КОМИСИЯ ПО РЕГИОНАЛНА ПОЛИТИКА И МЕСТНО САМОУПРАВЛЕНИЕ
първо гласуване
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за кадастъра и имотния регистър, № 354-01-87, внесен от Емил Костадинов и група народни представители
Д О К Л А Д
На редовно заседание, проведено на 30 януари 2014 г., Комисията по регионална политика и местно самоуправление обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Закона за кадастъра и имотния регистър, № 354-01-87, внесен от Емил Костадинов и група народни представители на 28. 11. 2013г. В заседанието на комисията взеха участие г-жа Мария Пирянкова – главен секретар на Агенцията по геодезия, картография и кадастър и г-н Иван Евтимов – главен експерт в Агенцията, както и представители на Камарата на инженерите по геодезия, на Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране, на Националното сдружение на общините в Република България и на граждански организации и движения.
От името на вносителите законопроекта бе представен от г-н Емил Костадинов. Основната цел на предложените промени е да се усъвършенства нормативната уредба при осъществяването на дейностите по създаване и поддържане на кадастралната карта и кадастралните регистри и при обслужване на физическите и юридическите лица. Измененията и допълненията на закона обхващат само частта за кадастъра. Основните промени са насочени към подобряване на реда за създаване и на реда за поддържане в актуално състояние на кадастралната карта и кадастралните регистри с оглед повишаване сигурността на кадастралните данни.
Прекратява се досегашната дискриминационна практика, относно националносттта на физически и юридически лица, доставчици на услуги свързани с кадастъра и имотния регистър и изпълнение на разпоредбите на Директива 2006/123/ЕО за услуги на вътрешния пазар. По този начин се създава възможност дейностите по кадастъра да бъдат изпълнявани и от граждани на държава – членка на Европейския съюз, на друга държава – страна на Споразумението за Европейското икономическо пространство, или на Конфедерация Швейцария.
Въвеждат се ред и условия за създаване, поддържане и одобряване на специализирани карти за устройствено планиране. Специализираните карти ще съдържат информация за елементите на техническата инфраструктура и благоустройството, водни площи и течения и други в урбанизираните територии. Възможността за едновременното им изработване с кадастралната карта ще доведат до значителни икономии на финансови средства.
Регламентирани са принципите при оцифряване на действащите подробни устройствени планове, както и за оценка на точността при трасиране на място на елементи от тези планове. Наличието на такива принципи, ще подпомогне практиката при оцифряване на действащите устройствени планове, както и ще ограничи значително воденето на спорове в съда.
Обект на кадастъра ще бъдат и съоръженията на техническата инфраструктура, в които има самостоятелен обект, както и самите самостоятелните обекти в тях. В кадастъра ще се съдържа информация и за зоните на ограничения върху поземлените имоти, които произтичат от сервитут или ограничение, възникнали въз основа на нормативен или административен акт. Кадастралните данни за недвижимите имоти ще бъдат допълвани с данни за сервитути, право на преминаване, охранителни зони и други ограничения върху недвижимите имоти. Данните за зоните на ограничения ще се предават на АГКК от ведомствата и юридическите лица, които ги създават, в процеса на поддържане на кадастралната карта и кадастралните регистри.
Регламентирани са случаите на безвъзмездно получаване на данни за актуализиране на кадастралната карта и кадастралните регистри и съответно безвъзмездното предоставяне на кадастрални данни на ведомства и общини, необходими при изпълнение на правомощията им, определени със закон. Обменът на данни между информационните системи на кадастъра, на Единния класификатор на административно-териториалните и териториалните единици (ЕКАТТЕ), на Единния държавен регистър на стопанските субекти в Република България (БУЛСТАТ), на Търговския регистър и на регистрите на държавните и общинските имоти, вкл. и с имотния регистър, и предоставянето на данни от Регистъра на населението – Национална база данни „Население” ще бъде безвъзмезден.
Регламентирана е възможността дейностите по създаване на кадастралната карта и кадастралните регистри да могат да бъдат финансирани и със средства на общините - при недостатъчно осигурени финансови средства от държавата или за територии, които не са включени в програмите.
Предлагат се изменения, които да облекчат режима за одобряване, съкращаване на срокове и намаляване допустими грешки. Определени са случаите, в които измененията се извършват без издаване на заповед. Със заповед ще се изменят кадастралната карта и кадастралните регистри единствено при наличие на непълнота или грешка, като с цел ускоряване на процедурата отпада изискването за издаване и на акт за непълнота и грешка.
С цел подобряване на административното обслужване, осъществявано от Агенцията по геодезия картография и кадастър, се създава възможност за обслужване в други населени места, освен предвидените досега със закона в седалищата на районните съдилища. Официални документи могат да бъдат заявявани и получавани от гражданите във всяка една точка на страната, независимо от местонахождението на недвижимия имот. Услугите от кадастъра могат да бъдат заявявани и получавани и по електронен път. Осигурена е възможност и за безплатно разглеждане и търсене на обекти на кадастъра чрез интернет. Създадена е норма, която дава възможност на нотариусите, използвайки информационната система на кадастъра, да получават официални документи чрез отдалечен достъп.
За синхронизиране на законопроекта с разпоредби в други закони, са предложени изменения и допълнения на Закона за геодезията и картографията, Закона за защита на класифицираната информация, Закона за водите, Закона за културното наследство и Закона за собствеността и ползуването на земеделските земи.
В представените становища от Министерството на инвестиционното проектиране, Министерството на регионалното развитие и от Националното сдружение на общините се изразява принципна подкрепа на законопроекта. В становището на Министерството на регионалното развитие са направени конкретни бележки и предложения, с които се прецизират и допълват определени разпоредби в законопроекта. В становището на Националното сдружение на общините се изразяват опасения, че предоставената възможност за финасиране на дейностите по кадастъра и със средства на общините, може да се превърне в тяхно задължение, а тези дейности са държавна отговорност. Направено бе уточнение от страна на вносителя, че става въпрос за правна възможност, а не за задължение на общините – в случаи на недостатъчно осигурени финансови средства от държавата или за територии, които не са включени в програмите на Агенцията.
В хода на дискусията отделни народни представители обърнаха внимание на членовете на комисията, че внесеният законопроект е почти същия, като внесения преди това от други народни представители, който е бил отхвърлен от комисиите и в пленарна зала. От страна на вносителите бе направено възражение, че предишния законопроект е съдържал и редица спорни разпоредби по принципни въпроси, срещу които са се обединили и представителите на браншовите организации и на отделни ведомства и поради това не е бил подкрепен. В настоящия законопроект тези спорни въпроси са изключени от съдържанието му.
Направени бяха и предложения за допълнително прецизиране на отделни разпоредби, които да бъдат взети предвид от водещата комисия при подготовката на законопроекта за второ гласуване, като се обърне внимание на предложенията, направени в становищата на Министерството на регионалното развитие и на Националното сдружение на общините.
Въз основа на дискусията и в резултат на проведеното гласуване, с 9 гласа - “за”, 0 гласа - “против” и 8 гласа – “въздържал се”, Комисията по регионална политика и местно самоуправление предлага на Народното събрание Законопроект за изменение и допълнение на Закона за кадастъра и имотния регистър, № 354 – 01 - 87, внесен от Емил Костадинов и група народни представители, да бъде приет на първо гласуване.
ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ
НА КОМИСИЯТА ПО РЕГИОНАЛНА
ПОЛИТИКА И МЕСТНО САМОУПРАВЛЕНИЕ:
Борислав Гуцанов