Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ХРАНИТЕ
КОМИСИЯ ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ХРАНИТЕ
11/12/2013 първо гласуване

    Законопроект за изменение и допълнение на Закона за водите, № 354-01-90, внесен от н.п. проф. Светла Бъчварова и гр.н.п. на 04 декември 2013 г.
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ВТОРО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по земеделието и храните



    ДОКЛАД
    за
    първо гласуване

    НА КОМИСИЯТА ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ХРАНИТЕ

    ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за водите, № 354-01-90, внесен от н.п. проф. Светла Бъчварова и гр.н.п. на 04 декември 2013 г.

    Комисията по земеделието и храните проведе заседание на 11 декември 2013 г., на което обсъди законопроект за изменение и допълнение на Закона за водите, № 354-01-90, внесен от н.п. проф. Светла Бъчварова и гр.н.п. на 04 декември 2013 г.
    В работата на комисията участие взеха – от Министерството на земеделието и храните – г-н Бюрхан Абазов – заместник-министър, г-жа Марияна Николова – директор на Дирекция „Правно-нормативни дейности“, г-жа Диана Филева – юрисконсулт в същата дирекция и г-н Асен Сеньов – финансов съветник на министъра на земеделието и храните. От „Напоителни системи” ЕАД – г-н Димитър Методиев – изпълнителен директор, г-жа Наталия Жабленска - финансов директор, г-н Валентин Славов - главен инженер и г-жа Ралица Димитрова – ръководител в Отдел „Правен”.
    От името на вносителите законопроектът и мотивите към него беше представен от проф. Светла Бъчварова.
    Със законопроекта се предлага министърът на земеделието и храните да възлага чрез договор на „Напоителни системи” ЕАД задължението за извършване на обществената услуга – защита от вредното въздействие на водите, като за направените разходи, представляващи несправедлива финансова тежест, дружеството ще може да получава компенсация от държавния бюджет. Размерът на финансовата тежест ще се определя въз основа на нетните разходи, изчислени по методика, приета от Министерския съвет, а размерът на компенсацията от държавния бюджет не следва да надвишава размера на финансовата тежест и ще се определя със Закона за държавния бюджет на Република България за съответната година.
    Заявлението за компенсиране и документите, необходими за изчисляването на компенсацията ще се подават в Междуведомствената комисия за възстановяване и подпомагане към Министерския съвет. Комисията като компетентен орган ще определя размера на компенсацията и в хода на бюджетната процедура ще представя решението си на министъра на финансите с предложение за включване на размера на компенсацията в проекта на Закон за държавния бюджет на Република България за следващата година.
    В комисията са постъпили становища на Министерството на земеделието и храните и на „Напоителни системи" ЕАД в подкрепа на законопроекта, становища на Министерството на околната среда и водите и на Министерството на регионалното развитие, в които няма принципни забележки, а по-скоро конкретни предложения за детайлизиране на параметрите. Освен това има становище от Министерството на финансите, в което се акцентира върху ангажимента на Министерството на земеделието и храните да подготви варианти за преобразуване на „Напоителни системи" ЕАД, позволяващи на новосъздадената структура да кандидатства за финансиране с европейски средства, както и да изготви проект на бюджет на новосъздадената структура за 2014 г.
    В последвалата дискусия участие взеха н.п. Георги Андонов, Спас Панчев, Валентин Василев, Петя Раева, Тунджай Наимов, Десислава Танева, Добрин Данев и проф. Светла Бъчварова.
    Всички народни представители бяха единодушни в подкрепата си за законопроекта. Беше припомнено, че към настоящия момент дейностите по защита от вредното въздействие на водите се извършват безвъзмездно от дружеството, без възможност за възвръщаемост на разходваните средства и без компенсация с бюджетни средства. Това поставя дружеството в тежко финансово състояние. Освен това, води до невъзможност ефективно да бъдат осъществявани дейностите по стопанисване, поддръжка и експлоатация на системите и съоръженията за предпазване от вредното въздействие на водите – публична държавна собственост, което от своя страна създава сериозен риск за безопасността на населението. В тази връзка според народните представители е крайно наложително да бъде дадена възможност за извършваните превантивни дейности дружеството да получава държавна подкрепа, без това да бъде счетено за нерегламентирана държавна помощ.
    Паралелно с предложените в законопроекта промени се предвижда пакет от законодателни мерки за преобразуване на „Напоителни системи" ЕАД, което да позволи на бъдещата структура да кандидатства за финансиране с европейски средства, каквито през новия програмен период ще има по линия на Програмата за развитие на селските райони. Конкретните параметри на преструктурирането ще бъдат ясни, когато работната група, натоварена с разработването на различни възможни варианти приключи работа и ги представи за обсъждане.
    В хода на дискусията беше акцентирано, че поради липса на капацитет и на средства за поддържане на съоръженията в експлоатационна годност, обектите – общинска собственост също са в критично състояние.
    Единодушно беше становището, че е необходимо основните отношения, свързани с управлението на водностопанската инфраструктура и с предоставянето на услуги да бъдат цялостно и систематично уредени с промяна в Закона за водите, която да позволи осъществяването на контрол върху техническото състояние и безопасността на всички язовири, да минимизира рисковете за икономиката и за здравето на хората, и да интегрира политиките на ведомствата, осъществяващи държавната политика в областта на водите и защитата при бедствия, като координира техните действия.
    Също единодушно обаче беше и становището, че предвид сложността на подобен дебат и необходимостта от предприемане на спешни мерки, които да предотвратят възникването на кризисни ситуации, предложените със законопроекта промени следва да бъдат подкрепени.
    По отношение на прилагането на предложените разпоредби и финансирането на превантивните дейности през 2014 г. в условията на вече приет държавен бюджет беше обяснено, че от Министерството на финансите са заявили готовност да предоставят необходимите средства, след приемането на законовото основание за това.

    В заключение и след проведените разисквания Комисията по земеделието и храните с 18 гласа “за”, 0 гласа “против” и 0 гласа “въздържали се” предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за водите, № 354-01-90, внесен от н.п. проф. Светла Бъчварова и гр.н.п. на 04 декември 2013 г.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    ПРОФ. СВЕТЛА БЪЧВАРОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума