Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ИНВЕСТИЦИОННО ПРОЕКТИРАНЕ
КОМИСИЯ ПО ИНВЕСТИЦИОННО ПРОЕКТИРАНЕ
10/07/2013
    П Р О Т О К О Л № 3
    (стенографски)

    10 юли 2013 г., сряда
    НС, пл. „Александър Батенберг”
    Зала 132, ет. І

    (Открито в 14,34 часа.)



    Днес, 10.07.2013 г., от 14,34 ч., се проведе заседание на Комисията по инвестиционно проектиране при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Представяне, обсъждане и приемане на Проект за решение за налагане на мораториум върху всички сделки на разпореждане и строителни дейности с държавните имоти в урбанизираните и извънурбанизираните територии на устройствени зони „А” и „Б” по Закона за устройството на Черноморското крайбрежие, освен за случаи на инфраструктурни обети с местно и национално значение, № 354-02-48/02.07.2013 г., внесен от народния представител Сергей Станишев и група народни представители;
    2. Приемане на Вътрешни правила за работа на Комисията по инвестиционно проектиране.
    П Р О Т О К О Л № 3
    (стенографски)

    10 юли 2013 г., сряда
    НС, пл. „Александър Батенберг”
    Зала 132, ет. І

    (Открито в 14,34 часа.)



    Днес, 10.07.2013 г., от 14,34 ч., се проведе заседание на Комисията по инвестиционно проектиране при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Представяне, обсъждане и приемане на Проект за решение за налагане на мораториум върху всички сделки на разпореждане и строителни дейности с държавните имоти в урбанизираните и извънурбанизираните територии на устройствени зони „А” и „Б” по Закона за устройството на Черноморското крайбрежие, освен за случаи на инфраструктурни обети с местно и национално значение, № 354-02-48/02.07.2013 г., внесен от народния представител Сергей Станишев и група народни представители;
    2. Приемане на Вътрешни правила за работа на Комисията по инвестиционно проектиране.
    Присъстващи народни представители: Осем.
    Отсъстващи народни представители: Трима.
    Заседанието се ръководи от председателя на комисията – Емил Костадинов.
    - о -

    ЕМИЛ КОСТАДИНОВ: Колеги, добре дошли?
    Имаме изискуемото се мнозинство и можем да започнем заседанието на Комисията.
    Дневният ред Ви е изпратен. Състои се от две точки:
    1. Представяне, обсъждане и приемане на становище по Проект за решение за налагане на мораториум върху всички сделки на разпореждане и строителни дейности с държавните имоти в урбанизираните и извънурбанизираните територии на устройствени зони „А” и „Б” по Закона за устройството на Черноморското крайбрежие, освен за случаи на инфраструктурни обети с местно и национално значение, № 354-02-48/02.07.2013 г., с вносител народния представител Сергей Станишев и група народни представители;
    2. Приемане на Вътрешни правила за работа на Комисията по инвестиционно проектиране.
    Имате ли съображения по този дневен ред на комисията? Няма.
    Предлагам да гласуваме този дневен ред.
    Който е съгласен моля да гласува. От присъстващи 8 народни представители, „за” – 8; „против” и „въздържал се” – няма.
    Дневният ред е приет.

    На заседанието на Комисията са поканени и присъстват:
    - Николай Недялков – началник-отдел „Натура 2000” в Министерството на околната среда и водите;
    - Соня Панайотова – парламентарен секретар на Министерството на околната среда и водите.
    Благодаря Ви за присъствието.
    - Инж. Иван Каралеев – главен секретар на Камара на инженерите в инвестиционното проектиране (Той е постоянен наш гост);
    - арх. Любомир Пеловски – зам.-председател на Съюза на архитектите в България;
    - арх. Милен Русенов – от Камара на архитектите в България;
    – Мишо Настев – председател на Асоциация на геодезическите фирми в България;
    - инж. Ангел Янакиев – председател на Камара на инженерите по геодезия;
    - Людмила Борисова – главен секретар на Българската асоциация на архитектите и инженерите - консултанти (БААИК) и
    - Тодор Георгиев – от Национална асоциация „Българско Черноморие”.
    Благодаря Ви за присъствието.

    По т. 1 - Представяне, обсъждане и приемане на становище по Проект за решение за налагане на мораториум върху всички сделки на разпореждане и строителни дейности с държавните имоти в урбанизираните и извънурбанизираните територии на устройствени зони „А” и „Б” по Закона за устройството на Черноморското крайбрежие, освен за случаи на инфраструктурни обети с местно и национално значение, № 354-02-48/02.07.2013 г., с вносител народния представител Сергей Станишев и група народни представители.
    По различни причини (съвпадане на заседания на комисии) представител на вносителите е възпрепятстван да участва в това заседание. Аз мисля, че всички разполагаме с текста на вносителите, който е съвсем кратък. Не смятам допълнително да изчитам мотивите. Мисля, че колегите са запознати с тях. Моята предварителна нагласа и предложението ми към състава й е да подкрепим като Комисия проекта за решение и ще предложим някои редакционни корекции, които считаме, че придават по-голяма яснота на текста и са в по-пълно съответствие със закона.
    Бих искал да добавя още нещо, което в мотивите не го видях. След приемането на Закона за устройство на черноморското крайбрежие беше възложено (на изпълнителната власт, разбира се) изработване на специализирани карти на територията на крайбрежните плажни ивици и т.н. Нещата стартираха през 2009 г. С идването на новото правителство, тогавашният министър на регионалното развитие и благоустройството господин Плевнелиев не защити бюджет. Тази задача изостана във времето. Според мен това е един от също така главните аргументи, които налагат този мораториум сега. Защото сега предложеният срок за този мораториум не може да бъде по-дълъг от 12 месеца и не може да продължи практиката на изготвяне на планчета за тук и там, по избор, по преценка, по целесъобразност.
    Моето предложение е първо да чуем, ако имат желание, гостите от Министерството на околната среда и водите и въобще гостите и след това колегите, а след това ще съобщя какви редакционни предложения правя по проекта за решение на вносителя.
    Заповядайте.
    СОНЯ ПАНАЙОТОВА – ПАРЛАМЕНТАРЕН СЕКРЕТАР НА МОСВ: Благодаря Ви. Съжалявам, че никой от ръководството не можа да дойде, тъй като госпожа Михайлова е в чужбина, а господин Георгиев я замества днес в Министерския съвет и явно се забави.
    Ние нашето предложение сме го формулирали в т. 4 от решението, в която искаме 12-месечен срок, за да може да се извърши проучване и подготвяне на този национален парк, който се иска да се направи „Българското Черноморие”.
    Иначе господин Недялков, ако има нещо да каже? Ако не ще отговори на въпроси, ако има такива. Благодаря Ви.
    ТОДОР ГЕОРГИЕВ – НАЦИОНАЛНА АСОЦИАЦИЯ „БЪЛГАРСКО ЧЕРНОМОРИЕ”: Ние предлагаме една промяна в т. 1 от предложението на вносителите. В текста да се добави (ако обича Димитър да го прочете), така както картографирането се отнася към територии, попадащи по чл. 6, ал. 4 по Закона за устройство на черноморското крайбрежие да бъдат прибавени към т. 1. Този мораториум да се отнася за тези имоти, тъй като те съвпадат и с идеята за биологично разнообразие и те са най-ощетими. Допълнително може да се обсъди добавяне, че тези територии, които се нуждаят от отдаване под наем или концесиониране през 2014 г. да отпаднат от мораториума, защото това би донесло, ако има такива, но не е обследвано, оставяне на плажове без концесиониране по Черноморието, което води до опасност.
    ЕМИЛ КОСТАДИНОВ: Други колеги? Няма.
    Бих искал да предложа на Комисията по така направения от вносителите проект за решение следното.
    По т. 1 да бъдат включени изрично в зони „А” и „Б” и попадащите територии от „Натура 2000”, както и по т. 2, б. „а”. С това отговарям и на господин Тодор Георгиев.
    Също така в т. 1 израз „извънурбанизирани територии” в законодателството няма. Такъв законов термин не съществува и затова моето предложение е да се опишат изчерпателно терминологично териториите, както са изброени в чл. 7 от Закона за устройство на територията, а именно:
    „т. 1 Спира разпореждането, промяната на предназначението и строителството в държавни поземлени имоти в урбанизираните територии, земеделски територии, горски територии, защитени територии и нарушени територии за възстановяване” и нататък текстът продължава.
    Това са моите предложения по проекта.
    Колегите от МОСВ, имате ли възражения в т. 1 да запишем „Натура”? Нямаме предвид Тетевен, разбира се. Имаме предвид тези територии от „Натура 2000”, които попадат в картата и според мен няма да бъде грешка.
    Не възразявате. Благодаря Ви.
    ТОДОР ГЕОРГИЕВ: Така предложеният текст от Вас е коректен, но е много рестриктивен. На две забрани слагаме трета. Тъй като по принцип зоните „Натура” са рестриктивни и ограничаващи. Няколко закона регламентират разпореждането им. В няколко закона това разпореждане реално е спряло. Колкото повече ние като държава направим послание за това, че не се развиват нещата, а спираме нещата, независимо какъв е предлогът – дали ще картираме или не знам какво ще правим - този сигнал към инвеститорите, не само българските, ние си знаем нашите, но и на вън е много, много отрицателен. Затова нашата Асоциация е комуникирала с всички кметова и затова Ви моля пак да обърнете внимание на моето предложение, което предложение е вързано с три закона – ЗУТ, ЗУЧК и Закона за биологичното разнообразие. Те се припокриват и с идеята за картографирането. Картографират се териториите по чл. 6, т. 4 и 5. Има ли смисъл ние да даваме толкова отрицателни импулси към инвеститори, към външни контрагенти, от които единствено ще печелят съседни нам държави? Само съседни нам държави печелят. Много Ви моля, обърнете внимание. Хубаво, искате нещо да стане, да се случи…Благодаря.
    ЕМИЛ КОСТАДИНОВ: Благодаря Ви. Нека да не влагаме повече емоции.
    Първо, не е наша работа да ревизираме по какъвто и да е начин „Натура”. Аз дори мисля, че дори има някаква логика и във Вашето твърдение, че по един или друг начин налагането на такъв мораториум може и да даде сигнали, които да обезпокоят инвестиционни намерения, но ние нямаме право да съхраним тази практика, която остави тежки следи по нашето Черноморие. А дори, ако искате моето лично мнение, според мен текстът на т. 1 от решението, където се казва „Освен за случаи на инфраструктурни обекти с национално значение (където мисля, че няма никакъв спор и нямаме право, дори някои хипотетични дай Боже да се случат и ние да ги спрем) и с първостепенно общинско значение”. Аз не считам, че това е ограничително. Дори имам вътрешното безпокойство, че може да бъде тълкувано твърде свободно и разширително.
    От колегите, има ли желаещи? Няма.
    Подлагам на гласуване решението във вида, в който аз го формулирах с двете допълнения. Който е съгласен, моля да гласува.
    От присъстващи 8 народни представители на Комисията за инвестиционно проектиране: „за” – 7, „против” - няма и „въздържал се” – 1.
    Благодаря Ви.
    (Гостите напускат залата, с изключение на представителката на БААИК и журналистите.)

    Продължаваме с т. 2 - Приемане на Вътрешни правила за работа на Комисията по инвестиционно проектиране.
    Колеги, Вие разполагате с Вътрешните правила, който екземпляр получихте още за предишното заседание. Предлагам Ви да го приемем, като уточним за кои колеги е трудно заседанието да бъде в сряда. Вижда се, че една част ги няма. Бих искал да помислите, че ако заседанието бъде в четвъртък (това е краят на парламентарната седмица), много често може да се налага да правим извънредни заседания във вторник. От тук присъстващите кой има конкурентна комисия в момента? Един.
    При тази ситуация в сряда се оказва по-подходящо.
    А като час, има ли някакви претенции от 14,30 ч. или от 15,00 ч.? Няма.
    Добре. Остава сряда, от 14,30 ч.
    Закривам заседанието.

    (Закрито в 14,59 часа.)



    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА ПО ИНВЕСТИЦИОННО ПРОЕКТИРАНЕ:

    /Е. Костадинов/
    Форма за търсене
    Ключова дума