КОМИСИЯ ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ХРАНИТЕ
25/06/2014
Изслушване на информация от Министерството на земеделието и храните, относно директните плащания за периода 2014-2020 г.
ДО
ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА
НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
Г-Н МИХАИЛ МИКОВ
ДОКЛАД
НА
КОМИСИЯТА ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ХРАНИТЕ
Относно: Изслушване на информация от Министерството на земеделието и храните, проведено на основание на член 107, ал. 3 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
Комисията по земеделието и храните проведe заседание на 25 юни 2014 г., на което изслуша информация от Министерството на земеделието и храните, относно директните плащания за периода 2014-2020 г.
В работата на комисията от Министерството на земеделието и храните взеха участие – г-жа Ася Стоянова – главен секретар, г-жа Марияна Николова - директор на Дирекция „Правно-нормативни дейности”, г-жа Снежана Благоева - директор на Дирекция „Директни плащания и пазарна подкрепа“ и г-жа Кристина Йорданова - държавен експерт в същата дирекция.
Подробна писмена информация беше предварително предоставена на народните представители и представена от г-жа Снежана Благоева. Основните акценти от предоставената информация и последвалата дискусия могат да бъдат обобщени както следва:
Реформираната Общата селскостопанска политика (ОСП) 2014-2020 г. ще се прилага в пълна степен от 2015 г. и ще има многопластова структура на директните плащания, която предвижда няколко слоя, приложени посредством различни схеми. Националните финансови тавани за директни плащания за България за периода са определени в Регламент (ЕС) № 1307/2013. Общият размер на средствата възлиза на 5.3 млрд. евро.
Задължителните схеми за директни плащания ще бъдат: основно плащане за земеделски стопани (чрез Схема за основно плащане или Схема за единно плащане на площ); плащане за земеделски стопани, които спазват селскостопански практики благоприятни за климата и околната среда (зелено директно плащане); плащане за млади земеделски стопани, които започват своята селскостопанска дейност; схема за специално плащане за култура – памук.
Доброволните схеми за директни плащания, които могат да бъдат прилагани по решение на държавата са: преходна национална помощ за земеделски стопани; плащане за земеделски стопани в райони с природни ограничения; схема за обвързано с производството подпомагане; опростена схема за дребни земеделски стопани. Националните решения относно прилагането и параметрите на доброволните схеми, следва да бъдат взети до края на август 2014 г., която е обявена за преходна година.
В тази връзка Министерството на земеделието и храните изготвя анализи и се дискутират и консултират детайлите със сектора. Създадена е работна група за обсъждане на постъпилите предложения и на възможностите за национални решения с широк кръг представители на всички заинтересовани страни. Вече са обсъдени детайлите по прилагането на Схемата за единно плащане на площ, Схемата за преразпределително плащане, Зелените директни плащания, Схемата за райони с природни ограничения, Схемата за млади земеделски стопани и Преходната национална помощ.
Схеми за директни плащания, които могат да бъдат приложени в периода 2015-2020 г.:
Схема за основно плащане и Схема за единно плащане на площ (СЕПП). Основната част от директните плащания ще бъдат разпределяни посредством Схемата за основно плащане, на основата на земеделска площ, използвана за селскостопанска дейност и отговаряща на условията за подпомагане. Държавите членки, които са прилагали СЕПП имат възможност да продължат да я прилагат като временна схема до 2020 г. Основният принцип на субсидиране по двете алтернативни схеми е един и същ и зависи от размера на допустимата земеделска площ, а не от вида на отглежданата култура. Основната разлика между двете схеми е, че при Схемата за основно плащане освен със земеделски площи е необходимо да се разполага и със съответния брой права за плащане, които се разпределят главно през първата година на въвеждане на схемата.
СЕПП е опростена и лесна за прилагане схема. Нейното запазване ще спести значителни административни, технически и логистични трудности, с които би било свързано преминаването към Схемата за основно плащане и въвеждането на права на плащане.
Преходно национално подпомагане. При прилагане на СЕПП може да се дадат и национални средства за преходно национално подпомагане за периода 2015-2020 г. Схемите и условията са идентични на тези, за които през 2013 г. са били отпуснати национални доплащания.
Преразпределително плащане. Подпомагането представлява надбавка над единичното плащане на площ, което не може да надвишава 65 % от средното плащане на хектар. Броят на първите хектари, които могат да бъдат подпомагани по схемата е до 30 хектара или средния размер на земеделските стопанства в съответната страна. Могат да се използват до 30 % от финансовите тавани за директни плащания.
Преразпределителното плащане има важно значение като инструмент за по-равномерно разпределение на директните плащания между отделните групи земеделски стопани и за стимулиране на средните и малки земеделски стопанства, тъй като отчита по-голямата интензивност на труда и икономиите от мащаба на големите стопанства. Обмисля се и възможността за въвеждане на прогресивно намаление на субсидията по Схемата за единно плащане на площ (СЕПП).
Зелени директни плащания. Фермерите, които получават плащане по СЕПП трябва да спазват на декларираните площи зелени изисквания (диверсификация на културите, поддържане на съществуващи постоянни пасища, наличие на екологично насочени площи), които са задължителни за всички държави. За зелени плащания се отделят 30% от средствата за директни плащания.
Изискването за диверсификацията на културите засяга стопанства с обработваема земя над 100 дка. За стопанства с размер на обработваемата земя от 100 дка до 300 дка е задължително да бъдат отглеждани поне 2 култури, като основната не превишава 75% от обработваемата земя. За стопанства с размер на обработваемата земя над 300 дка следва да има поне 3 култури, като основната култура не заема повече от 75%, а двете основни култури не повече от 95% от обработваемата земя.
По отношение на зеленото изискване за поддържане на постоянно затревените площи се въвежда забрана за разораване на постоянно затревени площи в зоните по Натура 2000. Освен това се въвежда за задължение държавата да гарантира, че съотношението на постоянно затревените площи спрямо общата земеделска площ, декларирана от земеделските стопани не намалява с повече от 5%. Референтното съотношение се определя през 2015 г. и се следи на базата на заявените показатели през всяка следваща година.
Изискването за установяване на екологично насочени площи в стопанството се прилага от 2015 г. за стопанства с обработваема земя над 150 дка, като най-малко 5% от декларираната обработваема земя следва да е заета от екологично насочени площи.
Чрез зелените плащания ще се повиши приносът на земеделието в поддържането на екологичния баланс на територията на България. Целта е зелените изисквания да бъдат приложени по балансиран начин, който да осигурява постигането на екологичен ефект, без да се засяга конкурентноспособността на земеделските производители.
Плащане за райони с природни ограничения. При наличието на национално решение на държавата, ще могат да се отпускат допълнителни плащания към плащането на площ по СЕПП, когато стопанството е разположено в необлагодетелстван район. Бюджетът е до 5% от финансовите тавани за директни плащания. За България най-опростени условия за бенефициентите могат да бъдат получени ако подпомагането за необлагодетелствани райони е концентрирано изцяло в ПРСР.
Плащане за млади земеделски стопани. До 2% от средствата за директни плащания могат да бъдат дадени като надбавка за плащането на площ на младите земеделски стопани, които са на не повече от 40 години в годината на подаване на заявлението и за пръв път създават земеделско стопанство. Схемата ще даде възможност за подобряване на възрастовата структура на заетите в земеделието.
Доброволно обвързано с производството подпомагане. За тази схема могат да се използват до 13% от средствата за директни плащания и 2% допълнително за протеинови култури. Подпомагането може да се отпуска само за сектори в много тежко състояние и след нотификация от Европейската комисия.
Основен приоритет на Министерството на земеделието и храните е да използва в максимална степен доброволната обвързана подкрепа за подпомагане на сектори като животновъдството, зеленчукопроизводството и трайните насаждения. Анализират се възможностите за използване на национално финансиране по Схемата за преходна национална помощ за секторите, които към 2013 г. се подпомагат чрез национални доплащания.
Схема за дребни земеделски стопани. Това е опростена схема за фермери, отговарящи на изискванията по СЕПП, по която могат да бъдат предоставени до 10% от средствата за директни плащания. Плащането ще замести всички останали директни плащания с изключение на тези по схемата за преходна национална помощ. Земеделските стопани могат да получат субсидия в размер от 500 до 1250 евро на стопанство, като всяка държава може да избере начина на формиране на ставката – плоско еднакво плащане за всички земеделски стопани или сбор от всички директни субсидии, които фермерът би получил, ако не заяви схемата за дребни земеделски стопани. Тази схема е инструмент за повишаване на конкурентноспособността на малките стопанства и за подпомагане на доходите на земеделските стопани.
Възможност за гъвкавост между Първи и Втори стълб на ОСП
От 2014 г. държавите членки могат да прилагат определено ниво на гъвкавост на средствата между двата стълба на политиката. При вземането на национално решение всички страни в ЕС могат да прехвърлят до 15% от средствата, които са им определени като национални пакети за директни плащания към своите ПРСР. Предвидена е и противоположната опция за трансфер на средства от Втори към Първи стълб на ОСП. Държавите, които вземат национално решение могат да прехвърлят до 15% от парите си за финансиране на ПРСР към директните плащания.
За България размерът на средствата, които могат да бъдат прехвърлени от Втори към Първи стълб достига 25% от парите за Развитие на селските райони.
Активен земеделски стопанин
Общата селскостопанска политика (ОСП) налага директните плащания да бъдат предоставяни само на активни земеделски стопани, които действително извършват земеделска дейност. В следващия период няма да се подпомагат физически и юридически лица, чиито земеделски площи са основно (над 50%) площи, естествено поддържани в състояние, подходящо за паша или обработка и върху тях не се извършват минимални земеделски дейности. Предстои въвеждане на списък на физически или юридически лица, които не могат да получават директни плащания. Това са лица, които експлоатират летища, железопътни услуги, водни съоръжения, услуги в сферата на недвижимите имоти, спортни игрища и места за отдих.
Възможност за намаление на максималните суми за директни плащания към един бенефициент
Реформата на ОСП въвежда изискване за намаляване най-малко с 5 % дела на плащане по СЕПП, което надхвърля 150 000 EUR. За да се избегне несъразмерното въздействие върху големи стопанства с голям брой заети лица, при прилагане на механизма държавите могат да решат да вземат предвид броя на заетите на работна заплата. Постъпленията от намаляването на плащанията за големите бенефициенти остават за държавата и се предоставят като мерки за подкрепа по ПРСР. Когато дадена държава реши да предостави преразпределително плащане на земеделските стопани и да използва повече от 5 % от годишния национален таван за тази цел, тя може да реши да не прилага задължението за намаление на плащанията.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ПРОФ. СВЕТЛА БЪЧВАРОВА