КОМИСИЯ ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ХРАНИТЕ
25/09/2013 първо гласуване
Законопроект за изменение и допълнение на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс № 302-01-17, внесен от Министерския съвет на 18 септември 2013 г.
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ВТОРО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по земеделието и храните
ДОКЛАД
за
първо гласуване
НА КОМИСИЯТА ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ХРАНИТЕ
ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс № 302-01-17, внесен от Министерския съвет на 18 септември 2013 г.
Комисията по земеделието и храните проведе заседание на 25 септември 2013 г., на което обсъди законопроект за изменение и допълнение на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс № 302-01-17, внесен от Министерския съвет на 18 септември 2013 г.
В работата на комисията участие взеха от Министерството на земеделието и храните – г-н Явор Гечев – зам.-министър и г-жа Маринела Горчева – от Дирекция „Финансово стопански дейности”, от Националната служба по зърното – г-н Злати Златев – изпълнителен директор, от Министерство на финансите – г-жа Людмила Петкова – зам.- министър и г-н Красимир Сивев – директор на Дирекция „Данъчна политика”.
Законопроектът и мотивите към него бяха представени от заместник- министър Петкова. Основните промени са две групи:
Предлага се при наличието на публични задължения първо да се погасяват всички главници и след това да се пристъпва към погасяване на лихвите по тях. За публични задължения, с изтекъл срок за плащане преди 1 януари 2008 г. прилагането на реда за погасяване се отлага с една година. Освен това на длъжника ще може да се дава разрешение за извършване на неотложни плащания.
Втората група са промени в Закона за данък върху добавената стойност.
Предлага се за зърнени и технически култури, и семена за посев да бъде въведено изключение от общия ред за облагане с ДДС, чрез механизма за обратно начисляване, при който данъка за доставките е изискуем от получателя. Механизмът ще може да се прилага до 2018 г.
Така за земеделски производители, извършили облагаеми доставки на такива култури със ставка 20 на сто, чиято обща стойност е повече от половината от стойността на всички, извършени за последната една година облагаеми доставки, данъкът да бъде възстановяван в 30-дневен срок от подаване на справка-декларацията. Допълват се изискванията към съдържанието на протокола, с който се извършва начисляването на данъка.
Механизмът ще се прилага от данъчно задължени лица, регистрирани по ДДС и извършващи сделки с място на изпълнение на територията на страната.
Разписана е разпоредба, уреждаща случаите, когато до влизането в сила на закона има направено авансово плащане за данъчно събитие, което възниква след тази дата и данъкът за доставката е изискуем от получателя.
Съответно се изменя Приложение № 2 към глава деветнадесета „а“, като се създава част ІІ с културите, за които ще се прилага механизма.
В последвалата дискусия взеха участие народните представители Хами Хамиев, Десислава Танева и проф. Бъчварова.
От Министерството на финансите подчертаха, че механизма за обратно начисляване има за основна цел борбата с данъчните измами и неговото въвеждане следва да бъде съпроводено с предприемане на контролни мерки от страна на държавата, които да гарантират, че измамите няма да се изместят към други сектори, като производство и търговия.
За целите на контрола и оценката на ефекта от прилагане на мярката се предвижда създаването на единен регистър в НАП на всички лица, ползващи режима за обратно начисляване, като информация за засетите площи и добивите ще се получава от Министерството на земеделието и храните.
Освен това като част от общия комплекс от мерки срещу данъчните измами ще се насочат усилия и към контрол върху всички доставки на рискови стоки, които не са под митнически режим, като вътрешнообщностни доставки, транзитно преминаващи стоки и др.
Заместник-министър Петкова обясни, че по предложените промени са проведени редица срещи със зърнопроизводители и с търговци на зърно. Изказаните притеснения от страна на зърнопроизводителите са били свързани основно с това, че всеки месец оборотният ресурс на земеделските производители ще бъде задържан, тъй като те ще са закупили всички суровини за производството с ДДС, което държавата следва да им възстанови, а продукцията си ще продават без ДДС. Съответно те ще бъдат принудени да набавят необходимия им оборотен ресурс, като прибягват към други финансови инструменти. Затова са настояли за мерки, гарантиращи бързото възстановяване на сумите за ДДС на земеделските производители и за контролни мерки по отношение на доставчиците на горива, торове и препарати, тъй като некоректните доставчици биха създали допълнителни финансови затруднения.
По повод тези опасения от министерството на финансите припомниха, че за целите на контрола върху движението на горивата от напускането на данъчния склад до крайния потребител, вече има изграден информационен продукт. Съответно се обмисля системата от мерки за контрол за торовете и препаратите.
По отношение на капацитетът на НАП да спазва срока от 30 дни, особено предвид многобройните случаи, при които на лицата, които имат данък за възстановяване се назначават ревизии, заместник-министър Петкова поясни, че на практика на такива фирми частично се възстановява ДДС още преди приключването на ревизиите, като се задържа само сума, съответстваща на конкретния риск.
Беше поставен въпрос как ще се процедира при ферми с производство от смесен тип, които от една страна ще прилагат механизма за обратно начисляване, от друга ще имат право на данъчен кредит за друг вид продукция и няма ли това да натовари земеделските производители с двойна отчетност. В тази връзка беше пояснено, че в тези случаи ще се прави прихващане или приспадане на задълженията.
От Министерството на земеделието и храните подкрепиха законопроекта и обясниха, че се работи както по разработването на контролни механизми, така и по набелязването на съпътстващи мерки за подпомагане на земеделските производители, като например схема за подпомагане по линия на Гаранционния фонд, съгласно която през следващия програмен период да бъдат давани краткосрочни нисколихвени кредити, като възможност за осигуряване на оборотен ресурс.
От Националната служба по зърното също подкрепиха законопроекта.
Като цяло всички изказали се народни представители бяха единодушни, че предложените промени следва да бъдат подкрепени и че ако бъдат предприети необходимите съпътстващи мерки, прилагането на механизма за обратно начисляване ще позволи по-ефективна борба с данъчните измами.
В заключение след проведената дискусия Комисията по земеделието и храните с 18 гласа “за”, 0 гласа “против” и 0 гласа “въздържали се” предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс № 302-01-17, внесен от Министерския съвет на 18 септември 2013 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ПРОФ. СВЕТЛА БЪЧВАРОВА