КОМИСИЯ ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ХРАНИТЕ
25/01/2014
Изслушване на информация от ДФ „Земеделие” относно:
• Изпълнението на Програмата за развитие на селските райони 2007-2013 г. (ПРСР) и усвояването на финансовия ресурс през 2013г.;
• Критерии за ранкиране на проектите по мярка 321 „Основни услуги за икономиката и населението в селските райони” (321) и мярка 322 „Обновяване и развитие на населените места” (322) от последния прием по ПРСР 2007-2013 г.; как ще се процедира с разгледани и одобрени проекти, за които не достигат финансови средства;
• График за разплащане през 2014 г.;
• Предстоящи приеми на заявления през 2014 г.
ДО
ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА
НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
Г-Н МИХАИЛ МИКОВ
ДОКЛАД
НА
КОМИСИЯТА ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ХРАНИТЕ
Относно: Изслушване на информация от Министерството на земеделието и храните, проведено на основание на член 107, ал. 3 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
На свое заседание, проведено на 22 януари 2014 г., Комисията по земеделието и храните изслуша информация от ДФ „Земеделие” (ДФЗ) относно:
• Изпълнението на Програмата за развитие на селските райони 2007-2013 г. (ПРСР) и усвояването на финансовия ресурс през 2013г.;
• Критерии за ранкиране на проектите по мярка 321 „Основни услуги за икономиката и населението в селските райони” (321) и мярка 322 „Обновяване и развитие на населените места” (322) от последния прием по ПРСР 2007-2013 г.; как ще се процедира с разгледани и одобрени проекти, за които не достигат финансови средства;
• График за разплащане през 2014 г.;
• Предстоящи приеми на заявления през 2014 г.
Участие в заседанието взеха – от Министерството на земеделието и храните – г-н Явор Гечев – заместник-министър и г-жа Марияна Николова – директор на Дирекция „Правно-нормативни дейности”. От ДФЗ – г-н Мирослав Николов – изпълнителен директор, г-жа Виолета Александрова, г-жа Атидже Алиева-Вели и г-н Николай Дачев – заместник-изпълнителни директори и експерти. Присъстваха също представители на КНСБ, на КТ „Подкрепа“, на граждански движения и неправителствени организации.
Подробна писмена информация, беше предварително предоставена на народните представители.
В последвалата дискусия участие взеха н.п. Георги Андонов, Пенко Атанасов, проф. Методи Теохаров, Десислава Танева, Петър Якимов и проф. Светла Бъчварова.
От представената информация и от последвалата дискусия могат да се откроят средните основни акценти:
По отношение на изпълнението на ПРСР 2007-2013 г. и усвояването на финансовия ресурс през 2013г.:
За периода 1 януари 2013 г. до 31 декември 2013 г. по ПРСР 2007-2013г., в т.ч. всички мерки, извършените разплащания от Разплащателната агенция са в размер на 967, 8 млн. лв., от които eвропейски средства – 782, 8 млн. лв. и национално съфинансиране – 184, 9 млн. лв., което е с 42 млн. лв. повече от предходната година или 26 % от всички средства, разплатени по програмата за целия програмен период. Целият наличен финансов ресурс е усвоен и няма да бъдат направени отчисления и финансови корекции.
По отношение на критериите за ранкиране на проектите по мерки 321 и 322 от последния прием:
Оценката на проектните предложения по програмата е извършена съгласно критериите за оценка, заложени в съответните подзаконови нормативни актове. Проверката за съотвествие с тези критерии се извършва съгласно списък с жителите по населени места в Република България по данни на Националния статистически институт към 31 декември 2012 г. Приемите са проведени в условията на договаряне над бюджета по двете мерки, като изключение прави единствено приема по мярка 321, обявен с целеви бюджет от 8,2 млн. лв. Помощта по сключените договори ще бъде изплатена под условие, че към 30 октомври 2014 г. е осигурен бюджет за финансиране на проекта – предмет на договора. Анализите показват, че не съществува риск по правилото n+2 от държавния бюджет за 2015 г. да бъдат направени отчисления поради договаряне над бюджета на програмата.
Основен проблем при разплащането на договорите по общинските мерки представлява провеждането на обществените поръчки от страна на общините, тъй като по сключените договори има много малко успешно проведени обществени поръчки, а по голяма част от останалите договори ДФЗ отказва одобрение на тръжните документи, поради заложени в тях критерии, опорочаващи тръжната процедура.
Относно разплащането по мерки 321 и 322:
През 2014 г. се очаква постъпване на заявки за плащане за общо 117 проекта на стойност 94, 4 млн. лв., като тук са включени проекти с одобрени обществени поръчки и такива, по които не е задължително да се провеждат обществени поръчки и на които срокът за извършване на инвестицията приключва през календарната 2014 г. Към момента вече има подадени 20 броя заявки за плащане на стойност 11,44 млн. лв.
Също така съществува възможност да бъдат приключени 166 проекта, изтичащи през 2014 г. на обща стойност 196, 1 млн. лв. (общо по двете мерки), като тук са включени проекти, чиито обществени поръчки все още не са одобрени.
Освен това през 2014 г. предсрочно са постъпили заявки за 139, 9 млн. лв. (общо по двете мерки). През 2015 г. изтича срокът на проекти на стойност 642 млн. лв. Предвижда се 15% от тях да постъпят за междинно и/или окончателно плащане до края на 2014 г.
Общо възможните заявки за плащане през 2014 г. са за около 430, 5 млн. лв., като за периода юни-юли 2014 г. очакванията са да постъпват заявки за плащане по проекти, по които има само довършителни работи, а през периода октомври-ноември 2014 г. за проекти, по които има повече работа за извършване.
ДФЗ редовно събира от бенефициентите информация за текущото състояние и за изпълнението на техните проекти.
По отношение на предстоящите приеми на заявления през 2014 г.:
1. По ПРСР 2007-2013 г.
В рамките на м. февруари 2014 г. се предвижда да бъдат обявени приеми на заявления за подпомагане по мерки 223 „Първоначално залесяване на неземеделски земи” и 226 „Възстановяване на горския потенциал и въвеждане на превантивни дейности”. Остатъчните бюджети са съответно 5 млн. евро по мярка 223 и 15 млн. евро по мярка 226.
Предстои да бъдат приключени консултациите със службите на ЕК по текста на мярка 125 „Инфраструктура, свързана с развитието и адаптирането на земеделието и горското стопанство”. След окончателното одобрение на ЕК, мярката би могла да бъде отворена и да бъде използвана за ремонт на напоителна инфраструктура. Евентуалният бюджет за приема е около 90 млн. евро, като средствата ще бъдат осигурени за сметка на освободен финансов ресурс от неусвоените портфейли на търговските банки, обслужващи гаранционната схема по ПРСР.
В рамките на кампанията за плащания на площ, които по отношение на първия слой следва да приключат до края на м. януари и за които има осигурен финансов ресурс, ще се приемат заявления по част от компенсаторните мерки, като мерки 211 и 212 (необлагодетелствани райони). Ще се приемат и заявления за плащане по мярка 214 „Агроекологични плащания” за продължаващи в рамките на 5-годишния период ангажименти.
2. ПРСР 2014-2020 г.
Индикативните стойности по отношение на ПРСР 2014-2020 г. ще се одобряват до м. септември. Страната ни на собствен риск и със собствени средства ще може да отваря поетапно отделни предварително съгласувани с ЕК мерки. Разходваните средства ще бъдат възстановени след окончателното одобрение на цялата програма.
Първата мярка, която ще може да стартира по този ред, преди официалното одобрение (вероятно м. май), ще бъде за предоставяне на стартова помощ на млади земеделски производители. След официалното одобрение на ПРСР 2014-2020 г. през есента на 2014 г. се предвижда да бъде обявен прием на заявления по мярка „Инвестиции във физически активи” за дейности, свързани с модернизация на земеделските стопанства (аналога на сегашната мярка 121). Финансовият ресурс ще бъде насочен приоритетно към секторите овощарство и зеленчукопроизводство. В края на 2014 г. ще стартира и „общинската” мярка за дейности, свързани с подобряване на публичната инфраструктура.
В хода на дискусията от ДФЗ и от Министерството на земеделието и храните отговориха и на редица други въпроси, поставени от народните представители. Освен това поеха ангажимент след уточняването на всички компоненти на ПРСР 2014-2020 г. и тяхното съгласуване с ЕК, проектът да бъде представен в Комисията по земеделието и храните.
Като цяло народните представители дадоха висока оценка за работата на екипа на ДФЗ и изразиха надежда темповете на работа да бъдат запазени и в новия програмен период.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ПРОФ. СВЕТЛА БЪЧВАРОВА