Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ИНВЕСТИЦИОННО ПРОЕКТИРАНЕ
КОМИСИЯ ПО ИНВЕСТИЦИОННО ПРОЕКТИРАНЕ
23/10/2013
    ДНЕВЕН РЕД:

    1.Отправяне на устни актуални въпроси към арх. Иван Данов, Министър на инвестиционното проектиране от народни представители в съответствие с чл.26 от ПОДНС

    2.Представяне и обсъждане за първо гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за геодезията и картографията, внесен с вх. № 354-01-67/16.10.2013г. от Емил Страхилов Костадинов.

    3.Разни
    П Р О Т О К О Л № 8
    (стенографски)

    от заседание на Комисията по инвестиционно проектиране

    София, 23 октомври 2013 г., сряда
    НС, пл. „Княз Александър І” № 1
    зала 132, ет. І

    (Открито в 15,00 часа.)

    Председателстващ: председателят на комисията Емил Костадинов.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЕМИЛ КОСТАДИНОВ: Добър ден, колеги!
    Комисията може да започне работа. Съгласно предварително уточнения дневен ред, който Ви е раздаден, ще го прочета, за да го гласуваме и ще преминем към работа.
    1. Отправяне на устни актуални въпроси към проф. арх. Иван Данов – министър на инвестиционното проектиране от народни представители, в съответствие с чл. 26 от ПОДНС;
    2. Представяне и обсъждане за първо гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за геодезията и картографията, внесен с вх.№ 354-01-67/16.10.2013 г. от Емил Страхилов Костадинов.
    По този дневен ред има ли някакви съображения, мнения? Няма.
    Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува. От гласували 14 народни представители: за 14, против и въздържали се няма.
    Дневният ред е приет.

    В началото на заседанието на Комисията ще съобщя нашите гости, които са потвърдили участие за днешното заседание:
    1. Проф. Иван Данов
    - министър на инвестиционното проектиране;
    2. Стоян Мирчев - началник-кабинет на министъра на инвестиционното проектиране;
    3. Пепа Витанова - директор на Дирекция „Връзки с обществеността” на МИП;
    4. Елица Георгиева - парламентарен секретар на МИП;
    5. Николай Христов - началник на ДНСК;
    6. Валентин Йовев - и.д. на Агенцията по геодезия, картография и кадастър;
    7. Надежда Таранджийска - Агенция по геодезия, картография и кадастър, Дирекция „Кадастрална и специализирани карти”.

    Представителите на бранша:
    8. арх. Георги Бакалов - председател на Съюза на архитектите в България;
    9. арх. Любомир Пеловски - заместник-председател на САБ;
    10. арх. Явор Дичев - САБ;
    11. арх. Ваня Фурнаджиева - главен секретар на САБ;
    12. арх. Весела Георгиева - заместник-председател на Камарата на архитектите в България;
    13. арх. Владимир Дамянов - председател на КАБ;
    14. арх. Борислав Борисов - КАБ;
    15. инж. Стефан Кинарев - председател на Камарата на инженерите в инженерното проектиране;
    16. инж. Никола Цветков - КИИП;
    17. Валентин Зарев - Камара на строителите в България;
    18. Валентин Николов - КСБ;
    19. Стефан Карчев - КСБ;
    20. Иван Здравчев - Асоциация на геодезическите фирми;
    21. Емил Тодоров - член на УС на Българската асоциация на архитектите и инженерите консултанти (БААИК);
    22. Ангел Янакиев - председател на Камара на инженерите по геодезия;

    Членовете на Обществения съвет към Комисията -представители на граждански организации:
    23. Методи Митев - Гражданско движение „Освобождение”;
    24. Ивайло Маринов - Сдружение за защита на гражданите;
    25. Павлин Леков - Сдружение за защита на гражданите;
    26. Румен Хорев - Сдружение за защита на гражданите;
    27. Нина Георгиева - Национално обединение за граждански контрол върху институциите;
    28. Чавдар Георгиев - Форум „България-Русия”;
    29. Атанас Попов - Форум „България-Русия”;
    30. Николай Въжаров - Национална асоциация за саниране на панелните сгради;
    31. Боряна Антонова - Институт за пазарна икономика;
    32. Динка Лозанова Гражданско движение за защита на гражданите;
    33. Недялко Недялков - Гражданско движение „Равносметка”;
    34. Стоимен Петков - Гражданско движение „Равносметка”;
    35. инж. Мима Чалева
    36. Борис Кумпиков
    37. проф. Божидар Попов

    Преминаваме към изпълнение на дневния ред.

    По точка първа:
    ОТПРАВЯНЕ НА УСТНИ АКТУАЛНИ ВЪПРОСИ КЪМ ПРОФ. АРХ. ИВАН ДАНОВ – МИНИСТЪР НА ИНВЕСТИЦИОННОТО ПРОЕКТИРАНЕ ОТ НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ, В СЪОТВЕТСТВИЕ С ЧЛ. 26 ОТ ПОДНС.
    Предоставям думата на проф. Иван Данов – министър на инвестиционното проектиране за изложение.
    Заповядайте, проф. Данов.
    ИВАН ДАНОВ – МИНИСТЪР НА ИНВЕСТИЦИОННОТО ПРОЕКТИРАНЕ: Благодаря, господин председател.
    Искам да се извиня на цялата Комисия и на гостите за миналата седмица. Знаете, че в сряда имаше дискусия в парламента във връзка с вота на недоверие, след което имаше заседание на Министерския съвет, който се проточи до късния след обяд. Беше важен, тъй като се говореше за бюджет, т.е. за финансови средства.
    Искам да благодаря на цялата Комисия, тъй като, доколкото разбрах, при дискусията за обсъждане на ЗИД на Закона за обществените поръчки, представителите на комисията са подкрепили идеята, за която вече стана дума - да има отделна наредба, която да третира проблемите на възлагане на обществени поръчки както в строителството, така и в проектирането. Тази наредба е общо взето в процес на подготовка. Съвсем откровено казано тя е превод на германската наредба за възлагане на обществени поръчки в строителството. Необходимостта от разграничаване в отделна наредба на процесите на възлагане на такива поръчки както в строителството, така и в проектирането, е свързана със спецификата на строителната индустрия. Тъй като при една обществена поръчка за готов продукт той е обозрим, може да бъде видян, пипнат, да се опишат неговите качества. Докато в строителството, първоначално всичко е на един бял лист, т.е. няма продукт и по някакъв начин трябва да бъде определено и фиксирано качеството, което трябва да бъде постигнато.
    Ето защо, предлагам да направя едно кратко изложение за опита, който се ползва най-вече в западноевропейските страни, който смятам, че е положителен. Най-вече това е опит от Германия. И ако ние успеем да въведем този начин на прилагане и на провеждане на обществените поръчки смятам, че няколко неща ще бъдат изключително положителни за страната, но това ще стане ясно в процеса на това изложение, което, извинявайте, но леко прилича на лекция и това е начин да Ви представя тази информация. Искам да Ви уверя, че посоката, която сме приели е правилна и ще има изключително сериозен икономически ефект върху строителния бранш на страната.
    Това е една обосновка за необходимостта от отделна наредба, която трябва да се впише в общите клаузи на Закона за обществените поръчки, но тя трябва да определи спецификата на тези поръчки. Преди да започна искам да Ви кажа, че съм донесъл едни тръжни книжа. Става дума за тръжни книжа за един обект за около 6-7 000 кв.м. Изглеждат по този начин. (Показва класьорите до него.) Това е част от проектантската фаза или Фаза № 6 в Германския ценови правилник или от фазите на проектиране. Става дума за около 1 000 страници текстове, в които абсолютно точно са описва всяка една строителна процедура.
    Идеята да има отделна наредба се основава на концепцията да има система, т.е. да има системност, която е свързана, един път, със самата процедура за обществени поръчки, а, втори път, с тези документи, които Ви показвам те са част от технологията на водене на самия строителен процес. „Водене” означава като започнете от организация на строителната площадка, поръчка на материали, изпълняване на отделните строителни дейности. Включително с тези документи се прави отчетът и съставянето на така наречените сметки и анализи във всеки един междинен период. По тези документи се отчита качеството на всеки един отделен елемент от строителството – дали са вложени предписаните по проект строителни материали, дали качеството, което е предвидено в тези процеси е спазено, включително човек би могъл да предвиди и сроковете на изпълнение.
    Кой върши тази дейност? За голямо съжаление в България ние имаме пропуски в целия набор от професии, свързани със строителството, имаме пропуски в целия набор от специалисти, които имаме в строителството. Във Великобритания това е отделна специалност, отделна професия. Ако отворите речник обаче преводът няма да е точен. Преводът ще Ви обясни, че това са хора, които правят количествени сметки. Само че не е точно така. Това са хора, които изготвят тези целите документи. Това са хора, които изследват какъв вид технология ще бъде най-подходяща за изпълнението на дадена строителна задача. Това са хората, които обявяват търговете и ги провеждат. Това е отделна професия. В Германия това са фазите 6 и 7, тъй като в Германия главният проектант отговаря за целия процес отначало, от генерирането на първоначалните идеи и проучване, до предаването на ключа и една година след предаването на обекта има така наречената година, в която се изпълняват операции по гаранционните срокове. Всичко това се прави от главния проектант.
    Тези фази са определени в Германския ценови правилник и дейностите в тези две фази са свързани с така наречената Наредба за обществените поръчки в строителството. Идеята за нашата наредба е да вземем този опит от Германия именно с тази наредба. Това е европейския модел, който се спазва. Тук от няколко места чух, че ние работим по ФИДИК. Искам да направя много ясно разграничение между ФИДИК. Това е документ за друго нещо, за друго място и за друго време. ФИДИК това са типови договори за възлагане на строителство. Тоест, когато са извършени дейностите по съставяне на тази документация, избран е изпълнител, тогава идва мястото на ФИДИК или тогава идва един специалист по търговско право, който да подготви договор, който се сключва със съответните изпълнители. Но преди да се стигне до ФИДИК или до модел на договор, трябва да се изработят тези документи.
    Каква е целта на наредбата? На първо място, максимално високо качество на крайния продукт. Крайният продукт е описан в едни текстове. Той би бил да кажем сграда, може да бъде съоръжение, може да бъде път, при оптимална цена.
    Второто огромно предимство (с изключение на КЗК, които ще изгубят, ако се приеме тази система) е това, че процедурата е много проста и много прозрачна, което обикновено не води до спиране на процеса на строителство, до съдебни търсения и до контестации. Тези документи дават обозрима и много ясна организация на строителния процес. Във всеки един момент има отчетност. Знае се какви пари, кога и за какво ще бъдат вложени, за какво ще бъдат платени. Самият процес може да бъде разделен на отделни лотове, както е тук. Всяка отделна дейност може да бъде разделена именно в тези отделни лотове. Ще ви покажа и как става по-нататък, как функционира системата.
    Използването на тръжни книжа по съответния стандарт. Работата се разделя по видове. В случая мога да Ви покажа как е по DIN и по лотове. По DIN общо взето са приети две програми, които са доста пълни (за съжаление са немски), но това са номерациите на видовете работи по DIN. Например тук съм избрал за бетон или ако искате за зидария. Ето Ви външна стена с тухли. Тук се появява този текст, в който абсолютно точно е описано какъв да бъде видът тухли, какъв да бъде хоросанът, който се използва, каква е дебелината на стената и естествено тук могат да се дописват допълнителни данни. Този въпрос е на трета степен. Това е количеството (измерителната единица), това са стандарти, които показват какъв номер е видът работа. Има норма време, т.е. може много лесно да се изчисли един кубик такава зидария за колко време трябва да се свърши. Има цени, които са от долна, средна и висока степен. Това е начинът, по който се създават. Това са отделни елементи. Има две неща, които са много положителни в тази система. Това е, че един проектант като върви по тези отделни (все едно глави по DIN) би могъл да не изпусне някоя от видовете работи. Тези текстове се експортират и се поставят в специална програма, която ги обработва и по която всъщност след това се води самото строителство.
    Както Ви казах, работата се разделя по отделните видове дейност и по лотове. Тъй като имате цени, проектантите могат в момента, в който се разработва даден текст да преценят този лот (да кажем бетонни работи) дали минава 10 млн.евро или не минава. По германския закон за строителство, който действа, в момента, в който един лот мине 10 млн. евро, той се разделя на две части. Идеята за този принцип е, че позволява не само големи фирми, а могат и по-малки фирми да участват за всеки отделен лот. Не е казано, че една фирма трябва да изпълни всички дейности по тези текстове. Възможно е да са много фирми, но по-нататък ще стане дума за организацията на работата.
    Всяка дейност се описва в отделна позиция, която обхваща всички детайли, технологията на изпълнение и специфични изисквания към самото изпълнение. Тоест, качеството един път е фиксирано в тези текстове. По това качество след това се следи, тъй като главният проектант приема всеки отделен елемент и следи дали дейностите са изпълнени, така както са описани. Естествено има материали и видове работа.
    Какво обхваща всяка една позиция? Под формата на тръжни книжа се описва именно целият този процес и могат да се използват различни стандарти. В Германия е прието да е един - 276, който описва или стандартизира всеки вид работа. В интерес на организацията на самото строителство отделните видове работа могат да бъдат разделени по различни показатели - примерно по етажи. Ако имате бетонни работи много по-лесно се работи, ако знаете за всеки един етаж какво е количеството бетон, какво е количеството арматура и какъв е видът арматура, който трябва да бъде поръчвана. Може да бъде разделена по километри, ако е път, ако е линеен обект. Може да бъде разделена по блокове, ако е някакъв по-сложен обект.
    Както ви показах, обикновено се ползват готови текстове, които обаче могат да бъдат редактирани. Вероятно, ако Вие приемете този модел на работа като положителен, ще трябва да се влезе в контакт с производителите на този софтуер. Преводът на тези текстове не представлява особена трудност, а тяхното голямо предимство спрямо готовите текстове е, че те са проверени с годините в практиката. Естествено е при индивидуални случаи, при специфичен вид работа, проектантите могат да си дописват тяхно описание и техни изисквания към работата.
    Какво има в тези готови текстове? На първо място, това е описание на вида дейност, на използваните материали, изисквания, допълнителна информация и забележки. Забележките най-често са свързани примерно, че бетон не може да се излива под минус 5 градуса (условно казано). Всички тези неща са изключително важни, тъй като тази документация е част от договора, който се подписва между възложителя и изпълнителя. И ако напишете, че при под минус 5 градуса не може да се излива бетон, изпълнителят е длъжен всеки ден да събира от Интернет данни за времето, така че да докаже, че в дните, в които е изпълняван този вид работа, температурите са позволявали тя да бъде осъществена. Дадени са изисквания за единични цени, за обща стойност, има и позиция за евентуална цена. Тоест, ако проектантът и възложителят преценят, че в процеса на строителство може да има свобода да се избере друг вид материал и друг вид дейност, има възможност за тази евентуална позиция, която всъщност е алтернатива. Имате 4 вида цени – минимални, средни, високи и индивидуални предложения. Има норма разход време (която я видяхте). Софтуерът позволява да се използва промяна на платежната валута. Тоест, това би могло да се използва и с български лев, още повече, че той е вързан едно към едно с германската марка, която все още е част от тези програми.
    Продуктът от тръжните книжа може да бъде представен на хартиен носител, както са тези папки, но да бъде представен и в дигитален вид, т.е. на диск или дискета, така че участниците в търга си го попълват съвсем лесно на компютър. Данните могат да бъдат експортирани и на Ехcеl, което позволява без особено специализиран софтуер да се работи, но може да се работи и с този специален софтуер, който обработва цялата тази информация. Ето това е такъв софтуер, в който текстовете са обработени. В тях се вкарват отделните видове дейности и се разпечатват. Всъщност от такъв софтуер е разпечатан този текст. Този софтуер има още едно предимство. Тъй като проектантите имат информация за стойността на всеки вид дейност, обаче в крайния резултат тези цени не се дават. Те се разпечатват под формата на бланкет. Тоест, имат едни свободни зони, в които не са били написани цените и там цените си ги дават отделните участници в търга.
    Като стандарт в Германия на базата на оценката на вида дейност на този етап проектантите имат право да направят грешка около 10 процента, да имат отклонение с плюс, минус. След получаването на цените нещата стават съвсем конкретни. При предаването на електронен носител се ползва така нареченият формат Gaeb. Той е нещо като DXF, само че за програмите, които са свързани с описанието на дейностите. Със софтуера, който Ви показах, обратно офертите се получават на електронен носител и той прави така нареченото огледало на цените и софтуерът класира кой е с най-ниска цена или къде има грешка в изчисленията.
    Отварям една скоба, за да Ви кажа, че от опит е известно, че много често фирмите, които оферират отделни дейности, тъй като по всички закони, включително и по българския е валидна единичната цена, много често строителните фирми манипулират търговете. Примерно, ако единичната цена е 10 евро и обемът работа е 10 кубика, накрая не се пише 100, а се пише примерно 50. Много често това се случва, включително и в Западна Европа. Така че се опитват да манипулират крайната цена. Именно с този софтуер, който дава огледалото на цените се отбелязва с червено там, където фирмите бъркат. Много често се залагат подобни опити за манипулация на цената.
    Казах вече, че над 10 млн. евро лотовете се разделят, така че да могат да участват и по-малки фирми, които нямат капацитета на големите. Крайният резултат е ясен и безспорен и няма съдебни търсения и контестации. Общо взето тези документи се отварят за всички участници за около 30-40 минути. Става на една такава голяма маса. Отварят се пликовете с офертите. Ако има изисквания за електронен носител, всеки един отделен диск се вкарва в компютъра и излиза класирането на отделните фирми. Тъй като класирането е само по цена, качеството е фиксирано в тези документи, т.е. няма отклонение от качеството, цената е математически израз и не подлежи на оспорване. Това вече са самите текстове, които исках да ви покажа. За съжаление не се виждат добре. В началото на всяка една от тези глави има пълно описание за изискванията и технологиите, как да се изпълни, тъй като този документ е част от крайния договор за изпълнение. Това са тези цени. Няма да се спирам на тях, тъй като не се виждат добре. Ако някой иска след това може да разгледа тези тръжни документи.
    Стигам до процедурата. Процедурата се състои в това, че всеки един от тези лотове се затваря, участникът в търга затваря този текст в два плика. В единия плик е самият текст с кодово название, а в другия плик е адресът на участника в търга. Тези два плика се перфорират, като перфорацията е с особена форма (да кажем шестолъчна звезда), така че да не могат повече да се добавят допълнителни листове и в момента, в който се отварят документите имат право да присъстват всички участници (на бяла или зелена дъска) се пишат участниците и цените. Класирането става именно в рамките на тези 30-40 минути при пълна прозрачност. Тези документи остават в общината или в този, който поръчва вида дейност. Ако първият, който спечели, по някакви изисквания не отговаря на подадените предварителни условия за участие в търга, автоматично се преминава към втория участник. Винаги изискването е да има минимум трима участници. Изискването е до края на изпълнение на дадения вид работа тези, които не са класирани, участват обаче в списъка така че, ако някой не успее да се справи с изискванията, макар с известна разлика в цената, се преминава към следващия.
    Тръжните документи и работните чертежи са неразделна част от договорите за изпълнение. Обръщам внимание на работните чертежи. България е уникална страна, в която има фаза „Технически проект”. Искам да Ви кажа, че Техническият проект всъщност е недовършен Работен. При липса на Работен проект, част от тези документи не могат да бъдат довършени и попълнени, тъй като не се е стигнало до детайлите. Тези документи се попълват (ако е дървена конструкция), включително вида на винтове, болтове и пирони, които се използват, т.е. стига се до най-малкия детайл в строителството.
    Няколко думи за възлагането на строителните работи, тъй като мисля, че това е изключително важно за нашата действителност. Най-общо казано има 4 модели за управление на проекти.
    Първият модел е, при който имате възложител, проектант или проектант мениджър. Проектантът в дадения случай се явява защитник или адвокат на възложителя. Той обаче възлага отделните видове дейности именно по тези книги на подизпълнители. При това възлагане тук в тази зона отделните подизпълнители генерират тяхната печалба. Да кажем, че в Западна Европа стандартната печалба е около 10-15 процента за всеки вид работа.
    Резултатът от този модел на възлагане или от управление на проекта е, че се реализира проект при най-ниска цена и при най-високо качество. Недостатъкът е, че координацията е трудоемка, тъй като проект-мениджърът трябва да контролира и да контактува, и да организира всички тези отделни фирми. Някой път те могат да стигнат и до 15-20 броя. Координацията определено е проблем. През цялото време има пълна транспарентност на цените, тъй като проект-мениджърът отчита цените директно п на възложителя.
    Следващият модел, е така нареченият модел, в който имате един или повече главни изпълнители. В тази област възложителят,или проект-мениджърът и т.н. тази функция може да отпадне. Може да остане само възложителят, който да възлага на един главен или на повече главни изпълнители. Обикновено те се делят. Най-честият случай е да кажем, че това е изпълнител за инсталации, но може да бъде и само един. Всеки от тези главни изпълнители наемат отделни фирми за подизпълнители. По този начин обаче, единия път, главният изпълнител генерира една печалба от 10-15 процента в тази зона, втория път е, че подизпълнителите сами те генерират печалба 10-15 процента, но тъй като главният изпълнител не е сигурен, че точно този подизпълнител ще се справи с работата, той винаги си добавя още едни 10-12 процента за сигурност.
    Тоест, вторият модел обикновено е свързан, на първо място, с едно по-скъпо строителство. Качеството тук също е високо. Координацията е значително по-лесна от гледна точна на възложителя, тъй като той възлага координацията на тези подизпълнители. Има относителна транспарентност на цените. Относителна е, защото тук на две места се генерира печалба за фирмите. Тук има и още един скрит момент, че самият главен изпълнител генерира допълнителна печалба за сметка на подизпълнителите. Това са характеристиките.
    Третият модел, това е класическият модел на инженеринг, който масово се пропагандира в България, при който възложителят възлага пълния процес - от проектиране и строителство на една група или на една фирма. Резултатът е, че тъй като обикновено няма продукт, няма проект, фирмата, за да се ангажира да извърши даден вид работа се спира на един опит, който има до този момент като си слага съответните резерви (които много често са над 100 процента), след което фирмата, която печели строителството възлага максимално евтин проект, т.е. да бъдат вложени максимално евтини технологии и материали и съответната фирма наема максимално евтините подизпълнители. Тъй като няма фиксирано качество на крайния продукт, резултатът е следният. Реализира се евтин продукт на висока цена. Използват се най-евтини материали, най-евтино строителство. Качеството не винаги е добро, тъй като практически възложителят няма инструмент да контролира качеството на строителството. Координацията от гледна точка на възложителя естествено е най-лесна. Няма транспарентност на цените. Има печалба, един път, за сметка на възложителя, един път, за сметка на главните подизпълнители.
    Четвъртият модел е, когато възложителят сам си възлага, сам изпълнява – проектира и строи. Тогава той е заинтересован от качеството на крайния продукт. Този обаче модел практически е неприемлив при обществените поръчки.
    Сега искам да Ви кажа за правилото на английските шивачи, което важи с пълна сила и за строителството. Английските шивачи казват така. Ние работим бързо, евтино и качествено, само че нашите клиенти имат право от тези три неща да си изберат само двете. Ако се замислите обаче, това е една перфектна формула, която обяснява целия процес в строителството. Ако имате евтино и бързо, не може да бъде качествено. Ако имате бързо и качествено, не може да бъде евтино. Ако имате евтино и качествено, не може да бъде бързо. Този принцип би трябвало човек да има предвид, когато възлага строителни операции.
    Сега ще изложа два примера, които твърдя, че са много показателни. За сграда в София (за обществена поръчка) в момента имам данни, че цената излиза 3500 лв./кв.м. В Берлин цената е 950. В Мадрид е 870. Тази в Брюксел е с подземни води и със шистови стени.
    Магистрала, която миналата седмица Вие отхвърлихте този проект, в България на километър аутобан излиза 8,7 млн. лв./км. В Германия ще Ви излезе цена между 4 и 6 млн. евро/ км. Качеството и в двата случая не подлежи на коментар.
    Това е разликата между използването на тази технология на възлагане на строителство и това, което се случва у нас. Затова си позволих да Ви загубя времето, за да обясня тази система. Ако ние не я възприемем в момента, рискуваме да продължим да строим некачествено и скъпо. Предимството, ако възприемем такава система е, че независимо от намалените средства от ЕС, мисля, че тези средства ще ни стигнат и ще ни останат да реализираме съществени проекти в страната. Благодаря за вниманието.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЕМИЛ КОСТАДИНОВ: Благодаря, проф. Данов.
    Аз мисля, че това беше много полезно с оглед на това, че отново се чуха аргументи в посока и на наши съображения, изразени при първото четене на ЗИД на Закона за обществените поръчки от представители на всички парламентарни групи. Трудно намира разбиране в другите среди извън специализираните оценката за спецификата на процеса на проектирането и процеса на строителството. Така че и нашите усилия трябва да бъдат полагани постоянно, за да достигнем до някакви резултати.
    Сега възнамерявам да предоставя думата на колегите народни представители за въпроси към министър Данов. Моля да заявявате, който иска да зададе по един до два въпроса. Ще предложа да ги съберем въпросите и ако в един момент преценим, че твърде много са натрупани, да предоставим думата на министъра и след това пак да продължим.
    Колега Татарски.
    ЛЮБЕН ТАТАРСКИ (ГЕРБ): Благодаря на господин министъра и за това, че днес е сред нас и за кратката лекция, която ни изнесе, въпреки че не беше точка от дневния ред, но все пак беше интересна и аз се надявам тези добри практики да ги приложите в нашето законодателство. Дано да успеете
    МИНИСТЪР ИВАН ДАНОВ: Ако ми помогнете.
    ЛЮБЕН ТАТАРСКИ (ГЕРБ): Вие го предложете, пък ние ще го гласуваме, ако е добро по наша преценка.
    Сега към въпросите. На предната среща Вие споменахте, че до Нова година имате готовност да внесете нов Закон за кадастъра или поне сериозни промени в Закона за кадастъра и имотния регистър. Тъй като в много интервюта пък и Вие споменавате и всички сме убедени, че това е един от сериозните проблеми и по отношение на устройство на територията, и за строителство, в едно интервю от вчера Вие казвате, че се работи по изцяло нова концепция на кадастъра. Първият ми въпрос е, каква е тази нова концепция? До къде са стигнали работите по дейностите по Законопроекта за кадастъра? Има ли нещо направено? Планирате ли публично обсъждане на дейността по изготвянето на този законопроект?
    И може би, за да използвам случая, че съм взел думата, да задам и втори въпрос. Една от основните Ви функции, заложени в Закона за устройство на територията е по-скоро контролът и управлението на публични проекти над 10 млн. лв. До момента има ли такъв проект, който да е минал през Вашето ведомство, на каква фаза е и колко от тези проекти са със средства от ЕС? Ако има такива проекти, разбира се, които да са минали през Вашето ведомство. Благодаря.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЕМИЛ КОСТАДИНОВ: Благодаря.
    Колежката Пенева.
    ЖАРА ПЕНЕВА – ГЕОРГИЕВА (КБ): Уважаеми господин председател, уважаеми колеги, уважаеми гости, господин министър! Въпросът ми към Вас е свързан с изработването на общите устройствени планове. До момента едва 25 процента от общините са започнали разработване на такива общи устройствени планове. По какъв начин вие ще ги подпомогнете като цяло? Каква е Вашата визия и Вашата стратегия относно изработване на общи устройствени планове?
    И вторият ми въпрос е свързан с един проблем, който на всички ни е известен, как Вие ще се справите с разрешаване на проблема, който касае незаконните жилища? Нещо, което е тревожно, но все пак трябва да се преодолее. Благодаря Ви.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЕМИЛ КОСТАДИНОВ: Благодаря.
    Колежката Теодора Георгиева искаше думата.
    ТЕОДОРА ГЕОРГИЕВА (ГЕРБ): Добър ден, господин министър!
    Моят въпрос е какво се случва с кадастралната карта за кв. „Студентски град”, какво е свършено през тези 5-6 месеца и кога виждате някакво решение на този проблем?
    Вторият ми въпрос е дали в новия бюджет предвиждате финансиране за изработването на общ устройствен план на общините, които не разполагат с такъв бюджет? Благодаря.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЕМИЛ КОСТАДИНОВ: Благодаря Ви.
    Колега Стойков.
    ЙОРДАН СТОЙКОВ (КБ): Уважаеми господин председател, уважаеми господин министър! Моят въпрос до голяма степен е свързан с това, което пита колегата Татарски, но в контекста на необходимостта да се увеличи покритието с кадастралната карта на страната, каква е необходимостта това да бъде законодателно регулирано чрез промени в Закона за кадастъра и имотния регистър. Благодаря Ви.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЕМИЛ КОСТАДИНОВ: Благодаря.
    Инж. Радулов.
    ТОДОР РАДУЛОВ (КБ): Уважаеми господин председател, уважаеми господин министър! Въпросът ми е свързан с контрола, с ДНСК. Преди известно време (2004 г. мисля, че беше) по § 123 се даде възможност за узаконяване на незаконни жилища, вилни сгради. Имам информация, че много от тези сгради са просто в застой. Документите са внесени, но няма никакво движение. Можете ли да съдействате да се ускори това нещо?
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЕМИЛ КОСТАДИНОВ: Благодаря.
    Сияна Фудулова.
    СИЯНА ФУДУЛОВА (КБ): Благодаря, господин председател.
    Господин министър! Моят въпрос към Вас е какво е състоянието на Дирекция Национален строителен контрол? Благодаря.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЕМИЛ КОСТАДИНОВ: Благодаря.
    Колега Гуджеров.
    ПАВЕЛ ГУДЖЕРОВ (ГЕРБ): Благодаря.
    Господин министър, предполагам, че знаете, че много общини са притеснени от иззетата им функция за даване на разрешителни за строеж над 10 млн. лв. В тази връзка в едно Ваше интервю пред еconomist.bg казвате, че ако има общини, които могат да се справят със задачите си, с удоволствие ще им преотстъпите тази функция. Има ли наистина такава възможност и как точно? Благодаря.
    Колега Митрушев.
    ВЛАДИМИР МИТРУШЕВ (ГЕРБ): Уважаеми господин председател, господин министър! Един въпрос за това каква е финансовата рамка на бюджета, който Вие сте заявили (тъй като знаем, че сега предстои изработване на бюджета за 2014 г.) на Министерството на инвестиционното проектиране. И тъй като днес ни беше спусната тази рамка на бюджета, но нямахме време да се запознаем детайлно с нея, дали Вашите искания са били удовлетворени и намират ли отражение в този проектобюджет, който е предложен в момента? Благодаря Ви.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЕМИЛ КОСТАДИНОВ: Благодаря.
    Христо Калоянов.
    ХРИСТО КАЛОЯНОВ (ГЕРБ): Уважаеми господин председател, господин министър, господа колеги народни представители! Моят въпрос е по-точно допълнение към колежката Пенева във връзка с финансирането на общините за изработване на общи устройствени планове. Това финансиране под каква форма ще бъде? Дали целево или по друга форма? Благодаря Ви.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЕМИЛ КОСТАДИНОВ: Благодаря и аз.
    Колеги, предлагам да спрем дотук с въпросите, защото въпросите станаха много. Позволете ми едно изречение. Ще го кажа най-вече заради нашите гости и за журналистите, които са тук. Понеже последните седмици чувам една спекулация, че се отнемат правомощия от общините. Вижте, колеги, тук става дума за големите обекти над 10 млн. като отговорността за възлагането и изпълнението остава в общините. Отговорността за възлагането и за изпълнението (повтарям и подчертавам) остава в общините. Става дума за предхождащия процес – издаването на разрешение за строеж и вие много добре знаете капацитета на огромна част от нашите общини. Специализирания капацитет. Благодаря.
    Проф. Данов, имате думата.
    МИНИСТЪР ИВАН ДАНОВ: Благодаря.
    Ще отговарям по запитвания.
    Готовност по Закона за кадастъра.
    Законът за кадастъра е подготвен и до 10 дни ще бъде внесен за дискусия. Новата концепция обаче, която се появи, е на база на информация, която (аз не съм геодезист по принцип) се появи, че ние сме уникална страна, в която има отделни кадастрални карти, отделно карти с регулация, регулационни линии и може би най-големият проблем, който изобщо страната, и гражданите, и проектантите, и общините срещат, това е разминаването на имотните граници, т.е. границите по кадастър и регулационните линии. И фактически това, което съм говорил за новата концепция е това, че в момента започваме да обмисляме дали да не минем на системата, която е в другите европейски страни – кадастърът и регулацията да са от едни и същи министерства. Това ще предизвика доста продължителен период на работа, докато се стигне до едно общо становище. Но изработването в момента на кадастралните карти неминуемо ще доведе до проблематика с разминаване с регулациите. Да не говорим, че доколкото разбрах, има и имоти, в които линията не е затворена, т.е. има доста неясноти. И като че ли със специалистите, с които досега съм говорил, те са на мнение, че трябва да приемем този модел. Естествено, нямам крайно решение. Искам да чуя всички представители на геодезическата гилдия дали това би било оптималното решение, за да се избегнат всички процедури по уеднаквяване на регулация с кадастър. Това е по този въпрос.
    Контрол над публични проекти над 10 млн. лв.
    Така е по ЗУТ. Има 4 проекта до този момент, които са внесени в министерството и които са над 10 млн.лв. За общо съжаление трябва да Ви кажа, че констатацията на Камарата на архитектите и на инженерите е, че проектите, които им се дават за реализация не отговарят по качество, се потвърди. От тези 4 проект и четирите сме ги задържали. Само за един ще Ви разкажа и който разбира от строителство ще му стане ясно за какво става дума. Става дума за пречиствателна станция и няма 12 неща. Ще Ви кажа само за три от тях. Едното е, че няма документ за собственост на терена, второто е, че няма ОВОС и третото е, че няма становище на Басейнова дирекция. Останалите да кажем, че са по-маловажни. Няма как да бъде издадено разрешение за строеж при липса на ОВОС на пречиствателна станция, собствеността на имота не е доказана. Имотът може и да е на общината. Написали сме писма и чакаме да ни отговорят. И четирите проекта са за пречиствателни станции. Не мога да Ви отговоря на въпроса дали се финансират с европейски пари. За единия всъщност мога да Ви кажа, че се финансира с европейски пари, със сигурност.
    Нови общи устройствени планове.
    Двадесет и пет процента са завършени. Двайсет и пет процента от общините имат общи устройствени планове. Как ще се подготвят? Изпратили сме едни писма до всички кметства и до всички областни управители, за да установим какво е състоянието на нещата. Има общини, които са си поръчали общи устройствени планове и те се реализират. Има общини, от които получаваме писма, че нямат планове и нямат и пари за планове. Към тези общини изискването ще бъде, тъй като спазвайки условията на ЗУТ, правомощията на кмета са да изготви задание за проектиране. Изготвянето на задание за проектиране преминава през съответното оповестяване в общината, в местен вестник. След това, ако има някакви корекции се коригира. Преди това минава през Общинския съвет, естествено. Трябва да се съгласува с Министерството на културата и трябва да се съгласува с Министерството за опазване на околната среда. Тези задания смятам, че са задача на местното управление, тъй като това е поръчката на проекта. Оттам нататък следва нашата помощ към общините. В бюджета за следващата година са предвидени 5 или 6 млн. лв., което означава, че средно за около 50 или 60 общини са предвидени пари за поръчка и изпълнение на нови общи устройствени планове. Те ще бъдат дадени целево. Поставям въпроса пред цялата Комисия и трябва да решим. Има два варианта – тези пари да се преведат на общината и тя да си ги управлява и да следи развитието на проекта. Вторият вариант е това да става през министерството. Министерството да обяви съответната поръчка и заедно с общината да следи развитието на проекта. В момента все още нямаме окончателно решение. По единия вариант ще ни обвинят, че отнемаме правомощията на общините. По другия вариант е, че по този начин ще подпомогнем общините да си го решат проблема сравнително бързо и качествено. Това е една тема за размисъл.
    Проблем за незаконните жилища.
    Това е изключително сериозна тема. Първо, искам да Ви кажа, че следвайки терминологията на Закона за устройство на територията, за да получите жилище, трябва да има Акт 16. Тоест, това, което е незаконно, по терминологията на закона не е жилище, а строеж. От тази гледна точка, хората, които живеят в тези жилища, живеят в строеж. Обитаването в строеж по принцип е забранено, тъй като е опасно. Това е позицията да кажем на закона.
    Аз имам две мои виждания. Едното е, че част от тези сгради не са устойчиви или са опасни, не отговарят на изискванията да се съпротивляват на законите на гравитацията и на земетресението. Не отговарят на изискването за приети инсталации, най-вече ток, гореща вода. Неща, които биха могли да застрашат живота и здравето на обитателите и там смятам, че не може да има компромис. На това място трябва да се търси друго решение, включително като се подходи, че хората, които ги обитават, де факто са социални случаи. Те са хора, които нямат дом, които живеят в един строеж.
    Вторият вид незаконни жилища са тези сгради, които в някакъв период от време с промяна на строителните закони по някакъв начин не отговарят на юридическите изисквания на закона – да кажем отстояния от съседи, по-висока кота корниз (има най-различни случаи), остъкляване на балкони, които вече са въпрос на търпимост. Там вече трябва да се търси или споразумение между съседите, но просто там е въпрос на търпимост и на консенсус в края на краищата. За мен това, което е животозастрашаващо на обитателите, там смятам, че не трябва да има компромис. Още повече, че това не са жилища, а това са строежи, тъй като нямат Акт 15 и Акт 16.
    Какъв е случаят с кадастралната карта на „Студентски град”? Току-що ми дадоха бележка, че целият казус е качен на сайта на Народното събрание. Той е доста дълъг казус. Аз си го спомням. Така че оттам ще получите пълна информация.
    ТЕОДОРА ГЕОРГИЕВА (ГЕРБ): Да, но от този писмен отговор, не става ясно точно какво се е случило през тези 6 месеца и оттук нататък как ще се процедира.
    МИНИСТЪР ИВАН ДАНОВ: Господин Йовев, можете ли да обясните целия случай?
    ВАЛЕНТИН ЙОВЕВ – И.Д. НА АГЕНЦИЯ ПО ГЕОДЕЗИЯ, КАРТОГРАФИЯ И КАДАСТЪР: Проблемът с кадастралната карта на „Студентския град” според мен ще получи решение с промените, които предвиждаме в Закона за кадастъра и имотния регистър, където можем да вписваме тези по съпоставимите права на собственици. Там проблемът е с наслагването на собственост – държавна, общинска, частна една върху друга. Планът беше обявен един път. След това заповедта беше отменена. И сега просто е в едно такова разкрачено положение. Явно отначало трябва да се извърви целият процес на процедирането му. Иначе той като геодезия, като заснемане е направен и всичко е отразено. Надявам се с промените в закона да се реши това и моето желание е час по-скоро тези промени да ги внесем. Защото за съжаление от 3-4 години, доколкото аз съм в течение, този ЗИД се протака.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЕМИЛ КОСТАДИНОВ: Благодаря на инж. Йовев.
    До средата на другата седмица ще внесем такива изменения. Ние сме ги подготвили, разбира се, с участието на гилдията.
    ТЕОДОРА ГЕОРГИЕВА (ГЕРБ): Дано да се решат наистина проблемите, защото хората там са доста притеснени. Наистина вече те са в едно разкрачено положение. Добре, другата седмица ще видим какви промени ще внесете и ще го коментираме пак. Благодаря.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЕМИЛ КОСТАДИНОВ: Проф. Данов, заповядайте да продължите.
    МИНИСТЪР ИВАН ДАНОВ: За финансирането на общите устройствени планове и за общините, които нямат бюджет, мисля, че отговорих.
    Следващият въпрос е за кадастралната карта и какви са необходимите законодателни регулации.
    Всъщност, за кадастралната карта трябва да Ви кажа, че влязохме в работни разговори с Министерството на земеделието. Едната посока, по която работим е да обединим кадастъра на Министерството на земеделието с този на Агенцията по кадастъра. Има работна група и с Министерство на правосъдието, така че да се получи една връзка между Агенцията по вписванията (т.е. собствеността на гражданите) и изработвания кадастър. Идеята е това да бъде база данни, свързана, един път, с номер на имот и съответните собственици и естествено, историята на прехвърляне на имота.
    За ДНСК и за незаконните жилища, мисля, че го коментирах
    Процесът е изключително сложен, тъй като става дума, въпреки всичко, за покрив над главата на български граждани. Ще трябва да се търсят и решения, където е невъзможно да се настаняват в общински жилища, но преди всичко идеята е да се запази животът и здравето им и да няма такива инциденти.
    Състояние в ДНСК.
    Състоянието в ДНСК общо взето е сложно в момента. Първо има изменения в ЗУТ, които до голяма степен ограничават функциите на ДНСК. Знаете, че обекти, които са 4, 5 и 6 категория се приемат и се контролират от местното управление. При тези случаи обаче в пощата, която получавам, констатирам, че има страшно много граждани, които се оплакват по най-различни поводи. В ДНСК сега ни предстои доста сериозна дейност. Един път, трябва да се адаптира или да се подобри законовата база, начинът, по който ДНСК работи. Това, което най-много ме смущава от контактите ми с хора от ДНСК е, че почти всички ми повтарят едно и също нещо „Ние работим по документи”. По документи означава, че очевидни фактически грешки те ги възприемат като верен документ, което за мен е доста тревожно. В ДНСК успях да разбера, че има Лаборатория за строителни материали и конструкции. Тази лаборатория трябва да започне да работи, тъй като смятам, че част от задачите на ДНСК е свързана с контрола на качеството на изпълнение на строителните обекти. Напоследък разбрах, че Инспекторатът на ДНСК е подчинен на директора на ДНСК, което смятам, че не може един човек хем да бъде контролиран, хем да командва контролния орган. Така че в ДНСК трябва да Ви кажа, че предстои страшно много работа.
    Дали общини, които могат да се справят със задачи над 10 млн. лв. могат сами да издават разрешения?
    Аз бих им делегирал правата, тъй като малочисленият състав на министерството ще се затрудни, ако се появят много проекти и цялата тази кореспонденция. Стига да се намери юридическата форма, бих им делегирал правата с удоволствие. Другото, което можем да им предложим е да им окажем методическа помощ, когато нямат така възможност.
    Между другото, искам да Ви кажа, че една от промените на законодателството на ЗУТ по-скоро, с тази промяна вероятно ще се измени и този въпрос, е идеята да създадем двустъпална организация на одобряването на инвестиционните проекти, т.е. за общини, които са малки и нямат капацитет (защото знаете, че има населени места, където даже няма и един главен архитект, или ако има, той подписва всичко, включително и неща, които не разбира – като геодезически заснемания, конструкции и т.н.) да има едно второ стъпало, което да обедини няколко общини или в една област, където да има един истински експертен съвет. Така че в по-далечна перспектива виждам това като възможно решение.
    За бюджета на министерството.
    Това, което сме поискали, естествено го поорязаха малко, ако трябва да съм съвсем откровен.Дадоха ни по-малко пари, но те мисля, че ще ни стигнат. Това, което е по-важно за мен е, че дадоха отделно пари за кадастъра – 10 млн. лв. са отделени за кадастъра целево. Писках да бъде целево, за да не стане явление (за някъде да не стигат пари и след това тези да ги вземат, за да запълнят някаква друга дупка), т.е. за кадастъра има пари. Има 5 или 6 млн. лв. за общи устройствени планове пак целево.
    ЛЮБЕН ТАТАРСКИ: 10 млн. лв. за какво са?
    МИНСТЪР ИВАН ДАНОВ: За изработване на кадастър. Отделно Агенцията по кадастъра си има бюджет, с който да живее, а така също и за общите устройствени планове. Те са целеви за изработване на общи устройствени планове. Така че господин Йовев може да започне процедура по обявяване и възлагане на обществени поръчки, тъй като знаете, че по сега действащия закон във всички случаи ще има търкания между участниците.
    Финансирането на общините.
    Финансирането на общите устройствени планове ще бъде именно с тези пари. Между другото аз на тези суми гледам като на една база, като на един минимум. Ще се опитаме и по ФЛАГ (Фонд за органите на местното самоуправление в България) и по други програми да предложим защита и финансиране по друг начин, т.е. да има и допълнителни средства. Сега знаете всички, че бюджетът е доста ограничен, доста рестриктивен. Това е състоянието на нещата в дадения момент.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЕМИЛ КОСТАДИНОВ: Благодаря, министър Данов.
    Вижте, нас не ни интересува този бюджет, който е за издръжка на структурите. Чухме две числа, които са много важни в днешно време, че целево 10 млн. лв. са за изработване на кадастър, след като 4 години беше 4 пъти по нула, нали така, целево. Плюс още около 6 млн. за общи устройствени планове. Аз поздравявам министър Данов, защото тези числа са извоювани в тежка битка с министър-председателя и с финансовия министър. Тоест, всички да чуят 10 милиона, това е малко по-малко от най-напрегнатия капацитет на геодезическата общност у нас, но на фона, на това, което наследяваме, е добро число. Нали, инж. Йовев?
    ВАЛЕНТИН ЙОВЕВ: Само да вметна. Ние също имаме план за приходите, който си го изпълняваме и тази година също ще го изпълним. В момента е около 17-18 млн. лв., а 18 млн. лв. мисля, че ни е приходът.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЕМИЛ КОСТАДИНОВ: (В отговор на глас от залата) Бюджетната дисциплина не позволява. Правихме такива консултации с Министерството на финансите и това е била причината Вие (от ГЕРБ – бел. на стенографа) в средата на 2012 г. да отмените този текст и по този начин да оправдаете неизпълнението за 3 години напред. Бюджетната дисциплина не позволява. Важното е, че сега има осигурени конкретни пари и те не са много. Вероятно не са толкова, колкото всички искаме, но аз дори бях по-голям песимист.
    ВАЛЕНТИН ЙОВЕВ: Само мога да вметна, че преди 4 години при 18 процента за кадастрална карта са внесени около 58 млн. лв. в държавния бюджет. Просто приходът, който е.
    ЕВГЕНИЯ АЛЕКСИЕВА (ГЕРБ): Извинявайте, господин председател, може ли и аз да задам един въпрос, защото ме нямаше в залата?
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЕМИЛ КОСТАДИНОВ: Заповядайте.
    ЕВГЕНИЯ АЛЕКСИЕВА (ГЕРБ): Господин министър, аз искам да Ви попитам, каква ще бъде политиката ви в жилищния сектор и как смятате да реализирате тази политика при положение, че тази политика отиде в ресора на Министерството на инвестиционното проектиране, а един от основните инструменти за нейното реализиране – Програмата за енергийното обновяване на домовете - остана в МРР?
    МИНИСТЪР ИВАН ДАНОВ: Ако трябва да съм честен, съм доволен, че остана в МРР, тъй като първо е започната и няма смисъл да прекъсваме нещо, което в момента работи.
    Аз съм го споделял това, че енергийната ефективност всъщност не е саниране на сгради. Казал съм го много пъти. Лепенето на топлоизолация (да не говорим, че ако е с фибран (Плоскост от екструдиран пенополистирен), там нещата стават много страшни) няма да реши проблема с енергийната ефективност. Енергийната ефективност на сгради като проблем е много по-дълбок и обхваща много по-сериозна намеса в цялата структура на една сграда. Мога да Ви кажа, че имам много могат опит в тази област, може би най-богатият в страната по саниране на сгради и саниране на панелни сгради. Така че едната от задачите на дирекцията, която е в нашето министерство, ще бъде да изгради именно концепция за действително саниране на сградите. Казвам действително. Не може да се санират сгради, на които покривът не е топлоизолиран, защото там е едно от най-големите загуби на топлина. Закон на гравитацията. Лекият въздух се качва нагоре. Това е едната.
    Втората ни задача, която трябва да решим за жилищната политика е, че разработваме концепция, с която да решим проблема с гетата на малцинствата. Въпреки че като една чисто строителна задача на времето последният архитект, който си е поставил такава задача е Льо Корбюзие и той не е успял да я реши. Тоест, с архитектура не се решават политически и социални проблеми. Но ще се опитаме да разработим концепция, при която постепенно да бъдат интегрирани тези граждани на републиката, да им се създадат по-нормални условия за живот, като естествено не могат да живеят в незаконно строителство. Трябва всичките тези зони да бъдат приведени към изискванията на законодателството. Това означава урбанистични проекти, концепция за тези жилища със съответни буферни зони. Естествено е, че за там трябва да се търси финансиране, за което, доколкото съм информиран, има такива фондове.
    Това обаче пак повтарям, няма да реши проблема, тъй като за тези хора (моето мнение е) трябва да се изградят детски градини, техните деца да ходят в тези детски градини, да се научат да ходят на тоалетна със седалка, да се къпят с топла вода и постепенно да се интегрират. Това няма да стане с едно поколение. Но това е така нареченият английски подход за интеграция на това население. Трябва да им се намерят работни места, трябва да има обучение. Тези хора трябва да получат професия. Повечето от тях са неграмотни (сигурно знаете), а как един неграмотен човек да си намери работа? Това не обхваща само архитектурни и урбанистични, а и социални проблеми. Проблемът по-скоро е социален.
    Това са най-общо двете посоки. Естествено, в останалата част на жилищната политика трябва да се търсят социални жилища, намиране и разработване на социални жилища. Пак по моя информация, която съм получил от част от кметовете е, че на територията на много общини има доста сгради, които са празни, които с една реконструкция биха могли да подслонят хора, които са без дом. Но това са направления, в които трябва да работим. Иначе, новото строителство, Вие знаете, че то изцяло е в ръцете на частния сектор.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЕМИЛ КОСТАДИНОВ: Колеги, аз предлагам да благодарим на министър Данов за участието в работата на нашата комисия, за изчерпателните отговори, които получихме и ние да продължим. Имаме още съвсем малко работа.
    Благодаря Ви, проф. Данов.
    МИНИСТЪР ДАНОВ: И аз Ви благодаря.
    Моля да ме подкрепите за технологията за обществени поръчки. Смятам, че това е пътят да икономисаме страшно много средства и да постигнем резултат, който да е адекватен на европейските стандарти. Тъй като ме обвиняват, че това е бил лобистки закон, този закон не е лобистки и мисля, че трябва да се убедите в това. Това е закон, който прави прозрачна цялата процедура. Ще Ви помоля да подкрепите тази идея в Закона за обществените поръчки.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЕМИЛ КОСТАДИНОВ: Още веднъж благодаря.
    (Министър Иван Данов, Стоян Мирчев, Пепа Витанова и Елица Георгиева напускат залата.)

    По точка втора:
    ПРЕДСТАВЯНЕ И ОБСЪЖДАНЕ ЗА ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ГЕОДЕЗИЯТА И КАРТОГРАФИЯТА, ВНЕСЕН С ВХ.№ 354-01-67/16.10.2013 Г. ОТ ЕМИЛ СТРАХИЛОВ КОСТАДИНОВ.
    Колеги, още малко мобилизация.
    Както Ви е известно, сме внесли съвсем кратка промяна в Закона за геодезия и картография. Искам да ви кажа, че тази промяна е разработена от колегите от Агенцията. Тя е предварително съгласувана с Военно-географската служба при Министерство на отбраната и с Главна дирекция „Гранична полиция” към Министерство на вътрешните работи.
    Става дума (с едно изречение) за осигуряване на реципрочност в предоставянето на тази информация между Министерство на инвестиционното проектиране, Министерство на вътрешните работи и Министерство на отбраната и с нашите партньори от НАТО и „Партньорство за мир”. Понеже сега действащата уредба не позволява безвъзмездно да предоставяме такива данни, а партньорите ни предоставят безвъзмездно такива данни, така че промяната е само с една допълнителна алинея в чл. 6, като преди това в ал. 3 се добавят „с изключение на случаите по ал. 4” и в тази ал. 4 сме описали тези отклонения „1. при обмен между Министерството на инвестиционното проектиране, Министерството на отбраната и Министерството на вътрешните работи във връзка с изпълнение на дейностите по този закон; 2. при осъществяване на правомощията на министъра на вътрешните работи, произтичащи от международни договори; 3. за предотвратяване на рискове от бедствия и аварии или при настъпване на такива; 4. за нуждите на научни организации и висши училища във връзка с извършената от тях научна дейност, финансирана с публични средства”. Тоест, осигуряваме тази реципрочност.
    Ако има някакви въпроси? Предполагам, че няма.
    Заповядайте.
    НАДЕЖДА ТАРАНДЖИЙСКА - АГЕНЦИЯ ПО ГЕОДЕЗИЯ, КАРТОГРАФИЯ И КАДАСТЪР: Само забелязахме, че в текста на ал. 3 има технически проблем при изписването, вероятно при формирането на изменението. Така че, ако текстът остане по този начин ще се получи едно преповтаряне. Написано е, че „материали и данни” се заменят с „материалите и данните по ал. 1”, като обаче не отпада по ал. 2. Разбирате ли? Има технически проблем при изписването на този текст, както и след израза „на трети лица със” също не е коректен, защото изразът е „на трети лица”. Може би е по-коректно цялата ал. 3 да се измени, за да няма такива проблеми.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЕМИЛ КОСТАДИНОВ: Благодаря.
    Колеги, аз предлагам да го гласуваме за протокола.
    АКСИНИЯ ТИЛЕВА (ГЕРБ): Може ли един въпрос?
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЕМИЛ КОСТАДИНОВ: Заповядайте.
    АКСИНИЯ ТИЛЕВА (ГЕРБ): Благодаря.
    Аз бих искала само да ми разясните какво налага включването на „научни организации и висши училища” в ал. 4 на т. 4 предвид на това, че говорим за обмен на информация?
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЕМИЛ КОСТАДИНОВ: Заповядайте, господин Йовев.
    ВАЛЕНТИН ЙОВЕВ – И.Д. НА АГЕНЦИЯ ПО ГЕОДЕЗИЯ, КАРТОГРАФИЯ И КАДАСТЪР: Тук се има предвид, че често пъти научните звена и научните институти за чисто научни цели могат да ползват безплатно данни, карти – ако щете от геометрични измервания, от геометрична мрежа, за което примерно една външна организация би заплатила, тъй като се предполага, че от това, което ще използва ще изкара пари. Докато за научни цели просто е прието. Много институти в света ползват безплатно данни по различни натовски програми. Просто мярката е реципрочна.
    АКСИНИЯ ТИЛЕВА (ГЕРБ): По повод на работата на Министерството на вътрешните работи и Министерство на отбраната?
    ВАЛЕНТИН ЙОВЕВ: Не, не. Става въпрос за геодезически материали, за картни материали, за данни от геодезически измервания. Просто за такива неща, които обичайният потребител плаща за тях. Като реципрочна стойност текстът основно ни е предложен от Военно-географска служба, тъй като при тях, примерът, който ни даде полк. Владков беше, че когато те получават безплатно данни от техните партньори в Италия обратно такива данни по натовския обмен техните партньори трябва да ги заплатят в България.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЕМИЛ КОСТАДИНОВ: И аз мисля така.
    Колежке Тилева, забележете последните думи на т. 4 „финансирана с публични средства”.
    ВАЛЕНТИН ЙОВЕВ: Да, става дума само за тези, които са финансирани с публични средства, а не други.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЕМИЛ КОСТАДИНОВ: Предлагам да гласуваме. Колегите, които отидоха в други комисии – Калин Милчев, Тунджай Наимов, Хасан Хаджихасан. Стефан Танев и Ахмед Башев, помолиха гласовете им да се броят „за”.
    Който от комисията е на първо гласуване да бъде приет Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за геодезията и картографията, внесен с вх.№ 354-01-67/16.10.2013 г. от Емил Страхилов Костадинов, моля да гласува: за – 16, против и въздържали се няма.
    Колеги, благодаря Ви.
    Закривам заседанието

    (Закрито в 16,12 часа.)


    СТЕНОГРАФ:/Я. Иванова/

    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО ИНВЕСТИЦИОННО ПРОЕКТИРАНЕ:
    /Е. Костадинов/
    Форма за търсене
    Ключова дума