Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ХРАНИТЕ
КОМИСИЯ ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ХРАНИТЕ
11/09/2013 първо гласуване

    Законопроект за защита на растенията № 302-01-10, внесен от Министерския съвет на 31 юли 2013 г.
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ВТОРО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по земеделието и храните


    ДОКЛАД
    за
    първо гласуване

    НА КОМИСИЯТА ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ХРАНИТЕ

    ОТНОСНО: Законопроект за защита на растенията № 302-01-10, внесен от Министерския съвет на 31 юли 2013 г.

    Комисията по земеделието и храните проведе заседание на 11 септември 2013 г., на което обсъди законопроект за защита на растенията № 302-01-10, внесен от Министерския съвет на 31 юли 2013 г.

    В работата на комисията участие взеха от Министерството на земеделието и храните – г-н Явор Гечев – зам.-министър, г-жа Марияна Николова – директор на Дирекция „Правно-нормативни дейности”, г-н Емил Миланов – началник на Отдел „Растениевъдство“, г-жа Дафинка Грозданова – гл. експерт и г-н Тодор Тодоров – ст. експерт в Дирекция „Здравеопазване на животните и безопасност на храните”, от Българската агенция по безопасност на храните – г-н Николай Роснев – зам.-изпълнителен директор, г-жа Нели Манчева – директор на Дирекция „Продукти за растителна защита и торове”, г-н Лазар Чавдаров – директор на Дирекция ”Растителна защита и контрол, качество и безопасност на на пресните плодове и зеленчуци”, г-жа Добринка Павлова – началник на Отдел „Контрол на продукти за растителна защита и торове”, г-жа Михаела Мавродинова – гл. юрисконсулт в Дирекция „Правна”. От Министерството на околната среда и водите - г-жа Валентина Василева – гл. експерт в Дирекция „Управление на отпадъците и опазване на почвите” и г-жа Цветанка Димчева – гл. експерт в Дирекция „Превантивна дейност”.
    Законопроектът и мотивите към него беше представен от г-н Роснев, който припомни, че проектът на закон е изготвен въз основа на съгласувания с представители на всички заинтересовани неправителствени организации проект, в който са били отразени бележките на Европейската комисия.
    В общите разпоредби на законопроекта са определени предметът на закона, мерките по прилагането на европейското законодателство в областта на растителната защита, изброени са публичните регистри и дейностите на Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ), като компетентен държавен орган за осъществяване на официалния контрол в страната.
    Във връзка с опазването на земеделските култури от икономически важните вредители се въвежда изискване да бъдат прилагани общите принципи за интегрирано управление на вредителите. Определят се условията и редът за извършване на интегрирано производство на растения и растителни продукти, и ред за обявяване на каламитет или епифитотия от икономически важни вредители.
    По отношение на фитосанитарния контрол е разписан ред за движение, внос и износ на растенията и растителните продукти, и за осъществяване на фитосанитарен контрол при транзитно преминаване и реекспорт. Дава се право на БАБХ да делегира част от правомощията си на юридически лица, изпълняващи публични функции и отговарящи на съответните условия. Министърът на земеделието и храните ще може да разпорежда прилагане на спешни мерки при непосредствена опасност от разпространение на карантинни вредители.
    По отношение на продуктите за растителна защита е предвидено те да се разрешават за пускане на пазара и употреба, когато отговарят на изискванията на Регламент (ЕО) № 1107/2009 и на национални изисквания за ограничаване на риска, одобрени от изпълнителния директор на БАБХ. Разписани са административни процедури за разрешаване, пускането на пазара и употребата на продукти за растителна защита, вкл. за паралелна търговия; за ограничена и контролирана употреба; за употреба при извършване на научноизследователска дейност и за употреба под формата на готов разтвор.
    Регламентиран е ред за биологичното изпитване на растителнозащитните продукти; за тяхната търговия, преопаковане, съхранение и за съответния последващ контрол; за тяхното класифициране, категоризиране, опаковане, етикетиране, рекламиране и употреба; за пускането на пазара и употребата на семена за посев, третирани с продукти за растителна защита.
    Разписан е ред за производството и вноса на неодобрени активни вещества, за тяхното съхранение, транспорт и износ, както и ред за производство, съхранение и транспортиране на неразрешени продукти за растителна защита.
    По отношение на специализираните растителнозащитни дейности се въвежда забрана за въздушно пръскане на земеделски култури, освен в случаите, когато липсват други възможности за контрол на вредителите или когато въздействието върху здравето на хората и околната среда е очевидно по-малко в сравнение с наземното прилагане на продукти за растителна защита.
    Предвидени са изискванията към лицата, работещи в селскостопанските аптеки като продавач-консултанти, лицата, боравещи с продукти за растителна защита от професионална категория и лицата, извършващи фумигация и обеззаразяване, и третиране на семена за посев.
    Разписани са правомощията на Съвет по продуктите за растителна защита, като постоянно действащ консултативен орган към изпълнителния директор на БАБХ по въпросите, свързани с продуктите за растителна защита.
    Освен това е предвидено Министерският съвет да одобри Национален план за действие за устойчива употреба на пестициди, съдържащ цели, мерки и срокове, с оглед намаляване на рисковете и въздействието на употребата на пестициди върху здравето на хората и околната среда, и за насърчаване въвеждането на интегрирано управление на вредителите или на алтернативни методи.
    По отношение на торове, подобрители на почвата, биологично активни вещества и хранителни субстрати е предвидено пускането им на пазара да става след издаване на удостоверение за регистрация. Определени са торовете, които не подлежат на регистрация. Маркировка „ЕО ТОР” ще се поставя само в случаите, когато са изпълнени изискванията на Регламент (ЕО) № 2003/2003.
    Въвеждат се принудителни административни мерки и административнонаказателни разпоредби за извършени нарушения.
    В Преходните и заключителните разпоредби са предвидени изменения на други закони, свързани с тяхното привеждане в съответствие с разпоредбите на проекта за нов закон.
    Законопроектът отговаря на изискванията на Закона за нормативните актове и на указа за неговото прилагане.
    По законопроекта в комисията са постъпили становища на Отдел „Европейско право” на Народното събрание и на Министерството на околната среда и водите с конкретни препоръки за корекции по отношение на текстовете, които ще бъдат отразени между първо и второ четене.
    Постъпило е становище от Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ на Министерството на транспорта информационните технологии и съобщенията, в което се казва, че по отношение прилагането на въздушно пръскане е заложен изключително рестриктивен разрешителен режим и се създава неравнопоставеност на пазара на специализирани селскостопански услуги. Настоява се за намиране на компромис по спорните текстове и са отправени препоръки да бъдат отчетени структурата на обработваемите площи и спецификата в използването на българската селскостопанска авиация; да бъдат ясно разграничени основните функции на авиационния оператор като изпълнител и на собственика, арендатора или ползвателя на земята като възложител на услугата; да бъде регламентирано, какви ще са правилата за безопасност по отношение намаляване отнасянето на струята при прилагане на препаратите с наземна техника за растителна защита и съответните административнонаказателни разпоредби за лицата, нарушаващи тези правила, както това е разписано за въздушното пръскане.
    Постъпили са и две становища от Асоциацията на собствениците на ВС с максимално излетно тегло до 5700 кг.
    В последвалата дискусия участие взеха н.п. Пенко Атанасов, Спас Панчев, Десислава Танева, Тунджай Наимов, Владимир Иванов, Димитър Иванов, Хами Хамиев, проф. Теохаров и проф. Бъчварова.
    Основните акценти могат да бъдат обобщени както следва:
    Професор Бъчварова припомни, че вече е проведено широко обществено обсъждане на представения законопроект с участието на всички заинтересовани браншови организации, на което те са представили своите становища и по част от поставените въпроси е вече е постигнат консенсус. Всички ще предоставят на комисията конкретните си предложения в рамките на 7 дни, за да има възможност в рамките на процедурата по разглеждане на проекта между първо и второ четене предложенията да бъдат обсъдени.
    Част от народните представители изказаха становището, че законопроектът е твърде обемист, тъй като са въведени голям брой текстове от европейски регламенти и са разписани административни процедури, които следва да бъдат регулирани от подзаконови нормативни актове. Освен това има твърде много разрешителни режими, представляващи допълнителна административна тежест за земеделските производители и всичко това ще направи закона трудно приложим.
    От друга страна беше изтъкнато, че практиката показва трудности при прилагането на закони, които директно препращат към въвежданите европейски законодателни актове, без конкретните норми да бъдат разписани в самия закон. Освен това законът регулира твърде специфична и обемиста материя, касаеща както екологията, така и здравето на хората и следва да бъде гарантирано неговото правилно прилагане.
    По отношение на броя разрешителни режими от министерството обясниха, че всички предвидени режими действат и в момента, но досега са били разписани в наредби. Беше изтъкнато, че административната тежест следва да бъде намалявана само дотолкова, колкото да не се попречи на прилагането на нормите за контрол върху регулираните от закона дейности, но изразиха готовност да участват в обсъждането на предложения за облекчаване на административните процедури.
    Във връзка с отправено искане, от министерството поеха ангажимент да предоставят на комисията таблица за съответствие на текстовете от проекта, чрез която да бъде ясно по какъв начин са транспонирани отделните норми.
    Широко дискутиран беше въпросът с изискването лицата, които боравят с продукти за растителна защита от професионална категория на употреба, да притежават сертификат, който се издава и съответно подновява на всеки 5 години, след преминато обучение и положен писмен тест. Това важи вкл. и за лицата с висше образование в областта на аграрните науки, които първоначално служебно ще получават сертификата, но за неговото подновяване ще следва също да полагат писмен тест. Аргументите на вносителя бяха, че в европейското законодателство е залегнало изискване всеки професионален потребител, консултант и дистрибутор да притежава необходимата квалификация за безопасна работа с растителнозащитни продукти, която следва периодично да актуализира.
    Болшинството от изказалите се считаха, че сертификатите за придобита квалификация не следва да имат толкова кратък срок. Беше направено предложение те да бъдат безсрочни, а изискването за актуализация на знанията да бъде изпълнено като се въведе задължение лицата периодично да преминават опреснителни курсове, със съответните санкции за неизпълнение на това задължение.
    Беше дискутиран въпросът с възможността БАБХ да делегира част от проверките на растения и растителни продукти, включително лабораторните анализи, свързани с тях, на други юридически лица. Бяха изказани съмнения, че това ще отвори възможност за навлизането на частни интереси при осъществяването на официалния контрол, който следва да бъде прерогатив на държавата. Подобен риск според народните представители крие и възможността биологично изпитване на растителнозащитни продукти да се осъществява, освен в официалните бази за изпитване на БАБХ и в одобрени бази на физически и юридически лица.
    Също така беше коментиран въведеният рестриктивен режим за въздушно пръскане на културите. Голяма част от изказалите се народни представители изтъкнаха, че в България въздушното пръскане е разпространена практика, върху която се осъществява строг контрол и следва да бъде обмислено облекчаване на условията за неговото разрешаване. Имаше предложения да се поиска две годишен гратисен период за въвеждането на забраната за въздушно пръскане, като през този период се даде възможност на авиационните оператори да се адаптират. Припомниха, че такова е и становището на браншовите организации и на Министерството на транспорта информационните технологии и съобщенията. Освен това настояха да бъдат съкратени сроковете за подаване на документи и получаване на разрешение за въздушно пръскане, и призоваха за равнопоставено третиране на въздушното и наземното пръскане.
    От друга страна всички бяха единодушни, че интересите на пчеларските организации, които поставят редица искания като по-голям контрол, въвеждане на ограничения по отношение вегетативния период на растенията и времето на деня за тяхното третиране, видовете препарати и др., следва да бъдат също защитени и че предложенията, които те ще представят следва да бъдат внимателно обсъдени.
    Беше поставен въпрос относно ограничението третиране на семена за посев да бъде извършвано само от търговци, по смисъла на Търговския закон, притежаващи удостоверение за регистрация. Подобно изискване е заложено и за лицата извършващи фумигация и обеззаразяване срещу вредители. В тази връзка беше пояснено, че по отношение на семената изискването касае единствено, предназначените за пускане на пазара, а не тези, предназначени за собствена употреба и че то би могло да отпадане по отношение на фумигацията и обеззаразяването, така че дейността да бъде извършвана от правоспособни специалисти.
    Народните представители настояха да бъде прецизиран и режимът, регулиращ съхранението и унищожаването на празните опаковки от продукти за растителна защита, предвид опасността, която те представляват за здравето на хората и предвид факта, че въпреки събирането на такси за извършването на тази дейност, няма механизъм гарантиращ изпълнението на закона.
    Освен това бяха направени препоръки да бъдат унифицирани текстовете по отношение прилагането на Административнопроцесуалния кодекс и възможността за обжалване на издаваните административни актове, както и да бъдат прецизирани текстовете на административнонаказателните разпоредби, които въвеждат несъразмерно високи глоби.
    Народните представители бяха единодушни, че законопроекта следва да бъде подкрепен, но между първо и второ четене предстои сериозна работа по конкретните текстове, за да се гарантира изработването на ефективен и добре функциониращ закон.
    Председателят на комисията заяви, че всички становища на представителите на неправителствения сектор, които постъпят ще бъдат обсъдени и изрази готовност да бъде намерен компромис по спорните текстове.

    В заключение и след проведената дискусия Комисията по земеделието и храните с 20 гласа “за”, 0 гласа “против” и 0 гласа “въздържали се” предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за защита на растенията № 302-01-10, внесен от Министерския съвет на 31 юли 2013 г.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    ПРОФ. СВЕТЛА БЪЧВАРОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума