“
    4. Досегашната ал. 3 става ал. 4 и в нея след думата „председателя“ се поставя запетая и се добавя „заместник-председателя“.
    5. Досегашната ал. 4 става ал. 5 и в нея в текста преди т. 1 след думата „съобщава” се добавя „в 10-дневен срок от приемането му”.
    6. Досегашната ал. 5 става ал. 6 и се изменя така:
    „(6) Решението, с което се установява конфликт на интереси и се налага административно наказание може да се оспори от заинтересованото лице в 14-дневен срок от съобщаването му пред съда по реда на Административнопроцесуалния кодекс. В частта за обжалване на наложеното административно наказание се прилагат разпоредбите на Закона за административните нарушения и наказания.“.
    7. Досегашната ал. 6 става ал. 7.

    Предложение на нар.представител Митхат Метин:
    В § 24:
    1. Точка 2 се изменя така:
    „2. Ал. 2 се изменя така:
    (2) С решението по ал. 1 Комисията установява:
    1. наличието на конфликт на интереси, налага административното наказание по чл. 35 и се произнася налице ли са условията по чл. 33, ал. 2 и 3;
    2. липсата на конфликт на интереси.”
    2. Точка 3 да отпадне.
    3. Точка 6 се изменя така:
    „(5) Решението по ал. 2, т. 1 може да се оспори пред съда от заинтересованото лице в 14-дневен срок от съобщаването му по реда на Административнопроцесуалния кодекс.”
    4. Точка 7 да отпадне.

    Предложението по т. 2 и 4 е оттеглено.
    Комисията подкрепя по принцип предложението по т. 1 и 3.

    Предложение на нар.представители Е. Радев, Д. Атанасова, Д. Лазаров, Д. Кирилов, Сн. Маджарова, Ж. Желязков и Кр. Ципов:
    § 24 т. 2 отпада.
    § 24 в т. 6 изречение второ отпада.

    Комисията подкрепя по принцип предложението.

    Предложение на нар.представители Мая Манолова и Кирил Добрев:
    В § 24:
    а) нова ал. 3 в т. 3 да се измени така:
    „(3) При установен конфликт на интереси с решението по ал. 2, комисията налага административно наказание по чл. 35, 37 или 40 и се произнася по чл. 33а.“;
    б) в т. 6 относно ал. 6 изречение второ да отпадне.

    Комисията подкрепя по принцип предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 24, който става § 19:
    § 19. В чл. 27 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 се създава изречение второ: „При случаи на фактическа и правна сложност срокът може да бъде продължен по решение на комисията с 30 дни.“
    2. Алинея 2 се изменя така:
    „(2) С решението по ал. 1 комисията установява:
    1. наличието на конфликт на интереси;
    2. липсата на конфликт на интереси.“
    3. Създава се нова ал. 3:
    „(3) При установен конфликт на интереси, с решението по ал. 2 комисията налага административно наказание по чл. 35, 37 или 40 и се произнася по чл. 33, ал. 2 и 3.“
    4. Досегашната ал. 3 става ал. 4 и в нея след думата „председателя“ се добавя „заместник-председателя“.
    5. Досегашната ал. 4 става ал. 5 и в нея в текста преди т. 1 след думата „съобщава” се добавя „в 10-дневен срок от приемането му”.
    6. Досегашната ал. 5 става ал. 6 и се изменя така:
    „(6) Решението по ал. 2, т. 1 може да се оспори пред съда от заинтересованото лице в 14-дневен срок от съобщаването му по реда на Административнопроцесуалния кодекс.”
    7. Досегашната ал. 6 става ал. 7.

    § 25. Член 30 се изменя така:
    „Чл. 30. За неуредените в тази глава въпроси се прилага Административнопроцесуалният кодекс.“

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 25, който става § 20.

    § 26. Член 33 се изменя така:
    „Чл. 33. (1) Установяването на конфликт на интереси с влязъл в сила акт на Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси е основание за освобождаване от длъжност на лицето, заемащо публична длъжност, освен когато в Конституцията или в специален закон е предвидено друго.
    (2) Освобождаването от длъжност по ал. 1 се извършва по реда, определен в специалния закон.”

    Предложение на нар.представител Митхат Метин:
    § 26 да отпадне.

    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага § 26 да бъде отхвърлен.

    § 27. В глава осма се създават чл. 33а и 33б:
    „Чл. 33а. (1) Отнема се в полза на държавата възнаграждението, получено от лицето, заемащо публична длъжност, за периода на изпълнение на правомощията или задълженията по служба, породили конфликта на интереси.
    (2) Отнема се в полза на държавата облагата, придобита от лицето, заемащо публична длъжност, или от свързано с него лице, в резултат на конфликта на интереси, ако има материален характер, освен ако подлежи на отнемане на друго основание, а ако липсва или е отчуждена – присъжда се нейната равностойност.
    Чл. 33б. Имената на лицата, заемащи публични длъжности, за които е установен конфликт на интереси с влязъл в сила акт, се обявяват на интернет страницата на Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси и на съответната институция.”

    Предложение на нар.представител Митхат Метин:
    § 27 да отпадне.

    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага § 27 да бъде отхвърлен.

    § 28. В чл. 34 се правят следните изменения:
    1. В ал. 1 думите „1000 до 3000 лв.” се заменят с „200 до 2000 лв.”.
    2. В ал. 2 думите „ 3000 до 5000 лв.“ се заменят с „1000 до 3000 лв.“.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 28, който става § 21:
    § 21. В чл. 34 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 след думите „чл. 12” се добавя „т. 1 – 3”, а думите „1000 до 3000 лв.” се заменят с „200 до 2000 лв.”.
    2. В ал. 2 думите „3000 до 5000 лв.“ се заменят с „1000 до 3000 лв.“.

    § 29. В чл. 35, ал. 1 числото „5000” се заменя с „3000”.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 29, който става § 22.

    § 30. Член 37 се изменя така:
    „Чл. 37. (1) Лице, което не предостави поисканите от комисията информация и документи в определените от нея срокове, се наказва с глоба от 200 до 1000 лв.
    (2) Когато нарушението е извършено повторно, глобата е в размер от 500 до 2000 лв.”.

    Предложение на нар.представители Мая Манолова и Кирил Добрев:
    Параграф 30 да отпадне и действащият чл. 37 да не се изменя, а изменението, предложено в § 30 да се оформи като § 32а с чл. 41а.

    Комисията подкрепя по принцип предложението.

    Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага следната редакция на § 30, който става § 23:
    § 23. В чл. 37 думите „7000 до 10 000 лв.” се заменят с „1000 до 5000 лв.”.

    § 31. В чл. 39 думите „или 21“ се заличават, а думите „10 000 до 15 000 лв.“ се заменят с „2000 до 4000 лв.“.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 31, който става § 24.

    § 32. Член 40 се изменя така:
    „Чл. 40. (1) Лице, заемало публична длъжност, което след освобождаването му от длъжност наруши ограничение, предвидено в глава пета, се наказва с глоба от 1000 до 10 000 лв.
    (2) На едноличния търговец или юридическото лице, с което лицето по чл. 21 или 22 е сключило договор или което се представлява или управлява от лице по чл. 21 или 22, се налага имуществена санкция в размер от 2000 до 20 000 лв.
    (3) Когато нарушението е извършено повторно, наказанието е:
    1. в случаите по ал. 1 – глоба от 2000 до 20 000 лв.;
    2. в случаите по ал. 2 – имуществена санкция в размер от 5000 до 50 000 лв.”

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 32, който става § 25.

    Предложение на нар.представители Мая Манолова и Кирил Добрев:
    Изменението, предложено в § 30 да се оформи като § 32а с чл. 41а.
    „Чл. 41а. (1) Лице, което не предостави поисканите от комисията информация и документи в определените от нея срокове, се наказва с глоба от 200 до 1000 лв.
    (2) Когато нарушението е извършено повторно, глобата е в размер от 500 до 2000 лв.”.

    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията предлага да се създаде нов § 26:
    § 26. Създава се чл. 41а:
    „Чл. 41а. (1) Лице, което не предостави поисканите от комисията информация и документи в определените от нея срокове, се наказва с глоба от 200 до 1000 лв.
    (2) Когато нарушението е извършено повторно, глобата е в размер от 500 до 2000 лв.”.

    § 33. В чл. 43 ал. 1 се изменя така:
    „(1) Глобите и имуществените санкции по чл. 34, 36-41 се налагат с наказателно постановление, издадено от председателя на комисията. Актовете за установяване на административното нарушение се съставят от длъжностно лице, определено от председателя.“

    Предложение на нар.представители Мая Манолова и Кирил Добрев:
    Параграф 33 да се измени така:
    „§ 33. Член 43 се изменя така:
    „Чл. 43. (1) Актовете за установяване на нарушения по чл. 34, 36, 38, 39, 41 и 41а се съставят от определени от председателя на Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси длъжностни лица.
    (2) Наказателните постановления се издават от председателя на Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси или от оправомощено от него длъжностно лице.
    (3) Установяването на нарушенията, издаването, обжалването и изпълнението на наказателните постановления се извършва по реда на Закона за административните нарушения и наказания.”

    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 33, който става § 27:
    § 27. Член 43 се изменя така:
    „Чл. 43. (1) Актовете за установяване на нарушения по чл. 34, 36, 38, 39, 41 и 41а се съставят от определени от председателя на комисията длъжностни лица.
    (2) Наказателните постановления се издават от председателя на комисията или от оправомощено от него длъжностно лице.
    (3) Установяването на нарушенията, издаването, обжалването и изпълнението на наказателните постановления се извършват по реда на Закона за административните нарушения и наказания.”

    Предложение на нар.представител Митхат Метин:
    Създава се § 33а:
    „§ 33а. § 25 от Преходните и заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси (Обн., ДВ, бр. 97/2010 г.) се отменя.“

    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията предлага да се създаде нов § 28:
    § 28. Параграф 25 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси (ДВ, бр. 97 от 2010 г.) се отменя.

    Преходни и заключителни разпоредби

    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на подразделението.

    Предложение на нар.представител Митхат Метин:
    В Преходните и заключителните разпоредби се създават § 33б и § 33в:
    „§ 33б. (1) В 30-дневен срок от влизането в сила на този закон Народното събрание избира, съответно президентът и министър-председателят назначават нови членове на Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси.
    (2) Мандатът на заварените при влизането в сила на този закон членове на Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси се прекратява с встъпването в длъжност на новите членове.“.
    § 33в. Кметските наместници и обществените посредници подават декларациите по чл. 12, т. 1 и 2 в 30-дневен срок от влизане в сила на този закон.“.

    Комисията не подкрепя предложението за създаване на § 33б.

    Комисията подкрепя предложението за създаване на § 33в и предлага да се създаде нов § 29 със следната редакция:
    § 29. Лицата, за които с влизането в сила на този закон възниква задължение по чл. 3, подават декларациите по чл. 12, т. 1 и 2 в 30-дневен срок от влизането му в сила.

    § 34. Образуваните към датата на влизането в сила на този закон производства за установяване на конфликт на интереси се довършват по досегашния ред.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 34, който става § 30.

    § 35. В Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (обн., ДВ, бр. 105 от 2005 г.; изм., бр. 30, 33, 34, 59, 63, 73, 80, 82, 86, 95 и 105 от 2006 г., бр. 46, 52, 53, 57, 59, 108 и 109 от 2007 г., бр. 36, 69 и 98 от 2008 г., бр. 12, 32, 41 и 93 от 2009 г., бр. 15, 94, 98, 100 и 101 от 2010 г., бр. 14, 31, 77 и 99 от 2011 г., бр. 26, 38, 40, 82, 94 и 99 от 2012 г., бр. 52, 98, 106 и 109 от 2013 г., бр. 1 от 2014 г., Решение № 2 на Конституционния съд от 2014 г. – бр. 14 от 2014 г., изм., бр. 18 и 40 от 2014 г.) в чл. 74, ал. 1, т. 3 след думите „председателя на Държавната комисия по хазарта“ се добавя „председателя на Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси“.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 35, който става § 31.

    Комисията предлага да се създаде нов § 32:
    § 32. В Закона за съдебната власт (обн., ДВ, бр. 64 от 2007 г.; изм., бр. 69 и 109 от 2008 г., бр. 25, 33, 42, 102 и 103 от 2009 г., бр. 59 от 2010 г., бр. 1, 23, 32, 45, 81 и 82 от 2011 г.; Решение № 10 на Конституционния съд от 2011 г. – бр. 93 от 2011 г.; изм., бр. 20, 50 и 81 от 2012 г., бр. 15, 17, 30, 52, 66, 70 и 71 от 2013 г., бр. 19 и 21 от 2014 г.) в чл. 195, ал. 3 след думите „специалните разузнавателни средства” се добавя „председателят, заместник-председателят и членовете на Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси”.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:
    ЧЕТИН КАЗАК
    Форма за търсене
    Ключова дума