Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ХРАНИТЕ
КОМИСИЯ ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ХРАНИТЕ
02/07/2014 първо гласуване

    Законопроект за тютюна и тютюневите изделия, № 454-01-73, внесен от н.п. Алиосман Имамов и гр.н.пр. на 25 юни 2014 г.
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ВТОРО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по земеделието и храните



    ДОКЛАД
    за
    първо гласуване

    НА КОМИСИЯТА ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ХРАНИТЕ

    ОТНОСНО: Законопроект за тютюна и тютюневите изделия, № 454-01-73, внесен от н.п. Алиосман Имамов и гр.н.пр. на 25 юни 2014 г.

    Комисията по земеделието и храните проведе заседание на 2 юли 2014 г., на което обсъди законопроект за тютюна и тютюневите изделия, № 454-01-73, внесен от н.п. Алиосман Имамов и гр.н.пр. на 25 юни 2014 г.
    В работата на комисията участие взеха – от Министерството на земеделието и храните – проф. Димитър Греков – министър, д-р инж. Валентина Маринова и г-н Бюрхан Абазов – заместник-министри, г-жа Марияна Николова – директор на Дирекция „Правно-нормативни дейности“ и г-н Георги Ралчев – държавен експерт в Дирекция „Държавни помощи и регулации”. От Селскостопанската академия – доц. д-р Христо Бозуков - председател и г-жа Надежда Бончева - юрист. Присъстваха и представители на браншови организации на тютюнопроизводители, на фирмите изкупуващи и преработващи тютюн, и на тютюневата индустрия.
    От името на вносителите законопроектът с мотивите към него беше представен от н.п. Тунджай Наимов.
    Със законопроекта се уреждат обществените отношения, свързани с производството, окачествяването, изкупуването, промишлената обработка и търговията с тютюн, както и производството и търговията с тютюневи изделия. Държавната политика в областта на тютюна и тютюневите изделия ще се осъществява от Министерския съвет. Министърът на земеделието и храните ще провежда държавната политика в сектор „Тютюн“, а министърът на икономиката и енергетиката и министърът на финансите ще провеждат държавната политика в областта на производството и търговията с тютюневи изделия.
    Предлага се създаването на Изпълнителна агенция по тютюна (ИАТ), която ще бъде юридическо лице – второстепенен разпоредител с бюджетни кредити към министъра на земеделието и храните и ще има контролни, регулаторни и информационни функции. Агенцията ще издава разрешения, одобрения и удостоверения, ще одобрява експерти по окачествяване на суровия тютюн, ще изпълнява функциите на компетентен орган по осигуряване на информация за съставки и емисии в цигарите и ще одобрява и води регистър на лабораториите за проверка на изследванията на емисиите от цигари. Освен това, агенцията ще води регистри на тютюнопроизводителите, на лицата, изкупуващи тютюн, на лицата, получили разрешение за извършване на промишлена обработка на тютюн и на лицата извършващи търговия с промишлено обработен тютюн.
    Предлага се също така създаването на Националната тютюнева камара, като юридическо лице, регистрирано по Закона за юридическите лица с нестопанска цел, която ще се ръководи от общо събрание, управителен и контролен съвет. Разписани са нейните правомощия, лицата, които могат да членуват в нея и начинът, по който ще се признава нейният статут.
    Със законопроекта се предлага създаването на регистър на тютюнопроизводителите в ИАТ с данни за размера на имота, върху който ще се отглежда тютюн и правното основание за неговото ползване, данни за лицата, с които е сключен договор за изкупуване на тютюна, вкл. договорени количества, сортови групи, произход и сортове и данни за количеството произведен тютюн по сортови групи, произход и класи за предходната реколта и нейната реализация. При производството на тютюн ще се използват единствено сертифицирани семена с доказан произход, като производството на семената и тяхната търговия ще се извършва съгласно Закона за посевния и посадъчния материал.
    Предлага се и създаването на регистър в ИАТ на лицата, които изкупуват и внасят или въвеждат суров тютюн. Разписани са изисквания към подлежащия на изкупуване суров тютюн. Предвидено е сроковете за заплащане на изкупения тютюн да се определят от страните в договора, но не по-късно от тридесет дни от датата на подписване на приемателно-предавателния протокол. Купувачите няма да могат да откажат изкупуване на договорените количества тютюн.
    По отношение на окачествяването на суровия тютюн е предвидено то да се извършва съвместно от производителя и купувача по ред, определен в сключения договор, като разноските ще са за сметка на купувача. При спор страните ще могат да прекратят договора или да поискат окачествяването да се извърши от одобрен от ИАТ експерт по окачествяване. При несъгласие с оценката на експерта страните ще могат да поискат повторно оценяване от тричленна комисия от експерти. В тези случаи разноските се поделят поравно между страните.
    Право да извършват промишлена обработка на тютюн ще имат лица, получили разрешение и регистрирани в ИАТ. Агенцията ще води регистър и на лицата, извършващи търговия и съхранение на промишлено обработен тютюн.
    Производството на тютюневи изделия ще се извършва от лица, получили разрешение от Министерския съвет, като заявлението ще се подава до министъра на икономиката и енергетиката. Съответно в Министерството на икономиката и енергетиката ще води регистър на лицата получили разрешение, както и на тези, извършващи дейности със съоръжения и оборудване за изработка на тютюневи изделия.
    Продажбата, съхранението и предлагането на тютюневите изделия ще се извършват в търговски складове и обекти само от лица, получили разрешение за търговия с тютюневи изделия по реда и условията на Закона за акцизите и данъчните складове, при спазване на съответните забрани и правила за рекламиране и етикетиране.
    Подробно са разписани правомощията на ИАТ при изпълнение на нейните контролни функции, вкл. да съставя актове за административни нарушения и да дава задължителни предписания. Освен това, се дава възможност за взаимодействие и провеждане на съвместни проверки с Министерството на вътрешните работи, Агенция „Митници“, Комисията за защита на потребителите и с други органи на изпълнителната власт, в рамките на тяхната компетентност.
    Предвидени са съответните административнонаказателни разпоредби.
    В преходните и заключителните разпоредби на закона са предвидени срокове за приемане на подзаконовите актове по неговото прилагане и разпоредби, уреждащи правата на лицата, получили различни разрешения по действащия закон.
    В подкрепа на законопроекта е постъпило писмено становище от Министерството на финансите, което изразява готовност да подпомогне експертно изготвянето на необходимите промени в Закона за акцизите и данъчните складове и привеждането в съответствие с бюджетните правила и процедури на разпоредбите на законопроекта.
    В свое становище Министерството на земеделието и храните подкрепя по принцип законопроекта, като прави и конкретни предложения, които ще бъдат разгледани между първо и второ четене.
    По законопроекта е постъпило писмено становище от Министерството на икономиката и енергетиката с редица бележки, които ще бъдат обсъдени между първо и второ четене на законопроекта.
    Становището на Българската стопанска камара е категорично против приемането на разглеждания законопроект.
    В последвалата дискусия взеха участие народните представители Тунджай Наимов, Хами Хамиев, Георги Андонов, Стефан Господинов, Спас Панчев, Владимир Иванов, Десислава Танева и проф. Светла Бъчварова. Изказаните становища могат да бъдат обобщени така:
    Болшинството от народните представители бяха съгласни, че е необходимо да бъдат въведени мерки, целящи осъществяването на контрол върху веригата от производството на суров тютюн, през неговото окачествяване, изкупуване, обработка и търговия, които да ограничат възможностите за нерегламентирано разпространение на тютюн за пушене на територията на страната. Беше изтъкнато, че производството, складирането и търговията с тютюневи изделия, вкл. отпадъците от тютюн, са обект на контрол по реда на Закона за акцизите и данъчните складове, а по отношение на суровините за производство на тютюневи изделия, каквито са суровият и промишлено обработеният тютюн, подобен механизъм не съществува. Липсата на регулация и възможност за контрол води до сериозни проблеми, особено предвид изключителната чувствителност и социална значимост на сектора и затова е наложително разработването на съответните механизми.
    Въпреки че всички споделяха това разбиране, бяха изразени редица критики по отношение на предложените текстове. Беше отбелязано, че липсва икономически анализ на това как ще се отрази тяхното приемане на пазара като цяло и беше отбелязано, че сериозно се нарушават принципите на свободната пазарна икономика.
    По отношение на предложението за създаване на ИАТ също имаше редица бележки. Беше поставена на съмнение необходимостта от създаване на подобна мегаструктура, както и възможността тя да одобрява експертите по окачествяване на тютюна. От Института по тютюна и тютюневите изделия изразиха несъгласие с предложението агенцията да одобрява лабораториите за проверка на изследванията на емисии от цигари.
    Освен това на критика бяха подложени и текстовете за създаване на Националната тютюнева камара и заложените правила за формиране на органите на управление, за нейните правомощия, за кръга от лица, които могат да членуват в нея и особено за механизма, предвиден за признаването на нейния статут. Като цяло беше отбелязано, че тези текстове следва сериозно да бъдат обмислени.
    Представителите на браншовите организации на тютюнопроизводителите, на фирмите изкупуващи и преработващи тютюн и на тютюневата индустрия като цяло подкрепиха законопроекта. Признаха, че либерализацията на режима е имала и определен позитивен ефект върху пазара, но отбелязаха, че липсата на регистри на тютюнопроизводителите и на информация за лицата, изкупуващи тютюн, както и на информация относно заетите с тютюн площи, сключените договори за изкупуване с договорените и съответно изкупени количества по сортови групи, произход и класи, създават сериозен проблем. Изтъкнаха, че това често води до забавяне на плащанията и до неизпълнение на сключените договори за изкупуване на суровия тютюн.

    След проведените разисквания Комисията по земеделието и храните с 10 гласа “за”, 8 гласа “против” и 0 гласа “въздържали се” предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за тютюна и тютюневите изделия, № 454-01-73, внесен от н.п. Алиосман Имамов и гр.н.пр. на 25 юни 2014г.



    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    ПРОФ. СВЕТЛА БЪЧВАРОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума