Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ХРАНИТЕ
КОМИСИЯ ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ХРАНИТЕ
25/06/2014

    Изслушване на информация от Изпълнителната агенция по рибарство и аквакултури относно изпълнението на Оперативна програма за развитие на сектор „Рибарство” 2007-2013 г.
    ДО
    ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА
    НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
    Г-Н МИХАИЛ МИКОВ


    ДОКЛАД
    НА
    КОМИСИЯТА ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ХРАНИТЕ

    Относно: Изслушване на информация от Министерството на земеделието и храните, проведено на основание на член 107, ал. 3 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.

    Комисията по земеделието и храните проведe заседание на 25 юни 2014 г., на което изслуша информация от Изпълнителната агенция по рибарство и аквакултури относно изпълнението на Оперативна програма за развитие на сектор „Рибарство” 2007-2013 г.
    В работата на комисията от Министерството на земеделието и храните взеха участие – г-жа Ася Стоянова – главен секретар и г-жа Марияна Николова - директор на Дирекция „Правно-нормативни дейности. От Изпълнителната агенция по рибарство и аквакултури – г-н Майдън Сакаджиев - изпълнителен директор, г-жа Цветанка Палазова – директор на Дирекция „Европейски фонд за рибарство” и г-н Лъчезар Золев – началник на отдел в агенцията.
    Подробна писмена информация беше предварително предоставена на народните представители и представена от г-жа Палазова. Основните акценти от предоставената информация и последвалата дискусия могат да бъдат обобщени както следва:
    Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури (ИАРА) е Управляващ орган (УО) на Оперативна програма за развитие на сектор „Рибарство” 2007-2013 г. (ОПРСР). Финансовият ресурс на Програмата е 197 869 357 лв., от които 148 402 018 лв. финансиране от Европейския фонд за рибарство (ЕФР) и 49 467 339 лв. национално съфинансиране.
    От началото на изпълнението на Програмата до момента са постъпили общо 575 бр. проектни предложения, като 154 бр. са отказани още на етап оценка (преди сключване на договор), поради несъответствие с критериите за допустимост. Към настоящия момент по оперативната програма са сключени 294 договора на обща стойност на публичните разходи 166 893 824 лв. (84,35% от общия бюджет). От началото на програмата до момента са изплатени средства в размер на 75 911 367 лв. (38,36% от общия бюджет). Сертифицираните средства по ОПРСР са 60 791 042 лв. (30,72%) публични разходи. За целия период на действие на ОПРСР получените траншове от Европейската комисия (дял на ЕС) са 69 750 985 лв.

    І. Изпълнение по приоритетни оси
    По Приоритетна ос 1 „Мерки за приспособяване на българския флот” от стартиране на програмата до момента са постъпили 110 бр. проектни предложения, като още на етап оценка са отказани 14 бр., поради несъответствие с критериите за финансиране. Сключени са 92 договора на обща стойност 8 488 771 лв., което представлява 54,25% от общия бюджет по оста. Анулиран е един договор на стойност 2 233,33 лв. Изплатените средства са в размер на 8 092 800 лв., което представлява 51,72% от бюджета на ос 1.
    По Приоритетна ос 2 „Аквакултура, риболов във вътрешни водоеми, преработка и маркетинг на продукти от риболов и аквакултура” от началото на програмата до момента са постъпили 226 бр. проектни предложения, 62 бр. от които са отказани преди сключване на договор, тъй като не съответстват на критериите за финансиране. Сключени са 78 договора на обща стойност 82 453 372 лв., което представлява 87,83% от общия бюджет по оста. Анулирани са 20 бр. договора на стойност 21 273 208 лв. Изплатените средства са 50 380 104 лв., което представлява 53,66% от бюджета на оста.
    По мярка 2.7 „Финансов инженеринг”, поетият от Национален гаранционен фонд пълен гаранционен ангажимент е в размер на 11 692 273 лв. Общият размер на действащите и приключените гаранции (поради погасяване на кредитите) е 13 072 273 лв.
    По Приоритетна ос 3 „Мерки от общ интерес” до момента са постъпили 64 бр. проектни предложения, 27 бр. от които са отказани поради несъответствие с критериите за финансиране. Сключени са 27 договора на обща стойност 26 065 467 лв., което представлява 71,46% от общия бюджет по оста. Изплатените средства по оста са 6 492 713 лв., което представлява 17,80% от бюджета на ос 3.
    Приоритетна ос 4 „Устойчиво развитие на рибарските области”
    Общ бюджет - 41 434 171 лв. Сключените договори с Местни инициативни рибарски групи (МИРГ) са 6 бр. на стойност 41 434 170 лв. Общо изплатена безвъзмездна финансова помощ (БФП) - 5 974 318 лв., от които: за текущи разходи - 4 140 102 лв.; за експертна помощ - 159 233 лв. и по проекти по местните стратегии за развитие (МСР) - 1 674 983 лв.
    Към 20 юни 2014 г. са регистрирани 247 бр. проектни предложения по МСР, сключени са общо 111 договора с бенефициенти по МСР на стойност 17 822 129 лв. Проектите в процес на обработка са 116 бр. Извършените плащания към бенефициенти са на стойност 1 674 983 лв.
    ІІ. Основни проблеми
    Автоматично отписване на средства, съгласно правилото N+2 за 2014
    Съгласно финансовия план по ОПРСР през 2014 г. следва да бъдат усвоени средства в размер на 27,29 млн. лв. от ЕФР. Към момента са изплатени 3,27 млн.лв., които подлежат на сертифициране. По прогнозни данни, съгласно информацията в сключените договори и анексите към тях, до края на 2014 г. следва да бъдат изплатени 30,01 млн. лв. от ЕФР. Освен това, връщането на вноската от 15 млн. лв. от капитала на Националния гаранционен фонд (НГФ) обратно в програмата увеличава размера на средствата, които следва да бъдат сертифицирани през годината с 14,30 млн. лв. от ЕФР.
    Предвид тенденцията за оттегляне на проекти поради неизпълнение в срок на одобрените инвестиции е идентифициран риск от загуба в размер на 8,31 млн. лв. Освен това има проекти на стойност 1,71 млн. лв. от ЕФР, чийто договори изтичат през м. ноември и м. декември 2014 г. В случай че бенефициентите не подадат заявки за плащане преди 15 ноември 2014 г. и сумите не бъдат сертифицирани, прогнозната загуба може да се увеличи на 10 млн. лв..
    С цел минимизиране на евентуалната загуба на средства са предприети мерки за добавяне на повече междинни плащания по договорите и за преустановяване на практиката за удължаване на сроковете за изпълнение на договорите. Освен това УО се стреми да договаря или предоговаря с бенефициентите сроковете за изпълнение на проектите така, че заявките за междинно и окончателно плащане да могат да бъдат подготвени и подадени до началото на м. ноември 2014 г.
    Освен това е удължен срокът за прием на проектни предложение по мярка 1.1 „Публична помощ за постоянно прекратяване на риболовна дейност” до края на м. септември 2014 г. Това ще позволи намаляване на загубата, съгласно правилото N+2, тъй като мярката е бързо оборотна – одобрението, изпълнението и разплащането биха могли да се извършат рамките на не повече от 6 месеца.
    Изготвена е промяна на финансовия план, целяща осигуряване на средства за финансиране на проекти по мерки с голям интерес. Средствата следва да бъдат насочени основно към мярка 2.6 „Инвестиции в преработка и маркетинг на продукти от риболов и аквакултура” и мярка 3.3 „Инвестиции за реконструкция и модернизация на рибарски пристанища, места за разтоварване и закрити лодкостоянки”.
    Усвояване на средствата, заделени за прилагане на МСР по ос 4
    През последната година се наблюдава подобряване на административния капаците на МИРГ. Процедурите по оценка на проектните предложения са максимално опростени, поради което се е увеличил и броят на сключените договори. Необходимо е допълнително популяризиране на мерките и изграждане на контакти и доверие с частния сектор, за да може да се спази изискването най-малкото 51% от проектите, заложени в местната стратегия за развитие, да бъдат от частния сектор.
    С оглед наближаване на крайния срок за договаряне по МСР, УО ще направи анализ на проектите в процес на оценка, относно допустимост, изпълнение на целите на стратегията, приноса и ефективността им за рибарската общност, територията и програмата като цяло. При избора ще прецизира кои проекти попадат в хипотезата на ограничен бюджет по мерките от стратегиите на всяка от МИРГ, с цел да се съблюдава приоритизацията и наличието на средства, за да се избегне риска от договаряне без наличие на свободен ресурс.
    Ще бъдат направени графици за разглеждане на проектите и равномерно разпределение между експертите, тъй като големият брой неоценени проекти и неефективното им разпределение могат да доведат до допускане на административни пропуски и грешки.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    ПРОФ. СВЕТЛА БЪЧВАРОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума